Korkea verenpaine.
Millaisilla lukemilla vaatii lääkityksen? Aiheuttaako oireita?
Kommentit (98)
Vierailija kirjoitti:
Yläpaine yli 200 ja alapaie 150. Ei mitään oireita.
Onko sinulla lääkitys? Kyllä on salakavala tuo korkea verenpaine.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lääkityshän se sitten tuli. Ja kiitos kommentoijille. T. Ap
Hienoa! Minä olin jo hyppäämässä sillalta huonon olon takia, joka selvisi korkeaksi verenpaineeksi. Kokonaisvaltainen huono olo. Mutta sitten selvisi että verenpaineet oli todella korkealla. Munuaisiin oli jo vaikuttanut. Lääkitys tuli ja sitä on syöty kuukauden päivät.
Muuten olen perusterve vaihdevuosissa oleva 51-vuotias nainen. Tämä on kuulemma riski-ikä jolloin verenpaine monella naisella nousee. Johtuen estrogeenin vähenemisestä jne. Liikuntaa pitäisi lisätä ja muutenkin elintapoihin kiinnittää huomiota.
Miten vaikuttanut munuaisiin? Tuliko jokin lääkitys vai paraneeko munuaiset kun verenpaine pysyy jatkossa suotuisissa lukemissa?
Paineet oli ainakin vuoden luokkaa 210/120. Samaan aikaan estrogeenivaje. Nämä aiheuttivat monenlaiset oireet. Ensin sain lääkityksen verenpaineisiin ja sitten estrogeenilisän.
Olen 67 v. ja minulla on nyt verenpaine ensimmäistä kertaa 30 vuoteen kohdallaan (aamupaine tänään 120/70) tosin verenpainelääkettä syön edelleen. Minulla ei pysynyt verenpaine viimeisen 15 vuoden aikana kurissa edes lääkkeillä ja syy oli varmasti minussa itsessä, sillä poltin tupakkaa enimmillään askin päivässä, söin epäterveellisesti (epäsäännölliset ruokailuajat, liikaa punaista lihaa, liikaa suolaa, liikaa kovia rasvoja, liian vähän vihanneksia ja hedelmiä, liian paljon valkoista vehnää jne.), en harrastanut juuri lainkaan liikuntaa, minulla oli stressaava työ ja nukuin ihan liian vähän. Kävin terveystarkastuksessa mikä johti siihen, että päätin ryhtyä elämäntaparemonttiin jolloin lopetin tupakoinnin, aloin syömään hyvällä rytmillä ja terveellisesti, aloin liikkumaan säännöllisesti, aloin nukkumaan riittävästi ja pudotin painoanikin vähän vajaat 20 kg. Terveydentilani on nyt erinomainen.
Vierailija kirjoitti:
Mulla oli 90/140 kotimittauksissa, lääkäri ei edes mitannut. Sain Candesartan 8mg ja nyt arvot vakaana 70/120.
Miksi et osaa laittaa verenpainearvoja oikeaan järjestykseen? Sille on syynsä, miksi se korkeampi (systolinen) on ennen matalampaa (diastolista) arvoa.
Tutkimusten mukaan valkosipulin syönti laskee yläpainetta keskimäärin 12 pykälää ja alapainetta 9 pykälää. Mitä korkeampi verenpaine, sitä enemmän valkosipuli vaikuttaa verenpainetta alentavasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lääkityshän se sitten tuli. Ja kiitos kommentoijille. T. Ap
Hienoa! Minä olin jo hyppäämässä sillalta huonon olon takia, joka selvisi korkeaksi verenpaineeksi. Kokonaisvaltainen huono olo. Mutta sitten selvisi että verenpaineet oli todella korkealla. Munuaisiin oli jo vaikuttanut. Lääkitys tuli ja sitä on syöty kuukauden päivät.
