Mikä niillä äideillä varsinaisesti on ongelma, jotka haluaa pitää lapsen mahdollisimman pitkään "pienenä"?
Esim. imetetään vaikka kuinka monta vuotta tai istutetaan ala-asteen lopulle turvaistuimessa tai vaaditaan käyttämään haalareita tai muita vauvojen vaatteita isona koululaisenakin ja mitä näitä nyt onkaan
Kommentit (163)
Jos vanhemmat ei anna lapsen kasvaa ja aikanaan itsenäistyä niin se on toki ongelma, mutta ap:n esimerkit oli mielestäni huonoja.
No pitkästä imetyksestä voi olla montaa mieltä mutta ei turvaistuin ja ulkohaalari minusta ole mitää pieneksi pakottamista vaan turvavaruste ja käytännölliset ulkovaatteet.
Vai että lain määräämä turvavaruste autossa on sekin väärin?
Miksi jotkut, kuten ap. olettaa lapset olevan vain äidin vastuulla? Äidit sitä, äidit tätä. Ei luulisi ainakaan tiedosta ja sivistyksestä olevan puutetta, kun ilmainen koulutus. Esim. imetys perustuu kansainvälisiin suosituksiin ja turvaistuimen käyttö lainsäädäntöön.
Missä on perheen tasa-arvo ja vanhempien tasavertaisuus?
Missä lapsen isät?
Miehet ovat kautta maailman sivun osallistuneet lastensa hoitoon, eikä ne ole olleet pelkästään naisten vastuulla, toisin kuin ap. olettaa pienessä ja hyvin rajoitetteissa maailmassaan.
Ihan yleissivityksenä ap.
"Lain mukaan alle 135 cm pitkä lapsi tarvitsee E-säännön mukaisen turvaistuimen henkilö-, paketti- ja kuorma-autolla matkustaessaan.
Poliisin ohjeiden mukaan tieliikennelain 88. pykälän rikkojalle voidaan kirjoittaa rikkomuksesta kuuden päiväsakon rangaistus. 3 000 euron nettotuloilla sakkoja tulisi tällöin maksettavaksi 270 euroa. Liukuma on kahdesta kuuteen päiväsakkoa."
Vierailija kirjoitti:
Mun ystävällä on tämän taustalla trauma. Lapsi ja hän molemmat melkein kuoli synnytykseen. Lapsi oli teholla ja sen jälkeen sairaalassa pitkään. Kaveri näkee koko ajan sen pienen letkuissa makaavan pienen lapsen. Tiedostaa itse, että se on terve lapsi ja kasvaa, mutta häntä ahdistaa liikaa. Jollain tasolla tiedostaa, että ei näin voi aina jatkaa. Mutta ei ole vielä valmis muuttamaan mitään, kun lapsikaan ei valita. Lapsi on 10 eikä ole ollut kotona yksin ikinä edes kauppareissun aikaa ja äitinsä hakee ja vie kouluun. Omaan huoneeseen siirtyi kun oli 9. Ilmoitti vaan äidilleen, että minä nukun jatkossa omassa sängyssä.
Asun ulkomailla ja täällä teinitkin viedään kouluun ja haetaan koulusta eivätkä he vietä aikaa yksin koulun jälkeen. Kas kummaa, syrjäytyneitä/päihdeongelmaisia nuoria täällä ei myöskään ole.
Kannattaako noin heikoilla tiedoilla lähteä ketään arvostelemaan?
Imetystä WHO:n suositusten mukaan 2v asti, on monia terveyshyötyjä lapselle.
Ja jo laki velvoittaa käyttämään alle 135cm lapsella turvaistuinta. Suositus 150cm asti.
