Kaduttaa että kävin päihdehoitajalla sillä tieto näkyy omakannassa
Ja teksti siitä. Leimaako tuo minut? Se ei kyllä näy mahdollisen tulevan työpaikkani työterveydessä, sillä yleensähän työterveys on yksityisellä lääkäriasemalla (ainakin tähän astisissa työpaikoissa on ollut näin).
Kommentit (110)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi vaikutta esim liikennevakuutukseen ja mahdollisen työttömyyden kohdatessa työvoimatoimiston suhtautumiseen, työkkäri saa terveystiedot.
No en kyllä ole kuullut että työkkäri saisi terveystietoja! Ne näkyy vain terveydenhuoltohenkilökunnalle.
No et kyllä paljoa sitten tiedä. Terveisin 20 vuotta työtön.
Jos sinut lähetetään esim Typpiin ja kuntouttavaan, niin ensimmäiseksi vaaditaan allekirjoittamaan paperi jolla työkkäri saa sinusta kaikki tiedot kaikkialta. Se on se prosessin alku.
Ihan tosi?
Vierailija kirjoitti:
Itse olen joutunut lääkärissä aina hokemaan kuin papukaija, että ihan oikeasti, en polta enkä ole polttanut.
Minulta kysytään sitä aina, usein kaksi kertaa peräkkäin.
Erittäin hoikat ihmiset voivat rupsahtaa ennenaikaisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vain ne terveydenhuollon ammattilaiset saavat katsoa päihdepuolen sivuja, keille asia kuuluu, ei muuten.
Mutta kun ne katsoo niitä kuitenkin. Jopa ristiin eri paikasta vaikka ei kyseiseen hoitolaitokseen kuuluisikaan. Minä kävin yksityisellä puolella gynekologilla ja hän oli kirjannut kantaan psykpolin puolelta minun diagnoosit ja lyhyet kuvaukset vaikka mun masennus ei liittynyt millään tavalla alapäävaivoihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi vaikutta esim liikennevakuutukseen ja mahdollisen työttömyyden kohdatessa työvoimatoimiston suhtautumiseen, työkkäri saa terveystiedot.
No en kyllä ole kuullut että työkkäri saisi terveystietoja! Ne näkyy vain terveydenhuoltohenkilökunnalle.
Jos sinut lähetetään esim Typpiin ja kuntouttavaan, niin ensimmäiseksi vaaditaan allekirjoittamaan paperi jolla työkkäri saa sinusta kaikki tiedot kaikkialta. Se on se prosessin alku.
Jäin työttömäksi mutta olen kyllä täysin työkykyinen ja hyvässä kunnossa, eli en ole mihinkään kuntoutukseen joutumassa.
Ap
Olet jälleen pihalla kuin lintulauta. Ei noilla asioilla ole mitään tekemistä keskenään. Sinut voidaan lähettää kuntouttavaan vaikka olisit vireenin Lasse.
Mihinkään kuntouttavaan en ikimaailmassa suostuisi, sillä olen fiksu ja työkykyinen ihminen ja ollut liki koko ajan työelämässä, nyt jäin työttömäksi, toivottavasti en kovin pitkäksi aikaa.
Ap
Ei sinne ole mikään pakko suostua mutta ei se kuntouttava todellakaan estä työnhakuakaan jos työhön on mahdollisuuksia päästä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä vain saa ja ilman asiakkaan suostumusta! Tämä on koettu! Selän takana työkkärin virkailija ja terveydenhuollon edustaja saavat vaihtaa tietoja! Jouduin tekemään kantelun asiasta valvontaviranomaiselle kun niitä tietoja oli kirjoitettu vääristellysti Kantaan. Pitää muistaa että työkkärin virkailija ei ole ollenkaan terveydenhuollon ammattilainen vain hän on saanut ihan toisenlaisen koulutuksen. Edellisen hallituksen aikaansaama uudistus että työkkärin virkaiija saa esteettä ja pyytämällä asiakkaan terveystiedot terveydenhuollosta! Ei saanut minun kohdalla kuin pahaa aikaan.
Mun terveystiedoista löytyy psykiatrian teksti vain siksi, koska olen käynyt uusimassa unilääkereseptin.
Oma apu paras apu.
Mä en mene lääkärille ennen kuin on ihan pakko, niin sittenpä siellä ei ole minusta mitään tietoja. Ja kaiken sen piilotan mitä voi. Jos se mitään auttaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vain ne terveydenhuollon ammattilaiset saavat katsoa päihdepuolen sivuja, keille asia kuuluu, ei muuten.
Mutta kun ne katsoo niitä kuitenkin. Jopa ristiin eri paikasta vaikka ei kyseiseen hoitolaitokseen kuuluisikaan. Minä kävin yksityisellä puolella gynekologilla ja hän oli kirjannut kantaan psykpolin puolelta minun diagnoosit ja lyhyet kuvaukset vaikka mun masennus ei liittynyt millään tavalla alapäävaivoihin.
