Liikaan rutiiiniin opetetut lapset ärsyttää .. ja varsinkin heidän vanhempansa!
" emme voi kyläillä teillä kuin puolituntia, kun meidän niko-petteri syö iltapalaa AINA KOTONA 19.30 omalla punaisella lusikallaan nallelautaselta äidin ja isän istuessa vieressä samalla laulaen pupulaulua ... pikkuinen niko-petteri voi ruveta itkemään, meidän pitää nyt varmuuden vuoksi lähteä ajoissa, ettei myödästytä iltapalalta jne..." Että mua ottaa kaaliin tuommonen!
Mielestäni on hyvä, että lapsilla on arkena tietyt rutiinit, kunhan ne eivät ole aivan minuuttiaikataululla laadittu. En ole kuitenkaan ikinä ymmärtänyt, miksi lapsien kanssa ei voisi silloin tällöin poiketa tutuista rutiineista esim. kyläillessa tms. poikkeustapauksissa. Tuntuu, että monet vanhemmat tekevät itse perhe-elämästä vaikeampaa, kuin se onkaan. Sitten valitetaan, että on niin vaikeaa!
Tietysti ymmärrän, että osa lapsista on luonnostaan tarkempia, kuin toiset, esimerkiksi uniaikojensa/ruoka-aja suhteen... mutta suuri osa on siihen em. tavalla opetettu. Useimmiten nämä ovat näitä ensimmäisen lapsen vanhempia...
Kommentit (237)
ja jos Nicopetteri syökin iltapuuronsa aikuisten lautaselta metallilusikalla, sen sijaan että söisi pupulautaseltaan Muumi-lusikalla.
Niitäkin meinaan on, on todella paljon...
Vierailija:
Ja minä en yleensäkään puhunut viidestä minuutista. Puhuikohan tämän ketjun ap? Mitä väliä siis on jos niko-petterin vanhemmat lähtevät kotiin heille oikeaan aikaan, jos muuten olisi kyse vain viidestä minuutista?Vierailija:
Lapsi saa epilepsiakohtauksen jos menee nukkumaan viisi minuuttia myöhemmin kuin yleensä? Yeah right :D
Eli ap:tä on ärsyttänyt, kun niko-petterin äiti halusi lähteä kotiin viisi minuuttia aikaisemmin kuin ap:stä olisi ollut mukavaa.
*reps*
Vierailija:
ja jos Nicopetteri syökin iltapuuronsa aikuisten lautaselta metallilusikalla, sen sijaan että söisi pupulautaseltaan Muumi-lusikalla.
Niitäkin meinaan on, on todella paljon...Vierailija:
Ja minä en yleensäkään puhunut viidestä minuutista. Puhuikohan tämän ketjun ap? Mitä väliä siis on jos niko-petterin vanhemmat lähtevät kotiin heille oikeaan aikaan, jos muuten olisi kyse vain viidestä minuutista?Vierailija:
Lapsi saa epilepsiakohtauksen jos menee nukkumaan viisi minuuttia myöhemmin kuin yleensä? Yeah right :D
Ystävälläni elämä muuttui tosi vaikeaksi lapsen syntymän jälkeen. Vauvan kanssa ei voinut käydä ulkona syömässä, ei voinut liikkua junalla/ linja-autolla, ei voinut matkustaa, mennä edes mökille, ei voinut kyläillä kun tiettyyn kellonaikaan + nuo kaikki muut kellontarkat rytmit.
Tälle ihmiselle äidiksi tulo on selvästi ollut suuri kriisi ja ehkä hän yrittää jotenkin pitää yllä omaa elämänhallintaa noilla tarkoilla rytmeillä.
Hän ei koskaan osannut rentoutua ja heittäytyä elämään vauvan mukana vauvan rytmeillä.
Nyt lapsen ollessa 5, hän on vähän oppinut joustamaan, mutta lapsipa ei annakaan tehdä sitä, kun on tottunut tarkkoihin rytmeihin.
t. 8
...ja ap kirjoitti, miten ärsyttävää on että joku tulee kylään ja jo ovella ilmoittaa että me ei sitten voida olla kuin puoli tuntia kun Nicopetterin rytmi sekoaa muuten.
Miksi lähtee kylään, jos voi viipyä vain puoli tuntia? Ja miksei voisi viipyä tuntia, tuskin lapsen maailma järkkyy puolen tunnin takia. Ei ainakaan normaalien vanhempien normaalin lapsen maailma järky.
Vierailija:
Eli ap:tä on ärsyttänyt, kun niko-petterin äiti halusi lähteä kotiin viisi minuuttia aikaisemmin kuin ap:stä olisi ollut mukavaa.
*reps*Vierailija:
Niitäkin meinaan on, on todella paljon...Vierailija:
Ihmisten tavat ovat erilaiset. Hyväksykää se, tai pankaa välit poikki " vääräuskoisten" nk. ystävienne kanssa.
Yksinkertaista.
Juuri ennen joulua tuli käytettyä sitä =)
Vierailija:
...ja ap kirjoitti, miten ärsyttävää on että joku tulee kylään ja jo ovella ilmoittaa että me ei sitten voida olla kuin puoli tuntia kun Nicopetterin rytmi sekoaa muuten.