Ja myös lapset tykkäävät haalareista. Ne on helppo pukea ja suojaavat ulkoilessa ja leikeissä. Ja siksi niitä valmistetaan 150cm asti. Myös aikuiset käyttävät haalareita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
TIedän yhden tällaisen äidin, mutta ole varma syistä. Mutta hän kuitenkin selvästi myös tietää, miten sen ikäisten, nyt 9v, tavallaan kuuluu pukeutua, koska koulua varten on sellaisia vaatteita kuin muillakin ikäisillään on. Mutta kotieteinen muistuttaa lastentarhaa, eli on sitä haalaria ja kurahousua ja lastenrukkasia ja muuta samaan tapaan kuin miten päiväkoti-iässä yleensä pukeudutaan. Hassua kun joskus olen ollut paikalla, kun tso koululainen tulee kotiin normaaleissa kouluvaatteissa, ja sitten kohta on kuin taapero pihalla kurahousuissaan ja kurahanskoissaan.
Turvaistuin niillä on myös, mutta sehän tuleekin pituuden mukaan.
Meillä on näin, mutta kyseessä 11v. ja viidesluokkalainen. Revi siitä :D Kouluun pukeutuu kuten kuka tahansa ikäisensä. Vapaa-ajalla tykkää ulkoilla nuorempien sisarusten kanssa. Rakentaa majoja, hyppii lehtikasoihin, leikkii jopa hiekkalaatikolla vielä, möyrii metsässä, tekee lumilinnoja, kalastaa sateessa jne. Ja ihan itse haluaa näihin puuhiin kunnon säänkestävät ulkovaatteet, joissa a) ei jäädy sormet tai varpaat b) ei mene lunta selkään c) ei kastu polvet kun on maassa d) ei ylipäätään ole epämukavaa liikkua. Joten meillä on todellakin eteinen täynnä saappaita, sadevermeitä, henkseleitä varustettuja ulkohousuja jne. Minusta on hienoa, että esiteinikin nauttii vielä ulkoilusta ja ei nirsoile kännykän äärellä.
Ei meillä 3.luokkalaisella tytöllä ole kovin vahvoja mielipiteitä vaatteista. Yleensä ne käy, jota ehdotan tai valitsee muutamasta mieluisamman. Olen yrittänyt katsoa, että ei ole ihan pikkulasten kuoseja ja malleja, mutta kuitenkin vielä lastenvaatteita, ei teinimalleja. Esimerkiksi tänään oli koulussa ja kaverin luona käydessä farkkumalliset kangashousut, neule, anorakkimallinen ulkotakki, kumisaappaat, neulesormikkaat ja trikoopipo. Iltaruoan jälkeen meni noin tunniksi vielä pihalle ja siinä oli kevytvuorinen ulkotakki ja housut, niiden päällä kurahousut, sitten ohuet välikausirukkaset ja nuo samat pipo ja saappaat. Onko tämä suunnilleen niin, miten teillä muilla tämän ikäiset nyt pukeutuu?
Nämähän vaihtelee, mitkä vaatteet milloinkin koetaan enemmän tai vähemmän lapsellisena.
Omassa lapsuudessa haalarit oli kaikilla ainakin vielä nelos-vitosella, ehkä kutosellakin. Kurahousuja taas ei käytetty käytännössä ollenkaan paitsi ehkä ihan pikkutaaperona. Sitten jossain vaiheessa haalarit katosi muilta kuin taaperoilta ja jopa esikoululaisten kanssa kinattiin siitä, voiko pukea haalaria.
Jos on itse elänyt sellaisen ajan kun joku vaate on ollut ihan no-no, niin tietysti ihmettelee nyt, jos joku nyt käyttääkin.
Tällä hetkellä näyttää, että on menty vähän käytännöllisempään suuntaan niin, että haalarien ja kurahousujen käyttö on yleisempää kouluikäisilläkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
TIedän yhden tällaisen äidin, mutta ole varma syistä. Mutta hän kuitenkin selvästi myös tietää, miten sen ikäisten, nyt 9v, tavallaan kuuluu pukeutua, koska koulua varten on sellaisia vaatteita kuin muillakin ikäisillään on. Mutta kotieteinen muistuttaa lastentarhaa, eli on sitä haalaria ja kurahousua ja lastenrukkasia ja muuta samaan tapaan kuin miten päiväkoti-iässä yleensä pukeudutaan. Hassua kun joskus olen ollut paikalla, kun tso koululainen tulee kotiin normaaleissa kouluvaatteissa, ja sitten kohta on kuin taapero pihalla kurahousuissaan ja kurahanskoissaan.
