Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

YLE: lapsia ei synny lukuisista eri syistä

Vierailija
03.10.2023 |

https://yle.fi/a/74-20052231 Suurin syy on, ettei sopivaa kumppania ole löytynyt. Mielestäni syynä on deittiappien kertakäyttötapailukulttuuri ja infernaaliset vaatimukset seurustelukumppanille. Tinderissäkin monilla 30+ miehillä lukee, että yksi täydellinen riittää. Mutta kun kukaan ei ole täydellinen, eikä profiilinhaltijakaan kovin ihmeellinen. Toki myös syynä alueelliset erot jne

Kommentit (1267)

Vierailija
141/1267 |
04.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Köyhyys.

Suomessa on edelleen maailman suurimmat tuet lapsiperheille, en ymmärrä miten paljon pitäisi maksaa lasten tekemiseksi ja miksi ja jos maksettaisiin, niin onko lisääntyvät ryhmät sellaisia, joiden perimässä esim. koulunkäynti ja työssäkäynti olisi haluttu vaihtoehto.

Mitä rikkaampi maa ja paremmat tuet, sitä vähemmän siellä lisäännytään. Ei Suomi oli ainoa maa, jossa syntyvyys laskee.

Enkä näe sitä edes tarpeelliseksi, koska maailma ei kestä nykyistäkään syntyvien joukkoa.

Jokaisella pitää olla oikeus itse valita, haluaako lapsia ihan ilman painostusta.

Kun ne syytkin ovat tasoa, että tarvitaan lapsia hoitamaan tulevia vanhuksia eli nykyisiä nelikymppisiä.

Jos olisin lisääntymisiässä, niin odottaisin muutaman vuoden, mihin päin maailmantilanne muuttuu. Tätä sotaa, ja rikollisuutta ja ilmaston tuhoutumista ei voi jättää huomioimatta siinä, millaisen tulevaisuuden lapsilleen mahdollisesti saa.

Vierailija
142/1267 |
04.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tiedä,miksi joku olettaa että naisten lapsia pitäisi haluta, jos edelleen yhdessä maailman tasa-arvoisimmassa maassa kaikki vastuu yhteiskunnan/ympärillä olevan miesten ja toisten naisten toimesta kaadetaan vain ja ainoastaan naisen niskaan. Puhumattakaan siitä että terveydenhuolto koostuu suurimmaksi osaksi naisista ja siitä huolimatta synnytyksen ainoa tavoite on saada lapsi ulos, siitä äidin terveydestä ja kuntoutumisesta ei ole sitten niinkään väliä.

Ei kukaan omaa elämää elävä, omat rahansa tienaava nainen halua siihen tilanteeseen, että mies pakoilee vastuuta ja oma elämä vaan valuu viemäristä alas.

En tiedä, miksi edelleen yhdessä maailman tasa-arvoisimmassa maassa kaikki vastuu yhteiskunnan keskeisistä toiminnoista kaadetaan vain ja ainoastaan miehen niskaan. Puhumattakaan siitä että armeija, poliisi, palo- ja pelastuslaitos, rajavartiosto, tielaitos, kuljetusala ja niin edelleen koostuu suurimmaksi osaksi miehistä. Siitä huolimatta ainoa tavoite on saada yhteiskunta pidettyä toiminnassa, siitä miesten terveydestä ja kuntoutumisesta ei ole sitten niinkään väliä.

Ei kukaan omaa elämää elävä, omat rahansa tienaava mies halua siihen tilanteeseen, että nainen pakoilee vastuuta ja oma elämä vaan valuu viemäristä alas.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/1267 |
04.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olisin valmis olemaan isä, mutta en ole todellakaan valmis tulemaan äidiksi. Isän rooliin kuuluvat vaatimukset, odotukset ja uhraukset tuntuu ihan sopivilta.

T. N 31

Minä olisin valmis olemaan äiti, mutta en todellakaan valmis tulemaan isäksi.