Ei katso. Todennäköisesti olet sanonut joo, kun lääkäri on kysynyt saako katsoa. Ja mitä sitten, jos psyk. puolen diagnoosi on gynetiedoissa? Tottakai se vaikuttaa esim. hormonilääkitykseen, kyllä lääkäri tietää millä on merkitystä ja millä ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En näe Apotin kirjauksia. Näen mitä tietoja olet itse antanut tai mitä typpi järjestelmään esim. terkkari kirjaa sinun itsesi antamista tiedoista.
Välillisesti pyytämällä tietoja saat tietoja terveydenhuollosta silloin kun haluat asiakkaasta. Tästä olisi reilua kertoa asiakkaalle mutta tämä tapahtuu yleensä ilman että asiakas tietää. Tietojenvaihto kirjataan yleensä Kantaan niin että asiakas onneksi pääsee lukemaan tämän tietojenvaihdon. Olen saanut lukea näitä kirjauksia omakannasta omalta kohdaltani ja eikä ole se tuntunut hyvältä. Välikäsien kautta tieto monesti vääristyy.
Mullekin on kirjattu diagnoosi hoitajalta joka ei pidä paikkansa ja ei ole diagnoosia sairaudesta johon tarvitsen lääkityksen, kilpirauhasen vajari.
Tämän hetken labratuloksia ei ole kannassa missään jossa käyty elokuussa.
Mielivaltaista toimintaa johon ei itse pääse vaikuttamaan.
Vierailija kirjoitti:
Omakannasta voit estää joko kokonaisen sote-yksikön tietojen näkymisen muille, tai käyntien perusteella yksittäisen käynnin näkymisen muille.
Kerrotko mistä?
Voitko linkin laittaa?
Meitsi rullasi omankannan läpi enkä löytänyt kohtaa josta painamalla "korjaa virheellinen tieto tästä" tai "piilota virheellinen tieto tästä.
Tai edes yhteystietoja mihin ottaa yhteyttä virheellisestä tai puutteellisesta tiedosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämähän on sitten täyttä potaskaa, TE-toimisto saa tasan ne terveystiedot jotka asiakas itse tai omalla suostumuksellaan toimittaa. Emme todellakaan harrasta mitään asiakkaan terveystietojen salassa vaihtamista.
T. TE-toimiston työntekijä.
Nyt älä valehtele! TYP ainakin harjoittaa tälläistä salassa tietojen vaihtoa ja se on todella törkeää! On asiakkaana todella omakohtaista kokemusta! Tiedän miten homma toimii siellä!
Olisi reilua asiakasta kohtaan että näistä yhteydenotoista kerroittaisiin asiakkaalle! Minusta tämä palvelu tuo mieleen jonkun vakoiluyrityksen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omakannasta voit estää joko kokonaisen sote-yksikön tietojen näkymisen muille, tai käyntien perusteella yksittäisen käynnin näkymisen muille.
Kerrotko mistä?
Voitko linkin laittaa?Meitsi rullasi omankannan läpi enkä löytänyt kohtaa josta painamalla "korjaa virheellinen tieto tästä" tai "piilota virheellinen tieto tästä.
Tai edes yhteystietoja mihin ottaa yhteyttä virheellisestä tai puutteellisesta tiedosta.
"OmaKanta näyttää sosiaali- ja terveydenhuollosta Kanta-palveluihin kirjattuja tietoja. Jos havaitset OmaKannassa näkyvissä tiedoissasi virheitä tai puutteita, ota yhteyttä siihen sosiaali- ja terveydenhuollon yksikköön, joka on kirjannut tiedot.
Sosiaali- ja terveydenhuolto vastaa tietojen kirjaamisesta ja niiden korjaamisesta. Kullakin yksiköllä on virheellisten tietojen korjaamiseksi omat käytäntönsä, joista kerrotaan esimerkiksi organisaation verkkosivuilla. Neuvoja voit pyytää kyseisen yksikön tietosuojavastaavalta tai potilasasiamieheltä. "
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerrotko mistä?
Voitko linkin laittaa?Meitsi rullasi omankannan läpi enkä löytänyt kohtaa josta painamalla "korjaa virheellinen tieto tästä" tai "piilota virheellinen tieto tästä.
"OmaKanta näyttää sosiaali- ja terveydenhuollosta Kanta-palveluihin kirjattuja tietoja. Jos havaitset OmaKannassa näkyvissä tiedoissasi virheitä tai puutteita, ota yhteyttä siihen sosiaali- ja terveydenhuollon yksikköön, joka on kirjannut tiedot.
Sosiaali- ja terveydenhuolto vastaa tietojen kirjaamisesta ja niiden korjaamisesta. Kullakin yksiköllä on virheellisten tietojen korjaamiseksi omat käytäntönsä, joista kerrotaan esimerkiksi organisaation verkkosivuilla. Neuvoja voit pyytää kyseisen yksikön tietosuojavastaavalta tai potilasasiamieheltä. "
Tämän tiedon toki löysin itsekin.
Tuon yksikön tietoja ei sitten mistään löydykään. Että kiitti tyhjästä.
