Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mikä niillä äideillä varsinaisesti on ongelma, jotka haluaa pitää lapsen mahdollisimman pitkään "pienenä"?

Vierailija
30.09.2023 |

Esim. imetetään vaikka kuinka monta vuotta tai istutetaan ala-asteen lopulle turvaistuimessa tai vaaditaan käyttämään haalareita tai muita vauvojen vaatteita isona koululaisenakin ja mitä näitä nyt onkaan

Kommentit (163)

Vierailija
81/163 |
01.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää nyt ei ole varsinaisesti pienenä pitämistä, koska vaatteet oli ikään sopivia, mutta hassua huolehtimista, jota joskus ihmettelin, kun oli vähän viileämpi syyspäivä, noin 10 astetta, 4-luokkalaisen äiti jostain syystä vaati, että lapsen piti pukea ulos mennessä pipo ja sormikkaat ja kauluri, vaikka lapsi ei itse halunnut, eikä tosiaan olisi lämpötilan puolesta tarvinnutkaan, ja varmasti noin iso osaisi itse sanoa onko kylmä, eikä äidillä itsellään eikä minullakaan ollut mitään noista päällä. Eipä se lapsi sulanut, eivät olleet mitään talvimallia nuo.

Vierailija
82/163 |
01.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

TIedän yhden tällaisen äidin, mutta ole varma syistä. Mutta hän kuitenkin selvästi myös tietää, miten sen ikäisten, nyt 9v, tavallaan kuuluu pukeutua, koska koulua varten on sellaisia vaatteita kuin muillakin ikäisillään on. Mutta kotieteinen muistuttaa lastentarhaa, eli on sitä haalaria ja kurahousua ja lastenrukkasia ja muuta samaan tapaan kuin miten päiväkoti-iässä yleensä pukeudutaan. Hassua kun joskus olen ollut paikalla, kun tso koululainen tulee kotiin normaaleissa kouluvaatteissa, ja sitten kohta on kuin taapero pihalla kurahousuissaan ja kurahanskoissaan.

Turvaistuin niillä on myös, mutta sehän tuleekin pituuden mukaan.

Hui kamala 9v käyttää kotipihalla kurahousuja? Jos tykkää rämpiä lätäköissä ja metsissä?

Onhan kalastajillakin kalastajanhousut, eikö tilanne lopulta määrää varusteet aikuisellakin?

Miksi lapsi ei saa olla enää lapsi? 9v on parasta leikki-ikää. Mielikuvitus laukkaa ja osataan jo kavereiden kanssa itsenäisesti toimia. Itse rakensin tuon ikäisenä majoja metsiin kavereiden kanssa ja ei se olisi farkut päällä onnistunut syyskeleillä.

Mutta nykyään pitäisi merkkihuppari ja -farkut päällä olla kännykällä sisällä porukalla. Voi vanhempi olla ylpeä, ettei oma lapsi ainakaan ole lapsellinen?

Joku perhe voi olla ympäristötietoinen ja sen takia lapsi pitää ulkoleikeissä haalareita. Silloin ei  tarvitse pestä koko ajan likapyykkiä. Täällä nyt asutaan ilmastossa, jossa sataa paljon ja ulkona on märkää. Läpi kastuneet vaatteet eivät tunnu mukavalta  päällä. Nykyään  näkee aikuisilla ulkovaatteita, joissa on useita repeämiä ja näkyvää kulumaa. Huomasin sen viime talvena.

Ihmettelen, miksi tässä joissain kommenteissä pidetään kurahousujen käyttöä vauvajuttuna! Meillä ei ole enää yhtään vauvaa, mutta ihan viidesluokkalainenkin käyttää märän sään pihahommissa kurahousuja, tosin hänellä ne on nuorten kokoa, jossa ei ole henkseleitä. Eka- ja kolmasluokkalaisilla on ne tavalliset, joissa on henkselit. Miksi minun pitäisi jatkuvasti pestä kolmia ulkohousuja, kun nämä kurahousut on olemassa juuri sitä varten, että niistä saa kurat ja liat helposti huuhdeltua pois? Säästää sekä minun työtä että tosiaan myös ympäristöä, kun jää muutamat pyykkikoneelliset pyörittämättä.

