Olenko inhottava työkaveri?
Meillä on tiimissä uusi työntekijä joka tulee toimistopäivinä myöhässä töihin joka kerta. Puhutaan tunnin parin viiveestä. Hän on todella epävarma ja herttainen ihminen, mutta selittelee joka kerta ummet ja lammet yksityiselämänsä haasteista ja hänellä on vaikeuksia pysyä asiallisena töissä.
Esimiehemme on sairaslomalla ja epävirallisesti tiimin vanhimpana työntekijänä vastaan koulutuksesta sekä delegoin hommia meidän tiimin kesken. En ole esimies tai yritä sellaista leikkiä, vaan firman osoittamana olen ottanut vetovastuun tietyistä asioista.
Nyt olen kuitenkin huomannut ettei uusi työntekijä oikein tykkää ottaa ohjeita vastaan, vaikka kyse ei ole mikromanageroinnista vaan pyydän ottamaan muistiinpanoja opetustilanteista ja antanut vinkkejä ajankäytön tehokkaaseen hallintaan ja näyttänyt millaisia työkaluja meillä on järjestelmässä työn jäsentelemiseksi. Uusi on sanonut suoraan että yrittää selvitä koeajan loppuun koska tarvitsee työpaikan mutta valitettavsti hän ei tunnu oikein yrittävän ja mikä ehkä ärsyttävintä, hän ei kuuntele. Omatoimisuus on hyvästä ja suotavaa, mutta hän suurella innolla suhii menemään eikä ota kauniisti muotoiltuja kehotuksiani kuuleviin korviinsa vaan tekee haluamallaan tavalla.
Olen alkanut kokea hänen kanssa työskentelyn erittäin rankkana. Olen myös kauhulla ajatellut että hänen saadessa vakipaikan suuri osa töistä tulee putoamaan harteilleni edelleenkin jatkossakin. Miten tämän voisi ottaa rakentavasti esiin johdon tai HR:n kanssa?
Kommentit (100)
Onko teillä siis liukuva työaika? Eihän tollanen myöhästely ole muuten mitenkään ok.
Vierailija kirjoitti:
Siis teilläkö ei ole esimiestä, kun nykyinen on sairauslomalla? Ongelmana ei ole tuo työkaveri, ongelmana olet sinä itse, joka olet keksinyt eräänlaisen varaesimiehen pestin. Sinulle kuuluvat vain ne tietyt jo sovitut asiat, ei esimiestyö, joten lopeta uuden työkaverin pompottaminen ja anna hänen olla myöhässä, se ei kuulu sinulle lainkaan. Esimies hoitakoot asian ja jos hän ei ole paikalla, niin esimiehen esimies.
Samaa aioin kirjoittaa. Ap:ta ei ole nimetty esimieheksi, eikä ketään muutakaan - mikä on outoa. Ap on itse ottanut oudon välimuodon vastuutehtävän, tietääkö muut edes siitä? Mikä on firman taholta aplle osoitettu tehtävä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No just noin, kerrot että olet esimerkiksi kehottanut ottamaan muistiinpanoja mutta henkilö ei niin tee. Kerrot esimerkkitilanteista joissa henkilö ei suoriudu tehtävistään. Usein pari tuntia myöhässä olo on myös aika selvä ongelma. Luulen että sinulle ollaan ihan kiitollisia että tuot asian esiin, koeajan puitteissa on kuitenkin helpointa todeta että henkilö ei ole tehtävään soveltuva.
Meillä jos on säännöllisesti pari tuntia myöhässä sovituista ajoista, on varoitus, toinen varoitus ja potkut järjestetty hyvin nopeassa järjestyksessä. Meillä ei nipoteta vaan työt saa tehdä aika vapaasti ja aika vapaalla aikataulutuksessa, mutta toisten työtä ei hidasteta olemalla poissa silloin, kun tarvitaan.
Missä on noin toimiva työpaikka, että potkuja jakelevat työkaverit, ei esimies?
Oletpa vitsikäs.
Kyllä se esimies potkut jakaa.
Toki meillä naksautetaan toimistolle tullessa tietokoneella selaimessa "länsä"-nappia ja poistuttaessa "poissa"-nappia ja esimies kieltämättä huomaa ihan itse, jos joku tekee systemaattisesti liian lyhyttä työviikkoa ilman hyvää syytä.
Kaikkihan on kiinni siitä mitä työnantaja ja työntekijä ovat sopineet. Sinä et edusta työnantajaa, joten asia ei sinulle kuulu. Sanoisin vielä että alku on usein vaikeaa uudessa paikassa ja tehtävässä, mitä paremmin vanhat työntekijät tukevat uuttaa kollegaa, sitä nopeammin hän pääsee mukaan.
Ap, kysyit oletko inhottava työkaveri ja sitten kerrot millainen uusi työntekijä teillä on. Tajuatko, että tämän perusteella me tiedämme vain, mitä mieltä sinä olet uudesta työkaveristasi. Emme edes tiedä, ovatko väitteesi totta. Jotta osaisimme vastata kysymykseesi siitä, oletko inhottava työkaveri, Sinun pitäisi kertoa itsestäsi rehellisesti. Oletko koskaan pitänyt kenestäkään uudesta työntekijästä?
