Mikä niillä äideillä varsinaisesti on ongelma, jotka haluaa pitää lapsen mahdollisimman pitkään "pienenä"?
Esim. imetetään vaikka kuinka monta vuotta tai istutetaan ala-asteen lopulle turvaistuimessa tai vaaditaan käyttämään haalareita tai muita vauvojen vaatteita isona koululaisenakin ja mitä näitä nyt onkaan
Kommentit (163)
Vierailija kirjoitti:
Mun lapsi kulki koulussa toppahaalarissa vielä 4. luokalla, koska hän halusi. Haalari hänellä on vieläkin, 16v, mutta enää sitä käytetään mökillä.
Hänellä oli turvavyöistuin pitkälle yli suosituksen (136cm), koska se oli hänestä mukavampi varsinkin pitkillä matkoilla.
Muutenkin ollut melko omapäinen 5v alkaen, mä olisin höllännyt mielelläni napanuoraa jo aiemmin.
Ehkä tää sitten johtuu keskosuuden vuoksi olemattomaksi jääneestä imetyksestä....
Itse en ymmärrä vanhempia jotka antaa kielletyt pelit ja leffat, joiden alakouluikäiset pukeuuu kuin ilotytöt huonossa leffassa ja joiden 12 vuotiaat on yötä myöden liesussa ja vanhemmat kertoo ylpeinä eikosta siidereistä ja poikakavereista.
Ai niin... 16v kaivoi kypärämyssyn esiin kun tulee mopolla treenistä pää hiessä ja totesi että tää varmaan suojaa niskaa ja mahtuu kypärän alle. Sellanen söpö vaaleanpuna-pinkkiraidallinen :) En mä sille uskottavamman väristä automaattisesti osta jos ei edes itse pyydä.
Vierailija kirjoitti:
TIedän yhden tällaisen äidin, mutta ole varma syistä. Mutta hän kuitenkin selvästi myös tietää, miten sen ikäisten, nyt 9v, tavallaan kuuluu pukeutua, koska koulua varten on sellaisia vaatteita kuin muillakin ikäisillään on. Mutta kotieteinen muistuttaa lastentarhaa, eli on sitä haalaria ja kurahousua ja lastenrukkasia ja muuta samaan tapaan kuin miten päiväkoti-iässä yleensä pukeudutaan. Hassua kun joskus olen ollut paikalla, kun tso koululainen tulee kotiin normaaleissa kouluvaatteissa, ja sitten kohta on kuin taapero pihalla kurahousuissaan ja kurahanskoissaan.
Turvaistuin niillä on myös, mutta sehän tuleekin pituuden mukaan.
Meillä on näin, mutta kyseessä 11v. ja viidesluokkalainen. Revi siitä :D Kouluun pukeutuu kuten kuka tahansa ikäisensä. Vapaa-ajalla tykkää ulkoilla nuorempien sisarusten kanssa. Rakentaa majoja, hyppii lehtikasoihin, leikkii jopa hiekkalaatikolla vielä, möyrii metsässä, tekee lumilinnoja, kalastaa sateessa jne. Ja ihan itse haluaa näihin puuhiin kunnon säänkestävät ulkovaatteet, joissa a) ei jäädy sormet tai varpaat b) ei mene lunta selkään c) ei kastu polvet kun on maassa d) ei ylipäätään ole epämukavaa liikkua. Joten meillä on todellakin eteinen täynnä saappaita, sadevermeitä, henkseleitä varustettuja ulkohousuja jne. Minusta on hienoa, että esiteinikin nauttii vielä ulkoilusta ja ei nirsoile kännykän äärellä.
Vierailija kirjoitti:
Olin jo 13 ja minulla oli pakko olla otsatukka ja pitkä letti, jota ei saanut leikata.
Ihan sylettää näin jälkeenpäin.
Tunnen perheen jossa kaikilla tytöillä piti olla pitkä tukka ja äiti sääteli pukeutumisen teineilläkin. He eivät saaneet käyttää omia rahojaan mihinkään ilman vanhempien lupaa ja äiti määräsi hinnat. Tytöt purnasivat mutteivat uskaltaneet vastustaa ääneen. Kunnes tuli päivä että ensimmäinen tytär veti tukan lyhyeksi ja kapinoi , siitä alkoi muillakin irtautuminen omiin mielipiteisiin ja itsemääräämiseen. Jokainen leikkautti letin ensimmäisen perässä. En ymmärrä miksi joillain vanhemmilla on hinku määrätä lasten elämästä asioissa jotka eivät ole oleellisia oikeasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olin jo 13 ja minulla oli pakko olla otsatukka ja pitkä letti, jota ei saanut leikata.
