Ystävän hääkutsussa luki että lapsettomat häät
Laitoin heti kutsun saatuani viestin jossa kiitin kutsusta ja että emme valitettavasti pääse osallistumaan. Johon ystävä kysyi syytä, enkö saa järjestettyä kun häihin on paljon aikaa (useampi kuukausi) johon vastasin että päätimme että emme osallistu, kun lapsetkaan eivät voi osallistua.
Kautta rantain (tuttavilta) sitten kuulin, että olen morsiammen mielestä itsekäs ja töykeä. Siis, kai sitä nyt jokainen saa itse päättää mihin osallistuu ja millä ehdoin, ihan samoin kuin hääpari saa päättää ketä kutsuu ja ketä ei? Minä henk.koht. en halua jättää pieniä lapsiani hoitoon, päästäkseni toisten häihin. Valitsen siis lapseni. Ja jos käyttäisinkin lastenhoitokortin (harvinaista että saadaan joku luotettava hoitamaan), niin mennään kyllä mieluummin miehen kanssa kaksin vaikka kylpylään kuin hääjuhliin.
Kommentit (84)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja sitten loukkaannuit ihan turhasta? Tietty hänen mielestään hänen häänsä ovat tärkeämmät ja taas sinun mielestäsi hän on itsekäs kun ei halua lapsiasi mukaan.
Onko mikään syy kummallakaan loukkaantua mistään tahi valittaa. Unohtuu pian jos olette ystäviä.Sinä et loukkaantuis kun ystävä puhuu ja haukkuu selän takana?
Ja sinä valitat keskustelufoorumilla? Huoh.
Anonyymina keskustelupalstalla keskustelu nyt on täysin eri asia, kuin haukkua yhteisille tuttaville selän takana. Jos sinä et näe eroa niin antaa olla.
Lähinnä se, että tämä nyt on juuri sen hetken kokemus, ei koko elämä. Tärkeä hetki hänelle ja vähän ajattelematon reaktio. Ei kannata pilata ystävyyttä sen takia. Tai sitten ette ole oikeasti ystäviä vaan jotain max. tuttavia.
No en minä ole kaikkea pilaamassa, kyllä minä pystyn tuollaisen unohtamaan. Mutta tottakai ärsytti kun asiasta kuulin, ja mielestäni tosiaan jokainen kutsuu ketä haluaa ja ne osallistuu joille se sopii.
Ikärasistien juhlat on syytäkin jättää väliin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja sitten loukkaannuit ihan turhasta? Tietty hänen mielestään hänen häänsä ovat tärkeämmät ja taas sinun mielestäsi hän on itsekäs kun ei halua lapsiasi mukaan.
Onko mikään syy kummallakaan loukkaantua mistään tahi valittaa. Unohtuu pian jos olette ystäviä.Sinä et loukkaantuis kun ystävä puhuu ja haukkuu selän takana?
Anonyymina keskustelupalstalla keskustelu nyt on täysin eri asia, kuin haukkua yhteisille tuttaville selän takana. Jos sinä et näe eroa niin antaa olla.
Lähinnä se, että tämä nyt on juuri sen hetken kokemus, ei koko elämä. Tärkeä hetki hänelle ja vähän ajattelematon reaktio. Ei kannata pilata ystävyyttä sen takia. Tai sitten ette ole oikeasti ystäviä vaan jotain max. tuttavia.
No en minä ole kaikkea pilaamassa, kyllä minä pystyn tuollaisen unohtamaan. Mutta tottakai ärsytti kun asiasta kuulin, ja mielestäni tosiaan jokainen kutsuu ketä haluaa ja ne osallistuu joille se sopii.
Jollei hääpari tätä ymmärrä niin he ovat erittäin lapsellisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jop ymmärrän täysin. Oma lapsi menee edelle ehdottomasti.
Hehän tässä ovat itsekkäitä kun eivät lapsia juhliinsa halua.
Niinpä, ei ole itsekkyydellä rajaa että ei lapsia saa mukaan ottaa. Täysin käsittämätöntä ja syrjivää.
Niin kuinka hääpari kehtaa olla noin itsekäs ja järjestää sellaiset juhlat kuin he itse haluavat!
Ja suuttuu jos joku ei tule?
Mistä me tiedetään, vaikka kaveri oikeasti olisi suuttunut siitä, että ap on syyllistänyt häntä siitä, että meni järjestämään haluamansalaiset juhlat eikä ap:n mielen mukaiset. Ei ap sitä tietenkään mainitse, ei näissä aloituksissa ikinä nähdä omassa toiminnassa mitään vikaa.
No en ole syyllistänyt.
No "emme osallistu, kun lapsetkaan eivät voi osallistua" kuulostaa kyllä just siltä, että marttyyrina valitat, että en nyt sitten tule, kun kerran minun ihanat lapseni eivät ole tervetulleita. Sen sijaan että olisit esim. sanonut, että tulisit tosi mielelläsi, mutta lapsenhoitajaa on liian vaikea saada.
