Yläasteikäisten vanhemmat!
liikunnasta ja cooperin testistä kysymys!
Meidän koulussa ei saa yhtään välillä kävellä vaan on juostava koko matka, muuten saa hylätyn siitä osiosta.
Onko muilla näin?
ja minusta tämä on ihan väärin, mitä jos ei vaan jaksa, ei siitä voi rangaista.
Kommentit (12)
liikunta on hiukan eri juttu minusta. ja kuka määrää ettei cooperissa saa kävellä ja onko tuollaiset määrykset laillisia?
Cooper-testi on testi, jolla mitataan maksimikestävyyttä. Sen kehitti yhdysvaltalainen tohtori Kenneth H. Cooper 1968 Yhdysvaltain armeijalle. Ideana testissä on edetä 12 minuutissa niin pitkälle kuin pääsee
Eli ton mukaan ei tarvis juosta. Tosi huonokuntoiselle 12min juokseminen voi olla aivan hirveää, muistan kuinka yksi tyttö oksensi cooperin jälkeen kun olin itse yläasteella.
Sitä tää koululiikunta on, ei sillä liikunnan ilolla tai innostamisella harrastamaan myös vapaa-ajalla ole oikeasti mitään merkitystä.
saako koulussa antaa liikuntatestistä hylätyn, jos sitä ei suorita ohjeiden mukaan. Sinun lapsesi tapauksessa käsittääkseni opettaja on määrännyt, millä ehdoilla hänen asettamastaan kokeesta saa hyväksytyn tuloksen. Varmaan on määrännyt senkin, millä suorituksella saa kiitettävän ja millä välttävän arvosanan tästä suorituksesta. Minun omien ja lapseni koulukokemusten perusteella tämä on melko tavallinen käytäntö. Kokeissa ja testeissä usein tuntuu olevan suoritusohjeet, joita pitää noudattaa ja jos kieltäytyy suorittamasta testiä annettujen ohjeiden mukaisesti, lienee hylätty arvosana paikallaan.
Liikunta on kouluaine siinä missä muutkin. Ei minusta ole kummallista sekään, jos laulamasta kieltäytyvä lapsi saa laulukokeesta hylätyn, käsityössä saa työstä hylätyn, jos sitä kieltäytyy tekemästä jne.
liikunta on hiukan eri juttu minusta. ja kuka määrää ettei cooperissa saa kävellä ja onko tuollaiset määrykset laillisia?
Kyse todella lyhyestä ajasta, ja varmasti hölkkääminen hyväksytään. Mutta jos joku matelee, kävelee tahallisen hitaasti, kuten usein tapahtuu, farkut jalassa tietenkin, hylkääminen mielestäni reilua.
on sitten se, että jos Wikipedia lainaus pitää paikkansa niin Cooperin saa vaikka kontata. Opettaja voi toki määritellä omat sääntönsä, mutta tuskin liikunnanopettaja määrää kuulaa työntämään kiekonheittotekniikalla. Jos Cooperissa in virallisesti kyse etenemisestä, nin edetä voi vaikka kontaten.
Käytännössä toki kävellen ei suoritus kovinkaan kummoinen ole, eli kävellen suoritus lienee käytännössä arvosana 4 tai hylätty, riippuu taas opettajan ohjeista.
Mutta Mutta, jos kävellen kävelee Cooperin testissä 1600 m, niin luulisi sen olevan ihan arvioitavissa oleva tulos, joskaan ei niin kovin hyvä, mutta ei kai siitä pitäisi hylättyä antaa. Kylä koulussa pitää mahdollisimman virallisten ohjeiden mukaan mennä.
saako koulussa antaa liikuntatestistä hylätyn, jos sitä ei suorita ohjeiden mukaan. Sinun lapsesi tapauksessa käsittääkseni opettaja on määrännyt, millä ehdoilla hänen asettamastaan kokeesta saa hyväksytyn tuloksen. Varmaan on määrännyt senkin, millä suorituksella saa kiitettävän ja millä välttävän arvosanan tästä suorituksesta. Minun omien ja lapseni koulukokemusten perusteella tämä on melko tavallinen käytäntö. Kokeissa ja testeissä usein tuntuu olevan suoritusohjeet, joita pitää noudattaa ja jos kieltäytyy suorittamasta testiä annettujen ohjeiden mukaisesti, lienee hylätty arvosana paikallaan.
Liikunta on kouluaine siinä missä muutkin. Ei minusta ole kummallista sekään, jos laulamasta kieltäytyvä lapsi saa laulukokeesta hylätyn, käsityössä saa työstä hylätyn, jos sitä kieltäytyy tekemästä jne.