Naapurinlapsi 3lk:lainen kävi äsken ovella hakemassa meidän 5lk:laista ulos.

Ellen olisi aamulla lukenut tätä ketjua, en varmaan olisi kiinnittänyt asiaan edes mitään huomiota, mutta hänelläkin oli tuollaiset henkseleillä kiinnitettävät kurahousut jalassa. Meidän isommalla kuitenkin vain välikausihousut, mutta niissä on kyllä vedenpitävä kangas.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/163 |
01.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tää nyt ei ole varsinaisesti pienenä pitämistä, koska vaatteet oli ikään sopivia, mutta hassua huolehtimista, jota joskus ihmettelin, kun oli vähän viileämpi syyspäivä, noin 10 astetta, 4-luokkalaisen äiti jostain syystä vaati, että lapsen piti pukea ulos mennessä pipo ja sormikkaat ja kauluri, vaikka lapsi ei itse halunnut, eikä tosiaan olisi lämpötilan puolesta tarvinnutkaan, ja varmasti noin iso osaisi itse sanoa onko kylmä, eikä äidillä itsellään eikä minullakaan ollut mitään noista päällä. Eipä se lapsi sulanut, eivät olleet mitään talvimallia nuo.

Pyöräillessä meilläkin lapset laittaa pipot, hanskat, kaulurit/tuubit jo noissa lämpöasteissa.

Vierailija
84/163 |
01.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloitus oli varmasti provoksi tarkoitettukin, mutta vastaan silti. Tyhmästi tässä sotketaan asioita. No turvaistuin onkin jo käsitelty, että siinä istutaan tiettyyn pituuteen asti, eikä liity lapsen lapsellisuuteen. Imetys on vähän oudompi asia, en ole perehtynyt riittävästi pitkään imettävien perusteluihin, että osaisin ottaa kantaa. Vaatteista sanon sen, että ulkovaatteet olen hankkinut sen mukaan, mitä lapsi siellä pihalla tykkää tehdä, eikä niin päin, että minä haluaisin vaatteilla määritellä, onko lapsi iso vai pieni. Jos siis lapsi leikkii niin, että vaatteet herkästi kuraantuu, silloin käytetään kurahousuja. Jos talvella leikkii niin, että lunta pöllyää joka paikkaan, silloin käytetään haalaria.

Vierailija
85/163 |
01.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pyöräillessä meilläkin lapset laittaa pipot, hanskat, kaulurit/tuubit jo noissa lämpöasteissa.

Kyllä mä katson, että koululaisella on nuo ainakin repussa varalla, vaikka ei aamulla pukisikaan.

Vierailija
86/163 |
02.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aamulla töihin mennessä Helsingissä näkyi kouluun menevillä monilla pipoja ja lapasia. Asteita oli vähän alle 10.

Vierailija
87/163 |
02.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Turvaistuin-asia on vähän lakisääteinenkin juttu, ei pelkästään vanhempien asia....

Imetys, no, se on historiassa ja varmasti monissa paikoissa keino antaa lapselle lisäruokaa, kun ruokaa on liian niukalti saatavilla.....En kyllä omia imettänyt pitkään, kun ei ollut maitoa, eikä pulaa muusta ruuasta. Vaatteethan on vaan materiaa, oleellista on, mikä toimii eri tilanteissa ja että ne ei ole liian aikuismaisia. Jokainen määrittelee itse, miten omaa arkea pyörittää. Ja aika kova pitää olla, että saa vielä 10v pukeutumaan talvivaatteisiin saati muihin aikuisen valitsemiin kamppeisiin.

Mutta mutta... Mielelläni toivoisin lasteni olevan vielä lapsia, kun kerran voivat. Minusta yhteiskunta, erityisesti kulttuuri, vaatii liian nopeasti lapsia hylkäämään leikkimisen ja viattomuuden, sekä hoivattavana olemisen, sekä muuttumaan seksuaaliseksi henkilöksi. Lapset ehtii kyllä aikuistua ja olla vastuussa itsestään ja toisista ihan tarpeeksi muutenkin. Seksistä puhumattakaan.

"Isoilta" ja aikuisilta odotetaan paljon, erityisesti korostetaan sitä, ettei neuvottomuutta, pelkoa tai leikkimielisyyttä saa olla, tai ainakaan näyttää. Käyttäydy niinkuin aikuinen, saa kuulla ihan joka paikassa, jos vähänkään toimii eri tavalla kuin muut.

