Kirjailijoita huolettaa nyt se että he eivät saa siitä rahaa jos joku myy jo kertaalleen ostetun kirjan uudelleen
Esimerkiksi Suomalainen Kirjakauppa aloitti syyskuun puolivälissä kierrätyspalvelun. Uutuuskirjasta saa viiden euron hyvityksen, kun sen tuo takaisin kauppaan määräajassa. Suomen Kirjailijaliiton puheenjohtaja Ville Hytönen on ihmeissään. "Se huolestuttaa. Kauppa myy kirjan uudelleen eikä kirjailija saa uutta maksua. Tästä täytyy keskustella vielä Suomalaisen Kirjakaupan kanssa tulevaisuudessa lisää," kertoo Hytönen Ylelle.
Kommentit (404)
Työ on kyllä perseestä että äänikirjapalvelut oikeasti maksavat vain tippejä korvaukseksi siitä että äänikirjoja on kuunneltu.
No onhan tuo vähän sikamaista että se sama kirjajauppa myy yhtä ja samaa kirjaa moneen kertaan. Asiakas maksaa 45 kaupalle, asiakas saa vitosen ja kauppa kirjan, kauppa myy sen seuraavalle taas hintaan 40... Kirjastosta lainaaminen on asiakkaalle aika paljon halvempaa.
Siis kai nuo kierrätyskirjat sentään on kaupassa jossain erillään uusista kirjoista? Hyh
Miksi kirjailijan pitäisi olla erityisasemassa muihin tuottajiin verrattuna? Jos minä rakennan talon ja myyn sen jollekin, saan siitä rahaa. Pitisikö minun päästä uudelleen osingoille, jos ostaja myy talon eteen päin?
Miten sitten kaikki antikvariaatit ja kierrätyskeskukset? Itse olen niiden suurkuluttaja.
Kyllä tuosta pitäisi kirjailijalle korvaus antaa. Törkeää, jos näin ei toimita. Lainauskerroistakin menee pieni korvaus kirjailijalle.
Vierailija kirjoitti:
Miten sitten kaikki antikvariaatit ja kierrätyskeskukset? Itse olen niiden suurkuluttaja.
Suomalainen kuitenkin tienaa tuossa ihan hyvin, kun tuskin myyvät kirjaa alle kympillä eteenpäin.
Rakennusmestari kirjoitti:
Miksi kirjailijan pitäisi olla erityisasemassa muihin tuottajiin verrattuna? Jos minä rakennan talon ja myyn sen jollekin, saan siitä rahaa. Pitisikö minun päästä uudelleen osingoille, jos ostaja myy talon eteen päin?
Tekijänoikeus. Ei taida koskea taloja.
Eikö tämä sama koske kaikkia jälkimarkkinalla liikkuvia tuotteita?
Jollain tavalla alustatalous muutti käsitystämme omistamisesta. Digitaalisesta painoksesta saa rahaa joka kuuntelusta, fyysisen kappaleen voi käyttää uudelleen lukuisia kertoja.
Jos myyt käytetyn Corollan, Chanel-laukun, Aalto-vaasin, saa tekijät rahansa vain kerran. Tavaran tai palvelun vuokraaja voi saada rahan jatkuvana virtana. Miettikääpä kustantajat sitä.
Kirjailijoille tiedoksi, että en lue mitään, ellen saa sitä ilmaiseksi tai aivan maksimissaan 2 eurolla.
Kaltaisiani taitaa olla aika paljon, kun kirjakasat, jotka vien kirjaston ota ja jätä hyllyyn lukemisen jälkeen katoavat hetkessä.
Vierailija kirjoitti:
Lainauskerroistakin menee pieni korvaus kirjailijalle.
Niin, kirjastossa. Jos minä lainaan ostamaani tai löytämääni kirjaa eteenpäin, ei siinä raha liiku mihinkään suuntaan.
Voi nyyhkistä kun on niin epää nyt taas. Pitäiskö mun antaa kirjailijalle rahaa kun myyn kirjan torissa? Parempihan se on maailmalle kun kirjat kiertää eikä jää hautumaan hyllyihin.
Hyvien kirjojen kierrätys lisää sen kirjan kirjoittaneen tunnettavuutta.
Vähän vaikea yhtälö, jos mitään tuloja ei saisi mitään kautta tulla. Ei niitä kirjojakaan ihan pyhällä hengellä kirjoiteta, vaan sekin on ammatti ja työ siinä, missä muutkin. Tuskinpa sekään mikään hyvä tilanne olisi, että kotimaista kirjallisuutta ei enää juri julkaistaisi ja kaikki kirjallisuus tuotaisiin Amerikasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomalainen kuitenkin tienaa tuossa ihan hyvin, kun tuskin myyvät kirjaa alle kympillä eteenpäin.
Divaritoiminta ei ole uusi keksintö, mutta koska divarit ovat nykyisin katoamassa sillä käytetyn kirjan myyminen ei lyö leiville, niin Suomalainen on ottamassa vapautuvaa markkinatoimintaa haltuunsa. Sitten Suomalainen toimii sekä kkrjakauppana että divarina.
Tästä asiasta pelifirmat ovat pitäneet isoa ulinaa jo toistakymmentä vuotta. Ihmisiltä pitää kieltää omien tavaroidensa myynti, että firma saa enemmän massia. Sitä ei tietenkään osata ajatella, että ihmiset saavat toisen käden kaupasta lisää massia uusien pelien ostamiseen
Onneksi ei osta laisinkaan kirjoja Suomesta :)
Vierailija kirjoitti:
Rakennusmestari kirjoitti:
Tekijänoikeus. Ei taida koskea taloja.
Talojen tekijänoikeus kuuluu sen suunnitelleelle yhtiölle teossuojan nimissä. Sanotaan muistaakseni tekijänoikeus laissa.
Niin, koska kustantajat ja äänikirjapalvelut eivät suostuneet nostamaan rojalteja ja valtio leikkaa taiteen ja kirjallisuuden tukia niin nyt mietitään kuumeisesti vaihtoehtoisia keinoja saada kirjojen myynnistä lisää tuloja kuten rojaltien laskuttaminen käytettyjen kirjojen uudelleen myymisestä.