Oliko myös ysärilaman aikaan vallalla yhtä kovat arvot kuin nykyään?
Kun nykyään on ihan valtavirtaa ajatella että köyhän voi suunnilleen viedä saunan taakse lopetettavaksi niin oliko vastaavaa silloin minkä verran? En muista enää.
Kommentit (167)
Jos nykyään ollaan muka olevinaan pahemmassa liisterissä kuin 30 vuotta sitten, niin miksi siitä ei ole julkisuudessa todellisia esimerkkejä? Luulisi löytyvän niitä, jotka mieluusti kertoisivat surkean tarinansa.
Vierailija kirjoitti:
Päällimmäisenä jäänyt mieleen, että meitä ihmisiä tärkeämpää oli pelastaa pankit.
Nalle Wahlroos sikarikastui siinä hässäkässä. Tänäänkin sen naamataulu näkyi jossain Hesarissa, kun se taas lataa jotain v tun tietämystään siitä, miten maa pitäisi pelastaa.
Niin kauan kuin Nalle ei maksa veroja Suomeen riistämiensä rahojen jälkeen, on ihan sama mitä ukko horisee. Ei mitään uskottavuutta 🤮
Minun mielestäni siihen aikaan köyhyyttä hävettiin enemmän kuin nykyään. Ei siihen aikaan olisi tullut kuuloonkaan ruinata jotain avustuksia julkisesti, kuten somessa ihmiset nykyään tekevät.
🇺🇦🇮🇱
Olin 90 luvun alussa parikymppinen. Kyllä nyt on tulossa erittäin kylmää kyytiä. Lisääntyy ihmisten pahoinvointi, itsemurhat, perheväkivalta, työttömyys, häädöt, asunnottomuus. Eikä ketään kiinnosta köyhät ihmiset ja köyhyydessä elävät suomalaiset lapset. Jälleen todettava miten sairas maa Suomi on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Päällimmäisenä jäänyt mieleen, että meitä ihmisiä tärkeämpää oli pelastaa pankit.
Nalle Wahlroos sikarikastui siinä hässäkässä. Tänäänkin sen naamataulu näkyi jossain Hesarissa, kun se taas lataa jotain v tun tietämystään siitä, miten maa pitäisi pelastaa.
Itseä kans ihmetyttää suuresti miksi ja miten toimittajat kuvittelee että Wahlroos on jonkinlainen talousguru???! Se on saanut omaisuutensa sattumankauppana. Syntymällä oikeaan sukuun ja olemalla oikeassa paikassa oikeaan aikaan. Mitään osaamista ei ole vaatinut sen rikastuminen. Itsekin myöntää puolittain että onnenkantamoinen oli rikastumisensa. Silti on joka tilaisuuden tullen esiintymässä talousviisaana ja neuvomassa miten valtion pitäisi toimia, jotta saisi vielä lisää veronmaksajien kustannuksella kasvattaa omaa omaisuuttaan. Vaikka ei ihan suoraan tuota sano, niin sitä tarkoittaa. Ja toimittajat hymistelee ja toistelee papukaijan tavoin näitä "viisauksia". Huoh.
Tämä!!
Tyyppi on niin röyhkeä paska, eikä edes maksa veroja Suomeen, ja tätä ihaillaan?!?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitkä kovat arvot? Suomessa lapsiperheet saavat vanhempainrahaa -ja vapaata, äitiyspakkauksen lapsilisää, asumistukea, päivähoitopalveluita, ilmaiset neuvolapalvelut, ilmaiset tk-käynnit, kouluterveydenhuollon, perhe-ja lastensuojelun palveluita, yksihuolrajakorotuksia, kelan elatusmaksuja ilmaisen esikoulun, peruskoulutuksen, ilmaiset lukiokirjat, koulumatkatuen.
Erityislapsille alle 16-vuotiaan vammaistukea, kelatakseja, kuntoutuksia. Vammaisille omat palvelut päälle
Lähes jokaisessa länsimaassa on edelliset. Ei nuo mitään loistopalveluita ole. Varsinkin lastensuojelu on paha vitsi. Kun toimisikin lasten parhaaksi. Lähinnä ihan pelle törky toimintaa joka ilmenee pas.. kanpuhumisena, vaikka joku konkreettisempi apu olisi hyödyllisempää. Tyyliin kyselet isomman asunnon perään, (että millainen hakuprosessi ja mitkä kriteerit) kun kaikkien mittapuiden mukaan liian pieni. Vilautellaan sen sijaan huostaanottoa, kun kysymyksistä ei pidetä.
Myös terveydenhuollon taso on surkea Suomessa. Julkisella surkeampi kun yksityisellä. Sielläkin muutamia pellejä töissä vetämässä palkkaa julkisesta kirstusta, joille aivan avoimesti terveydenhuollon lait ei merkitse sitten mitään. Vajaamielisen hymyllä ne ohitetaan ihan avoimesti.
