Olenko inhottava työkaveri?
Meillä on tiimissä uusi työntekijä joka tulee toimistopäivinä myöhässä töihin joka kerta. Puhutaan tunnin parin viiveestä. Hän on todella epävarma ja herttainen ihminen, mutta selittelee joka kerta ummet ja lammet yksityiselämänsä haasteista ja hänellä on vaikeuksia pysyä asiallisena töissä.
Esimiehemme on sairaslomalla ja epävirallisesti tiimin vanhimpana työntekijänä vastaan koulutuksesta sekä delegoin hommia meidän tiimin kesken. En ole esimies tai yritä sellaista leikkiä, vaan firman osoittamana olen ottanut vetovastuun tietyistä asioista.
Nyt olen kuitenkin huomannut ettei uusi työntekijä oikein tykkää ottaa ohjeita vastaan, vaikka kyse ei ole mikromanageroinnista vaan pyydän ottamaan muistiinpanoja opetustilanteista ja antanut vinkkejä ajankäytön tehokkaaseen hallintaan ja näyttänyt millaisia työkaluja meillä on järjestelmässä työn jäsentelemiseksi. Uusi on sanonut suoraan että yrittää selvitä koeajan loppuun koska tarvitsee työpaikan mutta valitettavsti hän ei tunnu oikein yrittävän ja mikä ehkä ärsyttävintä, hän ei kuuntele. Omatoimisuus on hyvästä ja suotavaa, mutta hän suurella innolla suhii menemään eikä ota kauniisti muotoiltuja kehotuksiani kuuleviin korviinsa vaan tekee haluamallaan tavalla.
Olen alkanut kokea hänen kanssa työskentelyn erittäin rankkana. Olen myös kauhulla ajatellut että hänen saadessa vakipaikan suuri osa töistä tulee putoamaan harteilleni edelleenkin jatkossakin. Miten tämän voisi ottaa rakentavasti esiin johdon tai HR:n kanssa?
Kommentit (100)
Vierailija kirjoitti:
Kyllä sinä ap olet tässä se työkaveri from hell. Kuulostat stressaavalta ja suorittavalta tiukkapipolta.
Niin ne hommat vaan tahtoo jäädä niiden hikipinkojen harteille, kun rennommin ottavat ottavat vaan rennosti. Vastuunkantoa ei ole. Omalle työnantajalle on näistä rentoilijoista koitunut nyt tuhansien eurojen tappioita - vissiin pyyhkii liian hyvin firmalla, kun ei vaikuta mihinkään. Nämä tappiot olisi voitu välttää, jos kaikki hoitaisi leiviskänsä niin kuin kuuluukin. Pitää vissiin itekin siirtyä rentoilemaan, koska eihän se ole niin väliä, että tekeekö vai onko tekevinään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet kyylä joka toivottavasti savustetaan ulos. Se mihin aikaan joku tulee töihin EI KUULU sinulle.
Kyllä se kuuluu jos joutuu sen myöhästelijänkin töitä tekemään.
Ei kuulu. Et tiedä, onko tämä työntekijä vaikka sopinut tekevänsä hetkellisesti vajaata työaikaa. Tai jos teillä on liukumat käytössä, niin hän saattaa käyttää niitä ja tehdä myöhemmin takaisin työajan, vaikka et ole sitä näkemässä.
Jos joudut tekemään töitä, jotka ei sinulle kuulu tai et ehdi tekemään kaikkia töitäsi, niin se on sinun ja esimiehesi välinen asia ja esimiehesi ongelma, jos työt on resurssoitu huonosti. Mikään toisen työntekijän asia ei sinulle kuulu.
Jos kyseinen henkilö selittelee myöhästymisiään, aika todennäköisesti vajaasta työajasta ei ole sovittu.
-eri
Hän on voinut sopia menonsa esimiehen kanssa ja sitten vain tullessaan selittää myös kollegoille saman. Ei hänen tarvitse näiden lupia etukäteen pyydellä, esimies määrää. Jos esim itsellä on meno työaikana, sovin asian vain esimiehen kanssa (myös tämän kaikilla lomilla ollessa), asia ei kuulu meillä muille tipan tippaa.