Haluaisin tarjota lapsilleni mahdollisuuden kasvun rinnalla hetkiin, jolloin hän saa sanoa olevansa pieni, avuton ja tulla lohdutetuksi, ei vain kaataa niskaan vaatimusta olla iso ja piilotella lohdutuksen tarvetta.

Kyllä, itse olen kärsinyt paljon siitä, että aina piti olla se iso tyttö, joka ei itke, vaan on mallina ja esimerkkinä pienemmille. Välillä olisi niin kaivannut mahdollisuutta sanoa nyt mua uuvuttaa, en osaa/uskalla, haluan halauksen...... Haluan omille lapsille tarjota myös turvaa, paikan, jossa on lupa olla pieni ja kerätä voimia yrittää uudestaan ja pohtia miten ollaankaan iso, ilman rähjäämistä.

Kuinka homma on toiminut? No, mulla on 2 hyvin erilaista teiniä, kumpikin omalla tavallaan todella itsenäisiä, omatoimisia ja"pysy nyt äiti kauempana, kyllä minä osaan".... Heillä on selkeitä näkemyksiä mitä haluavat olla ja kuinka toimia, heistä näkee selkeästi milloin tilanne tuottaa epävarmuutta. Useimmiten he osoittaa itsenäistymistä, uudet haasteet tuo lisää itsevarmuutta, mutta toisinaan tulee se hetki, kun äidin kainaloon ryömiminen on ihan parasta. Sille on tarvetta, mahdollisuudelle olla vielä hetkittäin pieni. Miksi se pitäisi riistää lapselta pois, lapsia ne teinitkin on, monella tapaa

Vierailija
88/163 |
02.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aloitus oli varmasti provoksi tarkoitettukin, mutta vastaan silti. Tyhmästi tässä sotketaan asioita. No turvaistuin onkin jo käsitelty, että siinä istutaan tiettyyn pituuteen asti, eikä liity lapsen lapsellisuuteen. Imetys on vähän oudompi asia, en ole perehtynyt riittävästi pitkään imettävien perusteluihin, että osaisin ottaa kantaa. Vaatteista sanon sen, että ulkovaatteet olen hankkinut sen mukaan, mitä lapsi siellä pihalla tykkää tehdä, eikä niin päin, että minä haluaisin vaatteilla määritellä, onko lapsi iso vai pieni. Jos siis lapsi leikkii niin, että vaatteet herkästi kuraantuu, silloin käytetään kurahousuja. Jos talvella leikkii niin, että lunta pöllyää joka paikkaan, silloin käytetään haalaria.

Erittäin hyvin sanottu!! Vaatteet sen mukaan, mitä tehdään

Vierailija
89/163 |
02.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

TIedän yhden tällaisen äidin, mutta ole varma syistä. Mutta hän kuitenkin selvästi myös tietää, miten sen ikäisten, nyt 9v, tavallaan kuuluu pukeutua, koska koulua varten on sellaisia vaatteita kuin muillakin ikäisillään on. Mutta kotieteinen muistuttaa lastentarhaa, eli on sitä haalaria ja kurahousua ja lastenrukkasia ja muuta samaan tapaan kuin miten päiväkoti-iässä yleensä pukeudutaan. Hassua kun joskus olen ollut paikalla, kun tso koululainen tulee kotiin normaaleissa kouluvaatteissa, ja sitten kohta on kuin taapero pihalla kurahousuissaan ja kurahanskoissaan.

Meillä on ihan sama käytäntö kolmaluokkalaisella. Kouluun voi märällä kelillä laittaa esim. ulkohousut ja välikausisormikkaat ja gorekengät. Pihalle laitetaan kurahousut ja kurahanskat ja kumisaappaat. Ei tämä liity mitenkään siihen, että pidettäisiin lasta vauvana, vaan onhan aikuisillakin työssä siistimmät työvaatteet ja kotona kotivaatteet. Myös se pointti, että ne kouluvaatteet ehtii paremmin kuivua seuraavaksi päiväksi.