Neuvola lähinnä pituus ja paino mittausta varten. En sanoisi, että tärkeässä roolissa.Ehkä jossain maassa ei ole vastaavaa neuvola palvelua, mutta esim. raskaudenseuranta tapahtuu varmaan jotenkin toisin järjestettynä.
Eipä varman montaa maata ole, missä ilmaista koulua ei ole lapsille. Nuokin asiat järjestetty paremmin esim. monessa maassa koulu alkaa jo 4-vuotiaana eli päiväkotimaksut jää pois jo tuolloin. Ei siellä kuitenkaan tuossa iässä selkä suorana istuta pioneeripuvut päällä 8h.
Kouluterveydenhuolto on ollut mysteeri itselleni. Ei ole akuutteja tapauksia varten, mutta tarkastuksia, missä ne maagiset pituus paino ja hyvässä lykyssä näkö ja kuulo, on tosi harvoin.Lapsilisät korkeammat joissain Euroopan maissa kun Suomessa. Ei mikään erityisetuja sekään.
Äitiyspakkauksen kuteet kamalia. No saahan sen rahana myös.
Ainoastaan vanhempainvapaa on pitkä ja korvaus kohtuullinen, ainakin verrattuna USA:n, muista Euroopan maista en tiedä.
Perhe- erityislasten ja vammaispalveluista ei tietoa, koska ei ole kokemusta.
Kai muissakin maissa näitä on.Kyselet isompaa asuntoa lastensuojelusta? Mitä ihmettä mä justiin luin????
Mä haluan vähintään niin kovan laman, että isompien asuntojen tilaaminen sossusta loppuu!
Tottakai koska perheen isompien lasten tilanteeseen vaikutti paljonkin se, että jouduttiin asumaan sumpussa. Siellähän se asuntohakemuksissa lukee, että liian pienen asunnon kriteerit on huoneita vähemmän kun henkilömäärä eli esim. 6hlö ja 3hk.
Onneksi ei köyhätkään joudu asumaan törkeän ahtaasti 2 vauvaa ja 2 teiniä, 4 hlö samoissa huoneissa. Sossu sanoikin, että kahdessa vuodessa yleensä saattaa asunto irrota. Siis eihän ne niitä jaa, mutta ovat noiden asioiden kanssa tekemisissä niin voi vähän kysäistä.
No tottakai, isompi asunto vaikuttaa tietysti... Jos tämä on lama, niin ainakin se on itse tilattu.
Kaffebulla kirjoitti:
Minun mielestäni siihen aikaan köyhyyttä hävettiin enemmän kuin nykyään. Ei siihen aikaan olisi tullut kuuloonkaan ruinata jotain avustuksia julkisesti, kuten somessa ihmiset nykyään tekevät.
Totta. Itse olen aina ollut huono-osainen köyhä yh mutten ikinä ole ruinannut mistään mitään enkä kehtaisi. Mihin meillä ei ole varaa niin olemme ilman.
90-luvulla pankkeja ei laitettu konkurssiin, koska pesänhoitajan oli käytännössä pakko irtisanoa kaikki luotot. Eli konkusseja ja pakkohuutokauppoja olisi tullut vielä lisää. . . Eihän lamassa kuitenkaan kaikki joutuneet "vasaran alle", vaan pystyivät lainansa hoitamaan.
Markan arvoa taasen Suomen pankki oli pönkittänyt keinotekoisesti 80-luvulla. Eväät pönkäämiseen loppui laman aikaan, jolloin markka asettui markkinoiden määräämään arvoon.
Mun mielestä silloin oli enemmän sellaista "samassa vaneessä ollaan" -ajattelua. Empatiaa oli enemmän mutta myös herravihaa.
Ei tätä aikaa nyt oikein voi verrata ysärilamaan, sitä kohti ollaan kyllä menossa.
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä silloin oli enemmän sellaista "samassa vaneessä ollaan" -ajattelua. Empatiaa oli enemmän mutta myös herravihaa.
Ei tätä aikaa nyt oikein voi verrata ysärilamaan, sitä kohti ollaan kyllä menossa.
On siihen vielä aika pitkä matka. Tietysti ihmiset ovat nykyään liian korkeaan elintasoon tottuneita velliperseitä, että pienikin vyön kiristäminen tuntuu maailmanlopulta.
Ansiosidonnaista sai 2 vuotta ja sitä sai pidennettyä opiskelulla. Lapsilisä oli samansuuruinen kuin nyt ja perheverotus.
Ei todellakaan valtio maksanut velallisen korkoja. Ihan itse ne joutui maksamaan...
Vierailija kirjoitti:
Silloin ei edes työssä köyvillä hoitajilla kehä 3 ulkopuolella ollut varaa uusiin kenkiin niillä mentiin mitä oli. Lapset käyttivät edellisen luokan kirjoja ja etevimmät osas tehdä sammakoista ruokaa eikä tullut mieleenkään, että naapurilta pyysi mitään koska oli itse samanlaisessa tilanteessa. Myöhemmin tappo itsensä, koska jaksanut enään.
