Korkea verenpaine.
Millaisilla lukemilla vaatii lääkityksen? Aiheuttaako oireita?
Kommentit (98)
Kumpi on huonompi: korkea yläpaine vai korkea alapaine?
Korkea alapaine ainakin vaarallinen, esim yli 110, yläpaineen rajoja en tiedä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Selvitä mitkä vitamiinit ja vastaavat laskee luonnollisesti verenpainetta. Tuttu käytti MSM, Q10 Ubikinoni, Kurkuma jne. Hänellä oli lievä liian korkea paine ja pelkästään näillä sai laskettua normaaliksi.
Sit tietysti et jos käytät liikaa suolaa se nostaa verenpainetta.
Perehdy asiaan erityisesti ulkomaisilla sivustoilla (ilmaisen selaimen lisäosan/kääntäjä ohjelman avulla jos tarve) ja ota itsehoito aktiivisesti käyttöön.
Turpa kiinni. Aikuiset puhuu nyt.
Eipä tuo sinun kommenttisi ainakaan aikuiselta vaikuta.
eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Selvitä mitkä vitamiinit ja vastaavat laskee luonnollisesti verenpainetta. Tuttu käytti MSM, Q10 Ubikinoni, Kurkuma jne. Hänellä oli lievä liian korkea paine ja pelkästään näillä sai laskettua normaaliksi.
Sit tietysti et jos käytät liikaa suolaa se nostaa verenpainetta.
Perehdy asiaan erityisesti ulkomaisilla sivustoilla (ilmaisen selaimen lisäosan/kääntäjä ohjelman avulla jos tarve) ja ota itsehoito aktiivisesti käyttöön.
Turpa kiinni. Aikuiset puhuu nyt.
Anna sitten aikuisten puhua ja mene itse lasten osastolle.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on harvinainen verenpaineeseen liittyvä syndrooma. Verenpainetta ei voi mitata kun olen tajuissani. Tai sen voi mitata mutta yläpaine nousee 140-240. Sen tuntee heti kun mittari on kädessä eli elimistö ns. sekoaa, näkö hämärtyy ja paineen tunne päässä ja sydän kiihtyy ja tuntuu kuin hyppisi kropasta pihalle.
Ainoa todettu toimiva mittaustapa on suoraan valtimosta nukutettuna. Kaikki ok silloin.
Miten olet päässyt tuollaiseen mittaukseen? Minulla on sama syndrooma josta olen puhunut kahdelle lääkärille, kun piti tehdä verenpaineen seuranta he vain sanoivat yritä mitata.
Vierailija kirjoitti:
Laitan tähän vanhaan ketjuun kysymyksen:
Kun teillä on todettu hoitoa vaativat verenpainelukemat, oletteko päässeet mihinkään tutkimuksiin vai onko annettu vain lääkkeitä tutkimatta. Itselleni määrättiin lääkkeet syksyllä. Nyt verenpaine jälleen noussut jopa 190/100:aan. Minua ei ole missään vaiheessa tutkittu. Pitäisikö esim. ultrata sydän?
Minulla määrättiin etänä. Sinun pitäisi kyllä uudestaan arvioida sopiva lääkitys. Eihän tuo näytä tehoavan.
Minulla verenpaine hoitajan mittaamana 180/110, kolestroli 7,3 ja hemoklobiini 153 eli aika monta riskitekijää. Korvissa on soinut ja ollut rintakipuja. Ikää 58 v. Silti ensin lääkärin ohjeen mukaan pitää tehdä elämäntapamuutos koska kotiseurannassa verenpaineet lähes normaalit. Mittaukset kotona tehty loman aikaan. Työ nostaa verenpainetta, liikaa stressiä.
Lopetin laktritsin ja salmiakin syönnin, en syö enää valmisruokia (paljon suolaa) ja aloitin kolestroli-ruokavalion. Lisäksi ostin apteekista Primaspan 50 mg lääkettä jota syön 1 tabletin päivässä. Ajattelin että kun saan verenpaineet ja kolestrolin kuntoon (jos saan) niin vähennän Primaspania joka toisena päivänä otettavaksi. Pakko harrastaa itsehoitoa koska lääkäri ei mielestäni suhtautunut asiaan vielä vakavasti. No, onneksi rintakipuja ei ole nyt ollut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö kenelläkään ole kokemusta kysymästäni? Eli oletteko päässeet tutkimuksiin vai annetaanko kaikille verenpainelääkkeet summamutikassa?