Rasittavinta ikinä ovat nämä ns vanhemmat työntekijät, jotka omatoimisesti ottavat joitakin sijaistavan esimiehen rooleja töissä. Meilläkin oli tällainen tasan niin pitkään, kunnes ihan kaikki yhteisenä rintamana alkoivat sanoa sille takaisin, että mene itse tekemään jos sulla kerran on aikaa, samalla kun laitettiin rajat muiden töihin puuttumiselle.
Töistä ei myöhästytä. Varoitukset ja potkut ja koeajalla kyllä jo toisesta myöhästymisestä sopimus puretaan.
Mikä tämä ihme selitys, että "yrittää selvitä koeajan"? Mitä sitten tapahtuu? Sairauslomat tai tulee, jos huvittaa?
Älkää hänen missään nimessä hänen töitään tehkö. Kai teillä on joku työnseuranta - järjestelmä, josta näkyy ettei ole töissä?
Jos teillä on määritelty työaika, jolloin toimistolla pitää olla, niin eihän se voi millään tasolla olla hyväksyttyä, että tullaan päivittäin 1-2 tuntia myöhässä. Mutta tuo kyllä kuulosti vähän oudolta, että määräät tekemään muistiinpanoja. Kyllä mäkin tiedän ne työntekijät, joille nuo muistiinpanot ovat tärkeitä, mutta eivät kaikki tarvitse tuollaista muistivihkoa osaakseen työnsä. Ja minustakin nykyaikaa on, että työtehtävistä löytyy ohjeita, joita aika ajoin tarkastetaan ja päivitetään. Muutoin työstä tulee herkästi ajan saatossa sellaista, että "näin sitä aina tehty", eli se lakkaa kehittymästä ja vanhat työntekijät sanelee sävelet. Uusien pitää vain nöyristellä niitä.
Vierailija kirjoitti:
Muutama kohta voisi olla meidän tiimistä. Tuo uusi väittää pokkana, ettei hänelle ole opetetu jotain asiaa, kun oikeasti se on opetettu hänelle 4-5 kertaa. On näytetty ihan vieressä istuen, annettu ohjeet, kerrottu ja selitetty. Ja seuraavana päivänä asia on hänelle aivan uusi. Kuulostaa dementikolta, mutta kyseessä 30-vuotias henkilö, ei kai sitä ihan noin nuorilla ole? Hämmentävää.
Onko teillä annettu liikaa hommaa tälle uudelle? Meidän aivot eivät ole koneita, ja aivojen muistillakin on rajallinen määrä tilaa.
AP tarkentaa muutamaa kohtaa:
-Meillä on käytössä liukumasysteemi tietyllä marginaalilla. Kyse on tässä tapauksessa kuitenkin siitä että uusi työkaveri kirjaa itsensä sisään kotoa työajan alkaessa ja lähtee sitten matkustamaan töihin. Tänä aikana hän ei ole tavoitettavissa. Hän lähtee töistä kuitenkin ns. normaalin toimistoajan päätyttyä eikä tee töitä kotona. Nuo paikallaolosta näkyy siis meille kaikille ja en ole kehdannut sanoa asiasta sillä en ole virallinen esimies. Pidän kuitenkin tottakai tuota erikoisena sekä epäsopivana. Lisäksi työssämme on tiettyjä toistuvia aikasidonnaisia tehtäviä jotka jonkun tulee tehdä tai asiakkaille tulee ikävä viivästyksiä. Senkin takia delegoimme kyseiset tehtävät jos itse on estynyt syystä tai toisesta. Ollessani lomalla HR oli kysellyt kyseistä työntekijää toimistolle joka oli valehdellut ja sanonut että AP oli antanut tälle luvan olla tulematta toimistolle.
-Kehotus tehdä muistiinpanoja on mielestäni työssämme tärkeää. Manuaalit löytyy, mutta kun järjestelmiä ja prosesseja on useita, on niitä hyvä täydentää omilla muistiinpanoilla. On myös tilanteita ja asioita joista ei ole mitään virallista ohjeistusta vaan uusi henkilö tarvitsee neuvoja jonkun yksittäisen kirjanpidollisen asian tulkitsemiseen. Teen itsekin edelleen karkeita muistiinpanoja jotta harvemmin esiintyvistä tilanteissa minulla on esimerkkitapaus käsillä. Uusi työntekijä myös selvästi tarvitsee muistiinpanoja, eli niitä ei ole tarpeen suinkaan tehdä minun takiani vaan oman oppimisensa. Hänellä tuntuu muutenkin olevan haasteita ajankäytön sekä järjestelmällisyyden ja ihan vaan muistamisen kanssa joten olen aiemmin mainitusti neuvonut kikkoja mitä meillä muilla käytössä; muistiinpanojasovelluksen käyttö, kalenteri- ja sähköpostimuistutukset, ajan blokkaaminen kalenterista tietyille tehtäville jne.
