Kaduttaa että kävin päihdehoitajalla sillä tieto näkyy omakannassa
Ja teksti siitä. Leimaako tuo minut? Se ei kyllä näy mahdollisen tulevan työpaikkani työterveydessä, sillä yleensähän työterveys on yksityisellä lääkäriasemalla (ainakin tähän astisissa työpaikoissa on ollut näin).
Kommentit (110)
Tämän takia kaikenlaiset päihdeongelmat piilotetaan viimeiseen asti.
Kyllä se näkyy myös työterveydessä, mutta ei ne sitä katso. Ja mitä väliä? Pääasia että hait apua, kyllä se päihdeongelma on suurempi ongelma töitäkin ajatellen. Se näkyy myös ja leimaa.
Sinä voit sieltä omakannasta laittaa pyynnön että kyseinen käynti pitää piilottaa, jolloin ei näy muille.
Jatkossa et saa sitten vahvoja kipulääkkeitä tai rauhoittavia, jos joskus niitä tarvitsisit.
Voi vaikutta esim liikennevakuutukseen ja mahdollisen työttömyyden kohdatessa työvoimatoimiston suhtautumiseen, työkkäri saa terveystiedot.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/sairaalan-tyontekija-katseli-salaa-…
Sairaalan työntekijä katseli salaa 150 potilaan tietoja, luovutti miehelleen kahden potilaan yhteystiedot
Seinäjoen keskussairaalassa työskennellyt nainen katseli salaa noin 150 potilaan tietoja vuosina 2014–2016. Etelä-Pohjanmaan käräjäoikeus tuomitsi hänet tänään päiväsakkoihin henkilörekisteririkoksesta ja salassapitorikoksesta.
Jälkimmäinen tuomio tuli siitä, että tietojen katselun lisäksi nainen luovutti miehelleen kahden potilaan yhteystiedot, jotka oli saatu sairaalan asiakirjoista. Tuomiosta ei ilmene syytä tietojen luovuttamiselle.
Vierailija kirjoitti:
Jatkossa et saa sitten vahvoja kipulääkkeitä tai rauhoittavia, jos joskus niitä tarvitsisit.
Tuo on ehkä se pahin. Jos joudut liikenneonnettomuuteen esimerkiksi ja tulee vammoja, niin sairaalassa luetaan että jahas, eipäs lääkitä tätä ihmistä. Samoin jos tulee joskus ongelmia maksan tai haiman tai aivojen kanssa, niin ne tullaan laittamaan tämän piikkiin.
Ei ole mitään väliä, tietäisitpä vaan kuinka paljon ihmisiä käy päihdepalveluissa. Myös lääkäreitä.
Olen mt-eläkkeellä oleva nainen ja harvakseltaan joutunut ottamaan rauhoittavia. Yritin hakea hiljattain lisää (pienin annos Diapamia) mutta en saanutkaan tällä kertaa. Omakantaan oli lääkäri kirjoittanut, että "potilaan tultava lääkärin vastaanotolle selvittelemään miksi lääkkeitä mennyt viime aikoina liikaa, onko elämäntilanne muuttunut" ym.
Olen käyttänyt harvemmin kuin kerran viikossa ja etukäteen olisin halunnut matkaa varten. Nyt sitten Kannasta saa sen kuvan, että olisin joku väärinkäyttäjä :(
Tunnen olevani leimattu loppuiäkseni. Ja en uskalla puhua lääkärille koska pelkään mitä kaikkea hän minusta kirjoittelisi Kantaan ja ketkä kaikkia tietoja pääsisivät lukemaan.
Kun ahdistaa, juon nykyään alkoholia. Siitä ei ainakaan tule Kantaan merkintöjä...
Vierailija kirjoitti:
Ei ole mitään väliä, tietäisitpä vaan kuinka paljon ihmisiä käy päihdepalveluissa. Myös lääkäreitä.
On sillä oikeasti väliä. No lääkäriä ei varmaan hirveästi haitaakaan, voi kirjoittaa itselleen, ja muut lääkärit ovat kavereita ja hoitajille on auktoriteetti.