Vierailija:
Juuri ennen joulua tuli käytettyä sitä =)
Tuijotin koko ajan kelloa, ja stressasin jos lapsi ei nuku päiväunia ja jos nukahtaakin autoon tms. niin menee koko päivä pilalle. Nyt kun on toinen lapsi, on ollut pakko joustaa ja relata. Olen huomannut, että voin itsekin PALJON paremmin, kun en oikeasti stressaa mistään! Julminta mitä teen, on se että saatan herättää vauvaa siksi että saan lapset samaan aikaan nukkumaan ja vain siksi, että MINÄ saan omaa aikaa. Eli olen itsekäs. Mutta tämä kuopus onkin paljon tyytyväisempi vauva kun esikoinen, johtuuko siitä että olen itse rennompi noiden kellonaikojen suhteen vai onko vaan temperamenttieroa, en tiedä.
Esikoisella on uniongelmia tällä hetkellä, vaikka olen ollut kauhean tarkka ja ehkä liiankin vaativa pienen nukkumisia kohtaan heti kun laitokselta kotiin tultiin. Nyt olen toisen kanssa erilainen, jos ei nuku niin en nukuta väkisin eikä haittaa vaikka jonain iltana mennään nukkumaan tuntia tavallista myöhemmin. Ymmärrän ap:n pointin, mutta samalla totean, että tietyt rutiinit ja rytmit luo lapselle turvallisuutta. Mutta lapsi ei mene rikki jos joskus rytmit menee sekaisin tai päiväunet jää väliin. Mitä sitten? Pääasia, että lapsi nauraa ja on tyytyväinen. Ja kuten sanoin, takaan että vanhempikin voi paremmin kun ei ole koko ajan vouhkaamassa kellon kanssa. Oikeesti.
Meilläkin tällainen tilanne aiheuttaa epilepsiakohtauksia, jos nyt kyse ei ole juuri tuollaisesta viidestä minuutista, joka toki saattaa venähtää kotonakin. Epilepsiakohtausten laukaisijana saattaa toimia moni sellainen asia, joita ulkopuoliset eivät tajua edes ajatellakaan. Meillä yksi laukaisija on unien vähyyden lisäksi esimerkiksi kuumuus. Ymmärrän, että joku voi kuvitella meidän kusettavan, kun ilmoitamme, ettemme halua kylässä saunoa, koska lapsi voi saada kohtauksen tai että haluamme lähteä kotiin ajoissa, että lapsi ehtii nukkua, jottei saisi kohtauksia.
Vierailija:
Vierailija:
Joten mieluummin keskeytämme omat hupimme, kuin annamme lapsemme kärsiä.Vierailija:
Mutta onko sen lapsen pakko olla sängyssä sekunnilleen kello 20:00? Mitä kammottavaa tapahtuu, jos lapsi meneekin nukkumaan vasta 20:15 tai 20:30?
Minun lapseni on varmasti aika ääritapaus siitä, että rutiinien suurista linjoista poikkeamiset oikeasti aiheuttavat seuraamuksiakin, joskus jopa niin pahoja, että olemme viettäneet tällaisten venyneitten kyläilyjen jälkeiset päivät sairaalassa pitkittyneitten kohtausten takia.
Mutta meilläpä toisaalta on myös ymmärtäväiset ystävät, jotka tulevat mieluummin itse kylään, kuin pakottavat lapsen muuttamaan rutiinejaan.
Minä myös. Ärsyttävä vieras tai oksettava kyläpaikka aikaansaa meidän pienille äkkiä uusia rutiineja, joista ei voi millään joustaa edes kahta minuuttia. Mieheni käyttää samaa tekosyytä.
Rutiinit tuovat turvallisuutta, etenkin parivuotialle. Myös vauvoille. Mutta ne voivat myös tukahduttaa lapsen oman rytmin, luonnollisen sellaisen. Luulen että nämä vanhemmat jotka todella tiukat rutiinit laittavat, ovat muutenkin sellaisia ihmisiä jotka haluavat elämänsä olevan tarkkaan järjestettynä. Sellaisen ihmisen maailma järkkyy jo pahasti kun lapsella on nuhakuume... tosin ystäväni ei edes antanut pienen lapsensa nukkua kuumeessa enempää kuin tavallisesti.. se menee jo yli mun ymmärryksen!!
jos ei kyläpaikka tai vieras miellytä. Kyllä minä ainakin osaan lähteä kylästä ihan ilman että leimaan lapseni joksikin joustamattomaksi hirviöksi. Tai olen jopa ihan menemättä.
Vierailija:
jos ei kyläpaikka tai vieras miellytä. Kyllä minä ainakin osaan lähteä kylästä ihan ilman että leimaan lapseni joksikin joustamattomaksi hirviöksi. Tai olen jopa ihan menemättä.
en vaan tykkää tuollaisesta lapsen syyllistämisestä. Ala-arvoista vanhemmilta.
39
Vierailija:
en vaan tykkää tuollaisesta lapsen syyllistämisestä. Ala-arvoista vanhemmilta.39
miksi heidän Nico-Petteriään pidetään vaativana ja hankalana lapsena...
Vierailija:
Palstallahan tämäkin tiedetään paremmin, kuin me lapsen kanssa 11 vuotta eläneet =)
Huomasitko, että puhuin rutiinien suurista linjoista poikkeamisista?