Mun kummityttö on tuon ikäinen ja sillä on myös tuollaiset. En tarkoita pahalla, mutta eikö äiti huomaa, että on jo iso? Kun ollaan käyty sateen jälkeen yhdessä kävelemässä metsäpoluilla, on pitänyt pukea nuo, siis sellaiset rinnuksille yltävät lasten kurahousut, kurarukkaset ja kumpparit, vaikka eihän se enää missään ojissa ui tai käsiään laita mutaan tai muuta, vaan kävelee samalla tavalla nätisti polulla kuin minäkin, jolle riittää tavalliset verkkarit ja lenkkarit.

No, kokeeko itse kummityttö, että ne ovat vain pienille?

Meille 80-luvulla syntyneille nimittäin tuollainen voi näyttää kovin pöyristyttävältä, mutta nykykoululaiselle on pääsääntöisesti ihan ok samoilla metsässä kurahousut jalassa.

Ja ehkä tyttö yksin ollessani olisi käynyt tutkimassa vähän polun ulkopuolella, mutta nyt kulki polulla koska sinäkin kuljit.

Heh, kyllä 80-luvun lapsi ja muistan, että kiljuin kuin syötävä jos piti laittaa kurahousut! Ne oli ihan kamalat, ei voinut kunnolla liikkua. Siksi olen ollut aidosti hämmästynyt, miten helppoa kurapukemiset on lasten kanssa olleet ja nyt vielä kouluikäisinä, vaikka niitä ei koulussa tarvita, niin nuo kurahousujen ja kurarukkasten pukemiset pihalle mennessä ei ole sen dramaattisempi asia kuin muidenkaan ulkovaatteiden pukemiset.

Vierailija
90/163 |
02.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Turvaistuin-asia on vähän lakisääteinenkin juttu, ei pelkästään vanhempien asia....

Imetys, no, se on historiassa ja varmasti monissa paikoissa keino antaa lapselle lisäruokaa, kun ruokaa on liian niukalti saatavilla.....En kyllä omia imettänyt pitkään, kun ei ollut maitoa, eikä pulaa muusta ruuasta. Vaatteethan on vaan materiaa, oleellista on, mikä toimii eri tilanteissa ja että ne ei ole liian aikuismaisia. Jokainen määrittelee itse, miten omaa arkea pyörittää. Ja aika kova pitää olla, että saa vielä 10v pukeutumaan talvivaatteisiin saati muihin aikuisen valitsemiin kamppeisiin.

Mutta mutta... Mielelläni toivoisin lasteni olevan vielä lapsia, kun kerran voivat. Minusta yhteiskunta, erityisesti kulttuuri, vaatii liian nopeasti lapsia hylkäämään leikkimisen ja viattomuuden, sekä hoivattavana olemisen, sekä muuttumaan seksuaaliseksi henkilöksi. Lapset ehtii kyllä aikuistua ja olla vastuussa itsestään ja toisista ihan tarpeeksi muutenkin. Seksistä puhumattakaan.

"Isoilta" ja aikuisilta odotetaan paljon, erityisesti korostetaan sitä, ettei neuvottomuutta, pelkoa tai leikkimielisyyttä saa olla, tai ainakaan näyttää. Käyttäydy niinkuin aikuinen, saa kuulla ihan joka paikassa, jos vähänkään toimii eri tavalla kuin muut.

Haluaisin tarjota lapsilleni mahdollisuuden kasvun rinnalla hetkiin, jolloin hän saa sanoa olevansa pieni, avuton ja tulla lohdutetuksi, ei vain kaataa niskaan vaatimusta olla iso ja piilotella lohdutuksen tarvetta.

Kyllä, itse olen kärsinyt paljon siitä, että aina piti olla se iso tyttö, joka ei itke, vaan on mallina ja esimerkkinä pienemmille. Välillä olisi niin kaivannut mahdollisuutta sanoa nyt mua uuvuttaa, en osaa/uskalla, haluan halauksen...... Haluan omille lapsille tarjota myös turvaa, paikan, jossa on lupa olla pieni ja kerätä voimia yrittää uudestaan ja pohtia miten ollaankaan iso, ilman rähjäämistä.