Meillä on näin, mutta kyseessä 11v. ja viidesluokkalainen. Revi siitä :D Kouluun pukeutuu kuten kuka tahansa ikäisensä. Vapaa-ajalla tykkää ulkoilla nuorempien sisarusten kanssa. Rakentaa majoja, hyppii lehtikasoihin, leikkii jopa hiekkalaatikolla vielä, möyrii metsässä, tekee lumilinnoja, kalastaa sateessa jne. Ja ihan itse haluaa näihin puuhiin kunnon säänkestävät ulkovaatteet, joissa a) ei jäädy sormet tai varpaat b) ei mene lunta selkään c) ei kastu polvet kun on maassa d) ei ylipäätään ole epämukavaa liikkua. Joten meillä on todellakin eteinen täynnä saappaita, sadevermeitä, henkseleitä varustettuja ulkohousuja jne. Minusta on hienoa, että esiteinikin nauttii vielä ulkoilusta ja ei nirsoile kännykän äärellä.
Ei meillä 3.luokkalaisella tytöllä ole kovin vahvoja mielipiteitä vaatteista. Yleensä ne käy, jota ehdotan tai valitsee muutamasta mieluisamman. Olen yrittänyt katsoa, että ei ole ihan pikkulasten kuoseja ja malleja, mutta kuitenkin vielä lastenvaatteita, ei teinimalleja. Esimerkiksi tänään oli koulussa ja kaverin luona käydessä farkkumalliset kangashousut, neule, anorakkimallinen ulkotakki, kumisaappaat, neulesormikkaat ja trikoopipo. Iltaruoan jälkeen meni noin tunniksi vielä pihalle ja siinä oli kevytvuorinen ulkotakki ja housut, niiden päällä kurahousut, sitten ohuet välikausirukkaset ja nuo samat pipo ja saappaat. Onko tämä suunnilleen niin, miten teillä muilla tämän ikäiset nyt pukeutuu?
Nämähän vaihtelee, mitkä vaatteet milloinkin koetaan enemmän tai vähemmän lapsellisena.
Omassa lapsuudessa haalarit oli kaikilla ainakin vielä nelos-vitosella, ehkä kutosellakin. Kurahousuja taas ei käytetty käytännössä ollenkaan paitsi ehkä ihan pikkutaaperona. Sitten jossain vaiheessa haalarit katosi muilta kuin taaperoilta ja jopa esikoululaisten kanssa kinattiin siitä, voiko pukea haalaria.
Jos on itse elänyt sellaisen ajan kun joku vaate on ollut ihan no-no, niin tietysti ihmettelee nyt, jos joku nyt käyttääkin.
Tällä hetkellä näyttää, että on menty vähän käytännöllisempään suuntaan niin, että haalarien ja kurahousujen käyttö on yleisempää kouluikäisilläkin.
Lasten vähempään nyrpistelyyn kuriksia kohtaan vaikuttanee myös se, että materiaali on nykyään niin pehmeää ja niitä saa niin monenlaisina versioina, pehmeällä vuorilla, kokohaalarina ym
Jaa. Meilä on taas teini, joka ei halua kasvaa aikuiseksi vaan rakennella majoja metsään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun ystävällä on tämän taustalla trauma. Lapsi ja hän molemmat melkein kuoli synnytykseen. Lapsi oli teholla ja sen jälkeen sairaalassa pitkään. Kaveri näkee koko ajan sen pienen letkuissa makaavan pienen lapsen. Tiedostaa itse, että se on terve lapsi ja kasvaa, mutta häntä ahdistaa liikaa. Jollain tasolla tiedostaa, että ei näin voi aina jatkaa. Mutta ei ole vielä valmis muuttamaan mitään, kun lapsikaan ei valita. Lapsi on 10 eikä ole ollut kotona yksin ikinä edes kauppareissun aikaa ja äitinsä hakee ja vie kouluun. Omaan huoneeseen siirtyi kun oli 9. Ilmoitti vaan äidilleen, että minä nukun jatkossa omassa sängyssä.