Äitinä voisin vaan hoitaa vauvaa ja isä maksaa kaiken, sitten voisin vieraannuttaa lapsen isästä ja periä isältä elatusmaksuja.

Äitinä olo on paljon helpompaa kuin isänä olo.

Tehdäänkö vauvoja?

M32

Vierailija
144/1267 |
04.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hvvä kun tässä pätkä, sijaisuus -ja keikkatyö paskassa pystyy edes itsensä elättämään.

Vierailija
145/1267 |
04.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä olisin valmis olemaan isä, mutta en ole todellakaan valmis tulemaan äidiksi. Isän rooliin kuuluvat vaatimukset, odotukset ja uhraukset tuntuu ihan sopivilta.

T. N 31

Äitinä voisin vaan hoitaa vauvaa ja isä maksaa kaiken, sitten voisin vieraannuttaa lapsen isästä ja periä isältä elatusmaksuja.

Tehdäänkö vauvoja?

M32

Missä todellisuudessa isä maksaa kaiken? Jossain kehitysmaassa? Tai ei kyllä sielläkään.

Elarit on halvin mahdollinen tapa saada geeninsä eteenpäin, kun toinen sekä hoitaa lapset että maksaa valtaosan viuluista. Useimmiten äiti.

Vierailija
146/1267 |
04.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tiedä,miksi joku olettaa että naisten lapsia pitäisi haluta, jos edelleen yhdessä maailman tasa-arvoisimmassa maassa kaikki vastuu yhteiskunnan/ympärillä olevan miesten ja toisten naisten toimesta kaadetaan vain ja ainoastaan naisen niskaan. Puhumattakaan siitä että terveydenhuolto koostuu suurimmaksi osaksi naisista ja siitä huolimatta synnytyksen ainoa tavoite on saada lapsi ulos, siitä äidin terveydestä ja kuntoutumisesta ei ole sitten niinkään väliä.

Ei kukaan omaa elämää elävä, omat rahansa tienaava nainen halua siihen tilanteeseen, että mies pakoilee vastuuta ja oma elämä vaan valuu viemäristä alas.

En tiedä, miksi edelleen yhdessä maailman tasa-arvoisimmassa maassa kaikki vastuu yhteiskunnan keskeisistä toiminnoista kaadetaan vain ja ainoastaan miehen niskaan. Puhumattakaan siitä että armeija, poliisi, palo- ja pelastuslaitos, rajavartiosto, tielaitos, kuljetusala ja niin edelleen koostuu suurimmaksi osaksi miehistä. Siitä huolimatta ainoa tavoite on saada yhteiskunta pidettyä toiminnassa, siitä miesten terveydestä ja kuntoutumisesta ei ole sitten niinkään väliä.

Ei kukaan omaa elämää elävä, omat rahansa tienaava mies halua siihen tilanteeseen, että nainen pakoilee vastuuta ja oma elämä vaan valuu viemäristä alas.

"Tunteisiin, sisimpääni matkustan...."

Tais kolahtaa se, että mies harvoin osallistuu lastenhoitoon, vaan kaikki lapsiin liittyvä jätetään yksin naiselle.

Vierailija
147/1267 |
04.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsettomana on ihan kivaa elää, voi nauttia elämästä, ja matkustaa :)

Vierailija
148/1267 |
04.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syy on yksinkertainen. Suomessa äidit kasvattavat pojat, eivät isät. Ja äidit kasvattavat pojat olemaan ikuisia pikkupoikia, mamman mussukoita, jotka voivat viettää aikuisuutensa pelaten videopelejä tai juoden kaljaa, jos siltä tuntuu. Äidit kasvattavat pojistaan itselleen ikuisia vauvoja, eivät aikuisia miehiä muille naisille.