Tuosta nyt voisi ehkä saada kuvan että olen itse erityisen järjestelmällinen mikä ei kyllä pidä paikkaansa. Yleensä meillä ei ole ollut tarpeen antaa uusille työntekijöille tämän tason ohjeita mutta kyseisellä työntekijällä on haasteita pitää pakka kasassa ja saada työt asianmukaisesti tehtyä. Olen kysellyt työmäärästä ja stresitasoista ja ne hänen mukaansa OK. Meillä olisi vielä todella suuri määrä infoa ja työtehtäviä joita hänen tulisi hoitaa mutta joita en ole vielä edes alkanut opettamaan sillä aiemmatkin on vielä niin ja näin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet kyylä joka toivottavasti savustetaan ulos. Se mihin aikaan joku tulee töihin EI KUULU sinulle.
Kyllä se kuuluu jos joutuu sen myöhästelijänkin töitä tekemään.
Ei kuulu. Et tiedä, onko tämä työntekijä vaikka sopinut tekevänsä hetkellisesti vajaata työaikaa. Tai jos teillä on liukumat käytössä, niin hän saattaa käyttää niitä ja tehdä myöhemmin takaisin työajan, vaikka et ole sitä näkemässä.
Jos joudut tekemään töitä, jotka ei sinulle kuulu tai et ehdi tekemään kaikkia töitäsi, niin se on sinun ja esimiehesi välinen asia ja esimiehesi ongelma, jos työt on resurssoitu huonosti. Mikään toisen työntekijän asia ei sinulle kuulu.
Jos kyseinen henkilö selittelee myöhästymisiään, aika todennäköisesti vajaasta työajasta ei ole sovittu.
-eri
Hän on voinut sopia menonsa esimiehen kanssa ja sitten vain tullessaan selittää myös kollegoille saman. Ei hänen tarvitse näiden lupia etukäteen pyydellä, esimies määrää. Jos esim itsellä on meno työaikana, sovin asian vain esimiehen kanssa (myös tämän kaikilla lomilla ollessa), asia ei kuulu meillä muille tipan tippaa.
Rasittavinta ikinä ovat nämä ns vanhemmat työntekijät, jotka omatoimisesti ottavat joitakin sijaistavan esimiehen rooleja töissä. Meilläkin oli tällainen tasan niin pitkään, kunnes ihan kaikki yhteisenä rintamana alkoivat sanoa sille takaisin, että mene itse tekemään jos sulla kerran on aikaa, samalla kun laitettiin rajat muiden töihin puuttumiselle.
En ole se vanhempi työntekijä iän puolesta vaan roolini. En myöskään koe erityisen mielekkääksi delegoida töitä tai yrittää ohjata muita kovin hanakalla otteella tai muuten mikromanageroida. Onnekseni aiemmin kouluttamani työntekijät ovat oppineet nopeasti, kysyneet ja kyseenalaistaneet avoimesti ja löytäneet nopeasti sen oman tapaansa saada työt tehtyä ja sisäistää työn vaatimat asiat. Heitä ei ole tarvinnut paimentaa käytännössä mitenkään kun taas uusimman työntekijän kanssa jo perusasiat tuottaa hankaluuksia minkä vuoksi olen joutunut neuvomaan hanakammin ja antamaan konkreettisia muistutuksia tiettyjen asioiden tärkeydestä.
Uusi työntekijä ei ehkä sovellu juuri kyseiseen pikkutarkkaan työhön. Luultavasti hän inhoaa työtään ja sinua (anteeksi vaan). Sinä ap sovellut, olet ehkä hieman pilkunviilaaja, tosin myös kyttääjä ja otat liikaa stressiä "esimiehen sijaisena" olemisesta. Olet opettajamaisuudessasi ehkä ärsyttävä.
Itse en pysty enää suurta tarkkuutta vaativaan työhön sairauteni/lääkitykseni vuoksi. Olen tämän kertonut sekä esimiehelle että perehdyttäjälle, mutta se ei oikein mene heille perille. Ohjeet ohjeiden perään eivät auta.