Asun ulkomailla ja täällä teinitkin viedään kouluun ja haetaan koulusta eivätkä he vietä aikaa yksin koulun jälkeen. Kas kummaa, syrjäytyneitä/päihdeongelmaisia nuoria täällä ei myöskään ole.
mikä se näin hieno maa onkaan ??
Vierailija kirjoitti:
Kannattaako noin heikoilla tiedoilla lähteä ketään arvostelemaan?
Imetystä WHO:n suositusten mukaan 2v asti, on monia terveyshyötyjä lapselle.
Ja jo laki velvoittaa käyttämään alle 135cm lapsella turvaistuinta. Suositus 150cm asti.
Ja myös lapset tykkäävät haalareista. Ne on helppo pukea ja suojaavat ulkoilessa ja leikeissä. Ja siksi niitä valmistetaan 150cm asti. Myös aikuiset käyttävät haalareita.
Tuo turvaistuinasia on kyllä vähän sekava, kun on sekä laki että suositus. Eikö sitä 150 senttiä nyt vaan voisi laittaa lakiin ja valvottaisiin kunnolla, niin loppuisi kititä, kun lapsille vaan sanottaisiin, että laki on tämä ja pulinat pois.
Aika vähän loppujen lopuksi on "lapsellisia" vaatteita joita en omilleni (eskari ja tokaluokkalainen) pukisi. Ehkä ne paksut kypärämyssyt olen aina mieltänyt hyvin pienten lasten jutuiksi ja meillä niitä ei ole vauvaiän jälkeen käytetty. Toisaalta käytännöllisiä ne kyllä on.
Kävi kyllä sääliksi lapsen kaveri joka jo eskarissa pukeutui pillifarkkuihin, pilottitakkiin ja tennareihin säällä kuin säällä. Pk ilmeisesti vaati kuravaatteita koska jonkinlaiset sellaiset häneltä löytyi, mutta heti kun äiti tuli hakemaan ne riisuttiin pois riippumatta satoiko ulkona vai ei (kulkivat kävellen kotiin). En tiedä halusiko lapsi tätä vai äiti, mutta mielestäni tuon ikäisten pukemisessa vastuu on vielä aikuisilla. Sama lapsi myös sai pelata ikätasoon sopimattomia pelejä heti pk-päivän jälkeen ja ylipäänsä todella rauhattomia sellaisia vaikka hänellä oli ilmeisesti ADHD (tai ainakin epäilys siitä). Asiahan ei todellakaan mulle kuulu mutta ajattelin, että elämää voisi aika paljon rauhoittaa jättämällä nuo pelit pois ja korvaamalla ne ulkoilulla, joka varmasti houkuttelisi enemmän kunnon varusteissa. No asioilla on toki monta puolta enkä tuntenut perhettä niin hyvin että voisin liikaa arvostella.
Meidän nuorempi menee aika paljon niillä vaatteilla joita hänelle hankin (toki joistain asioista voidaan neuvotella) mutta koululainen saa jo esittää enemmän mielipiteitä, vanhemmat kuitenkin viime kädessä päättävät mikä milloinkin on säänmukaista. Esim. kumppareita ei ole välillä ollenkaan halunnut pitää eikä olla siihen pakotettu, mutta sitten taas seuraavana sadepäivänä ne onkin menneet jalkaan ihan vapaaehtoisesti kun ei ne märät sukat houkuttaneet enää :)
Vierailija kirjoitti:
Oikea kysymys on, että mikä niitä ihmisiä vaivaa, jotka pukee vauvallensa farkut, heittää ekaluokkalaisen lelut pois, antaa alaikäisen pelata K18 pelejä jne.
