Tämä äitiydessä uuvuttaa: muut odottavat äidiltä liikoja
Pitkä selostus eli älä lue, jos et jaksa.
Heti alkuun: äitinä oleminen ei uuvuta minua. Nautin lapsiemme seurasta ja pidin pitkät hoitovapaat ennen töihin palaamista. Lapsemme eivät ole ylipitkää päivää päiväkodissa, vapaapäivinä ja lomilla vietämme tavallista lapsiarkea. En äitinä rehki liikaa, lapsillamme ei ole mitään ohjattuja harrastuksia ja muutenkin olemme halunneet tehdä arjesta mahdollisimman rauhallista. Emme elä mitään suorituskeskeistä instagram-elämää, vaan hyvinkin yksinkertaista arkea. Tämä on ollut ihan tietoinen päätös, koska pikkulapsiarjessa riittää työtä jo muutenkin.
Se nyppii, että kun yritän rauhoittaa näitä ns. ruuhkavuosia, niin ihmiset ympärillä eivät ymmärrä asiaa ja vaativat minulta ihan hirveästi. Töissä vaaditaan paljon, vaikka en ole missään esimiestehtävissä. Valitetaan, jos lapsi sairastuu tai itse sairastun. Ihmetellään, miksi sitä kaksivuotiasta ei voi ottaa sairastumistapauksessa töihin mukaan, kun kyllä meidän Isla 11 v ihan hyvin pärjää palaverini ajan. Niin, miksiköhän en voi ottaa vilkasta taaperoa mukaan töihin ja miksi ihmeessä toisin sairaan lapsen työpaikalleni? Osalla on aivan unohtunut, millaista pienen lapsen kanssa on.
Päiväkodissa kaikki lapsiin liittyvä kritiikki annetaan minulle, ei miehelle. Jos mies hakee lapset päiväkodista, niin miehelle ei anneta juuri mitään palautetta. Minä saan sitten kuulla pitkät selostukset siitä, mikä lasten päiväkotipäivässä on mennyt pieleen. Tai jos mies on aamulla pukenut pienemmän lapsen, niin minä saan kritiikin siitä, jos lapsella oli jalassa kumpparit ja päivällä ei satanutkaan vettä. Minulle tyrkätään päiväkodista kaikki laput ja vaatimukset, vaikka olemme sanoneet, että mieskin voi nämä asiat hoitaa. Äitinä ärsyttää, että minut nähdään ainoana vanhempana, vaikka lapsilla on osallistuva isäkin. Jos lapsi on jossain asiassa hieman ikätovereita jäljessä, niin minua äitinä syyllistetään siitä, miksi en _äitinä_ ole opettanut tätä asiaa lapselle.
Raskauksien jälkeen molempien lasten vauvavuonna tuli perheen ulkopuolisilta kommenttia siitä, että pitäisi karistaa raskauskilot nopeasti. Siinä kiireisen lapsiarjen keskellä ulkopuoliset tulivat vaatimaan, että nyt syöt salaattia ja jumppaat itsesi kuntoon. Ensimmäiset kommentit raskauskilojen pudottamisesta tulivat, kun esikoinen oli 1,5 kk. Laihdutin molemmilla kerroilla loput raskauskilot vauvavuoden päätteeksi, sillä vauvavuosina ei todellakaan ollut kropan timmimmäksi treenaaminen päällimmäisenä mielessä. Äidin ulkonäkökin on arvostelun ja vaatimisen kohteena.
Nämä nyt vain esimerkkinä. Äitinä uuvuttaa se, että muut ihmiset vaativat äideiltä niin hemmetisti. Mitä sitten, jos lapsella on kumpparit kuivana päivänä jalassa, jos ruokana on valmista pilttiä tai en halua paiskia ylitöitä, kun kotona on pienet lapset? Ei elämän tarvitse olla mitään täydellistä, mutta äideiltä odotetaan ihan liikaa. En yhtään ihmettele, että monia ei perheellistyminen kiinnosta, kun monien reaktiot äiteihin ovat tätä luokkaa.