Vierailija kirjoitti:
Muutama kohta voisi olla meidän tiimistä. Tuo uusi väittää pokkana, ettei hänelle ole opetetu jotain asiaa, kun oikeasti se on opetettu hänelle 4-5 kertaa. On näytetty ihan vieressä istuen, annettu ohjeet, kerrottu ja selitetty. Ja seuraavana päivänä asia on hänelle aivan uusi. Kuulostaa dementikolta, mutta kyseessä 30-vuotias henkilö, ei kai sitä ihan noin nuorilla ole? Hämmentävää.
Yksi ADHD:n oire on muistiongelmat, mutta sitä esiintyy myös muilla. Itse olen hyvin pärjäävä autisti, jolla alkaa muisti pätkiä, jos olen stressaantunut, esimerkiksi unohdan sanoja, enkä muista niitä millään osaamallani kielellä.
Ystäväni on AHDH autisti, ja hänelle pitää selittää samat ohjeet todella monta kertaa, ennen kuin hän muistaa ne. Ja todella, todella yksinkertaisesti, kuin pienelle lapselle. Sitten, kun sisäistää ohjeet ja pääsee vauhtiin, tekee hyvää ja tarkkaa työtä.
Vierailija kirjoitti:
Uusi työntekijä ei ehkä sovellu juuri kyseiseen pikkutarkkaan työhön. Luultavasti hän inhoaa työtään ja sinua (anteeksi vaan). Sinä ap sovellut, olet ehkä hieman pilkunviilaaja, tosin myös kyttääjä ja otat liikaa stressiä "esimiehen sijaisena" olemisesta. Olet opettajamaisuudessasi ehkä ärsyttävä.
Olen yrittänyt painottaa etten ole esimies eikä uuden tarvitse raportoida minulle mutta oman näkemykseni mukaan esimiehen puute on aiheuttanut sen että uusi luistaa säännöistä (työaikakirjaukset, toimistopäivät, yleinen tavoitteellinen työnteko).
Tämän uuden kohdalla en voi luottaa itsenäiseen työntekoon sillä hänellä on oman kertomansa mukaan vaikeuksia olla järjestelmällinen ja aloitteellinen. Olen yrittänyt ratkaista ongelman antamalla työkaluja oman ajanhallintaan sekä antamalla työtehtäviä sekä aikamääreen jolloin homman tulisi olla valmis. Olemme myös karsineet monet työtehtävät koulutussuunnitelmasta jotta uudella olisi aikaa omaksua asiakokonaisuuksia.
Vaikken ole virallisesti esimies, en voi antaa uuden suhata täysin oman onnensa nojassa sillä silloin muut osastot hyppivät seinille ja valittavat koska työ ei etene. Uuden virheet eivät myöskään liity esimerkiksi kukkiensidontaan vaan aiheuttaa yritykselle kalliita virheitä. Esimerkkinä jos olisimme töissä palkanlaskennassa, uuden virheet ja hidastelu tekee sen että jotkut saa lisänsä viiveessä ja tuollaiset viivästykset tuovat lisäkustannuksia. AP
Hei ap! Teillä on häikkää työn johtamisessa. Esimies, esimiehen pomo ja työterveys hetimiten työkykyneuvotteluun. Jossa siis arvioidaan tiiminne johtamisen ongelmat. Sinä et tätä voi ratkaista. T. Pomo
Vierailija kirjoitti:
Hei ap! Teillä on häikkää työn johtamisessa. Esimies, esimiehen pomo ja työterveys hetimiten työkykyneuvotteluun. Jossa siis arvioidaan tiiminne johtamisen ongelmat. Sinä et tätä voi ratkaista. T. Pomo
Arvostan tällaista palautetta ja mielipiteitä mutta en ole varma millaista konkreettista apua tästä olisi, etenkin huomioiden että uusi työntekijä on edelleen koeajalla.