Vaikka se äidin poika yrittäisi pyristellä irti mamman vauvana olemisesta, ja haluaisi perustaa perheen, eivät nykynaiset valitettavasti halua lapsensa isäksi itsekeskeistä ja keskenkasvuista mammanpoikaa. Nykynaiset vaativat tasa-arvoa ja onnellisuutta parisuhteilta. (Ps. Sama koskee isin tyttöjä, hemmoteltuja prinsessoja. Heille taas ei kelpaa kukaan puolisoksi, tai jos kelpaa, niin halveksivat tätä avoimesti.)

Ratkaisu olisi kasvattaa lapset tasa-arvoisesti ja epäitsekkäästi. Pitää muistaa, että kasvatat tulevaa aikuista, et ikuista lasta omiin tarpeisiisi.

Vierailija
149/1267 |
04.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

T. N 31

Tehdäänkö vauvoja?

M32

Sinä olet kyllä irtaantunut todellisuudesta.

Vierailija
150/1267 |
04.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

T. N 31

Tehdäänkö vauvoja?

M32

No mene ensin kyykytettäväksi jo ennen lasta, tule revityksi ja häväistyksi kun synnytät, välittömästi sen jälkeen kyykytettäväksi ja sen jälkeen seuraavat 20 vuotta syljettäväksi ja simputettavaksi ja lue päälle jatkuvasti tuota luokatonta vihapuhetta.

Siitä vaan. Et kestä sekuntiakaan tuolla itsetunnolla.

Vierailija
151/1267 |
04.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mä väittäisin että sotien jälkeen 90-luvulle asti lapsia tehtiin lähinnä yhteiskunnallisesta ja sosiaalisesta paineesta ja sitä satoa niitetään nyt.

Puhutaanhan lapsista vieläkin pelkästään tulevina veronmaksajina.

Vaikka se tavallaan totta onkin mutta kertoo enemmän yhteiskunnan kovista arvoista. Ihmisellä on arvoa vain silloin kun tuottaa yhteiskunnalle verotuloja ja lapsia mahdollisimman pienin kustannuksin.

Nyt tätä painetta yritetään luoda uudelleen mutta ihmiset onneksi jo sen verran fiksuja että lapsia tekee enää ne jotka niitä aidosti haluaa.

Vierailija
152/1267 |
04.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päätin jo 10-vuotiaana, etten hanki yhtään lasta ja nyt viisikymppisenä olen edelleen tyytyväinen päätökseen.

Vierailija
153/1267 |
04.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

T. N 31

Tehdäänkö vauvoja?

M32

Haluaisit siis olla raskaana, kokea kaikki kehon muutokset, synnyttää suurilla tuskilla ja saada vaurioita kehoosi, imettää sekä huolehtia yksin vauvasta 24/7 vuositolkulla.....

Meinaatko tosissasi, että lastenhoito on helppoa ja rentoa? Jos noin on, niin miksi miehet sitten eivät halua hoitaa lapsiaan ja ottaa rennosti?

Vierailija
154/1267 |
04.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

T. N 31

Tehdäänkö vauvoja?

M32

Aivan kuin niillä elatusmaksuilla sen lapsen kaikki menot kattaisi. Olet kyllä typerä näiden huttujesi kanssa.

Vierailija
155/1267 |
04.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niistä, joita lastenteko ei kiinnosta, ei tarvitse kenenkään olla mielestäni huolissaan. Ihmisiä kyllä riittää. Ei kenenkään tarvitse synnyttää huoltosuhteen vuoksi. 

Me ollaan selittämättömästä syystä lapsettomia ja hoidoissa. Yksi tapa varmaan olisi tarjota useampia lapsettomuushoitokierroksia julkisella puolella ja pistää resursseja jonon purkuun. Tän prässin kautta syntyneet lapset on takuulla toivottuja ja vanhemmatkin on miettineet vanhemmuuttaan joka kulmasta. Hyvää on, että tarjotaan hoitoja myös itsellisille.