Tai vastaamatta johonkin kokeeseen.
Läheskään kaikki lapset eivät jaksa juosta 12 minuuttia putkeen, eivätkä sen puoleen aikuisetkaan. Eli en käsitä, miten voit verrata jotain laulamista, joka ei vaadi fyysistä suoritusta juuri nimeksikään..
terve nuori/aikuinen pääsee maksiminopeuteensa ;)
Todella kurjaa, jos joku todella yrittää juosta sen, vetää alkuun hirveän spurtin, voimat loppuu ja keuhkoihin alkaa pistää jolloin saa sitten hylätyn. Urheilua muutenkin harrastavat lapset saavat kiitettävän ja pysyvät opettajan lellikkilistalla.
on suuressa viisaudessaan ottanuyt kouluaineekis liikunnan, siinä missä kuvaamataidon, musiikin tai metamatiikan. Nää kaikki ovat siis samanlaisessa asemassa.
Jos pärjäät matematiikassa huonommin kuin 90 % ikätovereistasi saat 4:sen, vastaavasti jos etenet cooperin testissä huonommin kuin 0% ikätovereistasi saat testistä arvosanan 4.
Kylle se siis on ihan sama asia onko kyse laulusta, matematiikasta tai etenemisestä Cooperin testissä. Ainakin siihen asti, kunnes päätetään että liikunta ei ole koulussa ja yhteiskunnassa samassa asemassa kuin esim. laulu.
että lauma angstaavia teinejä laitetaan juoksemaan 12min rataa ympäri? Pahimmillaan se voi olla todella nöyryyttävä kokemus.
Ainoa järkevä syy tolle koko testille on minusta vain tilastot, saadaan kerättyä tietoa tietyn ikäluokan kestävyydestä.
Tonkin ajan vois käyttää esim. jalkapallon tai koriksen pelaamiseen, eikä oppilaiden turhaan luokkajakoon.
Englanninkielisiä kirjoja harrastuksekseen lukeva varmaankin saa muita useammin kiitettävän arvosanan englannin luetun ymmärtämisen testistä, onko sekin sitten väärin?
Ja mitä spurttiin tulee, niin kun tämä spurtin ottanut sitten uusii hylättyä testiään, niin olen varma, että opettaja neuvoo oikean vauhdinjaon saloissa. Seuraavalla kerralla sitten tietää paremmin. Sitähän se koulunkäynti on, että opitaan uusia asioita.
Hylsy (=4) saattaa muuten tulla sillekin, joka hirveällä keskittymisellä vastaa 12 tehtävisen matematiikan kokeen ensimmäiseen tehtävään ja ei sitten tämän repäisyn jälkeen jaksakaan enää keskittyä niihin loppuihin ja arvaa niihin vastaukset.
Todella kurjaa, jos joku todella yrittää juosta sen, vetää alkuun hirveän spurtin, voimat loppuu ja keuhkoihin alkaa pistää jolloin saa sitten hylätyn. Urheilua muutenkin harrastavat lapset saavat kiitettävän ja pysyvät opettajan lellikkilistalla.
Aina vain pakotetaan pelaamaan niitä hirveitä pallopelejä, joissa pitäisi olla luontaisesti kapealla tavalla lahjakas, eikä auta, että on ahkera ja harjoittelee (=pärjää hyvin cooperissa.) Ainakin minun kopuluaikoinani juuri pallopeleissä syntyi se luokkajako hyviin ja huonoihin urheilijoihin. Niillä vähillä kestävyysuhreilukerroilla pääsivät sitten ne kömpelömmätkin kohentelemaan liikuntanumeroaan ja loistamaan. Itse olin hyvä pallopeleissä, mutta yksi parhaista kavereistani surkea. Liikunta pysyi hänellä sitten 8:na, kun juoksi joka vuosi sekä cooperista että 1500 metrin juoksusta 10:n ja oli luokan paras hiihtäjä ja uimari. Muuten olisi saanut 6:n tai 7:n, jos pelkkiä pallopelejä olisi pelattu.
Tonkin ajan vois käyttää esim. jalkapallon tai koriksen pelaamiseen, eikä oppilaiden turhaan luokkajakoon.
saa "rangaista" hylätyllä arvosanalla (=4) siitä kokeesta?
En itse asiassa tiedä, onko pojan koulussa tuollaista sääntöä cooperissa, mutta onhan se ymmärrettävää, että jos kieltäytyy tekemästä tehtävää (siis tässä tapauksessa juoksemasta 12 minuuttia) siitä saa hylätyn.