Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Oliko myös ysärilaman aikaan vallalla yhtä kovat arvot kuin nykyään?

Vierailija
01.10.2023 |

Kun nykyään on ihan valtavirtaa ajatella että köyhän voi suunnilleen viedä saunan taakse lopetettavaksi niin oliko vastaavaa silloin minkä verran? En muista enää.

Kommentit (167)

Vierailija
141/167 |
01.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Silloin ei edes työssä köyvillä hoitajilla kehä 3 ulkopuolella ollut varaa uusiin kenkiin niillä mentiin mitä oli. Lapset käyttivät edellisen luokan kirjoja ja etevimmät osas tehdä sammakoista ruokaa eikä tullut mieleenkään, että naapurilta pyysi mitään koska oli itse samanlaisessa tilanteessa. Myöhemmin tappo itsensä, koska jaksanut enään.

Nykyään viedään vaatteet päältä eikä ymmärretä toisen tilanteesta mitään. Siinä mielessä "kova" kulttuuri ja tukien leikkaus voi olla paikallaan. Saada tajuamaan miten hyvin on asiat.

Lapsikorotukset poistetaan työttömyystuista ja merkkivaatteiden ryöstely varmaan lisääntyy. Köyhillä niitä merkkivaatteita ei ole.

No onko niillä lapsikorotuksilla muka tähänkään asti osteltu merkkivaatteita?

Nyt leikataan myös sovitellut päivärahat, ansiosidonnaiset, asumistuet.

Ja ei saa enää henkilökohtaista avustajaa eli jos sukön puoliso on sairas niin hoidat itse tai laitat sen laitoshoitoon.

Vierailija
142/167 |
01.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä niitä työttömiä arvosteltiin eikä mitään solidaarisuutta ollut. Suomalaiset on aika raskasta väkeä eikä välitä kuin itsestään. Ei, vaikka toinen olisi selvä olosuhteiden uhri.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/167 |
01.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaffebulla kirjoitti:

Minun mielestäni siihen aikaan köyhyyttä hävettiin enemmän kuin nykyään. Ei siihen aikaan olisi tullut kuuloonkaan ruinata jotain avustuksia julkisesti, kuten somessa ihmiset nykyään tekevät.

Juuri näin.

Vierailija
144/167 |
01.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Silloin ei edes työssä köyvillä hoitajilla kehä 3 ulkopuolella ollut varaa uusiin kenkiin niillä mentiin mitä oli. Lapset käyttivät edellisen luokan kirjoja ja etevimmät osas tehdä sammakoista ruokaa eikä tullut mieleenkään, että naapurilta pyysi mitään koska oli itse samanlaisessa tilanteessa. Myöhemmin tappo itsensä, koska jaksanut enään.

Nykyään viedään vaatteet päältä eikä ymmärretä toisen tilanteesta mitään. Siinä mielessä "kova" kulttuuri ja tukien leikkaus voi olla paikallaan. Saada tajuamaan miten hyvin on asiat.

Lapsikorotukset poistetaan työttömyystuista ja merkkivaatteiden ryöstely varmaan lisääntyy. Köyhillä niitä merkkivaatteita ei ole.

Ja ei saa enää henkilökohtaista avustajaa eli jos sukön puoliso on sairas niin hoidat itse tai laitat sen laitoshoitoon.

Avustajan töitä voi tehdä, jos saa 40 h viikko töitä, muuten ei.

Jos sun puolisolla on esim. MS tauti niin hoidat sen itse tai laitat laitoshoitoon. Enää ei tule mitään avustajaa 20 h viikko teille kotiin, kun hallitus leikkaa avustajilta asumistuet ja sovitellut päivärahat niin ei voi tehdä avustajan töitä enää.

Vierailija
145/167 |
01.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä niitä työttömiä arvosteltiin eikä mitään solidaarisuutta ollut. Suomalaiset on aika raskasta väkeä eikä välitä kuin itsestään. Ei, vaikka toinen olisi selvä olosuhteiden uhri.

No ensi vuonna joudut irtisanomaan itsesi jos läheisesi tarvitsee apua tai sitten on se laitoshoito pyörätuolissa oleville.