Toinen, itselle vaikuttava toimi olisi ilmastonmuutokseen reagoiminen. Tällä hetkellä mieli repii kahtaalle, kun lapsitoive on kipeä, mutta toinen puoli itsessä sanoo, että maapallo ei tarjoa tulevaisuutta. 

Lopulta omaan haluuni saada lapsi ei vaikuttanut mikään yhteiskunnan tuki tai sen puute, vaan rakastuin mieheen josta uskon että tulisi upea isä. Tuli tunne että tähän suhteeseen uskaltaisin tuoda lapsenkin. Aiemmissa suhteissa en edes harkinnut ja luulin etten halua lapsia, mutta pohjimmiltaan varmaan (minulla!) oli kyse turvallisuuden tunteesta ja luottamuksesta joka aiemmista suhteista puuttui. 

Vierailija
156/1267 |
04.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomi on lapsivihamielinen ja äitivihamielinen maa. Siis äärimmäisellä tavalla.

Meillä on kaksi lasta, mutta kolmas jäi hankkimatta ylläolevasta syystä.

Höpön löpön. Missään muualla ei paapota äitejä ja lapsiperheitä muiden kustannuksella kuten täällä. No voi olla että jossain Norjassa ehkä.

Ei täällä paapota äitejä tai lapsiperheitä millään tavalla. Ne äiditkin maksaa ihan ikänsä veroja niiden vähäisten palvelujensa kustantamiseksi.

Täällä paapotaan lapsettomia luuserimiehiä.

Ai ei paapota lapsiperheitä?

-lapsilisät

-palkalliset vapaat

-verovaroin pyörivät neuvolat,koulut ja synnyttäminen

-työpaikoilta perheelliset saa olla poissa useammin koska lapsi on kipeänä yms

Aika harvoja maita maapallolla on missä yhtä hyvin yhteiskunta paapoo perheellisiä kuin suomessa.

Lapsettomia miehiä täällä ei paapota yhtään ja miehet saa täällä syrjäytyä sekä voida pahoin eikä heitä kukaan auta millään tapaa.

- lapsilisä on satasen kuussa, äidit maksaa veroillaan

- ei ole mitään palkallisia vapaita

- neuvolat ja koulut on täysin rikki, äidit kustantaa veroillaan

- Synnyttäminen ei todellakaan paapo äitiä

Kukahan sen miesten syrjäytymisen kustantaa ja paapoo? No ne äidit ja heidän lapsensa.

Koko aikana syrjäytyneet miehet eivät anna yhteiskunnalle MITÄÄN TAKAISIN.

Mikä on tämä syrjäytynyt mies? Millä lailla se määritellään? Minuakin on kutsuttu syrjäytyneeksi ja yritetty "auttaa" , eli tuputtaa elämääni uusia tuttuja ja sanoa että mene harrastuksiin kun siellä on muitakin ihmisiä. Koskaan en ole valittanut yksinäisyyttä, se on ollut ihan tietoinen oma valinta olla yksin. Olen ihan hemmetin ylpeä ja kiitollinen itselleni että tein tämän valinnan.

Ja ihan hemmetin sairas palstahäirikkö.

Jos synnytys on sinusta paapomista niin menepä kokeilemaan. Sen jälkeen sinustakin ehkä sukiutuu sitten asiallinen veronmaksaja.

Taisi tuo synnyttäminen olla paapomislistalla siksi, että sen kuluja, kuten muitakin raskaudenajan terveydenhuollon kuluja tuetaan verovaroin, eli ei tarvitse itse maksaa hillittömiä summia kuten jossain Jenkeissä. Eri

Eihän täällä mistään muustakaan sairaalahoidosta makseta täysimääräisiä kuluja itse. Neuvolassa käy muutkin kuin raskaana olevat ja pikkulapset. Siellä hoidetaan aikuisten rokotuksia ja itse kävin kuulokokeessa.