Muuten olen perusterve vaihdevuosissa oleva 51-vuotias nainen. Tämä on kuulemma riski-ikä jolloin verenpaine monella naisella nousee. Johtuen estrogeenin vähenemisestä jne. Liikuntaa pitäisi lisätä ja muutenkin elintapoihin kiinnittää huomiota.
Miten vaikuttanut munuaisiin? Tuliko jokin lääkitys vai paraneeko munuaiset kun verenpaine pysyy jatkossa suotuisissa lukemissa?
Virtsanäytteessä näkyi proteiinia eli valkuaista tavallista enemmän. Lääkäri kaksinkertaisti verenpainelääkityksen suojatakseen munuaisia. En tiedä korjaantuuko tämä tila kun verenpaine tippuu. Uudestaan otetaan munuaisarvo verestä ja virtsakokeita jonkun ajan päästä. Muita sairauksia ei vielä ole todettu. Sokerit ja kolesterolit ja rasvat olivat normaalin rajoissa.
Mä en käsitä, miksi esim. työterveys ei ohjelmoi vaikkapa jokaiselle yli nelikymppiselle automaattisesti verenpaineseurannan aamulla, päivällä ja illalla viikon ajan. Voisi toteutua niin, että työterveydestä annettaisiin mittari kotilainaan viikoksi ja seurantalappu mukaan. Näin voitaisiin saada varhaisemmassa vaiheessa kiinni korkeasta verenpaineesta kärsivät, sillä verenpaine kohoaa pikkuhiljaa yleensä eikä aiheuta radikaaleja oireita joita huomaisi edes itse. Kyseinen seuranta voisi toistua viiden vuoden välein.
Korkean verenpaineen aiheuttamat komplikaatiot tulevat kalliiksi yhteiskunnalle ja näin voisi kohentaa väestön terveydentilaa tehokkaasti, kun ennaltaehkäistäisiin sydämen rytmihäiriöitä, aivoverenvuotoja- ja tulppia jne, jne
Vierailija kirjoitti:
Tutkimusten mukaan valkosipulin syönti laskee yläpainetta keskimäärin 12 pykälää ja alapainetta 9 pykälää. Mitä korkeampi verenpaine, sitä enemmän valkosipuli vaikuttaa verenpainetta alentavasti.
Tuo(kin) on helposti kokeiltavissa eli mittaa verenpaineensa säännöllisesti aamuin illoin viikon verran ja ottaa stten valkosipulin käyttöön jatkaen mittauksia.
https://www.duodecimlehti.fi/duo97500
ja varsinainen tutkimus Ried et al 2008:
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/18554422/
Tuon mukaan valkosipulilla voi saada luokkaa 7...8 mmHg pudotusta sekä ylä- että alapaineeseen. Jos sinulla on tiedossasi parempia tutkimuksia asiasta niin laittaisitko linkin näkyviin.
Valkosipulin pitää sitten olla tuoretta ja kuumentamatta valmistettua.
Mknä syön lääkkeitä verenpaineeseen. Sain lääkkeet, kun lääkärissä verenpaine oli korkea. Nykyään verenpaine on lääkityksen avulla 80/ 110- 120. Minulla alapaine ollut aina korkea, yläpaine normaali. Olin 45v, kun sain lääkkeet. Suvussani on korkeaa verenpainetta. Veljeni sai lääkkeet jo 30vuotiaana.
Korkeassa verenpaineensa se hyvä että kuolema voi käydä nopeasti eikä joudu kotimaan. Yhden kerran kovasti rinnasta ottaa tai päästä katkeaa verisuoni niin kuolema väistämättä tulee ja nopeasti kuolee siihen. Haluan nopean ja kivuttoman kuoleman.
51v mies
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo(kin) on helposti kokeiltavissa eli mittaa verenpaineensa säännöllisesti aamuin illoin viikon verran ja ottaa stten valkosipulin käyttöön jatkaen mittauksia.
https://www.duodecimlehti.fi/duo97500
ja varsinainen tutkimus Ried et al 2008:
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/18554422/
Tuon mukaan valkosipulilla voi saada luokkaa 7...8 mmHg pudotusta sekä ylä- että alapaineeseen. Jos sinulla on tiedossasi parempia tutkimuksia asiasta niin laittaisitko linkin näkyviin.