Itse olen joutunut lääkärissä aina hokemaan kuin papukaija, että ihan oikeasti, en polta enkä ole polttanut.
Minulta kysytään sitä aina, usein kaksi kertaa peräkkäin.
Ainakin voit piilottaa tiedon Omakannassa, jolloin se ei näy missään muualla kuin samassa hoitoyksikössä. Työterveydessä merkinnät ei näy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo on ehkä se pahin. Jos joudut liikenneonnettomuuteen esimerkiksi ja tulee vammoja, niin sairaalassa luetaan että jahas, eipäs lääkitä tätä ihmistä. Samoin jos tulee joskus ongelmia maksan tai haiman tai aivojen kanssa, niin ne tullaan laittamaan tämän piikkiin.
Ja sitten kuolet päivystykseen kun et saa ajoissa kunnon hoitoa koska olet "väärinkäyttäjä". Mitä jos saa esim syövän ja joutuun kitumaan kamalissa kivuissa koska "ei voida antaa vahvoja kipulääkkeitä kun on riippuvuusriski"
Pelottaa tulevaisuus näin mt-potilaana jolla on myös fyysisiä sairauksia
Vierailija kirjoitti:
Olen mt-eläkkeellä oleva nainen ja harvakseltaan joutunut ottamaan rauhoittavia. Yritin hakea hiljattain lisää (pienin annos Diapamia) mutta en saanutkaan tällä kertaa. Omakantaan oli lääkäri kirjoittanut, että "potilaan tultava lääkärin vastaanotolle selvittelemään miksi lääkkeitä mennyt viime aikoina liikaa, onko elämäntilanne muuttunut" ym.
Olen käyttänyt harvemmin kuin kerran viikossa ja etukäteen olisin halunnut matkaa varten. Nyt sitten Kannasta saa sen kuvan, että olisin joku väärinkäyttäjä :(
Tunnen olevani leimattu loppuiäkseni. Ja en uskalla puhua lääkärille koska pelkään mitä kaikkea hän minusta kirjoittelisi Kantaan ja ketkä kaikkia tietoja pääsisivät lukemaan.
Kun ahdistaa, juon nykyään alkoholia. Siitä ei ainakaan tule Kantaan merkintöjä...
Kuinkahan moni alkoholisoituu kun ei uskalla enää hakea tarvitsemiaan lääkkeitä leimautumisen pelossa? Vedetään ennemmin viinaa kun uskalletaan hakea hoitoa. Omakanta on perseestä
Kiitos vinkistä! Olin itsekin aikeissa mennä, mutta nyt jää kyllä väliin!
Vierailija kirjoitti:
Itse olen joutunut lääkärissä aina hokemaan kuin papukaija, että ihan oikeasti, en polta enkä ole polttanut.
Minulta kysytään sitä aina, usein kaksi kertaa peräkkäin.
Äläpä viitsi valehdella!
Vierailija kirjoitti:
Voi vaikutta esim liikennevakuutukseen ja mahdollisen työttömyyden kohdatessa työvoimatoimiston suhtautumiseen, työkkäri saa terveystiedot.
No en kyllä ole kuullut että työkkäri saisi terveystietoja! Ne näkyy vain terveydenhuoltohenkilökunnalle.
Mikään ei ole parempaan muuttunut, kuulin että alkoon kuollut tuttavani oli nuorena (70-luku), harkinnut avun hakemista ongelmaansa, mutta silloin päihde-vastaanotto oli ollut samassa odotustilassa kaikkien muiden kanssa, ja pienessä kunnassa oli pitänyt tätä liian kiusallisena, joten menemättä jäi. Nyt käytännössä sama tai jopa isompi ongelma rehottaa sitten pazka kannan muodossa!
Ei lääkärikään saa katsoa kannasta sun tietoja ilman sun suostumusta. Eli mitä väliä? Hyvä jos hankit apua riippuvuuteesi.