Vierailija
146/167 |
01.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ysärin lapset osaavat kaikki kirjoittaa ja lukea. Ne kirjat olisivat parannus nykyiseen kännykkäkouluunkin.

Vierailija
147/167 |
01.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos nykyään ollaan muka olevinaan pahemmassa liisterissä kuin 30 vuotta sitten, niin miksi siitä ei ole julkisuudessa todellisia esimerkkejä? Luulisi löytyvän niitä, jotka mieluusti kertoisivat surkean tarinansa.

Kyllä niitä iltalehtien palstoilla on joka päivä ja täälläkin.

Ei meillä ole oikeaa hätää vielä, jos jokainen hieman elintasoaan tarkastalee kriittisesti.

Vierailija
148/167 |
01.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ollut. Silloin oli itsestäänselvää, että korkeakoulutettua EI ruveta työkkäristä ohjaamaan mihinkään kaupan kassalle.

Vierailija
149/167 |
01.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omat vanhempani menettivät talonsa ja mökkinsä, kun olivat taanneet rakennuslainan sellaiselle, jota sitten ryypiskely kiinnosti enemmän kuin rakentaminen ja hän jätti lainansa maksamatta.

Isäni oli tehnyt kovaa työtä tikänsä ja itse rakensi sen talonsa ja mökkinsä. Kyllä se oli kova paikka muuttaa syrjäseudulle kerrostaloasuntoon.

Itse olin jo vanhempi ja oma yksiön asuntolaina pystyttiin hoitamaan puolison kanssa, kun  meillä kahdella maksajalla työpaikka säilyi laman yli. Muistelen kyllä että veroprosentti oli aika huikea ja lainan korkokin taisi olla jotain 17 prosenttia, eli ei tehnyt mieli jättää lyhennyksiä välistä.

Vierailija
150/167 |
01.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ysärillä sankarihahmoiksi nostettiin sellaiset hahmot kuin sm-domina Veronica ja vapaapainiottelija Tony Halme, jotka olivat selviytyneet olemalla vielä kovempia kuin muut, eli vahvuuteen sairastumalla. Tissibaarityötä pidettiin aivan normaalina rahanansaintakeinona ja Vaasankatu vilisi itsensä myyjiä. Sitten h*orakatu siirtyi yhtä alemmas Aleksis Kiven kadulle. Ysäri oli arvoiltaan todella kovaa, junttimaista ja ankeaa aikaa. 

Vierailija
151/167 |
01.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Laitoshoito tulee melkeinpä aina kalliimmaksi, eikä paikkoja riitä kaikille tarvitseville nytkään. Valtiovalta luottaa tuossa kylmästi siihen, että huono omatunto pitää lähiomaiset hoitamassa (ilmaiseksi) hoitoa tarvitsevat. Jos edes osa ryhtyisi "lakkoon", homma kaatuisi sillä sekunnilla. Suomessa on satoja tuhansia omaishoitajia, jotka tekevät vaativaa työtä olemattomalla korvauksella. Sata tuhatta laitospaikkaa ei löydy ikinä, ei edes murto-osaa.

Vierailija
152/167 |
01.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kovemmat! Surutta laitettiin ihmisiä pihalle. Eikä kukaan edes järkännyt miekkareita.

Vierailija
153/167 |
01.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silloin moni kaiken menettänyt meni sinne saunan taakse ja lopetti itse itsensä. Tämän päivän köyhät ei edes tajua sitä minkälaista se oli. Ihmiset asui pienissä asunnoissa syrjässä, kun ei muuhun ollut varaa ja söivät mitä saivat ostettua, eipä ole euron jälkeen samoja hintoja nähty mitä ne oli siihen aikaan. Itse en päässyt töihin koko 90- luvulla. Silloin oli pankeillakin vaikeuksia ja monia pankkeja ei ole enää olemassa.

Vierailija
154/167 |
01.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen lamaa oli samanlaiset kovat arvot ja ennakkoluulot kuin nyt. Työttömiä vieroksuttiin ja halveksuttiin samalla tavalla, pidettiin laiskoina luusereina, jotka tahallaan ovat vapaalla. Laman jälkeen asenne muuttui, kun duunarit tajusivat, että työpaikka voi lähteä alta täysin yllättäen, vaikka olisi kuin hyvä työntekijä, eikä työttömyys johdukaan laiskuudesta. Elämäntapatyöttömät on marginaalijoukkoa.