Ihan sylettää näin jälkeenpäin.Tunnen perheen jossa kaikilla tytöillä piti olla pitkä tukka ja äiti sääteli pukeutumisen teineilläkin. He eivät saaneet käyttää omia rahojaan mihinkään ilman vanhempien lupaa ja äiti määräsi hinnat. Tytöt purnasivat mutteivat uskaltaneet vastustaa ääneen. Kunnes tuli päivä että ensimmäinen tytär veti tukan lyhyeksi ja kapinoi , siitä alkoi muillakin irtautuminen omiin mielipiteisiin ja itsemääräämiseen. Jokainen leikkautti letin ensimmäisen perässä. En ymmärrä miksi joillain vanhemmilla on hinku määrätä lasten elämästä asioissa jotka eivät ole oleellisia oikeasti.
Netti on täynnä näitä tyyppejä, jotka ovat aina kertomassa mikä on oikein ja miten kuuluu olla ja elää. Jos he olisivat jonkun äitejä, he käyttäisivät juuri noin. Pakottaisivat muut siihen omaan muottiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
TIedän yhden tällaisen äidin, mutta ole varma syistä. Mutta hän kuitenkin selvästi myös tietää, miten sen ikäisten, nyt 9v, tavallaan kuuluu pukeutua, koska koulua varten on sellaisia vaatteita kuin muillakin ikäisillään on. Mutta kotieteinen muistuttaa lastentarhaa, eli on sitä haalaria ja kurahousua ja lastenrukkasia ja muuta samaan tapaan kuin miten päiväkoti-iässä yleensä pukeudutaan. Hassua kun joskus olen ollut paikalla, kun tso koululainen tulee kotiin normaaleissa kouluvaatteissa, ja sitten kohta on kuin taapero pihalla kurahousuissaan ja kurahanskoissaan.
Meillä on näin, mutta kyseessä 11v. ja viidesluokkalainen. Revi siitä :D Kouluun pukeutuu kuten kuka tahansa ikäisensä. Vapaa-ajalla tykkää ulkoilla nuorempien sisarusten kanssa. Rakentaa majoja, hyppii lehtikasoihin, leikkii jopa hiekkalaatikolla vielä, möyrii metsässä, tekee lumilinnoja, kalastaa sateessa jne. Ja ihan itse haluaa näihin puuhiin kunnon säänkestävät ulkovaatteet, joissa a) ei jäädy sormet tai varpaat b) ei mene lunta selkään c) ei kastu polvet kun on maassa d) ei ylipäätään ole epämukavaa liikkua. Joten meillä on todellakin eteinen täynnä saappaita, sadevermeitä, henkseleitä varustettuja ulkohousuja jne. Minusta on hienoa, että esiteinikin nauttii vielä ulkoilusta ja ei nirsoile kännykän äärellä.
Siis onko 11- vuotias esiteini?? Kyllä senikäinen on lapsi. Vaikka kielenkäyttöömme ja kulttuuriimme on pesiytynyt tällainen kummallinen tapa puhua jo n. kymmenvuotiaista lapsista esiteineinä ja nuorina, he ovat lapsia ja heidän pitää antaa olla lapsia. Vaikka siteeratun kommentin kirjoittaja puhuu lapsestaan esiteininä, käytännön tasolla kuitenkin antaa tämän leikkiä ja touhuta lasten tapaan. Toivottavasti ei syyllistä millään tasolla leikkimisestä, lasta voi kuitenkin hämätä tuo esiteinipuhe. Aikuisuutta kestää vuosikymmeniä, lapsuutta vain hetki. Miksi meillä on niin kova kiire pois lapsuudesta.