Sitä paitsi jos kyseessä on sinun kaverisi ja olisit oikeasti halunnut mennä, olisit kai myös voinut todeta, että sinä tulet, mutta puolisosi todennäköisesti ei, koska ette varmaan saa muuta lastenhoitajaa.
No se nyt kuitenkin on fakta. Jos olisin sanonut että lastenhoitajaa on vaikea saada, ei se olis morsiammelle kelvannut koska tietää että hätätilanteissa me sellainen saadaan. Mutta tää ei ole nyt sellainen tilanne, että haluttaisiin lastenhoitajaa käyttää, etenkään kun en etenkään pienempää halua hoitoon vielä jättää.
Kyllä minusta voi olla kaveri tai ystävä, vaikka valitsee tietyissä asioissa perheen ensin.
Mistä tiedät, olisiko kelvannut? Ja mitä edes tarkoitat "kelpaamisella" - eipä tuo nytkään näyttänyt niin kovin hyvin kelvanneen, kun kerran tänne pitää valittaa?
Sitä paitsi olisithan myös voinut suoraan sanoa, että "tulisin mielelläni, mutta XX on vielä niin pieni, että en halua jättää häntä hoitoon".
En mä ole sanonut, että ei voisi valita perhettä ja olla silti kaveri, totta kai voi. Ja niin on mahdollisesti kaverisikin tehnyt, esimerkiksi päättänyt, että kavereiden lapsia ei kutsuta, jotta vieraslistalle mahtuu enemmän sukua.
Mutta jos olet antanut ymmärtää, että paheksut kaverisi päätöstä olla kutsumatta lapsiasi, niin enpä ihmettele, että kaverisi pitää sua itsekkäänä. Ja paheksunnaksi ainakin mä olisin ton sun muotoilusi tulkinnut.
Mies jää kotiin vahtimaan lapsia ja sinä menet häihin yksin. Helppoa.
Tulevaekonomi kirjoitti:
Apua, onpas sitä joillakin isoja ongelmia! Henkilökohtaisesti en voi käsittää ratkaisuasi. Jättää nyt menemättä ystävän elämän ehkä onnellisimmista päivistä koska et halua jättää lapsia yhdeksi illaksi tai pariksi tunniksi. Täysin samaa mieltä ystäväsi kanssa, että olet itsekäs tässä tilanteessa.
Kuitenkin kaikki tekee omat ratkaisunsa. Mikäli et mene, sillä selvä. Mutta turhaa itkua en ymmärrä netissä.
Lisäksi kysymys muille: onko teistä oikeasti näin kamalaa, että järjestetään juhlia vain aikuisille?
Hääjuhlat nyt on kamalimpia juhlia muutenkin mitä maa päällään kantaa, oli siellä sitten lapsia tai ei. Poikkeus jos on pienen piirin häät, jossa oikeasti on ihan vaan ne kaikkein läheisimmät.
Pelkästä velvollisuudestahan niihin yleensä osallistutaan, näemmä sinäkin. Hänen elämänsä tärkein päivä ei sovi olla pois.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niinpä, ei ole itsekkyydellä rajaa että ei lapsia saa mukaan ottaa. Täysin käsittämätöntä ja syrjivää.
Niin kuinka hääpari kehtaa olla noin itsekäs ja järjestää sellaiset juhlat kuin he itse haluavat!
Toki mutta ei voi odottaa että kaikki tulee lapsettomiin juhliin. Itsestäänselvyys
Eihän kaikki tule mihinkään juhliin. :D Itsestäänselvyys
Vierailija kirjoitti:
Mies jää kotiin vahtimaan lapsia ja sinä menet häihin yksin. Helppoa.
Jos on suht tuore äiti niin ymmärtäähän sen ettei edes halua mennä. Eikä kukaan pakottaa voi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jollei hääpari tätä ymmärrä niin he ovat erittäin lapsellisia.
Ei, vaan he ovat todennäköisesti erittäin lapsettomia.
Ei tuossa mitään haitallista tapahdu, jos kumpikin tekee mielensä mukaan: toinen pitää lapsettomat häät ja toinen on kotona lasten kanssa. Hyvä ja neutraali ratkaisu. Kaikki ovat tyytyväisiä.
Vierailija kirjoitti:
Tulevaekonomi kirjoitti:
Apua, onpas sitä joillakin isoja ongelmia! Henkilökohtaisesti en voi käsittää ratkaisuasi. Jättää nyt menemättä ystävän elämän ehkä onnellisimmista päivistä koska et halua jättää lapsia yhdeksi illaksi tai pariksi tunniksi. Täysin samaa mieltä ystäväsi kanssa, että olet itsekäs tässä tilanteessa.
Kuitenkin kaikki tekee omat ratkaisunsa. Mikäli et mene, sillä selvä. Mutta turhaa itkua en ymmärrä netissä.
