Ruotsin spermaskandaali paisuu: Tämä on niin sairasta
Ruotsin spermaskandaali paisuu: Tämä on niin sairasta
Bengt oli antanut spermanäytteen Halmstadin sairaalassa, kun hänellä ja hänen vaimollaan oli ollut vaikeuksia saada lapsia. Hän kertoi järkyttyneensä saadessaan kuulla, että hänen spermaansa oli käytetty hedelmöittämään toisen perheen lapsi.
Mitä elämässäni tapahtuu? Olen isä lapselle, joka syntyi kahdeksan kuukautta ennen tytärtäni, hän parahti SVT:lle maaliskuussa.
Nyt SVT tietää kertoa, että lisäselvityksissä on löytynyt ainakin yksi uusi mies, joka ei ole ollut tietoinen, että hänen spermaansa on käytetty hedelmöityshoidoissa.
https://www.iltalehti.fi/ulkomaat/a/b9c4265e-5bf6-4f51-9d03-1ef8efb1b6d2
Kommentit (86)
Rekisteröityihin luovuttajiin nähden Halmstadin sairaalassa tehtiin epätavallisen paljon inseminaatioita. Tämä on herättänyt epäilyjä, että kyseinen lääkäri on varastanut spermaa vielä useammilta miehiltä kuin tällä hetkellä tiedetään.
No onpa hirveää? Ei kiinnostaisi tippaakaan jos minun spermaani olisi tiputeltu sinne tänne.
Sairasta? Otettu vähän väärää näytettä hedelmöityshoitoon. Muutama tonni korvaukseksi riittää. Maailmassa on paljon sairaampiakin spermapankkitapauksia. Niin kuin se yksi jenkki, joka oli ruma ja huonogeeninen ja pankinjohtajana laittoi oman tuotteensa kaikkiin asiakkaisiin. Joku 100 lasta taisi hänelle tulla.
Vierailija kirjoitti:
No onpa hirveää? Ei kiinnostaisi tippaakaan jos minun spermaani olisi tiputeltu sinne tänne.
Sulla ei taida olla normaalia ydinperhettä, omia lapsia ja vaimoa
Minä olisin ainakin iloinen että olisin onnistunut tekemään lapsen
Vierailija kirjoitti:
Hei isi! Voisitko maksaa niitä elatusmaksuja äipälle?
Vierailija kirjoitti:
Mutta sinulla ei ole lapsia - eihän
Sad
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se useimpia normaalilla tunne-elämällä varustettuja miehiä ainakin vähän hätkäyttää että on olemassa yksi tai useampikin kolmekymppinen lapsi joka on hänen biologinen jälkeläisensä, josta ei ole ollut tietoinen, eikä mitenkään ole antanut lupaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sad
Ei vielä, olen itsekin lapsi
M17
Eikös tuo ole Suomessa raiskaus, verrattavissa ehkäisyn poistoon
Vierailija kirjoitti:
Kiinnostaa siinä vaiheessa kun elatusmaksut alkaa juoksemaan...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sad
Ei vielä, olen itsekin lapsi
M17
Tämä selventää montaa ketjua täällä
Kuinka paljon maksettavaa tulee elatusmaksuista jos paljastuu vaikka kahdeksan lasta? Pari sataa euroa jokaisesta? No, eihän se ole kuin 18 vuotta...
Vierailija kirjoitti:
Se olisi jo liian paksua. Työtapaturma. Sama kuin saisit hivin papanäytteenotosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän tuossa mistään elatusmaksuista voi tulla kyse kun lapset ovat kolmekymppisiä. Ja muutenkin ei mikään oikeus tuomitse miestä maksamaan tuollaisessa tilanteessa, jossa mies ei ole voinut mitenkään vaikuttaa siihen tuleeko hänestä isä vai ei.
Kyllä tässä se tunnepuoli on tärkein. Onhan tuollainen aivan valtava shokki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se olisi jo liian paksua. Työtapaturma. Sama kuin saisit hivin papanäytteenotosta.
Ei ole paksua vaan fakta
Vierailija kirjoitti:
Kuinka paljon maksettavaa tulee elatusmaksuista jos paljastuu vaikka kahdeksan lasta? Pari sataa euroa jokaisesta? No, eihän se ole kuin 18 vuotta...
Eihän ne ole huoltajia joilla mitään velvollisuuksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän tuossa mistään elatusmaksuista voi tulla kyse kun lapset ovat kolmekymppisiä. Ja muutenkin ei mikään oikeus tuomitse miestä maksamaan tuollaisessa tilanteessa, jossa mies ei ole voinut mitenkään vaikuttaa siihen tuleeko hänestä isä vai ei.
Kyllä tässä se tunnepuoli on tärkein. Onhan tuollainen aivan valtava shokki.
Täh? Mitä höpiset? Ei sillä ole väliä onko mies voinut siihen vaikuttaa
Kysymys on lapsen oikeudesta isäänsä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole paksua vaan fakta
Ei todellakaan ole raiskaus, meillä on Ruotsin kanssa samanlainen lainsäädäntö.
Sairaalan johtava lääkäri Anders Åkvist kertoo olevansa pahoillaan, että spermavarkaudesta syntyneet lapset ja varkauden uhriksi joutuneet miehet kärsivät sokkitiedoista.