Vastaus: välinpitämättömyys ja suurella todennäköisyydellä ylisukupolvinen hoivavaje
Mua ihmetyttää tämä ääripää myös. Kaveri osti ekaluokkalaiselle tytölleen kouluvaatteet, reput ja tarvikkeet kuin jollekin teinille. Täysmustia teinikamppeita, aivan liian isoa kokoakin vielä. Sellaiselle hoikalle 120+-senttiselle jotain kokoa 140+. Tyttö ei millään halunnut sellaisia, vaan itki että haluaa vaaleanpunaista ja muumia, mutta äidin mielestä se oli liian lapsellista 7-vuotiaalle. On kuulemma jo iso tyttö, jonka pitää pukeutua ison tytön lailla ettei tule kiusatuksi.
Onko se sittenkin vanhemmista lähtöisin, että yhä nuoremmat pukeutuu aikuisten lailla. Jos kaverin 14-vuotias pukeutuu, niin toinen toteaa että pitää mun 12-vuotiaankin olla yhtä iso. Sitten joku tämän tuttu ajattelee että kyllä mun 10-vuotiaan pitää olla kans kuin se 12-vuotias. Lopulta sitten jonkun 7-vuotiaan pitää olla samanlainen kuin tuplasti vanhempi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä on ihan sama käytäntö kolmaluokkalaisella. Kouluun voi märällä kelillä laittaa esim. ulkohousut ja välikausisormikkaat ja gorekengät. Pihalle laitetaan kurahousut ja kurahanskat ja kumisaappaat. Ei tämä liity mitenkään siihen, että pidettäisiin lasta vauvana, vaan onhan aikuisillakin työssä siistimmät työvaatteet ja kotona kotivaatteet. Myös se pointti, että ne kouluvaatteet ehtii paremmin kuivua seuraavaksi päiväksi.
Mun kummityttö on tuon ikäinen ja sillä on myös tuollaiset. En tarkoita pahalla, mutta eikö äiti huomaa, että on jo iso? Kun ollaan käyty sateen jälkeen yhdessä kävelemässä metsäpoluilla, on pitänyt pukea nuo, siis sellaiset rinnuksille yltävät lasten kurahousut, kurarukkaset ja kumpparit, vaikka eihän se enää missään ojissa ui tai käsiään laita mutaan tai muuta, vaan kävelee samalla tavalla nätisti polulla kuin minäkin, jolle riittää tavalliset verkkarit ja lenkkarit.
Varmaan ihan sama juttu kuin tuo, jolle vastasit, eli ne hienommat koulussa olleet ulkovaatteet on olleet kuivamassa ja nuo on ne, joita niillä käytetään kotona ulkoillessa, kun on kosteaa. Ei siinä ole mitään kummallista, mitä sinun pitäsi murehtia.
Miksi 9-vuotiaalla pitää olla kurahousut?
-ohis
Se joka kyselee tällaista, niin kysyn vastakysymykseksi, että eikö teillä koululaislapset enää vietä aikaa vaan sillain pihalla puuhastelemalla, vaan onko kaikki ulkoilu sellaista vaan, että kuljetaan asfalttitietä pitkin johonkin? Jos miettii vaikka eilistä iltapäivää, kun oli satanut melkein vuorokauden putkeen, ja pihalla oli kaikki ihan todella vetisen märkää, ja oli jo vähän viilempääkin, ja kuitenkin lapsi haluaa koulun jälkeen pihalle mennä, niin aika kurjaa siellä olisi ollut ilman saappaita, kurahousuja ja kurakäsineitä olla, kun kaikki, mihin voi koskea tai osua, on märkää.
