Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Korkea verenpaine.

Vierailija
01.10.2023 |

Millaisilla lukemilla vaatii lääkityksen? Aiheuttaako oireita?

Kommentit (98)

Vierailija
61/98 |
07.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yläpaine yli 200 ja alapaie 150. Ei mitään oireita. 

Heti lääkäriin. Tuollaiset lukemat ovat vaarallisia. Veri voi tulla suonten läpi millä hetkellä hyvänsä jos on heikko paikka jossakin. 

Pahimmassa tapauksessa ei edes kuole saamaansa aivoinfarktiin vaan päättyy sen vuoksi puolitietoiseksi vuodehoitoon kymmenien vuosien ajaksi, kunnes keuhkokuume hänet vapauttaa.

Vierailija
62/98 |
07.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Korkeaa verenpainetta kannattaa hoitaa ennenkuin se on saanut tuhoa aikaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/98 |
08.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Korkeaa verenpainetta kannattaa hoitaa ennenkuin se on saanut tuhoa aikaan.

Aika korkeat verenpainelukemat pitää olla että aletaan lääkitsemään. Minulla oli hoitamattomana käynyt jo munuaisiin. 

Vierailija
64/98 |
08.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laitan tähän vanhaan ketjuun kysymyksen:

Kun teillä on todettu hoitoa vaativat verenpainelukemat, oletteko päässeet mihinkään tutkimuksiin vai onko annettu vain lääkkeitä tutkimatta. Itselleni määrättiin lääkkeet syksyllä. Nyt verenpaine jälleen noussut jopa 190/100:aan. Minua ei ole missään vaiheessa tutkittu. Pitäisikö esim. ultrata sydän?

Vierailija
65/98 |
08.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
66/98 |
09.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö kenelläkään ole kokemusta kysymästäni? Eli oletteko päässeet tutkimuksiin vai annetaanko kaikille verenpainelääkkeet summamutikassa?

Vierailija
67/98 |
09.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö kenelläkään ole kokemusta kysymästäni? Eli oletteko päässeet tutkimuksiin vai annetaanko kaikille verenpainelääkkeet summamutikassa?

Mulla otettiin verikokeet ja EKG päivystyksessä. Istuin muutaman tunnin siellä ja verenpainelääkitys aloitettiin heti, kun lukemat oli todella korkeat. Mitään oireita ei ollut.

Vierailija
68/98 |
09.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla otettiin verikokeet ja EKG päivystyksessä. Istuin muutaman tunnin siellä ja verenpainelääkitys aloitettiin heti, kun lukemat oli todella korkeat. Mitään oireita ei ollut.

Kiitos vastauksesta. Nyt vasta tuli mieleeni, että otettiin minultakin sentään jotain verikokeita. Ihmettelen vaan, että esim. jatkuva "turhasta" hengästyminen ja huimaus sekä lääkkeistä huolimatta korkea verenpaine ei johda tarkempiin tutkimuksiin. Olisi kai hyvä tietää, mistä verenpaineen nousukin johtuu, ettei ole tukoksia tms. 

Vierailija
69/98 |
09.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli kuukausia päänsärkyä ja luulin että on migreeniä. Sitten tuli valoarkuus silmiin ja viimein huimas niin että ei pystyssä pysynyt. Toinen käsi ja jalka ei kunnolla toiminut ja samoin pää. Mies soitti viimein ambulanssin ja paineet oli yläpaine liki 300 ja alapaine 169 ja sairaalassa todettiin aivoinfarkti ja nyt 3 v siitä ja nyt jotenkin toipunut. Verenpaineen kanssa ei kannata viivytellä vaan lääkäriin. Itse en tajunnu mitata kun pidin oireita migreeninä