Hetkinen. Imetys "vaikka kuinka monta vuotta" on ihan normaalia, kuljetus istuimessa selkä menosuuntaan on suositusten mukaista olikohan jopa 150 cm saakka ja siitä ei kauaa ole kun kaikilla oli ulkohaalarit pitkälle ala-asteiässä. Lapset on lapsia, ei pieniä aikuisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei meillä 3.luokkalaisella tytöllä ole kovin vahvoja mielipiteitä vaatteista. Yleensä ne käy, jota ehdotan tai valitsee muutamasta mieluisamman. Olen yrittänyt katsoa, että ei ole ihan pikkulasten kuoseja ja malleja, mutta kuitenkin vielä lastenvaatteita, ei teinimalleja. Esimerkiksi tänään oli koulussa ja kaverin luona käydessä farkkumalliset kangashousut, neule, anorakkimallinen ulkotakki, kumisaappaat, neulesormikkaat ja trikoopipo. Iltaruoan jälkeen meni noin tunniksi vielä pihalle ja siinä oli kevytvuorinen ulkotakki ja housut, niiden päällä kurahousut, sitten ohuet välikausirukkaset ja nuo samat pipo ja saappaat. Onko tämä suunnilleen niin, miten teillä muilla tämän ikäiset nyt pukeutuu?
Vierailija kirjoitti:
Hetkinen. Imetys "vaikka kuinka monta vuotta" on ihan normaalia, kuljetus istuimessa selkä menosuuntaan on suositusten mukaista olikohan jopa 150 cm saakka ja siitä ei kauaa ole kun kaikilla oli ulkohaalarit pitkälle ala-asteiässä. Lapset on lapsia, ei pieniä aikuisia.
Määrittele "vaikka kuinka monta vuotta" ?!? Mihin asti se muka on normaalia ?
Onko se vauvana pitämistä, jos haluaa viityttää teinimäisten vaatteiden käyttöönottoa niin pitkään kuin mahdollista ainakin yläasteen puolelle? Ja ala-aste mentäisiin hillityistä ei-paljastavissa kivoissa lastenvaatteissa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni tässä yhteiskunnassa on vialla juuri päinvastaiset asiat. Lapset eivät saa lämpöä ja läheisyyttä tarpeeksi. Pitäisi olla iso jo liian aikaisin. Yksin pitää pärjätä, iso poika/tyttö.
Tulokset näkyvät..
Toisaalta jossain asiassa menee toisinpäin. Minä kävelin jo esikouluun ja takaisin yksin.
Nyt koululaisetkin viedään autolla.
Mielestäni tilanne on vähän kumminkin päin: Murrosikä ja teinimeininki alkaa nykyään aikaisemmin ja yhä nuoremmat lapset pitävät "lasten juttuja" noloina verrattuna "nuorten juttuihin".
Samalla myös pikkulapsiaika on pidentynyt. Vaikka toki lasten turvallisuudesta on huolehdittava, niin kyllähän se tottakin on, että nykyään lapset on avuttomampia, pelokkaampia ja neuvottomampia sekä kiinni vanhemmissaan monta vuotta pidempään kuin vielä parikymmentä vuotta sitten.
Sanoisin, että nykyään se varhaislapsuuden ja murrosiän välissä oleva isona lapsena olemisen aika on typistynyt huomattavasti. Sääli sinänsä, minusta oli lapsuuden parasta aikaa.
Itse en muuten lapsena edes muista tätä kuuluisaa turvaistuinta, alle 10-vuotiaana siitä luovuin, mutta loppuun asti pidin sitä ihan neutraalina lasten asiana. Olinhan kuitenkin lapsi, jonka teini-ikä ja tarve olla aikuinen olivat vielä kaukana edessä. Nykyään nuoren turvaistuimen käytön loppu tulee siinä kun nuori pitää sitä nolona, infantilisoivana ja hänen ikäisensä arvolle sopimattomana. Ehkä tätä turvaistuinasiaa siksi taivastellaan niin paljon, se oli vielä meidän nuoruudessa niin eri ikäryhmän apuväline. Mutta kyllä me kai vielä siihen totutaan, että tulevaisuudessa me riidellään lastemme kanssa turvaistuimesta samaan aikaan kuin tupakkakokeiluista ja aamukuuteen valvomisesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni tässä yhteiskunnassa on vialla juuri päinvastaiset asiat. Lapset eivät saa lämpöä ja läheisyyttä tarpeeksi. Pitäisi olla iso jo liian aikaisin. Yksin pitää pärjätä, iso poika/tyttö.