Kuinka homma on toiminut? No, mulla on 2 hyvin erilaista teiniä, kumpikin omalla tavallaan todella itsenäisiä, omatoimisia ja"pysy nyt äiti kauempana, kyllä minä osaan".... Heillä on selkeitä näkemyksiä mitä haluavat olla ja kuinka toimia, heistä näkee selkeästi milloin tilanne tuottaa epävarmuutta. Useimmiten he osoittaa itsenäistymistä, uudet haasteet tuo lisää itsevarmuutta, mutta toisinaan tulee se hetki, kun äidin kainaloon ryömiminen on ihan parasta. Sille on tarvetta, mahdollisuudelle olla vielä hetkittäin pieni. Miksi se pitäisi riistää lapselta pois, lapsia ne teinitkin on, monella tapaa

Mitä mä just luin? Kyllähän 10v pukee just ne vaatteet mitä äiti tai isä käskee! Vai onko uusi normaali se, että näin ei toimita? Ja ei, ei sen talvivaatteen tarvitse olla juuri toppahaalari, mutta jonkinlaiset toppavaatteet pakkasella tietenkin.

Vierailija
91/163 |
02.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä on ihan sama käytäntö kolmaluokkalaisella. Kouluun voi märällä kelillä laittaa esim. ulkohousut ja välikausisormikkaat ja gorekengät. Pihalle laitetaan kurahousut ja kurahanskat ja kumisaappaat. Ei tämä liity mitenkään siihen, että pidettäisiin lasta vauvana, vaan onhan aikuisillakin työssä siistimmät työvaatteet ja kotona kotivaatteet. Myös se pointti, että ne kouluvaatteet ehtii paremmin kuivua seuraavaksi päiväksi.

Mun kummityttö on tuon ikäinen ja sillä on myös tuollaiset. En tarkoita pahalla, mutta eikö äiti huomaa, että on jo iso? Kun ollaan käyty sateen jälkeen yhdessä kävelemässä metsäpoluilla, on pitänyt pukea nuo, siis sellaiset rinnuksille yltävät lasten kurahousut, kurarukkaset ja kumpparit, vaikka eihän se enää missään ojissa ui tai käsiään laita mutaan tai muuta, vaan kävelee samalla tavalla nätisti polulla kuin minäkin, jolle riittää tavalliset verkkarit ja lenkkarit.

Varmaan ihan sama juttu kuin tuo, jolle vastasit, eli ne hienommat koulussa olleet ulkovaatteet on olleet kuivamassa ja nuo on ne, joita niillä käytetään kotona ulkoillessa, kun on kosteaa. Ei siinä ole mitään kummallista, mitä sinun pitäsi murehtia.

Miksi 9-vuotiaalla pitää olla kurahousut?

-ohis

9-vuotias on lapsi. Lapset saattavat leikkiä kuralätäköissä vapaa-ajallaan.

Vierailija
92/163 |
02.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun 8v lapsi ihan itse halusi haalarin talveksi. Ja turvavyöistuimessa istuu tietenkin kun on 130cm pitkä, ja saa istua siinä useamman vuoden, kasvunvaraa on vielä reilusti. Pelkkää koroketta tuskin hankitaan, mikä järki siinä olisi kun vyöistuin on sekä turvallisempi että mukavampi. Ihan lapsen oma mielipide oli, että istuin on mukavampi, oli jossakin kaverin autossa istunut pelkällä korokkeella.

Haalarimallisuus taitaa olla enemmän joidenkin äitien kuin lasten ongelma! Annoin ton ikäisen itse valita, haluaako pihakäyttöön kuravaatteiksi sadetakin ja kurahousut vai kurahaalarin, valkkasi haalarin.

Kommenteista päätellen ei välttämättä ole mikään äitien ongelma, vaan joidenkin naapurin kummin kaimojen.

Vierailija
93/163 |
02.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanokaapa fiksummat sitten se, että minkäikäinen lapsi pärjää samalla määrällä vaatetta kuin aikuinen? Pienille kun ainakin puetaan enemmän kuin mitä aikuinen pukisi. Myönnän, että olen syyllistynyt samaan, mihin joku viittasi, että olen käskenyt vielä 9-vuotiaallekin näin syksyllä pipoa ja käsineitä, vaikka itselle en samaan ulkoiluun ole pukenut vastaavasti.

Vierailija
94/163 |
02.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Varmaan ihan sama juttu kuin tuo, jolle vastasit, eli ne hienommat koulussa olleet ulkovaatteet on olleet kuivamassa ja nuo on ne, joita niillä käytetään kotona ulkoillessa, kun on kosteaa. Ei siinä ole mitään kummallista, mitä sinun pitäsi murehtia.