Nykyään viedään vaatteet päältä eikä ymmärretä toisen tilanteesta mitään. Siinä mielessä "kova" kulttuuri ja tukien leikkaus voi olla paikallaan. Saada tajuamaan miten hyvin on asiat.
Lapsikorotukset poistetaan työttömyystuista ja merkkivaatteiden ryöstely varmaan lisääntyy. Köyhillä niitä merkkivaatteita ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Silloin ei edes työssä köyvillä hoitajilla kehä 3 ulkopuolella ollut varaa uusiin kenkiin niillä mentiin mitä oli. Lapset käyttivät edellisen luokan kirjoja ja etevimmät osas tehdä sammakoista ruokaa eikä tullut mieleenkään, että naapurilta pyysi mitään koska oli itse samanlaisessa tilanteessa. Myöhemmin tappo itsensä, koska jaksanut enään.
Nykyään viedään vaatteet päältä eikä ymmärretä toisen tilanteesta mitään. Siinä mielessä "kova" kulttuuri ja tukien leikkaus voi olla paikallaan. Saada tajuamaan miten hyvin on asiat.
Lapsikorotukset poistetaan työttömyystuista ja merkkivaatteiden ryöstely varmaan lisääntyy. Köyhillä niitä merkkivaatteita ei ole.
Kesällä tuli telkkarissa että Helsingin ryöstöt johtuvat lapsiperheköyhyydestä.
Oi voi ja hallitus leikkaa ja ryöstely varmaan lisääntyy, haittaa niitä jotka käyvät iltaisin elokuvissa, ravintoloissa ja harrastuksissa ja on rahaa parempiin vaatteisiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No onko niillä lapsikorotuksilla muka tähänkään asti osteltu merkkivaatteita?
Vierailija kirjoitti:
Tänä päivänä ei ole ajattelua "samassa veneessä ollaan" vaan ihmiset jätetään yksin. Nykyisin ihmiset ovat kylmiä, tunteettomia ja osa jopa ilkeitä. Empatia toisia kohtaan puuttuu
Ei ollut työttömiä media haukkunut ollenkaan niinkuin nykyään. Nythän työttömien vika on jos taloudessa menee huonosti jne. Työttömiä on 90-luvun laskutavan mukaan myös ainakin 2 x enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Ei todellakaan valtio maksanut velallisen korkoja. Ihan itse ne joutui maksamaan...
Maksoipas. Itse toki maksoin myös, kuten kaikki muutkin, mutta veronpalautuksena tulikin kaikki takaisin ja tuloveroprosenttia pystyi pitämään matalana. Ja sen avulla veronpalautukset sai optimoitua nollaan. Voitte kuvitella kun korot olivat 15% luokkaa minkälaiset veronpalautukset olisi tullut jos en olisi tuloprosenttia laskenut 3%.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lama-aikana oli julkinen keskustelu todella julmaa. Työttömiä syytettiin laiskoiksi. Mitään ymmärrystä ei herunut vaan kovat oli arvot silloin. Ihmiset häpesivät hiljaisuudessa vaikeuksiaan.
Kovat arvot Joo : MITÄ NE ON???
Kovat arvot = syytettiin työnsä menettäneitä ja velkaantuneita. Kymmeniä miljardeja käytettiin pankkitukiin, joita annettiin vastikkeetta pankeille. Mitään ymmärrystä ei herunut laman kolhimille kansalaisille
Ellen Nyt ihan väärin muista;
Velkaa ihmisillä oli 80 luvun ns juppivuosien jäljiltä aivan sikana. Jopa tarjoilijat kulki osakesalkkujen kanssa ja ostivat asuntoja sijoituskohteiksi. Kun lainan korot ponkasi 22 % korttitalo romahti alkoi kunnon krapula.Ihan tavalliset asuntovelalliset menettivät silloin usein rahansa. Samoin yritykset. Pankit saattoi tuosta vaan irtisanoa lainan jollain tekosyyllä ja omaisuus meni pillkahinnalla pakkohuutokauppaan. Pankit myös saattoi vaatia yhtäkkiä lisävakuuksia tai muuta härskiä.
Silloin asuntolainojen takaajina toimivat sukulaiset ja sitten myytiin oma talo, että sai maksettua sukulaisen maksamattomat velat. Nyt sentään ihminen on itse usein vastuussa veloistaan, koska ainakaan 90-luvun kokeneet eivät suuria lainoja suostu takaamaan. Jotain on opittu.
Tosin 30 vuodessa monelta unohtuu, mitä lama on ja onhan meillä pikkulamoja ollut senkin jälkeen.
Höpö höpö. Mietipä nyt vaikka solidaarisuusveroa.