TALOUSSANOMAT Eläkeläinen: Näillä vinkeillä säästät oikeasti!
www.is.fi/taloussanomat/art-2000009888346.html
Taas lista vinkkejä, mutta miten nämä ovat nyt erityisesti eläkeläisille???
Ja jutussa on taas pikku puutteita, esim: "Terveydenhoitomenoihin on mahdollista hakea maksusitoumus ja maksuista voi saada huojennuksia tai vapautuksen pienien tulojen, isojen lääkemenojen tai ulosmittauksen perusteella."
Maksusitoumuksen lääkkeisiin voi saaa vain toimeentulotukipäätöksen yhteydessä.
Muita terveydenhuoltomenoja korvataan myös toimeentulotuessa, mutta ei niihin yleensä maksusitoumuksia kyllä saa.
Muita maksuvapautuksia ja huojennuksia myönnetään pääasiallisesti vain pitkäaikaisessa laitos- tai kotihoidossa oleville maksukyvyttömyyden perusteella.
Jutussa annetaan kuva, että nämä helpotukset olisivat jotenkin automaattisia ja helppoja saada.
Kommentit (24)
Mutta totuushan on se mikä tuossa jutussakin ohimennen mainitaan, että ikäihmiset jättävät paljon heille kuuluvia tukia hakematta. Joko tietämättömyyttään, ylpeyttään, vaatimattomuuttaan tai koska haluavat pärjätä itse.
Avustajaa ei saa enää kotiin, koska hallitus leikkaa asumistuen ja sovitellun päivärahan eikä eläkeläinen varmaan pysty maksamaan 40 h palkkaa joka viikko.
Mä en ole eläissäni saanut mitään haettavia maksusitoumuksia enkä tukia vaikka olen aikoinan ollut köyhä yh ja nykyisin sairas, köyhä eläkeläinen.
Ei tuo mikään automatiikka ole! 1 euro kun menee rajan yli et saa senttiäkään.
Taas niin turha artikkeli
Täytyy olla köyhä että saa toimeentulotukea.