Vierailija
70/98 |
09.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla oli kuukausia päänsärkyä ja luulin että on migreeniä. Sitten tuli valoarkuus silmiin ja viimein huimas niin että ei pystyssä pysynyt. Toinen käsi ja jalka ei kunnolla toiminut ja samoin pää. Mies soitti viimein ambulanssin ja paineet oli yläpaine liki 300 ja alapaine 169 ja sairaalassa todettiin aivoinfarkti ja nyt 3 v siitä ja nyt jotenkin toipunut. Verenpaineen kanssa ei kannata viivytellä vaan lääkäriin. Itse en tajunnu mitata kun pidin oireita migreeninä

Johan on ollut paineet! Ai tuo silmien valonarkuuskin voi johtua verenpaineesta. Olenkin ihmetellyt mikä kumma silmiini on tullut, mutta saattaakin sitten johtua korkeasta verenpianeesta. 

Hyvä, että olet toipunut sentään. Toivottavasti paraneminen etenee edelleen. 

Vierailija
71/98 |
09.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Selvitä mitkä vitamiinit ja vastaavat laskee luonnollisesti verenpainetta. Tuttu käytti MSM, Q10 Ubikinoni, Kurkuma jne. Hänellä oli lievä liian korkea paine ja pelkästään näillä sai laskettua normaaliksi.

Sit tietysti et jos käytät liikaa suolaa se nostaa verenpainetta.

Perehdy asiaan erityisesti ulkomaisilla sivustoilla (ilmaisen selaimen lisäosan/kääntäjä ohjelman avulla jos tarve) ja ota itsehoito aktiivisesti käyttöön.

Turpa kiinni. Aikuiset puhuu nyt.

Tavallaan asiaa että ensin katsotaan pystyykö lievästi kohonneeseen paineeseen vaikuttamaan elintavoilla. Suola, ruokavalio, paino, liikunta, uni, tupakka ja stressi mitä onkin sitten paljon vaikeampi vähentää. Itselläni elintavoissa ei ollut korjaamista ja sain lääkityksen.

Mutta vitamiineilla verenpainetta ei kyllä lasketa...

Vierailija
72/98 |
09.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on harvinainen verenpaineeseen liittyvä syndrooma. Verenpainetta ei voi mitata kun olen tajuissani. Tai sen voi mitata mutta yläpaine nousee 140-240. Sen tuntee heti kun mittari on kädessä eli elimistö ns. sekoaa, näkö hämärtyy ja paineen tunne päässä ja sydän kiihtyy ja tuntuu kuin hyppisi kropasta pihalle.

Ainoa todettu toimiva mittaustapa on suoraan valtimosta nukutettuna. Kaikki ok silloin.

Minulla on sama syndrooma. Verenpaineeni on aina ollut normaali, jopa alhainen ja lääkärillä aina naureskelin kun otettiin verenpaine. Pari vuotta sitten tein viikon seurantajakson, jossa paineet suosituksen alla. Nyt pitäisi tehdä sama, mutta vaikka kuinka yritän rauhoittua, saan ahdistuskohtauksen ja olen paniikissa, hengitys salpaantuu, ahdistaa, tunnen kuinka päässä kohisee kun paine kasvaa. En todellakaan tiedä mitä tehdä? Olin kardiologilla ja sydän on kunnossa, ei ongelmia. Minulla on ollut kakkostyypin diebetes noin neljä vuotta ja siihen on lääkitys yksi 10 mg Jardiance kerran päivässä, arvot ok. Tiedän, että rentoutuisin ja pystyisin ehkä tekemään mittaukset, jos voisin ottaa vähän viiniä mutta sekään ei käy kun alkoholi ensin laskee ja sitten nostaa verenpainetta.  Olen aktiivinen liikkuja ja syön terveellisesti. Ei muuta stressiä kun verenpainemittaus..

Vierailija
73/98 |
09.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaihda suola Pan-suolaan. 

