Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Liikaan rutiiiniin opetetut lapset ärsyttää .. ja varsinkin heidän vanhempansa!

Vierailija
27.12.2006 |

" emme voi kyläillä teillä kuin puolituntia, kun meidän niko-petteri syö iltapalaa AINA KOTONA 19.30 omalla punaisella lusikallaan nallelautaselta äidin ja isän istuessa vieressä samalla laulaen pupulaulua ... pikkuinen niko-petteri voi ruveta itkemään, meidän pitää nyt varmuuden vuoksi lähteä ajoissa, ettei myödästytä iltapalalta jne..." Että mua ottaa kaaliin tuommonen!

Mielestäni on hyvä, että lapsilla on arkena tietyt rutiinit, kunhan ne eivät ole aivan minuuttiaikataululla laadittu. En ole kuitenkaan ikinä ymmärtänyt, miksi lapsien kanssa ei voisi silloin tällöin poiketa tutuista rutiineista esim. kyläillessa tms. poikkeustapauksissa. Tuntuu, että monet vanhemmat tekevät itse perhe-elämästä vaikeampaa, kuin se onkaan. Sitten valitetaan, että on niin vaikeaa!

Tietysti ymmärrän, että osa lapsista on luonnostaan tarkempia, kuin toiset, esimerkiksi uniaikojensa/ruoka-aja suhteen... mutta suuri osa on siihen em. tavalla opetettu. Useimmiten nämä ovat näitä ensimmäisen lapsen vanhempia...

Kommentit (237)

Vierailija
41/237 |
27.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä tylsät kyläpaikat ovat juuri niitä, joissa lapsikaan ei viihdy, joten hän kiljuu riemusta päästessään kotiin. Vaikka sitten nukkumaan.

Vierailija:

jos ei kyläpaikka tai vieras miellytä. Kyllä minä ainakin osaan lähteä kylästä ihan ilman että leimaan lapseni joksikin joustamattomaksi hirviöksi. Tai olen jopa ihan menemättä.

Vierailija
42/237 |
27.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai miksi? Siksi että nää ei oo nukutettavia lapsia vaan nukahtavat itse.

Ei onnistunut nukkuminen kylillä mihin tahansa sänkyyn :s

Jos olis ollu lapsia jotka tarvii nukuttaa, olisi nää voinu nukuttaa mihin vaan millon vaan.

Ja päivänet on 2 vuotiaalle aika merkittävät, ei ehkä kaikille mutta mun lapsille oli sillä jos ei nukuttu päiväunia ei meillä nukuttu myöskään yöllä.

Oli hankalaa joo mutta nyt ollaan jo 2v7kk eikä päikkyjä enää aina tarvita.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/237 |
27.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Yleensä tylsät kyläpaikat ovat juuri niitä, joissa lapsikaan ei viihdy, joten hän kiljuu riemusta päästessään kotiin. Vaikka sitten nukkumaan.

Vierailija:

jos ei kyläpaikka tai vieras miellytä. Kyllä minä ainakin osaan lähteä kylästä ihan ilman että leimaan lapseni joksikin joustamattomaksi hirviöksi. Tai olen jopa ihan menemättä.

Vierailija
44/237 |
27.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ärsyttää, miksi olette tekemisissä? Antakaa nyt ihmeessä ihmisten toimia tavallaan. Itse olen ollut huomaavinani, että uniongelmista kärsitään eniten perheissä, joissa mennään aikuisten rytmin mukaan. Koska aikuiset haluavat toimia tavallaan, on lasten sopeuduttava rytmiin. Eipä siinä mitään, jos aikuiset vain jaksavat yövalvomista.

Mä olen rutiinien kannattaja, eikä se tarkoita, etteikö rutiineista voi poiketa. Mitä pienemmästä kyse, sitä vähemmin poikkeuksia. esikoisemme kanssa sen sijaan voidaan poiketa paljonkin, jos tarve (lasten tai vanhempien) vaatii.

Vierailija
45/237 |
27.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta eipä tarvinnut koskaan vinkuakaan, kuinka vaikeaa lapsiperheen elämä on kun kaikki sai helpolla toimimaan.

Ja tosiaan, jos ystävienne tavat ärsyttävät, ei ole pakko olla ystävä. En minäkään halua olla sellaisten kanssa ystävä, missä ei lapsille ole opetettu yön eikä päivän eroa, ei ruokailutapoja eikä muuta. Kakarat hilluu kuin villieläimet, raahaavat ruokaa telkkarin ääreen ja repivät isäntäväen lasten leluja ja huutavat ja kiljuvat. Ja mitä vanhemmat? " meidän Nico-Petteri on niin vapaasti kasvatettu ja on saanut itse valita rytminsä ja häntä emme ole kielloilla liikaa stressanneet" .

Vierailija
46/237 |
27.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä meidän tenavat osaavat käyttäytyä ja pidämme kuria, vaikka emme minuutintarkkaa rytmiä noudatakkaan.