Lisäksi kysymys muille: onko teistä oikeasti näin kamalaa, että järjestetään juhlia vain aikuisille?
Hääjuhlat nyt on kamalimpia juhlia muutenkin mitä maa päällään kantaa, oli siellä sitten lapsia tai ei. Poikkeus jos on pienen piirin häät, jossa oikeasti on ihan vaan ne kaikkein läheisimmät.
Pelkästä velvollisuudestahan niihin yleensä osallistutaan, näemmä sinäkin. Hänen elämänsä tärkein päivä ei sovi olla pois.
Ja sinun elämäsi tärkein ihminen pitää jättää heitteille hänen takiaan?
Luin vain otsikon . Mutta sanompa tässä: Noudatetaan kutsua. Vaikka olisi, että kutsu on vain yli 50 vuotiaille, sitä noudatetaan. Mikä tässä nyt on vaikeaa.
Sinä itse päätät onko joku kaukainen ystävä tärkeämpi kuin oma lapsesi.
Se on tuo valinta tuossa ja jossei joku ymmärrä tuon valinnan täysin päivänselvää vastausta, se on hänen ongelmansa, ei sinun.
Mä imetän ja tissit ruiskii maitoa mihin sattuu
Mä en todellakaan menisi yhden yksiinkään juhliin tässä tilassa.
Jollei joku pikkuihminen ime maitoa tunnin välein, ne räjätää ja sit ne häät vasta pilalla olisikin
Vierailija kirjoitti:
Luin vain otsikon . Mutta sanompa tässä: Noudatetaan kutsua. Vaikka olisi, että kutsu on vain yli 50 vuotiaille, sitä noudatetaan. Mikä tässä nyt on vaikeaa.
Ja luetaan aloitukset ennenkuin kommentoidaan, ettei höpötetä täysin aiheen vierestä kuutamolla. Mikä siinä on niin vaikeaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja suuttuu jos joku ei tule?
Mistä me tiedetään, vaikka kaveri oikeasti olisi suuttunut siitä, että ap on syyllistänyt häntä siitä, että meni järjestämään haluamansalaiset juhlat eikä ap:n mielen mukaiset. Ei ap sitä tietenkään mainitse, ei näissä aloituksissa ikinä nähdä omassa toiminnassa mitään vikaa.
No en ole syyllistänyt.
No "emme osallistu, kun lapsetkaan eivät voi osallistua" kuulostaa kyllä just siltä, että marttyyrina valitat, että en nyt sitten tule, kun kerran minun ihanat lapseni eivät ole tervetulleita. Sen sijaan että olisit esim. sanonut, että tulisit tosi mielelläsi, mutta lapsenhoitajaa on liian vaikea saada.
Sitä paitsi jos kyseessä on sinun kaverisi ja olisit oikeasti halunnut mennä, olisit kai myös voinut todeta, että sinä tulet, mutta puolisosi todennäköisesti ei, koska ette varmaan saa muuta lastenhoitajaa.
Tuo olisi ollut se ratkaisu, johon itsekin olisin päätynyt, eli olisin mennyt ilman puolisoa. Mitään lastenvahteja en kyllä alkaisi minkään häiden takia järjestämään koko päiväksi ja illaksi, pahimmillaan vielä yöksikin.
Eri
Miksi Ap on tässä se pahis vaikka hän arvottaa lapsensa ja jopa miehensä ennen tätä ystävää.
Ihan oikea on arvojärjestys tässä nyt.
Tulevaekonomi kirjoitti:
Olen eri, mutta eihän häät ole mikään parin tunnin tilaisuus. Vihkitilaisuus ehkä, mutta iltatilaisuushan kestää tunteja. Käytännössä lastenvahti tarvittaisiin siis koko päiväksi ja illaksi, ja kyllähän se kohtalaisen hintavaksi voi tulla.
Me saatiin myös kutsu häihin ja selvisi vasta aika lähellä häitä et on lapsettomat häät. Mulla vauva 6kk ja tosissani harkitsin jäämistä pois, vaikka vauva oli kutsuttu. Morsian mulkoili ja itse tunsin tosi vaivaannuttavaa oloa. Jos olisin jäänyt pois, isovanhemmat olisivat loukkaantuneet pahasti. Sit taas kutsumatta jättämisestä samat isovanhemmat olisivat vetäneet kilarit. Häivyin heti klo 21. Ja en olisi pystynyt hommaamaan lapsenvahtia kun kaikki sukulaiset oli siellä. Enkä olisi jättänyt 6kk ikäistä lasta millekään mml vahdille.
Ei se ole kamalaa että järjestetään mutta jos järjestetään niin pitää ymmärtää ettei kaikki pineten lasten vanhemmat pääse tai jopa eivät halua sitten mukaan.
Kyllä se oma perhe menee edelle tässä asiassa. Ja se on ihan oikein eikä siitä kannata kantaa huonoa omaatuntoa.