Kommentit (464)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minua ärsyttää suunnattomasti sen Jari Sinkkosen tapaiset miespaasaajat, jotka osaavat kuormittaa ja syyllistää ja opastaa loputtomiin, mutta itse eivät ole omia lapsiaan hoitaneet koskaan! Sinkkosellakin kotiäiti vaimona ja itse kertonut, ettei tehnyt kotona mitään, paitsi huusi lapsilleen.
Ai? Itse lueskelin sen juttuja 10-15 v sitten ja mun mielestä ne oli jotenkin "maanläheisiä", ei kuormittavia tai syyllistäviä.
Sinkkosen jutut ihan ok, mutta kommentoijan pontti oli varmaan siinä, että ko.tyyppi ohjeistaa ja paasaa, muttei ole itse lainkaan hoitanut lapsiaan. Parhaiten mulle itselle on jäänyg mieleen se, kuinka oli hermostunut tyttärelleen ja heittänyt lelun seinään 😁
Eli on ihan tavallinen vanhempi vikoineen. Vielä myöntänytkin sen.
Itselleni on ainakin tuon taivaallisen sama, onko hoitanut itse lapsiaan, jos kuitenkin koin hänen neuvoistaan ja ajatuksistaan olevan itselleni apua. Suutarin lapsilla ei ole kenkiä, eikö se niin mene? Ja en ole kymmeneen vuoteen seurannut mitä puhuu, mutta ei silloin aikoinaan ainakaan mitään paasannut, vaan kuten jo sanoin, hänen ajatuksensa ja neuvonsa olivat hyvinkin maanläheisiä ja just sellaisia, että että ei tarvitse olla täydellinen.
Ei hän ollut mikään vanhempi vaan työnarkomaanisetä, joka kävi lasten kotona riehumassa.
No asia selvä, ikävä kuulla. Itsekö on kertonut? Itseäni ja montaa muuta on kuitenkin auttanut vanhemmuudessa, joten...
On. Ketä se on auttanut?
Etkö osaa lukea?
Eli ketä se on auttanut? Ei siitä lue mitään missään.
Taidat provota? ITSEÄNI JA MONTAA MUUTA.
Ne muut ovat niitä sen aikaisia äitituttujani ja myös monia somen äiti -ryhmissä olleita henkilöitä. Sinkkosta arvostettiin silloin ihan yleisesti. Ja kuten sanoin, en ole enää kymmeneen vuoteen seurannut, joten en tiedä minkälainen nykyään on.
"Äitinä oleminen ei uuvuta minua."?
Hei nykyajan äidit, ajatelkaa joskus millaista oli elämä 10 lapsen perheessä äidillä vielä 70 luvulla. Nykyään on kaikki niin helppoa on pyykinpesukoneet, astiakoneet, jääkaapit, pakastimet, joka lähtöön on omat kodinkoneet, kaukolämpö, lapsilisät, autot ja kaupat toinen toistaan hulppeimpia. Ennen oli pieni kyläkauppa, maatalosta maito, kanalasta munat, joesta kalat, voi voi sitä työn määrää että sai elämän pyörimään. Pääsette tosi helpolla nykyään.
Vierailija kirjoitti:
Hei nykyajan äidit, ajatelkaa joskus millaista oli elämä 10 lapsen perheessä äidillä vielä 70 luvulla. Nykyään on kaikki niin helppoa on pyykinpesukoneet, astiakoneet, jääkaapit, pakastimet, joka lähtöön on omat kodinkoneet, kaukolämpö, lapsilisät, autot ja kaupat toinen toistaan hulppeimpia. Ennen oli pieni kyläkauppa, maatalosta maito, kanalasta munat, joesta kalat, voi voi sitä työn määrää että sai elämän pyörimään. Pääsette tosi helpolla nykyään.