Tulokset näkyvät..
Toisaalta jossain asiassa menee toisinpäin. Minä kävelin jo esikouluun ja takaisin yksin.
Nyt koululaisetkin viedään autolla.
Mielestäni tilanne on vähän kumminkin päin: Murrosikä ja teinimeininki alkaa nykyään aikaisemmin ja yhä nuoremmat lapset pitävät "lasten juttuja" noloina verrattuna "nuorten juttuihin".
Samalla myös pikkulapsiaika on pidentynyt. Vaikka toki lasten turvallisuudesta on huolehdittava, niin kyllähän se tottakin on, että nykyään lapset on avuttomampia, pelokkaampia ja neuvottomampia sekä kiinni vanhemmissaan monta vuotta pidempään kuin vielä parikymmentä vuotta sitten.
Sanoisin, että nykyään se varhaislapsuuden ja murrosiän välissä oleva isona lapsena olemisen aika on typistynyt huomattavasti. Sääli sinänsä, minusta oli lapsuuden parasta aikaa.
Itse en muuten lapsena edes muista tätä kuuluisaa turvaistuinta, alle 10-vuotiaana siitä luovuin, mutta loppuun asti pidin sitä ihan neutraalina lasten asiana. Olinhan kuitenkin lapsi, jonka teini-ikä ja tarve olla aikuinen olivat vielä kaukana edessä. Nykyään nuoren turvaistuimen käytön loppu tulee siinä kun nuori pitää sitä nolona, infantilisoivana ja hänen ikäisensä arvolle sopimattomana. Ehkä tätä turvaistuinasiaa siksi taivastellaan niin paljon, se oli vielä meidän nuoruudessa niin eri ikäryhmän apuväline. Mutta kyllä me kai vielä siihen totutaan, että tulevaisuudessa me riidellään lastemme kanssa turvaistuimesta samaan aikaan kuin tupakkakokeiluista ja aamukuuteen valvomisesta.
Tuo olikin hyvin sanottu tuo isona lapsena olemisen aika. Minä voisin sanoa, että olin iso lapsi eskarilaisesta seiskaluokkalaiseen. Kohdeltiin isona itsenäisenä ajattelevana olentona, luotettiin monissa asioissa, edellytettiin kuitenkin ns. kilttiä käytöstä ja vaatteet oli sellaisia käytännöllisiä nättejä perusvaatteita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei meillä 3.luokkalaisella tytöllä ole kovin vahvoja mielipiteitä vaatteista. Yleensä ne käy, jota ehdotan tai valitsee muutamasta mieluisamman. Olen yrittänyt katsoa, että ei ole ihan pikkulasten kuoseja ja malleja, mutta kuitenkin vielä lastenvaatteita, ei teinimalleja. Esimerkiksi tänään oli koulussa ja kaverin luona käydessä farkkumalliset kangashousut, neule, anorakkimallinen ulkotakki, kumisaappaat, neulesormikkaat ja trikoopipo. Iltaruoan jälkeen meni noin tunniksi vielä pihalle ja siinä oli kevytvuorinen ulkotakki ja housut, niiden päällä kurahousut, sitten ohuet välikausirukkaset ja nuo samat pipo ja saappaat. Onko tämä suunnilleen niin, miten teillä muilla tämän ikäiset nyt pukeutuu?
Jos lapsi itse viihtyy, minun korviini kuulostaa ihan sopivilta vaatteilta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis onko 11- vuotias esiteini?? Kyllä senikäinen on lapsi. Vaikka kielenkäyttöömme ja kulttuuriimme on pesiytynyt tällainen kummallinen tapa puhua jo n. kymmenvuotiaista lapsista esiteineinä ja nuorina, he ovat lapsia ja heidän pitää antaa olla lapsia. Vaikka siteeratun kommentin kirjoittaja puhuu lapsestaan esiteininä, käytännön tasolla kuitenkin antaa tämän leikkiä ja touhuta lasten tapaan. Toivottavasti ei syyllistä millään tasolla leikkimisestä, lasta voi kuitenkin hämätä tuo esiteinipuhe. Aikuisuutta kestää vuosikymmeniä, lapsuutta vain hetki. Miksi meillä on niin kova kiire pois lapsuudesta.
