Suomessa ollaan kauheita suorittajia! Ilo puuttuu kokonaan elämästä
Kommentit (133)
Aasiassa pitkään asuneena, se vaikuttaa paljon mielialaan, että ihmiset ympärillä hymyilevät ja ovat kohteliaita. Aurinko paistaa ja on valoisaa.
Suomessa osataan tienata rahaa. Hienoa. Mutta elämänlaatu... Tunneälyä, rakkautta, kaunista säätä ja mielenkiintoa oppia uusia asioita ei voi ostaa. Siksi monilla on kaapit täynnä tavaraa, mutta mikään ei tunnu miltään. Ollaan unohdettu se sisäinen kehitys.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomi on kuin oodi ankeudelle. Ei ihme että monet syö lääkkeitä tai vetää viinaa ja aineita.
Siinä sulla onkin jo hittibiisin lyriikka-ainekset koossa. :)
Eppujen tuhansien murheellisten laulujen maa on niin osuva ettei pyörää tarvitse keksiä uudestaan.
Suomalainen työ-uskovainen käsittänee niin, että pitää olla edelleen kauhea suorittaja, ja siinä samalla sitten kahviloissa ja ravintoloissa sirkuttava muodikkaan iloinen pintaliitäjä.
Itse en välittäisi kummastakaan
Vierailija kirjoitti:
Aasiassa pitkään asuneena, se vaikuttaa paljon mielialaan, että ihmiset ympärillä hymyilevät ja ovat kohteliaita. Aurinko paistaa ja on valoisaa.
Japanin itsemurhaluvut, hikikomorit? Fake news?
Se aasialaisten kestohymyily on juuri osa sitä elämän pilaavaa ylisuorittamista.
Olemme vastuussa omasta elämästämme jos ei elämä miellytä niin ehkä asialle kannattaisi tehdä jotain? Minua aina ihmetyttää tämä ainainen valittaminen, koska se ei johda mihinkään. Jos ajattelet kaiken kokoajan negatiivisesti niin se vain kasvaa kasvamistaan. Lopeta se itsesi hukuttaminen p askaan ja muuta ajatustapaasi.
Vierailija kirjoitti:
Suomalainen työ-uskovainen käsittänee niin, että pitää olla edelleen kauhea suorittaja, ja siinä samalla sitten kahviloissa ja ravintoloissa sirkuttava muodikkaan iloinen pintaliitäjä.
Itse en välittäisi kummastakaan
Niinpä. Lisäksi täällä on osalla jotenkin vinoutunut käsitys rentoudesta. Joillekin se vaikuttaa tarkoittavan sitä, että mihinkään ei tarvitse suhtautua asiallisesti, suusta voi päästää ihan kaiken mitä sylki sinne tuo ja henkilökohtaisuuksiin menevä "sarkasmi" on normaalia läppää. Osa kokee, että rentouden ja huumorin varjolla on oikeus loukata toisia ja hyvä tyyppi kestää loputonta nälvimistä. Tätä harrastavat ihmiset ovat sitten muuten yllättävän tiukkapipoisia ja erilaisuutta inhoavia.
Niin kamalaa on elo tää
Ei ykskään muu voi käsittää
Ei ole Suomi suloinen
Ei lastaans helli hyräillen
Ain rinnoiltans vain pois se sulkee
Ylpeänä ohi kulkee
Maahan polkee vaatien
Pirujansa laatien
Ei anna maata rauhas lasten
Nyrkilläns lyö naamaa vasten
Tahtoo työhön pojan panna
Taakkaas aina kanna kanna
Paha onpi isänmaamme
Siltö turpaan aina saamme
Ihmisarvo mennyt meillä
Paremp on se nytten heillä
Vali vali uli uli
Kaikuu itku vetten yli
Niin kylmä oli äitins syli
Puro sanoi puli puli
Tämä tarina on tosi
Niin ihanaa on elo tää
Ei kenkään muu voi käsittää
Meil on Suomi suloinen
Se lastans hellii hyväillen
Rinnoillens se kaikki sulkee
Huono onni ohi kulkee
Se antaa maata rauhas lasten
Nyrkil ei lyö naamaa vasten
Tahtoo työhön poikaa kantaa
Taakkaans mukanansa kantaa
Hyv onpi isänmaamme
Siltä turvan aina saamme
Ihmisarvo on nyt meillä
Paremp on se kuin on heillä
Vali vali uli uli
Kaikui itku vetten yli
Niin lämmin oli äitins syli
Puro sanoi puli puli
Tämäkin tarina on tosi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä asuin aikanaan vajaan vuoden eräässä eteläisen Euroopan maassa, nykyään EU:n jäsenvaltio vieläpä. Voin sanoa että eipä se elämä siellä sen kummempaa ole kuin täällä. Samaa arkea ja työntekoa, vielä paljon huonommilla työehdoilla kuin Suomessa yhteisön kontrolli on todella kova. Naapureille esitetään kiillotettua pintaa ja tekohymyä ja samalla puukotetaan selkään minkä ehditään. Vanhemmat on yötä päivää töissä maksaakseen lastensa yksityistunnit kielissä ja matematiikassa koska kouluopetus on kelvotonta. Sairaalassa maksat henkilökunnalle lahjuksia että hoitavat sua hyvin eipä ne perheet myöskään kokoonnu sinne ravintoloihin oikeasti montaa kertaa kuukaudessa, kotona möllötetään omalla terassilla ja syödään jotain noutoruokaa. Lomilla syntyy vähän vääristynyt kuva siitä miten ihmiset jossain lomakohteessa oikeasti elää itse olin ainakin ikionnellinen päästessäni takaisin Suomeen eikä ole pienintäkään haaveenpoikasta enää että pitäis päästä jonnekin muualle 😅
Älä viitsi kertoa satuja jostain kansasta joiden maassa et edes vuotta asustellut. Alle vuodessa ei ehdi nähdä ja kuulla mitään ja kielitaitokin taisi olla huonompi kuin huono. Älä siis esiinny jonkun maan kansalaisten ja heidän elämänsä asiantuntijana.
No sorry! Jäi täsmentämättä että maa oli minulle entuudestaan tuttu muuttoa edeltävien kymmenen vuoden ajalta. Minulla oli siellä jo ennestään paljon paikallisia tuttavia ja opiskelin kyseisen maan kieltä Suomessa pari vuotta ennen muuttoa. Olin asumisen ajan tekemisissä sekä paikallisten työkavereiden että niiden ennestään tuttujen ihmisten kanssa ja sain kyllä mielestäni varsin kattavan kuvan paikallisesta elämästä. Mut ei siinä mitään, sinähän sen varmaan paremmin tiedät 😂 Onneksi mun ei enää kuitenkaan tarvitse kuvitella että jossain on asiat paremmin. Olen valinnut elää elämääni Suomessa ja olen tähän elämään täällä enenmän kuin tyytyväinen.
Et olisi voinut ilmaista asiaa paremmin. Nämä asiat tuhat kertaa.