Höpö höpö. Nykyaikana lastenkasvatus on paljon haastavampaa. Synyin itse maalle 70-luvulla. Lapset saivat ruuan ja vaatteet, hoisivat itse itsensä. Apuun sai tavallisessa perheessä kodinhoitajaa, sukua jne. Kouluun, hammaslääkäreihin ym vanhemmat eivät joutuneet sekaantumaan. Taksit hoisivat kyydityksen. Itse hoidan vaativan työn pitkine työmatkoineen kaupungissa. Kuskaan lapsia harrastuksiin joka ilta. Vien hammaslääkäriin, lääkäriin, osallistun vanhempainiltoihin, tapaamisiin jne. Tarjoan kaikin tavoin tasokasta vapaa-aikaa ja omaa aikaani. Tuliverkkoja ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nykyajan nuoret naiset ovat vaan pelkkiä velliperseitä. Aina valittamassa, mutta somessa jaksetaan notkua tuntikaupalla niin, että taaperot unohtuu ja jää hoitamatta.
Huomattu,ne lykkää kakaransa päiväkodin auettua heti aamu 6-7,siellä se lapsi huutaa ja itkee joka aamu äidin perään ja äiskän kantapäät vaan näkyy kun livahtaa karkuun! Sitten ne on siellä koko päivän ja jopa ilta 17 asti vaikka äiskältå työt loppuisi klo 14-15 :D toinen on nämä virikelapset ja toinen lapsi tai oikeastaan vauva kotona,työtön vanhempi tuo virikelapsensa myös koko päivän hoitoon.
No tää on just tätä. Ei saisi jättää lapsiaan aamulla hoitoon ehtiäkseen töihin kun ne itkee siellä sitten. Klo 17 asti on hoidossa tosi harva lapsi, ainakaan mun lapsen päiväkotiin ei käytännössä ikinä jää ketään klo 16.30 jälkeen, ja se on iso päiväkoti. Sama oli kahdessa edellisessä jossa mun lapset on ollut, jos joskus tarvitsi klo 17 asti pitää lapsia niin ihan kahdelleen siellä hoitajan kanssa olivat.
Vierailija kirjoitti:
Itse olen huomannut sen, että monella äidillä aika kultaa muistot äkkiä. Viisivuotiaan äiti saattaa ihmetellä, miksi jonkun toisen 2 v ei ole omatoiminen ja tee kaikkea itse. Kymmenvuotiaan äiti ihmettelee, eikö se 5 v pärjäisi tuntia yksin kotona. Teinin äiti ihmettelee, mikä sen kymmenvuotiaan kanssa muka on rankkaa, kun "oikeat vaikeudet" tulevat vasta teinin kanssa. Aikuisiksi lapsensa kasvattanut ihmettelee, miten niin pikkulapsen vanhemmalla on rankkaa ja väsyttää, kun hän aikoinaan jaksoi hyvin kolme työtä, naapurin lehmän lypsämisen ja sairaan anopin hoitamisen siinä sivussa.
Oma kokemus on, että usein kaikista epäempaattisimpia ovat äidit, jotka ovat jo autuaallisesti unohtaneet, millaista lapsen kanssa voi tietyssä iässä olla.
Välttämättä kaikki eivät ole unohtaneet, vaan haluavat olla ilkeitä toiselle naiselle. Paljon törmäsin aikaan siihen kahden lapsen kanssa pienellä ikäerolla, että minua vähäteltiin. Että eihän mulla mitään tekemistä ole, kun jollakin on kuusikin lasta. Toki tuomoisesta näkee läpi, mistä kysymys. Toiset naiset eivät soisi toiselle naiselle äitiyden iloa eikä pystyvyydenntunnetta, vaan vähättelemällä pitää yrittää vaikuttaa.
Vierailija kirjoitti:
Oli silloinkin lapsilisät. Ja kaikki palvelut maallakin.
Ja jos oli 10 lasta, ei äiti niitä hoitanut vaan ne vanhemmat lapset.
Haluan kyllä vähän puolustaa isiäkin tässä. Kunnolliset osallistuvat ja asiansa hoitavat isät saa kyllä oman osansa wilmaviestipommituksesta ja pomojen valituksista ym. Ja toisaalta onhan se tosi törkeää isää kohtaan, että tätä pidetään jotenkin vähempiarvoisena vanhempana sukupuolensa takia, ja joutuu todistelemaan osaavansa kyllä. Äideille herkästi kyllä kasaantuu sitä tehtävää, mutta ei se mikään automaatio ole että äiti hoitaisi kaiken.