Tämä ei ole suinkaan ensimmäinen kerta kun meillä on uusi työntekijä vastaavassa asetelmassa. Aiemmin kerrotusti meillä on pari osa-aikaista opiskelijaa ja kesäisin kesätyöntekijöitä ja usein näiden kanssa vauhtiin päästään hyvin. Kouluttajana myös ajattelen että heikkoudet teknisessä osaamisessa on aina korjattavissa ja se miten nopeasti joku oppii on yksilöllistä. Kuitenkin ongelmat asenteessa, suhtautumisessa työhön sekä persoonallisuusaspekti on paljon vaikeammin korjattavissa. Tilanne on itsellenikin uusi sillä meillä on töissä pyörinyt aiemmin useita ensimmäisen tai toisen vuoden alan opiskelijoita joille duuni on se ensimmäinen toimistotyö ja näiden kanssa yhteistyö on ollut saumatonta ja moni on ollut todella itsenäinen ja luotettava työntekijä hyvin nopeasti. Näiden niskaan ei ole tarvinnut hengittää ja työt on tullut tehdyksi esimerkillisesti.
En edes tiedä millaisia muistiinpanoja nämä ovat tehneet eikä heitä ole tarvinnut ohjeistaa ajanhallinnan tai oppimisen suhteen sen ihmeemmin. Nuo konkreettiset, uudelle työntekijälle antamani ohjeet ovatkin tulleet kyseeseen sillä hän on selvästi tarvinnut lisätyökaluja. Tässä kohtaa sitten tän on mielestäni osoittanut hieman huonoa asennetta olemalla lähes selvästi närkästynyt kun hänelle kertoo esimerkin kautta miten esimerkiksi itse jäsentelen työtäni ja kriittisiä tehtäviä.
Kaiken tämän neuvonnan ja ohjeistuksen olen tosiaan antanut esimerkin kautta ilman että käsken häntä tekemään niin tai näin. Kehun, kannustan ja annan tilaa keksiä ratkaisuja itse ja kerron että aina saa kysyä jos jotain haasteita ilmenee.
Enemmän siellä nyt vikaa on työnjohdossa ja organisoinnissa ja näköjään myös sinun ja tämän uuden työntekijän henkilökemioissa.
Vierailija kirjoitti:
Enemmän siellä nyt vikaa on työnjohdossa ja organisoinnissa ja näköjään myös sinun ja tämän uuden työntekijän henkilökemioissa.
Kuulisin sitten mielellään ideoita siitä miten tällaisia suuria ongelmia tulisi lähestyä rakentavalla tavalla. Aiempien työntekijöiden kanssa käytetyt keinot eivät ole toimineet tai tuottaneet tulosta ja voin sanoa suoraan että usean kuukauden jälkeen tulee minulle olo että hän on töissä vetääkseen palkkaa ja tehdäkseen minimipanoksella töitä. Työssä suoriutuminen ei vaadi ihmeitä ja en esim. halua kenenkään käyttävän työasioihin aikaa työajan jälkeen mutta tiettyjen perusasioiden tulee toimia ja pyöriä jotta työ tulee tehdyksi. Uuden kohdalla tuntuu kuitenkin että kehotukset ja ohjaus oikeaan suuntaan menee joko kuuroille korville tai ne otetaan lähtökohtaisesti kiusantekona vaikka itseäni ei kiinnosta kuin se että työt tulee tehdyksi ajallaan. AP
Tämä on täysin esimiehesi asia ja hänen ratkaistava. Nyt sinä kilttinä ja tunnollisena "kouluttajana" teet esimiehellesi kuuluvaa työtä ja yrität hätääntyneenä ottaa vastuun hänelle kuuluvista töistä. Ja se ei riitä jos esimies on määrännyt sinulle nämä tehtävät kun kerran ne kuuluvat esimiehelle itselleen. Et näe tätä kuviota nyt. T. Pomo
Vierailija kirjoitti:
Tämä on täysin esimiehesi asia ja hänen ratkaistava. Nyt sinä kilttinä ja tunnollisena "kouluttajana" teet esimiehellesi kuuluvaa työtä ja yrität hätääntyneenä ottaa vastuun hänelle kuuluvista töistä. Ja se ei riitä jos esimies on määrännyt sinulle nämä tehtävät kun kerran ne kuuluvat esimiehelle itselleen. Et näe tätä kuviota nyt. T. Pomo
Jos aloituksesta jäi epäselväksi niin pohdin että olenko kohtuuton vai jos ja miten nämä ilmenneet ongelmakohdat tulisi ottaa esille. Joko kohdehenkilön tai johdon kanssa.