Vierailija:

Mutta eipä tarvinnut koskaan vinkuakaan, kuinka vaikeaa lapsiperheen elämä on kun kaikki sai helpolla toimimaan.

Ja tosiaan, jos ystävienne tavat ärsyttävät, ei ole pakko olla ystävä. En minäkään halua olla sellaisten kanssa ystävä, missä ei lapsille ole opetettu yön eikä päivän eroa, ei ruokailutapoja eikä muuta. Kakarat hilluu kuin villieläimet, raahaavat ruokaa telkkarin ääreen ja repivät isäntäväen lasten leluja ja huutavat ja kiljuvat. Ja mitä vanhemmat? " meidän Nico-Petteri on niin vapaasti kasvatettu ja on saanut itse valita rytminsä ja häntä emme ole kielloilla liikaa stressanneet" .

Vierailija
47/237 |
27.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

istutaan vain jauhamassa paskaa, vaikka kuinka vihjailisi, että omat lapset haluaisi jo nukkumaan

Vierailija
48/237 |
27.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun heillä on sekuntikello ja aikataulu.

Vierailija
49/237 |
27.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nytkin esikoinen on vasta menossa päiväunille, yleensä päikkäreille mennään jo puolenpäivän jälkeen, mutta tänään tyttö 3v oli isän kanssa reissussa.

Lapsemme tosiaan osaavat ruokailutavat, tietävät että yöt on nukkumista varten, eivät riehu sen enempää tai vähempää kuin muidenkaan lapset, ja tottelevat kerrasta tai viimeistään toisesta, vaikka meillä ei lukujärjestyksen mukaan ole elettykään.

Mutta kaikille lapsille tällainen ei sovi. Meidän lapset ovat sopeutuvaisia ja joustavia. Esimerkiksi yöunille nukahtavat aina 20-20.30 vaikka olisivat nukkuneet päiväunet mihin aikaan tahansa, samoin silloin kun ei päikkäreitä ole nukuttu ollenkaan. Joskus iltapala syödään kyläpaikassa ja lapset nukahtaa autoon, silloin kannamme pienemmät (7 kk ja 1 v 8 kk) autosta sänkyyn, esikoisen herätämme pissalle ja hammaspesulle ja sitten petiin. Ja kas, yöt menee aina yhtä hyvin.

Enkä ole vieläkään, kolmen lapsen jälkeen, ymmärtänyt miksi lapsiperheen elämä on muka niin vaikeaa. Meillä lapset kulkee mukana mihin vaan, ensi viikollakin ollaan lähdössä Brasilian kiertomatkalle, ja toiset stressaa hulluna jo siitä voiko kaksivuotiaan kanssa lähteä Ruotsin-laivalle! :D

Ei orjallinen aikataulujen noudattaminen tarkoita sitä, ettei lapset olisi ns. hankalia koskaan....

Vierailija:

Vierailija
50/237 |
27.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yritä siinä sitten hymyillä kauniisti ja vihjoa, että olisi kiva jo päästä iltahommiin omien lasten kanssa.

Vierailija
51/237 |
27.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

että sanot että menevät nukkumaan. Vai eikö ne tottele sinua?

Vierailija
52/237 |
27.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsia tosin vasta kaksi, mutta kolmas on toiveissa.

Mekin elämme ihanaa ja touhukasta elämää, lapset ovat mukana elämänmenossa, matkustelemme ja seikkailemme. Emme koe lapsia minään taakkana tai rajoittavana tekijänä.

Ja silti lapsilla on rajat, rakkautta, ruokaa tarpeeksi ja käytöstavatkin löytyy. Molemmat lapset ovat hyvin kehittyneitä motorisesti ja kielellisesti, sosiaalisista taidoista puhumattakaan.

Vierailija
53/237 |
27.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

" no niin, meidän lapset menee nyt nukkumaan, kiva kun kävitte ja nähdään taas" ja painuin lapsineni makuuhuoneeseen, kun kello oli jo yli kymmenen illalla, eivätkä meinanneet lähteä vaikka olin vihjaillut pariin kertaan aikaisemminkin että saisi jo poistua... :)

Vierailija:

Yritä siinä sitten hymyillä kauniisti ja vihjoa, että olisi kiva jo päästä iltahommiin omien lasten kanssa.

Vierailija
54/237 |
27.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

näitä ketjuja, joissa mollataan ystävien tapoja. aivan kaksinaamaista. valitkaa ystävät, jotka toimivat identtisesti kanssanne. eipä tarvitse täällä itkeä. oletko ap ajatellut, että teidän tapanne saattavat ystävistänne olla sellaisia, joilla kasvatetaan " neuroottisia lapsia" . Ystäväsi saattaa hyvinkin valittaa jollekin kaverilleen teidän tavoistanne.