Vierailija kirjoitti:
Nykyajan nuoret naiset ovat vaan pelkkiä velliperseitä. Aina valittamassa, mutta somessa jaksetaan notkua tuntikaupalla niin, että taaperot unohtuu ja jää hoitamatta.
Miehet ne vasta onkin, ne ei saa hoidettua niitä taaperoitaan sitäkään vähää.
Vierailija kirjoitti:
Osaatteko kuvitella seuraavia kommentteja?
"Teemu, teidän elokuinen ei ole mikään vastasyntynyt enää. Olisiko aika lähteä salille ja pururadalle, kun tuota pömppistä on sulle kertynyt? Kai haluat olla hyväkuntoinen vanhempi, että jaksat touhuta vauvan kanssa?"
"Mikko. Miksi teidän Kerttu-Matiaksella ei ollut tänään puolikasta perunaa mukana? Oltiinhan me laitettu viestiä, että tänään on kankaanpainantaa puolikasta perunaa leimasimena käyttäen."
"Ville. Teidän 2-vuotias Luka-Isla syö vieläkin sormin, eikä suostu syömään lusikalla. Miksi ette ole kotona harjoitelleet tuota lusikalla syömistä? Pitäisi tuossa iässä jo osata syödä lusikalla!"
Sen sijaan monilla ei tunnu olevan mitään ongelmaa sanoa vastaavia kommentteja äideille.
Hahaha! Sä olet tosi lahjakas kirjoittaja! Teetkö työksesi komediaa?
Mistä alapeukutukset johtuvat?
Tässä THL:
"Imetys ja terveysliikunta tukevat äidin painonhallintaa ja vähentävät monien sairauksien riskejä"
https://blogi.thl.fi/koko-perhe-hyotyy-synnyttaneen-aidin-hyvasta-hoido…
"Imetys auttaa äidin painonhallinnassa raskauden jälkeen." https://thl.fi/fi/web/elintavat-ja-ravitsemus/ravitsemus/ravitsemussuos…
"Energian lisätarve imetysaikana on noin 2,0 MJ (500 kcal) vuorokaudessa. Imetykseen tarvittavan lisäenergian saa terveellisesti syömällä lisää esimerkiksi pari perunaa, hedelmän, kaksi leipäviipaletta, salaattiannoksen ja lasillisen rasvatonta maitoa. --- Kun lapsi alkaa saada lisäruokaa noin puolen vuoden iässä, rintamaitoa erittyy vähemmän, jolloin äidin lisäenergiantarve samalla vähenee." Imetysajan ravinnon erityissuositukset. https://www.hel.fi/static/sote/perheentuki/pdf/Imetysajan%20suositukset…
Vierailija kirjoitti:
Tässä THL:
"Imetys ja terveysliikunta tukevat äidin painonhallintaa ja vähentävät monien sairauksien riskejä"
"Imetys auttaa äidin painonhallinnassa raskauden jälkeen." https://thl.fi/fi/web/elintavat-ja-ravitsemus/ravitsemus/ravitsemussuos…"Energian lisätarve imetysaikana on noin 2,0 MJ (500 kcal) vuorokaudessa. Imetykseen tarvittavan lisäenergian saa terveellisesti syömällä lisää esimerkiksi pari perunaa, hedelmän, kaksi leipäviipaletta, salaattiannoksen ja lasillisen rasvatonta maitoa. --- Kun lapsi alkaa saada lisäruokaa noin puolen vuoden iässä, rintamaitoa erittyy vähemmän, jolloin äidin lisäenergiantarve samalla vähenee." Imetysajan ravinnon erityissuositukset. https://www.hel.fi/static/sote/perheentuki/pdf/Imetysajan%20suositukset…
MIKSI SINÄ PAASAAT ITSESTÄÄNSELVYYKSIÄ?