No ei niitä lääkkeitä summamutikassa määrätä, vaan verenpaineseurannan jälkeen.
Ts. Mittaat ensin verenpaineesi aamuin illoin omalla verenpainemittarillasi, viet lomakkeen lääkärille joka määrää lääkkeet.
Näin mittasinkin. En sitä tarkoittanut. Tarkoitin, että eikö koskaan tutkita korkean verenpaineen perussyytä, esim. ultraäänitutkimuksella tms. ?
Vierailija kirjoitti:
Minulla verenpaine hoitajan mittaamana 180/110, kolestroli 7,3 ja hemoklobiini 153 eli aika monta riskitekijää. Korvissa on soinut ja ollut rintakipuja. Ikää 58 v. Silti ensin lääkärin ohjeen mukaan pitää tehdä elämäntapamuutos koska kotiseurannassa verenpaineet lähes normaalit. Mittaukset kotona tehty loman aikaan. Työ nostaa verenpainetta, liikaa stressiä.
Lopetin laktritsin ja salmiakin syönnin, en syö enää valmisruokia (paljon suolaa) ja aloitin kolestroli-ruokavalion. Lisäksi ostin apteekista Primaspan 50 mg lääkettä jota syön 1 tabletin päivässä. Ajattelin että kun saan verenpaineet ja kolestrolin kuntoon (jos saan) niin vähennän Primaspania joka toisena päivänä otettavaksi. Pakko harrastaa itsehoitoa koska lääkäri ei mielestäni suhtautunut asiaan vielä vakavasti. No, onneksi rintakipuja ei ole nyt ollut.
Et saisi lääkitä itseäsi ominpäin. Voisitko mennä jollekin toiselle lääkärille, joka ottaa asiakseen uudestaan sinun asiasi. Minullakin on verenpaine ollut yhtä korkealla ja se aiheutti kovaa rintakipua. En pystynyt enää kävelemään. Lepäsin pari päivää ja uusintamittauksissa oli laskenut. Mutta kuin moni muukin asia, verenpainekin tahtoo nousta uudelleen. Muutamaa vuotta myöhemmin nousi taas paineet korkealle ja silloin vasta tuli verenpainelääkitys. Munuaisiin oli jo käynyt verenpaine.
En ole ylipainoinen eikä muita sairauksia tai poikkeavia veriarvoja, mutta ajattelen että suurin syy on stressi. En ole oppinut sitä hallitsemaan.
Apteekissa sanottiin (ja annettiin paperiohjekin), että Primaspaniin pitäisi vastedes hankkia lääkäriltä resepti tai vähintäänkin olla mukana lääkeluettelo, jos sen on lääkäri joskus määrännyt.
Mulla oli yläpaine 140-150 ja alapaine 80-90 ja sain lääkityksen, joka alentaa paineita. Lääkkeen myötä paineet nyt normaalit. Samainen lääke hillitsee myös sydämen tykytyksiä, jotka on todettu hyvänlaatuisiksi, mutta kuitenkin hieman ärsyttäviksi.
Vierailija kirjoitti:
Mulla oli yläpaine 140-150 ja alapaine 80-90 ja sain lääkityksen, joka alentaa paineita. Lääkkeen myötä paineet nyt normaalit. Samainen lääke hillitsee myös sydämen tykytyksiä, jotka on todettu hyvänlaatuisiksi, mutta kuitenkin hieman ärsyttäviksi.
Miten se selvitettiin, että ne tykytykset ovat hyvänlaatuisia? Sillä kysyn, kun itselläni verenpainemittari näyttää melko usein rytmihäiriötä. Nyt olen menossa lääkäriin, kun paineet ovat lääkityksestä huolimatta jälleen korkealla. Ensin ne laskivat, mutta nyt on taas siis nousukiito, aivankuin lääkkeet eivät tehoaisi enää ollenkaan. Ruokavaliossa ei ole parantamisen varaa juurikaan ja liikuntaa saan todella raskaista kotitöistä. Ehkä ne sitten ovat liian raskaita.