Miksi 9-vuotiaalla pitää olla kurahousut?

-ohis

Mun 42-vuotiaalla ystävälläni on kurahousut. Siksi että hän on ammatiltaan biologi.

Mullakin on kuorivaatteiden lisäksi ihan vedenpitävät vanhanajan sadekamppeet, lapsilla oli n 10-vuotiaiksi kans, kaksi tosi aktiivista poikaa kotona, ei niiden kanssa hotsittanut päiviä olla sisällä! Ja jos sataa yhtään enemmän, ei kuoritakin kanssa pärjää sienessä jne, toisaalta liian isolla vesipilarilla kuorivaatekin hiostaa. Niinpä kevyt kuorikerros tihkusateeseen tai "kohta ehkä sataa" ulkoiluun, sadekamppeet ja kumpparit kun sataa.

Olisipa murheellinen elämä sellainen, että ulos ei voi mennä huonolla säällä, ei siksi ettei sään takia haluaisi, vaan koska joku voi nähdä sadevaatteissa.

Vierailija
95/163 |
02.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä mä just luin? Kyllähän 10v pukee just ne vaatteet mitä äiti tai isä käskee! Vai onko uusi normaali se, että näin ei toimita?.[/quote]

Uskotko tähän? Itse 10-vuotiaana puin kyllä ne äidin määräämät vaatteet, mutta kun päähine oli mielestäni liian lapsellinen, niin nurkan takana riisuin sen ja panin reppuun.

Vierailija
96/163 |
02.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on naapurissa tyttö, joka vielä kuudennella luokalla puetaan kuin päiväkoti-ikäinen. En tunne perhettä, joten vaikea sanoa onko kyse lapsen vai vanhempien valinnasta.

Mutta vaikka olisi lapsen valinta, voisi ehkä vanhemmat vähän katsoa perään ja ohjata pukeutumaan neutraalimmin ja ikänsä mukaisesti. Tällä tytöllä on disney-prinsessavaatteita, glitteriä, tyllihameita, vaatteissa eläinhahmoja. Viime talven käytti haalaria, kuomia ja kypärämyssyä. Aiemmin tätä tyttöä näki kavereiden kanssa ulkona, mutta nyt näyttää pudonneen porukoista, kun muut ovat ohittaneet tuon prinsessavaiheen. Tuntuu vähän pahalta lapsen puolesta. Varsinkin, jos on enemmän vanhempien tarvetta pitää nuorimmainen vauvana kuin lapsen omaa halua.

Juuri kyseistä lasta tuntematta muistuttaisin, että lapset kehittyy eri tahtiin ja aina ei joitakin erityispiirteitä myöskään tunnista ulkomuodosta. Tunnen erään nyt kolmeakymmentä lähenevän prinsessan. Se glitteri ja tylli vähintään iloksi sallittakoon, aika paljon on elämä muuten jo kolhinut. Eikä glitterin puute olisi estänyt huomaamasta erilaisuutta.

Vierailija
97/163 |
02.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sanokaapa fiksummat sitten se, että minkäikäinen lapsi pärjää samalla määrällä vaatetta kuin aikuinen? Pienille kun ainakin puetaan enemmän kuin mitä aikuinen pukisi. Myönnän, että olen syyllistynyt samaan, mihin joku viittasi, että olen käskenyt vielä 9-vuotiaallekin näin syksyllä pipoa ja käsineitä, vaikka itselle en samaan ulkoiluun ole pukenut vastaavasti.

Mitäs jos kysyisit siltä lapselta? Hän sen tietää parhaiten. Ja voi pakata vaikka reppuun varoiksi.

Vierailija
98/163 |
02.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitäs jos kysyisit siltä lapselta? Hän sen tietää parhaiten. Ja voi pakata vaikka reppuun varoiksi.

mä sanoin aina lapsena että ei palella yhtään vaikka olisi huulet sinisenä ja sormet tunnottomana!

eri

Vierailija
99/163 |
02.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmettelen ylipäätään äitejä jotka takertuvat lapsiinsa liikaa. Oltiin joskus naisten illassa, jossa melkein kaikilla oli saman ikäiset lapset. Vaihdettiin pikaisesti kuulumiset ja sitten sovittiin, ettei loppuillan aikana puhuta lapsista. Yksi äiti ei pystynyt noudattamaan sopimusta ja kun häntä muistutettiin (puoliksi huumorilla) niin suuttui että miksei hän saa puhua lapsista, hän ei oikeasti tiedä mistä muusta sitten voisi puhua!