Vierailija kirjoitti:
Tässä THL:
"Imetys auttaa äidin painonhallinnassa raskauden jälkeen." https://thl.fi/fi/web/elintavat-ja-ravitsemus/ravitsemus/ravitsemussuos…"Energian lisätarve imetysaikana on noin 2,0 MJ (500 kcal) vuorokaudessa. Imetykseen tarvittavan lisäenergian saa terveellisesti syömällä lisää esimerkiksi pari perunaa, hedelmän, kaksi leipäviipaletta, salaattiannoksen ja lasillisen rasvatonta maitoa. --- Kun lapsi alkaa saada lisäruokaa noin puolen vuoden iässä, rintamaitoa erittyy vähemmän, jolloin äidin lisäenergiantarve samalla vähenee." Imetysajan ravinnon erityissuositukset. https://www.hel.fi/static/sote/perheentuki/pdf/Imetysajan%20suositukset…
Minä vedin imetysaikana suklaata kaksin käsin (normi ruuan lisäksi) mutta laihduin silti lähes alipainoiseksi, reippaasti alle oman lähtöpainoni. Jotkut taas syö terveellisesti eikä se paino vaan putoa, ennen kuin imetys loppuu. Ei imetysaikana pitäisi stressata painosta, toki ois hyvä syödä terveellisesti, mutta painonpudotukseen ehtii sitten kun saa esim nukkua yöt ja hormonitoiminta on normaalia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minua ärsyttää suunnattomasti sen Jari Sinkkosen tapaiset miespaasaajat, jotka osaavat kuormittaa ja syyllistää ja opastaa loputtomiin, mutta itse eivät ole omia lapsiaan hoitaneet koskaan! Sinkkosellakin kotiäiti vaimona ja itse kertonut, ettei tehnyt kotona mitään, paitsi huusi lapsilleen.
Ai? Itse lueskelin sen juttuja 10-15 v sitten ja mun mielestä ne oli jotenkin "maanläheisiä", ei kuormittavia tai syyllistäviä.
Sinkkosen jutut ihan ok, mutta kommentoijan pontti oli varmaan siinä, että ko.tyyppi ohjeistaa ja paasaa, muttei ole itse lainkaan hoitanut lapsiaan. Parhaiten mulle itselle on jäänyg mieleen se, kuinka oli hermostunut tyttärelleen ja heittänyt lelun seinään 😁
Itselleni on ainakin tuon taivaallisen sama, onko hoitanut itse lapsiaan, jos kuitenkin koin hänen neuvoistaan ja ajatuksistaan olevan itselleni apua. Suutarin lapsilla ei ole kenkiä, eikö se niin mene? Ja en ole kymmeneen vuoteen seurannut mitä puhuu, mutta ei silloin aikoinaan ainakaan mitään paasannut, vaan kuten jo sanoin, hänen ajatuksensa ja neuvonsa olivat hyvinkin maanläheisiä ja just sellaisia, että että ei tarvitse olla täydellinen.
Ei hän ollut mikään vanhempi vaan työnarkomaanisetä, joka kävi lasten kotona riehumassa.
No asia selvä, ikävä kuulla. Itsekö on kertonut? Itseäni ja montaa muuta on kuitenkin auttanut vanhemmuudessa, joten...
On. Ketä se on auttanut?
Etkö osaa lukea?
Ne muut ovat niitä sen aikaisia äitituttujani ja myös monia somen äiti -ryhmissä olleita henkilöitä. Sinkkosta arvostettiin silloin ihan yleisesti. Ja kuten sanoin, en ole enää kymmeneen vuoteen seurannut, joten en tiedä minkälainen nykyään on.
Kävin keväällä hänen luennollaan ja innostuin lukemaan kirjojaankin. Itselle oli hyödyllinen ja kirkasti omaa linjaa kasvatuskysymyksissä, hänhän sanoo että ei anna vinkkejä, koska harva vinkki toimii kaikilla. Mutta sellaisia suuntaviivoja, jotka koin hyödyllisiksi. Eli edelleen on auttanut useampia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On. Ketä se on auttanut?
Etkö osaa lukea?