Vierailija kirjoitti:
Sanokaapa fiksummat sitten se, että minkäikäinen lapsi pärjää samalla määrällä vaatetta kuin aikuinen? Pienille kun ainakin puetaan enemmän kuin mitä aikuinen pukisi. Myönnän, että olen syyllistynyt samaan, mihin joku viittasi, että olen käskenyt vielä 9-vuotiaallekin näin syksyllä pipoa ja käsineitä, vaikka itselle en samaan ulkoiluun ole pukenut vastaavasti.
Se on lapsikohtaista. Mun 8v pärjää vähemmällä kuin aikuinen, kun se käytännössä juoksee, hyppii, kiipeilee tai tekee kärrynpyöriä koko ajan. Jos yrittää pukea liikaa vaatetta niin valittaa kuumaa jatkuvasti. Muutos tapahtui tuossa suunnilleen eskari-iässä, sitä ennen tarvitsi vielä enemmän vaatetta.
Vierailija kirjoitti:
Aika vähän loppujen lopuksi on "lapsellisia" vaatteita joita en omilleni (eskari ja tokaluokkalainen) pukisi. Ehkä ne paksut kypärämyssyt olen aina mieltänyt hyvin pienten lasten jutuiksi ja meillä niitä ei ole vauvaiän jälkeen käytetty. Toisaalta käytännöllisiä ne kyllä on.
Kävi kyllä sääliksi lapsen kaveri joka jo eskarissa pukeutui pillifarkkuihin, pilottitakkiin ja tennareihin säällä kuin säällä. Pk ilmeisesti vaati kuravaatteita koska jonkinlaiset sellaiset häneltä löytyi, mutta heti kun äiti tuli hakemaan ne riisuttiin pois riippumatta satoiko ulkona vai ei (kulkivat kävellen kotiin). En tiedä halusiko lapsi tätä vai äiti, mutta mielestäni tuon ikäisten pukemisessa vastuu on vielä aikuisilla. Sama lapsi myös sai pelata ikätasoon sopimattomia pelejä heti pk-päivän jälkeen ja ylipäänsä todella rauhattomia sellaisia vaikka hänellä oli ilmeisesti ADHD (tai ainakin epäilys siitä). Asiahan ei todellakaan mulle kuulu mutta ajattelin, että elämää voisi aika paljon rauhoittaa jättämällä nuo pelit pois ja korvaamalla ne ulkoilulla, joka varmasti houkuttelisi enemmän kunnon varusteissa. No asioilla on toki monta puolta enkä tuntenut perhettä niin hyvin että voisin liikaa arvostella.
Meidän nuorempi menee aika paljon niillä vaatteilla joita hänelle hankin (toki joistain asioista voidaan neuvotella) mutta koululainen saa jo esittää enemmän mielipiteitä, vanhemmat kuitenkin viime kädessä päättävät mikä milloinkin on säänmukaista. Esim. kumppareita ei ole välillä ollenkaan halunnut pitää eikä olla siihen pakotettu, mutta sitten taas seuraavana sadepäivänä ne onkin menneet jalkaan ihan vapaaehtoisesti kun ei ne märät sukat houkuttaneet enää :)
Ne paksut kypäräpipot näyttää yleensä niin munamaisilta! Mutta niitäkin on erilaisia, just katsoin hullujen päivien sivulla tällaista, jossa kuvio ja tupsu vähentää sitä munan näköisyyttä ja tällainen saattaisi kelvata isommallekin koululaiselle.
Vierailija kirjoitti:
Jaa. Meilä on taas teini, joka ei halua kasvaa aikuiseksi vaan rakennella majoja metsään.
Tuleva arkkitehti, rakennusinsinööri tms.
Joku kummasteli, miksi lapsille puetaan enemmän kuin aikuiselle. Ihan siksi, että se lapsi on enemmän ulkona, istuu kylmässä maassa jne.
Kokeile itse tehdä tunti tai kaksi hiekkakakkuja hiekkalaatikossa istuen niissä vaatteissa, missä yleensä kävelet bussipysäkille tai lähikauppaan.
Teini-ikä alkaa kaikilla 13-vuotiaana. Murrosikä on sitten eri juttu, sen alkaminen vaihtelee.