Joskus tapasin hänet kaupassa ja vaihdettiin kuulumisia. Hänen lapsensa oli juuri menossa yläkouluun. Kerroin että esikoiseni muutti omilleen, niin hän alkoi itkeä. Tuntui kuulemma niin kauhealta että joku "joutuu luopumaan lapsestaan" ja sanoi että hän ei tule kestämään sitä että hänen lapsensa muuttaa kotoa.

No nyt kuulin että heidän esikoisensa on muuttanut omilleen ja mennyt lukioon, asuu 50 km päässä kotoa. Mitä teki perhe? Myi kotinsa ja muutti ihan lähelle esikoista asumaan, saman kadun varteen. Siis sitä varten sisaruksilla vaihtui koulut ja päiväkodit, että esikoisen viereen muutettiin.

En tiedä mitä tekevät sitten jos lapset hajaantuvat asumaan ympäri Suomea. Vai saavatko lapset tehdä sitä?

Vierailija
100/163 |
02.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hui kamala 9v käyttää kotipihalla kurahousuja? Jos tykkää rämpiä lätäköissä ja metsissä?

Onhan kalastajillakin kalastajanhousut, eikö tilanne lopulta määrää varusteet aikuisellakin?

Miksi lapsi ei saa olla enää lapsi? 9v on parasta leikki-ikää. Mielikuvitus laukkaa ja osataan jo kavereiden kanssa itsenäisesti toimia. Itse rakensin tuon ikäisenä majoja metsiin kavereiden kanssa ja ei se olisi farkut päällä onnistunut syyskeleillä.

Mutta nykyään pitäisi merkkihuppari ja -farkut päällä olla kännykällä sisällä porukalla. Voi vanhempi olla ylpeä, ettei oma lapsi ainakaan ole lapsellinen?

Joku perhe voi olla ympäristötietoinen ja sen takia lapsi pitää ulkoleikeissä haalareita. Silloin ei  tarvitse pestä koko ajan likapyykkiä. Täällä nyt asutaan ilmastossa, jossa sataa paljon ja ulkona on märkää. Läpi kastuneet vaatteet eivät tunnu mukavalta  päällä. Nykyään  näkee aikuisilla ulkovaatteita, joissa on useita repeämiä ja näkyvää kulumaa. Huomasin sen viime talvena.

Ihmettelen, miksi tässä joissain kommenteissä pidetään kurahousujen käyttöä vauvajuttuna! Meillä ei ole enää yhtään vauvaa, mutta ihan viidesluokkalainenkin käyttää märän sään pihahommissa kurahousuja, tosin hänellä ne on nuorten kokoa, jossa ei ole henkseleitä. Eka- ja kolmasluokkalaisilla on ne tavalliset, joissa on henkselit. Miksi minun pitäisi jatkuvasti pestä kolmia ulkohousuja, kun nämä kurahousut on olemassa juuri sitä varten, että niistä saa kurat ja liat helposti huuhdeltua pois? Säästää sekä minun työtä että tosiaan myös ympäristöä, kun jää muutamat pyykkikoneelliset pyörittämättä.

Naapurinlapsi 3lk:lainen kävi äsken ovella hakemassa meidän 5lk:laista ulos.

Ellen olisi aamulla lukenut tätä ketjua, en varmaan olisi kiinnittänyt asiaan edes mitään huomiota, mutta hänelläkin oli tuollaiset henkseleillä kiinnitettävät kurahousut jalassa. Meidän isommalla kuitenkin vain välikausihousut, mutta niissä on kyllä vedenpitävä kangas.

Fiksu lapsi ja vanhemmat, jos käyttää kotioloissa kurahousuja. Ne on myös ympäristöystävällisempi valinta kuin goretexit ja kaikki muut kosteussuojavaatteet, joissa on ympäristölle ja terveydelle haitallisia kemikaaleja.