Kävin keväällä hänen luennollaan ja innostuin lukemaan kirjojaankin. Itselle oli hyödyllinen ja kirkasti omaa linjaa kasvatuskysymyksissä, hänhän sanoo että ei anna vinkkejä, koska harva vinkki toimii kaikilla. Mutta sellaisia suuntaviivoja, jotka koin hyödyllisiksi. Eli edelleen on auttanut useampia.
Toistaiseksi kaksi.
Ja näistäkään ei tiedä onko oikeasti vain yksi ja sama kirjoittaja väittämässä tätä.
Ja ei kai se vinkkejä voi antaakaan kun ei mitään omaa kokemusta ole. Siksi osaa tarjota vain yleislöperöä hölinää.
Äitinä itse koin että kun hoidin lasta niin minut koettiin niin että hoivaan sitten muitakin siinä ympärillä. Piti olla sukulaisille kahvia ja pullaa, kuunnella heidän murheet kuinka on laskuja ja sähkön hinta vaan nousee. Illalla käperryin ajatuksissa omat ulosottovelat ja vauva siinä vierellä. Olisin äitinä niin kaivannut itse turvaa, hoivaa. Piti kuitenkin vain hoitaa kaikki muut hoivattavat. Voimia äideille! Ootte kauniita, olkaa vähän itsekkäitä ja hemmotelkaa itseänne!
Olen nuorten aikuisten lasten äiti. Lapsemme ovat onnellisia, hyvinvoivia, tasapainoisia, lahjakkaita nuoria aikuisia. Panostin lapsiimme erittäin vahvasti. Olin erittäin pitkään kotiäitinä. Lapsiamme eivät kasvattaneet päiväkoti, perhepäivähoito tai koulu. Minä olin erittäin motivoitunut ja innokas lasteni kasvattaja. He saivat kotoa sellaiset eväät, joilla pärjää. Toki yhteistyökumppaneitakin kasvatuksessa oli. Ne tekivät erittäin paljon sitä hyvinvointia, mitä lapsillamme on. Koulut olivat vielä toimivia heidän käydessään niitä pk- seudulla.
Nykykoulu on kammostuttava siihen verrattuna koulukiusaamisineen ja kouluväkivaltoineen.
Huoh, rankkaa on!
Eipä tullut lapsiperhe-elämää suunnitellessa mieleen, että työkaverit ei ehkä halua sillä verukkeella hoitaakaan töitäsi tai että isovanhemmillakin on oikeus ihan omaankin elämään tai se, että lapsenvahtikin kehtaa pyytää maksua työstään!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On. Ketä se on auttanut?
Etkö osaa lukea?
Toistaiseksi kaksi.
Ja näistäkään ei tiedä onko oikeasti vain yksi ja sama kirjoittaja väittämässä tätä.
Ja ei kai se vinkkejä voi antaakaan kun ei mitään omaa kokemusta ole. Siksi osaa tarjota vain yleislöperöä hölinää.
Eli se että hän on mies aiheuttaa näin suuren vastareaktion? Voithan ajatella että meitä on vain kaksi jotka kokevat hänen puhuneen jotain hyödyllistä, jos sinulle on tärkeää uskoa niin.
Olin työtön vanhempi, siis jäin työttömäksi. Yhtäkkiä minusta tuli kelvoton kasvattamaan ja hoitamaan omaa lastani, vaikka olin kasvattanut ja hoitanut aiemmin useamman vuoden lapsiani kotona. Varhaiskasvatus oli sitä mieltä, että työttömän äidin lapsen on hyvä olla varhaiskasvatuksen piirissä, niin oli myös neuvola. Tietenkin tajusin itsekin, että hoitopaikka on hyvä pitää, jos saankin lyhyellä varoajalla töitä, mutta ei tätä kukaan sanonut. Ilmapiiri oli vain se, että en ole kelvollinen ja kykenevä olemaan lapseni kasvattaja ja kokopäiväinen seurani ei ole hyväksi lapselle, koska olen työtön.
Pidettiin hoitopaikka 3 pv/ vko, en todellakaan jättänyt lastani sinne koko viikoksi. Usein vein vain kahtena päivänä. Jos lapsi olisi saanut valita, se ei olisi mennyt ollenkaan.