Vierailija
55/237 |
27.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaikka olisikin vieraita. Mitä ihmeellistä siinä on? Me vanhemmat halutaan nähdä ihmisiä, ja jatketaan illanviettoa, kun lapset ovat nukahtaneet.

Vierailija
56/237 |
27.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä lapset meenvät nukkumaan, kun me vanhemmat niin käskemme. Ei haittaa vaikka meillä olisi vieraitakin. Ei ole ongelmia lasten käyttäytymisen tai tottelevaisuuden kanssa, vaikka arkirytmimme onkin aika elävä.

Vierailija
57/237 |
27.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka monella lapsella olisi ollut ulkona miten kiva leikki menossa niin tämä mamma tempaisi lapsensa AINA kesken leikin koska lasten on oltava tasan kello 13 omassa sängyssä päiväunilla. Nukkui meidän muidenkin lapset päiväunet mutta se ei haitannut jos ne nyt joskus " viivästyivät" puolella tunnilla. Tämä yksi lapsiparka sitten raahattiin itkun kanssa pois muiden seurasta ettei vaan äipän rytmi sekoitu. Enkä ymmärrä sitäkään, että edes juhlapyhinä ei voi poiketa siitä sekunttiaikataulusta. Omituista.

Vierailija
58/237 |
27.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se että jokkut pennut väsyneinä (joilla ei ole rytmiä ja annetaan valvoa miten sattuu) saattaa estää toisten lapsia nukahtamasta jos mekkaloi. Yritä siinä sitten nukuttaa lasta? Itse en edes kehtaisi jäädä kykkimään toisten nurkkiin jos toinen nukuttaa lapsensa ja omani jäisi hillumaan..

Meillä lapset menee illalla kaheksalta nukkumaan. Koska meistä vanhemmista on terveellistä että noudatetaan rytmiä. Hoidossa lapsilla on rytmi ja se rytmi ohjaa muutenkin päivää. Meistä me tehdään karhunpalvelus jos ei laiteta lapsia nukkumaan ajallaan. Lapset oppii heräämään aikasin.

Musta on vanhempien omaa laiskuutta jos annetaan valvoa myöhään ja nukutaan pitkään. Jos ei itsestä ole laittamaan tenavaa nukkumaan kun pienten lasten on aika mennä nukkumaan niin miksi tarttee haukkua niitä jokka osaa nukuttaa lapsensa?

Vierailija
59/237 |
27.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos meillä tällä viikolla on tiukat rytmit syystä tai toisesta, täytyy kaikilla maailman lapsilla olla samat.

Jonain toisena aikana minusta olisi niin mukava antaa lasten hillua yökaudetkin hereillä, toivottavasti koko muu maailmakin antaa lastensa tehdä juuri silloin juuri samoin.

Kaikki, jotka toimivat toisin kuin minä, kasvattavat lapsensa väärin. Näkeehän sen lasten ulkonäöstäkin. He näyttävät omituisilta. Vain minun lapseni näyttävät oikeilta. Mutta se johtuu vain siitä, että minua parempaa kasvattajaa ei olekaan.

Jos jonkun lapsi ei mene nukkumaan kun ympärillä hilluu viisisataa vierasta, on se kertakaikkiaan vain huonon kasvatuksen tulosta.

Tai jos joku lapsi nukkuu kun ympärillä hilluu tuhatviisisataa vierasta, kyseessä on kertakaikkiaan huono kasvatus.

Paitsi tietysti silloin, kun minun lapseni nukkuvat tai ovat nukkumatta.

Ai, niin. Ja jos minun lapseni ei sairasta mitään sellaista, joka saisi aikaiseksi mitään ongelmia kyläilyissä, ei kenenkään muunkaan lapsi sairasta. Naurettava ajatuskin.

Maailmassa ei kertakaikkiaan voi olla muuta kuin homogeenisia ihmisiä, jotka kaikki näyttävät samalta kuin me, toimivat samoin kuin me, pukeutuvat samoin kuin me ja puhuvatkin samoin kuin me. Muuten kyse on huonosta kasvatuksesta.

Jostain kumman syystä minä kuitenkin haluaisin lasteni ja perheeni olevan myös yksilöllisiä... Vaikka siis kaikki maailman muut ihmiset pitääkin saada olemaan juuri samanlaisia kuin me... Hmm... Nyt meni jo vaikeaksi... Pää taitaa räjähtää...

Vierailija
60/237 |
27.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun on vieraita. Nuorempi ensin, sitten isompi. Sitten voidaan istua vielä iltaa vieraiden kanssa, yleensä mennään alas takkahuoneeseen. Lapset nousevat aamulla 8 - 9 välillä, eikä rytmiä haittaa se, että välillä menevät nukkumaan puoli tuntia myöhemmin. Eikä heitä tarvitse sen kummemmin nukuttaa, hampaat pestään ja toinen vanhemmista istuu vähän aikaa vieressä ennen nukahtamista.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kahdeksan kaksi