Vierailija
157/1267 |
04.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomi on lapsivihamielinen ja äitivihamielinen maa. Siis äärimmäisellä tavalla.

Meillä on kaksi lasta, mutta kolmas jäi hankkimatta ylläolevasta syystä.

Höpön löpön. Missään muualla ei paapota äitejä ja lapsiperheitä muiden kustannuksella kuten täällä. No voi olla että jossain Norjassa ehkä.

Ei täällä paapota äitejä tai lapsiperheitä millään tavalla. Ne äiditkin maksaa ihan ikänsä veroja niiden vähäisten palvelujensa kustantamiseksi.

Täällä paapotaan lapsettomia luuserimiehiä.

Ai ei paapota lapsiperheitä?

-lapsilisät

-palkalliset vapaat

-verovaroin pyörivät neuvolat,koulut ja synnyttäminen

-työpaikoilta perheelliset saa olla poissa useammin koska lapsi on kipeänä yms

Aika harvoja maita maapallolla on missä yhtä hyvin yhteiskunta paapoo perheellisiä kuin suomessa.

Lapsettomia miehiä täällä ei paapota yhtään ja miehet saa täällä syrjäytyä sekä voida pahoin eikä heitä kukaan auta millään tapaa.

- lapsilisä on satasen kuussa, äidit maksaa veroillaan

- ei ole mitään palkallisia vapaita

- neuvolat ja koulut on täysin rikki, äidit kustantaa veroillaan

- Synnyttäminen ei todellakaan paapo äitiä

Kukahan sen miesten syrjäytymisen kustantaa ja paapoo? No ne äidit ja heidän lapsensa.

Koko aikana syrjäytyneet miehet eivät anna yhteiskunnalle MITÄÄN TAKAISIN.

Mikä on tämä syrjäytynyt mies? Millä lailla se määritellään? Minuakin on kutsuttu syrjäytyneeksi ja yritetty "auttaa" , eli tuputtaa elämääni uusia tuttuja ja sanoa että mene harrastuksiin kun siellä on muitakin ihmisiä. Koskaan en ole valittanut yksinäisyyttä, se on ollut ihan tietoinen oma valinta olla yksin. Olen ihan hemmetin ylpeä ja kiitollinen itselleni että tein tämän valinnan.

Ja ihan hemmetin sairas palstahäirikkö.

Jos synnytys on sinusta paapomista niin menepä kokeilemaan. Sen jälkeen sinustakin ehkä sukiutuu sitten asiallinen veronmaksaja.

Taisi tuo synnyttäminen olla paapomislistalla siksi, että sen kuluja, kuten muitakin raskaudenajan terveydenhuollon kuluja tuetaan verovaroin, eli ei tarvitse itse maksaa hillittömiä summia kuten jossain Jenkeissä. Eri

Eihän täällä mistään muustakaan sairaalahoidosta makseta täysimääräisiä kuluja itse. Neuvolassa käy muutkin kuin raskaana olevat ja pikkulapset. Siellä hoidetaan aikuisten rokotuksia ja itse kävin kuulokokeessa.

Itse asiassa monilla paikkakunnilla nimenomaan äidit ei saa enää niitä neuvolapalveluja. Gynekologi pitää maksaa itse (juuri tänään Hesarissa tästä juttu) ja esimerkiksi Helsingissä ei pääse enää edes jälkitarkastukseen.

Ja todella moni käytätä nykyään yksityistä neuvolaa ja hankkii lapsilleen sairauskuluvakuutukset.

Mun lapseni on nyt 21 ja 19 ja kumpikaan ei ole koskaan käynyt terveyskeskuslääkärillä.

Vierailija
158/1267 |
04.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulun juurikin tuohon lapsettomien 35-vuotiaiden ikäryhmään. Katselin oman lapsuuteni ja nuoruuteni, kun äiti kantoi valtavan vastuun kolmen lapsen perheessämme isän lähes vapaamatkustaessa perhe-elämässä. En halua itselleni samanlaista työmaata. Myöskin kaksi sisarustani ovat lapsettomia.