Minulla vaihdettiin verenpainelääkkeet, koska ne eivät toimineet. Nyt on CANDESARTAN/HYDROCHLOROTHIAZIDE ja ZANIDIP 20 mg .
Näistä uusista tulee huono olo, enkä saa nukutuksi edes. Lääkkeet ovat kuitenkin kalliita, enkä haluaisi taas niitä vaihdettavan. Tottuuko siihen huonoon oloon ts. lähteekö se huono olo pois ajan mittaan? Onko kokemuksia
Ihan vahingossa terv. keskustelu lekuri mittasi paineeni. 186/100 Itse en huomannut mitään.
Ehdotti lääkitystä. En hakenut lääkkeitä. Tein elämäntapamuutoksen.
Oli talvi ja hiihdi n.15km. 3kertaa viikossa. Juhannuksena lähdin mökille ja verenpaine. oli mielessä.
Ostin mittarin ja verenpaine. oli140/86
Luin jostain. Liikunta laskee paineet. Näin kävi, enkä nyt 65v. lääkitse itseäni turhaan
Järki käteen. Pitäkää terv. huolta
Korkean verenpaineen muutamia oireita oli itselläni usein toistuvat nenäverenvuodot, päänsärky ja silloin tällöin voimakas väsymystila, johon liittyi pääkipu, pahoinvointi ja naaman kalpeus. Luulin vuosia, että tuo oli migreeniä.
Paineet olivat 230/130-luokkaa n. 10 vuoden ajan, kunnes lopulta tunnustin, että en ole kuolematon ja menin lääkäriin.
Lääkityksellä paineet ovat pysyneet hyvinä ja em. oireet hävisivät kuin taikaiskusta.
Ovatko pitkään jatkuneet korkeat paineet aiheuttaneet pysyvää vauriota, en tiedä.
Eli lääkäriin matalalla kynnyksellä.
Vierailija kirjoitti:
Korkean verenpaineen muutamia oireita oli itselläni usein toistuvat nenäverenvuodot, päänsärky ja silloin tällöin voimakas väsymystila, johon liittyi pääkipu, pahoinvointi ja naaman kalpeus. Luulin vuosia, että tuo oli migreeniä.
Paineet olivat 230/130-luokkaa n. 10 vuoden ajan, kunnes lopulta tunnustin, että en ole kuolematon ja menin lääkäriin.
Lääkityksellä paineet ovat pysyneet hyvinä ja em. oireet hävisivät kuin taikaiskusta.
Ovatko pitkään jatkuneet korkeat paineet aiheuttaneet pysyvää vauriota, en tiedä.
Eli lääkäriin matalalla kynnyksellä.
Hyvä kun menit lääkäriin. Ei tiedä miten olisi lopulta käynyt.
Vierailija kirjoitti:
Minulla vaihdettiin verenpainelääkkeet, koska ne eivät toimineet. Nyt on CANDESARTAN/HYDROCHLOROTHIAZIDE ja ZANIDIP 20 mg .
Näistä uusista tulee huono olo, enkä saa nukutuksi edes. Lääkkeet ovat kuitenkin kalliita, enkä haluaisi taas niitä vaihdettavan. Tottuuko siihen huonoon oloon ts. lähteekö se huono olo pois ajan mittaan? Onko kokemuksia
Itselläni sama lääkitys, etenkin tuo Zanidip juoksuttaa vessassa. Tämä on itselläni ainoastaan lisälääke, jonka voin jättää pois kun paineet normalisoituu. Eri mieltä olen, tuosta kalleudesta..juuri hain Candesartania 100kpl ja hinta oli vähän yli 5 euroa, joten halpahan tuo on.
No ei niitä lääkkeitä summamutikassa määrätä, vaan verenpaineseurannan jälkeen.
Ts. Mittaat ensin verenpaineesi aamuin illoin omalla verenpainemittarillasi, viet lomakkeen lääkärille joka määrää lääkkeet.