Vierailija
74/98 |
09.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

92/145 oli ollut pitemmän aikaa ja kuulun kohortti-66 ryhmään ja siellä tutkimuksissa (ultra)kammioiden väliseinä oli jo paksuuntunut.Äkkiä verempaine lääkitys ja vuoden päästä kontrolliin.Sydän oli palautunut ennalleen ja paineet 75/125. Kannattaa ottaa vakavasti ne omatkin kotimittaukset ja merkata pitemmältä ajalta ylösn, niin on heti dokumenttia lääkärille ja saa lääkityksen.Tietenkin jos ylipainoa on ja huono kunto, ne vaikuttaa asiaan mutta hankala aloittaa mitään, jos paineet pilvissä.

Vierailija
75/98 |
09.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yläpaine yli 200 ja alapaie 150. Ei mitään oireita. 

Heti lääkäriin. Tuollaiset lukemat ovat vaarallisia. Veri voi tulla suonten läpi millä hetkellä hyvänsä jos on heikko paikka jossakin. 

Pahimmassa tapauksessa ei edes kuole saamaansa aivoinfarktiin vaan päättyy sen vuoksi puolitietoiseksi vuodehoitoon kymmenien vuosien ajaksi, kunnes keuhkokuume hänet vapauttaa.

Naisilla virtsatulehdus

Vierailija
76/98 |
09.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suola on uskomattoman tehokas verenpaineen nostattaja.

Ap, vältä hienoa suolaa, sitä löytyy myös eineksistä jne.

Itse olen kärsinyt liian alhaisesta verenpaineesta ja tehokas verenpaineen nostattaja on suola.

Merisuola ei nostata tarpeeksi. Lisäksi minulla on todettu suolanpuute verikokeissa, mutta se ei johdu siitä, että söisin suolatonta ruokaa.

Eli sinun pitää vähentää huomattavasti suolan käyttämistä.

Vierailija
77/98 |
09.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten erottaa jumittavien niska-hartialihasten ja korkean verenpaineen aiheuttamat päätuntemukset toisistaan?

Vierailija
78/98 |
09.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liika suola ja eläinperäiset kovt rasvat minimiin ja jos se ei vielä auta niin rousuvatinia kitusiin.

Vierailija
79/98 |
09.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

92/145 oli ollut pitemmän aikaa ja kuulun kohortti-66 ryhmään ja siellä tutkimuksissa (ultra)kammioiden väliseinä oli jo paksuuntunut.Äkkiä verempaine lääkitys ja vuoden päästä kontrolliin.Sydän oli palautunut ennalleen ja paineet 75/125. Kannattaa ottaa vakavasti ne omatkin kotimittaukset ja merkata pitemmältä ajalta ylösn, niin on heti dokumenttia lääkärille ja saa lääkityksen.Tietenkin jos ylipainoa on ja huono kunto, ne vaikuttaa asiaan mutta hankala aloittaa mitään, jos paineet pilvissä.

Täällähän oppii uutta. :D Minulla on joskus kauan sitten todettu tuo kammioiden väliseinän paksuuntuma. Mutta enpäs tiennytkään, että se voi korjaantua. Luulin, että siinä se nyt on loppuiän, ellei vieläpä paksuunnu entisestäänkin. Tuolloin vuosia sitten minulla todettiin myös läppävikaa kahdessa läpässä. Lääkäri kuitenkin sanoi, että saattaa olla "fysiologinen" vaiva. (Tarkoittaakohan luonnollista tai rekenteellista?). Kysyin, pitäisikö sille tehdä jotain, hän sanoi, että ei, mutta vanhempana todennäköisesti tulee sydämen vajaatoiminta. Nyt on tainnut jo tulla, sillä hengästyn, vaikka makaan sängyssä. 

Liikkunut olen ehkä liikaakin ja tehnyt todella raskaita töitä.

N63

Vierailija
80/98 |
09.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Alapaine oli 100 ja vähän yli. Yläpaine n. 130-140.

Et ilmeisesti liiku lainkaan. Aloita siitä että nostat itsesi sohvalta ja käyt puolen tunnin kävelyllä joka päivä.