Valkosipulin pitää sitten olla tuoretta ja kuumentamatta valmistettua.
Kuka pystyy syömään valkosipulia jatkuvasti? Muuten hyvä asia. Marjojen syöntikin on terveellistä, marjat laajentaa verisuonia.
Vierailija kirjoitti:
Ap tässä. Mulla k.a viikon ajalta nyt 142/90. Huomenna lääkäri. Katsotaan mitä sanoo! Ja kiitos yhdelle kommentoijalle joka puhui punaisuudesta kasvoissa. Mulla on ja oon miettinyt mistä johtuu!!
Siideristä, siideristä se johtuu plus tupakasta ja ylipainosta.
Vierailija kirjoitti:
Korkeassa verenpaineensa se hyvä että kuolema voi käydä nopeasti eikä joudu kotimaan. Yhden kerran kovasti rinnasta ottaa tai päästä katkeaa verisuoni niin kuolema väistämättä tulee ja nopeasti kuolee siihen. Haluan nopean ja kivuttoman kuoleman.
51v mies
Joko sinä haluat jo kuolla tuon ikäisenä? Ei aivoinfarktiin tms välttämättä kuole vaan saatat jäädä makaamaan sängynpohjalle halvaantuneena. Etkä voi siinä päättää päiviäsi kun kädet ja jalat ei enää toimi.
Samoin sydänkohtaukseenkaan ei välttämättä kuole vaan sydän vaurioituu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
51v mies
Joko sinä haluat jo kuolla tuon ikäisenä? Ei aivoinfarktiin tms välttämättä kuole vaan saatat jäädä makaamaan sängynpohjalle halvaantuneena. Etkä voi siinä päättää päiviäsi kun kädet ja jalat ei enää toimi.
Haluan kuolla. Elämää tarpeeksi nähnyt ja elänyt hyvän elämän. Elämä antanut paljon. Nyt olisin valmis jättämään tämän maallisen elämän. Toivoisin nopeaa ja pikaista kuolemaa.
51v mies
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
51v mies
Haluan kuolla. Elämää tarpeeksi nähnyt ja elänyt hyvän elämän. Elämä antanut paljon. Nyt olisin valmis jättämään tämän maallisen elämän. Toivoisin nopeaa ja pikaista kuolemaa.
51v mies
Minä olen samanikäinen kuin sinä mutta ei ole vielä tarvetta kuolla. Vastoinkäymisiä on riittänyt enkä voi tällä hetkellä sanoa että olen elänyt hyvän elämän. Ajattelen, että ne paremmat ajat on vasta edessäpäin.
Oletko jotenkin masentunut tällä hetkellä? Vai miksi tuollaisia ajatuksia?
Vierailija kirjoitti:
Heti lääkäriin. Tuollaiset lukemat ovat vaarallisia. Veri voi tulla suonten läpi millä hetkellä hyvänsä jos on heikko paikka jossakin.
Lähinnä lihaa sisältävä keto-ruokavalio on auttanut laskemaan verenpaineen normaali lukemiin. Kasvikset, maataloustuotteet ja niiden sisältämä hiilihydraatti eivät ole nykyihmiselle soveliasta ravintoa vaan aiheuttavat lihavuutta sekä sydän- ja verisuonitauteja - myös korkeaa verenpainetta. Syökää lihaa ja eläinrasvaa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap tässä. Mulla k.a viikon ajalta nyt 142/90. Huomenna lääkäri. Katsotaan mitä sanoo! Ja kiitos yhdelle kommentoijalle joka puhui punaisuudesta kasvoissa. Mulla on ja oon miettinyt mistä johtuu!!
Siideristä, siideristä se johtuu plus tupakasta ja ylipainosta.
En käytä alkoholia, en tupakoi. Pituus 168cm ja paino 65kg. Vy 78cm.