Olisin voinut yrittää raskautta jommassa kummassa pitkistä parisuhteistani, jos mies olisi ollut vastuuntunteva, lapsia tahtova ja potentiaalinen "hyvä iskä". Näin ei kuitenkaan ole ollut. Omat harrastukset, pelailu ym. kiinnostavat, perhe-elämä ei.

Joskus 80-luvulla oli varmaan itsestään selvää, että kumppanin kanssa mennään naimisiin ja lapsia tulee. Aika monessa perheessä äiti oli melkoinen työhevonen käydessään töissä ja hoitaessaan perheen siinä samalla. Ei nykyään naiset suostu enää tuollaiseen järjestelyyn.

Vierailija
159/1267 |
04.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä mä väittäisin että sotien jälkeen 90-luvulle asti lapsia tehtiin lähinnä yhteiskunnallisesta ja sosiaalisesta paineesta ja sitä satoa niitetään nyt.

Puhutaanhan lapsista vieläkin pelkästään tulevina veronmaksajina.

Vaikka se tavallaan totta onkin mutta kertoo enemmän yhteiskunnan kovista arvoista. Ihmisellä on arvoa vain silloin kun tuottaa yhteiskunnalle verotuloja ja lapsia mahdollisimman pienin kustannuksin.

Nyt tätä painetta yritetään luoda uudelleen mutta ihmiset onneksi jo sen verran fiksuja että lapsia tekee enää ne jotka niitä aidosti haluaa.

Minä haluaisin, mutta oma jaksaminen ja terveydentila ei salli kunnollista vanhemmuutta. Niinpä jätän tekemättä. Mielestäni ihan vastuullinen päätös, vaikka miten kirjoitetaan syyllistäviä artikkeleita "itsekkyydestä" kun päättää jäädä lapsettomaksi.

Vierailija
160/1267 |
04.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Lapsettomuusongelma" on monimuotoinen.

Ei ole kyse pelkästään siitä, etteikö parisuhteita syntyisi. Niitä syntyy edelleen. Mutta ne myös purkautuvat usein ennen, kuin lapsen hankkiminen tulisi ajankohtaiseksi. 

Ei ole kyse siitä, etteikö myös haluttaisi lapsia. Mutta ihan oikeasti voi olla paljon tilanteita, että ei kerta kaikkiaan ole kumppania, tai kumppaniehdokkaat, jotka olisivat ns. tarjolla, eivät esimerkiksi sovellu vanhemmuuteen. Tai ollaan parisuhteessa, jossa puoliso ei halua lasta / lapsia.

Ennen kaikkea kyse on siitä, että ne ihmiset, joilla jo on lapsi, eivät halua toista tai kolmatta (tai tätä useampaa) määrää lapsia.

Esimerkiksi 2. maailmansodan jälkeen oli todella paljon lapsettomaksi ja myös parisuhdetta vaille jääneitä ihmisiä - syystä tai toisesta. Siitä huolimatta syntyvyys oli erittäin hyvällä tasolla. Se johtui ennen kaikkea siitä, että pariskunnat päättivät hankkia useita lapsia. 

Nyky-yhteiskunnassa pitäisi ratkaista ennen kaikkea niitä ongelmia, jotka kohtaavat monilapsisia perheitä. Se nostaisi syntyvyyttä parhaiten ja tehokkaimmin. Moni ihminen haaveilee edelleen isosta perheestä, mutta esimerkiksi kahden lapsen jälkeen tulevat aidosti esimerkiksi taloudelliset ja ajankäytölliset ongelmat niin suuriksi, että enempää lapsia ei haluta. Ja tämä on sääli, koska jo ennestään esimerkiksi kahden lapsen vanhemmilla on jo osaamista vanhemmuudesta, sekä taitoa hoitaa ja kasvattaa lapsia.