Kun 13 on jo teini, niin eikö 11-12 voi sanoa olevan esiteini?
Vierailija kirjoitti:
Äitini on tällainen ja hän on jollain tapaa kyllä selvästi narsistinen vaikkei diagnooseja olekaan. Että jotain tuollaista siellä on taustalla.
Kappas, narstistihullukin tässä ketjussa, ei yllätä. Menisit terapiaan niin ei tarvitse nähdä narsisteja joka puolella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Imetyssuositus (WHO) on vähintään 2v ja turvaistuimen/-korokkeen käyttö 150 cm asti. Mikä ongelma on niillä äideillä joiden mielestä tärkeämpää kuin terveys tai turvallisuus on se että lapsi on iso ja itsenäinen kun hän vielä oikeasti on pieni?
(Imetys ja imettämättömyys on äidin oma valinta, eikä toinen toista arvokkaampi, mutta toivottavasti kenenkään syy olla imettämättä ei ole että pienen lapsen pitäisi olla jo iso.)
Juuri olin kirjoittamassa samaa. Miksi on niin hienoa arvostella äitejä, jotka noudattavat suosituksia ja kantavat vastuunsa? Samaan aikaan jätetään rauhaan ne, jotka omalla toiminnallaan lyhentävät lastensa jo entisestään lyhyttä lapsuutta rajattomilla nettiyhteyksillä ja tarpeettomalla vastuulla.
Ja miksi aina äidit pistetään tilille, ei koskaan isiä?
Lapseton trolli ei ehkä tiedä suosituksista?
Vierailija kirjoitti:
Onko se vauvana pitämistä, jos haluaa viityttää teinimäisten vaatteiden käyttöönottoa niin pitkään kuin mahdollista ainakin yläasteen puolelle? Ja ala-aste mentäisiin hillityistä ei-paljastavissa kivoissa lastenvaatteissa?
Paljaat nilkat nyt vähintään jo tokalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä päin Suomea lienee tämä ollut, mutta kyllä meillä Helsingissä oli tänään aika viileä päivä, joten ei tuossa ainakaan yhtään liikaa mielestäni ollut.
Itsekin puin itselleni jo hanskat ja pipon aamulla.
Vierailija kirjoitti:
Noita kouluikäisten haalareita, kuriksia ja turvaistuimia on vaan täällä palstalla missä joku tekee joka päivä ainakin yhden aloituksen niistä.
Lakikin jo sanoo turvaistuimen käytöstä. Oma nelosluokkalaiseni on 130 cm ja istuu vielä tovin turvaistuimessa. TURVAistuin.
Toppahaalari on lumisissa ja kylmissä oloissa myös monesti aikuisen päällä. Se on nopea pukea ja riisua ja suojaa hyvin.
Itselläni, 45-vuotiaalla, oli "kurikset" eli sadehousut viimeksi eilen jalassa. Myös lapset pukee sadehousut, kun olosuhteet sitä vaatii.
Nämä ovat suojavarusteita erilaisia sääoloja, likaa, kuraa, vettä, lunta ja kylmyyttä vastaan, ja on osoitus kommentoijan yksinkertaisuudesta, jos niille naureskelee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osalla teini-ikä alkaa 11-12 v. iässä, osalla taas joskus peruskoulun jälkeen. Vaihtelua on.
Mun lapsi kulki koulussa toppahaalarissa vielä 4. luokalla, koska hän halusi. Haalari hänellä on vieläkin, 16v, mutta enää sitä käytetään mökillä.
Hänellä oli turvavyöistuin pitkälle yli suosituksen (136cm), koska se oli hänestä mukavampi varsinkin pitkillä matkoilla.
Muutenkin ollut melko omapäinen 5v alkaen, mä olisin höllännyt mielelläni napanuoraa jo aiemmin.
Ehkä tää sitten johtuu keskosuuden vuoksi olemattomaksi jääneestä imetyksestä....
Itse en ymmärrä vanhempia jotka antaa kielletyt pelit ja leffat, joiden alakouluikäiset pukeuuu kuin ilotytöt huonossa leffassa ja joiden 12 vuotiaat on yötä myöden liesussa ja vanhemmat kertoo ylpeinä eikosta siidereistä ja poikakavereista.