Tämä virheellinen kirjaus merkitsee päivien etsintätyötä ja laajaa sähköposti keskustelua.
Ja lopun viimeksi kumpi voittaa, viranhaltija vai asiakas
Vierailija kirjoitti:
Olen mt-eläkkeellä oleva nainen ja harvakseltaan joutunut ottamaan rauhoittavia. Yritin hakea hiljattain lisää (pienin annos Diapamia) mutta en saanutkaan tällä kertaa. Omakantaan oli lääkäri kirjoittanut, että "potilaan tultava lääkärin vastaanotolle selvittelemään miksi lääkkeitä mennyt viime aikoina liikaa, onko elämäntilanne muuttunut" ym.
Olen käyttänyt harvemmin kuin kerran viikossa ja etukäteen olisin halunnut matkaa varten. Nyt sitten Kannasta saa sen kuvan, että olisin joku väärinkäyttäjä :(
Tunnen olevani leimattu loppuiäkseni. Ja en uskalla puhua lääkärille koska pelkään mitä kaikkea hän minusta kirjoittelisi Kantaan ja ketkä kaikkia tietoja pääsisivät lukemaan.
Kun ahdistaa, juon nykyään alkoholia. Siitä ei ainakaan tule Kantaan merkintöjä...
Minäkin join ahdistukseen kun en halunnut mielialalääkkeitä tai pamikoukkua. Ongelmaksi tuli se kun alkoholi on niin rankkaa kamaa. Parinkin päivän juomisesta monen päivän krapula. Meni sitten itselääkinnäksi kun ei ahdistukseen saa lääkekannabista. Eikä stressiin vaikka se auttaa molempiin. En ala tinkaamaan haitoista kun ne löytää jokainen netistä. Ero alkoholiin on niin suuri kuin satakertainen. En ymmärrä miksi noin vähähaittainen on laitonta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen mt-eläkkeellä oleva nainen ja harvakseltaan joutunut ottamaan rauhoittavia. Yritin hakea hiljattain lisää (pienin annos Diapamia) mutta en saanutkaan tällä kertaa. Omakantaan oli lääkäri kirjoittanut, että "potilaan tultava lääkärin vastaanotolle selvittelemään miksi lääkkeitä mennyt viime aikoina liikaa, onko elämäntilanne muuttunut" ym.
Olen käyttänyt harvemmin kuin kerran viikossa ja etukäteen olisin halunnut matkaa varten. Nyt sitten Kannasta saa sen kuvan, että olisin joku väärinkäyttäjä :(
Tunnen olevani leimattu loppuiäkseni. Ja en uskalla puhua lääkärille koska pelkään mitä kaikkea hän minusta kirjoittelisi Kantaan ja ketkä kaikkia tietoja pääsisivät lukemaan.
Kun ahdistaa, juon nykyään alkoholia. Siitä ei ainakaan tule Kantaan merkintöjä...
Minäkin join ahdistukseen kun en halunnut mielialalääkkeitä tai pamikoukkua. Ongelmaksi tuli se kun alkoholi on niin rankkaa kamaa. Parinkin päivän juomisesta monen päivän krapula. Meni sitten itselääkinnäksi kun ei ahdistukseen saa lääkekannabista. Eikä stressiin vaikka se auttaa molempiin. En ala tinkaamaan haitoista kun ne löytää jokainen netistä. Ero alkoholiin on niin suuri kuin satakertainen. En ymmärrä miksi noin vähähaittainen on laitonta?
Kumpi sitten on parempi kahdesta "pahasta", rauhoittavat vai alkoholi? Siinä olisi lääkäreillekin miettimisen paikka kun eivät määrää rauhoittavia että minkälaisen ratkaisun joutuu tekemään kestääkseen ahdistusta.
Jos on päihteidenkäytön kanssa ongelmaa, se katsotaan yleensä myönteisenä asiana, että on asianmukaisessa hoidossa ja että haluaa tehdä ongelmalleen jotain. Ei kukaan ole täydellinen.
Vierailija kirjoitti:
Jos on päihteidenkäytön kanssa ongelmaa, se katsotaan yleensä myönteisenä asiana, että on asianmukaisessa hoidossa ja että haluaa tehdä ongelmalleen jotain. Ei kukaan ole täydellinen.
Menisipä se oikeasti näin
Vierailija kirjoitti:
Itse olen joutunut lääkärissä aina hokemaan kuin papukaija, että ihan oikeasti, en polta enkä ole polttanut.
Minulta kysytään sitä aina, usein kaksi kertaa peräkkäin.
Minä jouduin joskus lääkärille vakuttelemaan etten juo alkoholia. Maksa-arvot oli koholla. Kysyi monta kertaa peräkkäin. Ihmettelin samalla miksi oikeasti on maksa-arvot on koholla. Syy selvisi myöhemmin. Sappikivet. Nosti maksa-arvot lopulta todella korkealle ennenkuin asia hoidettiin kuntoon. Lääkäri yritti leimata minua alkoholisoituneeksi.