Tällä hetkellä pomo ei ole näkemässä mikä meno meillä on ja minä ja muut työntekijät paikkaillaan arjessa uuden virheitä ja tekemättömiä hommia. On siis mahdollista että pelkkiä lukuja katsomalla ylemmälle portaalle ei selviä mikä tilanne todellisuudessa on, vaikka tiedän että HR on saanut kanteluita uuden asenteesta muiltakin.
En todellisuudessa halaja mitään esimiesvastuita itselleni, mutta en myöskään halua että meille jää vakituiseksi työntekijä jolta perustyö ei ota onnistuakseen ja jonka isoin ongelma on mielestäni asenteessa ja siihen miten työhön suhtautuu. Jos jo nyt paikkaamme hänen virheitään, on aikamoinen painolasti ottaa vakituiseksi osaksi työyhteisöä tuollainen tapaus. En odota mitään ihmeitä tai että työhön suhtautuisi erityisen intohimoisesti. Olen itsekin töissä maksaakseni laskut mutta otan silti työn sen vaativalla vakavuudella ja hoidan oman tonttini.
Tein aloituksen tänne pyytääkseni rakentavia kehitysideoita miten tästä eteenpäin. Ehkä sitten olen nipottaja, mutta jos heitän kädet ilmaan ja annan uuden touhuta mitä itse haluaa, on minun työtaakkani ainakin 1,5-kertainen. Minulta on myös kysytty palautetta uuden kehityksestä ja sen etenemistä en ihan puskista huutele tai puutu asiaan. Meillä siis työt jakautuu siten että on tiimin esimies joka myös aluepäällikkö, olen sitten meidän toimipisteen osaston ns. seniori jolla raportointivastuu ilman henkilöstövastuuta ja sitten meiltä löytyy asiakasrajapinnasta muutama työntekijä. Pomoni ollessa poissa vastaan hänen hommista ainakin osin ja päinvastoin. AP
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos aloituksesta jäi epäselväksi niin pohdin että olenko kohtuuton vai jos ja miten nämä ilmenneet ongelmakohdat tulisi ottaa esille. Joko kohdehenkilön tai johdon kanssa.
Tällä hetkellä pomo ei ole näkemässä mikä meno meillä on ja minä ja muut työntekijät paikkaillaan arjessa uuden virheitä ja tekemättömiä hommia. On siis mahdollista että pelkkiä lukuja katsomalla ylemmälle portaalle ei selviä mikä tilanne todellisuudessa on, vaikka tiedän että HR on saanut kanteluita uuden asenteesta muiltakin.
En todellisuudessa halaja mitään esimiesvastuita itselleni, mutta en myöskään halua että meille jää vakituiseksi työntekijä jolta perustyö ei ota onnistuakseen ja jonka isoin ongelma on mielestäni asenteessa ja siihen miten työhön suhtautuu. Jos jo nyt paikkaamme hänen virheitään, on aikamoinen painolasti ottaa vakituiseksi osaksi työyhteisöä tuollainen tapaus. En odota mitään ihmeitä tai että työhön suhtautuisi erityisen intohimoisesti. Olen itsekin töissä maksaakseni laskut mutta otan silti työn sen vaativalla vakavuudella ja hoidan oman tonttini.
Tein aloituksen tänne pyytääkseni rakentavia kehitysideoita miten tästä eteenpäin. Ehkä sitten olen nipottaja, mutta jos heitän kädet ilmaan ja annan uuden touhuta mitä itse haluaa, on minun työtaakkani ainakin 1,5-kertainen. Minulta on myös kysytty palautetta uuden kehityksestä ja sen etenemistä en ihan puskista huutele tai puutu asiaan. Meillä siis työt jakautuu siten että on tiimin esimies joka myös aluepäällikkö, olen sitten meidän toimipisteen osaston ns. seniori jolla raportointivastuu ilman henkilöstövastuuta ja sitten meiltä löytyy asiakasrajapinnasta muutama työntekijä. Pomoni ollessa poissa vastaan hänen hommista ainakin osin ja päinvastoin. AP
Tuossa ylempänä on aika rakentavasti asia jo ilmaistu.
Ei ole ok tulla toistuvasti myöhässä.
Ei ole ok olla opettelematta työtä, josta palkka maksetaan.
Mutta voihan jee, nousisi kyllä savu korvista, jos joku lässyttäisi, että teepäs nyt muistiinpanoja koulutuksesta. Eikö teillä ole ohjeistusta?