Siksi ihmettelen miksi nykypäivän työntekijät antavat kaikessa rauhassa alentaa ja heikentää työttömyysturvaansa ja sosiaalietuuksia. Kuvittelevat, ettei asia liity heihin mitenkään, vaan työttömiin. Eivät tajua, että nuo on luotu nimenomaan heitä turvaverkoksi, sitten kun työ lähtee alta.

Vierailija
155/167 |
01.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun mielestä silloin oli enemmän sellaista "samassa vaneessä ollaan" -ajattelua. Empatiaa oli enemmän mutta myös herravihaa.

Ei tätä aikaa nyt oikein voi verrata ysärilamaan, sitä kohti ollaan kyllä menossa.

Kas kun en huomannut tuollaista, päinvastoin. Ihan hirveää aikaa.

Vierailija
156/167 |
01.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos nykyään ollaan muka olevinaan pahemmassa liisterissä kuin 30 vuotta sitten, niin miksi siitä ei ole julkisuudessa todellisia esimerkkejä? Luulisi löytyvän niitä, jotka mieluusti kertoisivat surkean tarinansa.

Kattilassa poriseva sammakko ei tajua, että hengenlähtö on lähellä, jos lämpötila nousee hitaasti. Suomessa on tapahtunut jotain vastaavaa; ysärillä nykyiset leikkaukset olisivat nostaneet mellakat. Sen sijaan on leikelty hitaasti, annettu kansan tottua korkeaan työttömyyteen, tehty jokavuosista YT:stä normi, kuten myös silpputyöstä, etuuksien leikkauksista ja oikeuksien, kuten lakko-oikeuden, eroosiosta.

Napsaistaan sieltä ja täältä, pidetään huoli, että entiseen ei palata. Sitä se on ollut 90-luvulta lähtien. Työpaikat vietiin 90-luvulla Baltiaan ja etelään. Hiljokseen rapistuva työväenluokka on hyväksynyt asiantilan "globalisaation" nimissä.

Miksi ihmeessä ne surkeita tarinoita kertoisivat, kun se on omalla ja monen kaverin kohdalla arkea? Suomessa on tällä hetkellä L-Euroopan suurimmat elinikäodote-erot. Huumeongelmasta raportoivat jo ulkomaiset tahotkin. Suomalaiset eivät lisäänny. Niin tapahtuu eläinkunnassa, kun elinolosuhteet ovat liian stressaavia. Amnestyn mukaan viideosa kansasta elää sellaisissa olosuhteissa, että se täyttäisi heidän mielestään ihmisoikeusrikoksen merkit.

Vierailija
157/167 |
01.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaan aikaan kun Suomi valitsi uusliberalistisen politiikan 1991 niin Ruotsissa elvytettiin lamaa ja vieläpä porvarien toimesta. Nyt nähdään kummalla maalla menee paremmin.

Vierailija
158/167 |
01.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole olemassa mitään laitospaikkoja enää.

Vierailija
159/167 |
02.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyytävät korkeaa vuokraa ihmisiltä jotka tekevät karenssin uhalla palkatonta työtä. Itsellä omistusasunto, kesämökki, käyvät Espanjan Malagassa ja talvella Lapissa. Ja sitten kehdataan istua kirkossa esittämässä uskovaista.

Ahne on ahne, ihan turha käydä siellä kirkossa istuskelemassa.

Vierailija
160/167 |
02.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pyytävät korkeaa vuokraa ihmisiltä jotka tekevät karenssin uhalla palkatonta työtä. Itsellä omistusasunto, kesämökki, käyvät Espanjan Malagassa ja talvella Lapissa. Ja sitten kehdataan istua kirkossa esittämässä uskovaista.

Ahne on ahne, ihan turha käydä siellä kirkossa istuskelemassa.

Juu, ei todellakaan halua käydä enää kirkossa noiden ahneiden takia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kahdeksan kahdeksan