Onko joku muu teiltä lähtenyt tullut aina ajoissa paikalle? Onko teillä liukuva työaika? Tuletko itse aina töihin ennen työajan alkua?
Kysymyksesi asettelu kertoo sinusta seuraavaa: haet itsellesi ja omaan käytökseesi oikeutusta kertomalla yksipuolisesti jostakin henkilöstä oman näkemyksesi, kysymys sinulle kuuluu, miksi haet oikeutusta itsellesi? Työkaveriltasi voisit kysyä, tuon otsikossa olevan kysymyksesi.
Minulta et saa oikeutusta mihinkään.
Sanonpahan vaan
Ainakin teillä on töiden organisointi jokseenkin sekavaa kun esihenkilöllä on epävirallinen sijainen joka ei kuitenkaan ole esihenkilövastuussa.
Tietääkö tämä uusi työntekijä että sinä olet nyt se epävirallinen esihenkilön sijainen ja mitä sen työntekijän tehtäviin kuuluu?
Vierailija kirjoitti:
Olet kyylä joka toivottavasti savustetaan ulos. Se mihin aikaan joku tulee töihin EI KUULU sinulle.
Kyllä se kuuluu jos joutuu sen myöhästelijänkin töitä tekemään.
Vierailija kirjoitti:
Miten kehtaa olla pari tuntia myöhässä? Tuosta voisi tehdä jo koeaikapurun?
Voisi tehdä. Käytännössä varastaa työnantajalta 2 h palkan, vai jääkö tekemään aina normityöajan jälkeen ne 2 h takaisin?
Esihenkilö kirjoitti:
Kaikkihan on kiinni siitä mitä työnantaja ja työntekijä ovat sopineet. Sinä et edusta työnantajaa, joten asia ei sinulle kuulu. Sanoisin vielä että alku on usein vaikeaa uudessa paikassa ja tehtävässä, mitä paremmin vanhat työntekijät tukevat uuttaa kollegaa, sitä nopeammin hän pääsee mukaan.
Kuuluuko 2h myöhästely yleensä työsuhde-etuihin? Onko tämä peräti yleisessä TES:ssa?
Kuulostaa epäsopivalta työntekijältä. Mun työkavereina on ollut pari epäsopivaa viime vuosina. Toinen lipesi töistään koko ajan perhesyiden varjolla. Lopulta selvisi ettei ollut etäpäivinä tehnyt töitä, oli valehdellut ja kaikki tekemätön työ kaatui deadlinen kynnyksellä muiden niskaan. Toinen taas pälätti kaikki henk koht asiansa kovaan ääneen toimistolla niin, että ainakin minun oli vaikea keskittyä siellä töihini. Hän ei myöskään ollut luotettava, jätti hommia tekemättä ja muut joutuivat tarkistelemaan onko tehty ja lopulta tekemään itse. Ennen näitä kahta sankaria luulin, että lusmutyöntekijät on satua, mutta nyt kyllä olisin hyvin tarkkana raportoimassa esihenkilölle lusmuilusta koeaikana. Kuka haluaa tuollaisen työkaverin vakituiseksi? En minä.
Ellei teillä ole liukuvaa työaikaa tai etätyömahdollisuutta niin eihän tuo oikein ole. Tuo aloitus vaan jättää monia kysymysmerkkejä. Esimerkiksi meillä on liukuma 9.30 asti, mutta aikaisemmat saattaa valittaa, jos osa tulee vaikka ysiltä "myöhässä". Meillä myös osa tekee enemmän etätöitä, mutta siihen pitää olla hyvä syy. Meillä taas omien muistiinpanojen tekeminen ei ole oikein suotavaa, kun se vie turhaan työaikaa ja käytännöt pitäisi katsoa ohjeista.
Yritä jäsennellä työkalut jolla saat mikromanageroitua itsesi sieltänhybridijärjestelystä takaisin todellisuuteen.
Jos puhut kuten kirjoitat niin sinua on varmasti vaikeaa ottaa vakavasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet kyylä joka toivottavasti savustetaan ulos. Se mihin aikaan joku tulee töihin EI KUULU sinulle.
Ei kuulu. Et tiedä, onko tämä työntekijä vaikka sopinut tekevänsä hetkellisesti vajaata työaikaa. Tai jos teillä on liukumat käytössä, niin hän saattaa käyttää niitä ja tehdä myöhemmin takaisin työajan, vaikka et ole sitä näkemässä.
Jos joudut tekemään töitä, jotka ei sinulle kuulu tai et ehdi tekemään kaikkia töitäsi, niin se on sinun ja esimiehesi välinen asia ja esimiehesi ongelma, jos työt on resurssoitu huonosti. Mikään toisen työntekijän asia ei sinulle kuulu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kuulu. Et tiedä, onko tämä työntekijä vaikka sopinut tekevänsä hetkellisesti vajaata työaikaa. Tai jos teillä on liukumat käytössä, niin hän saattaa käyttää niitä ja tehdä myöhemmin takaisin työajan, vaikka et ole sitä näkemässä.
Jos joudut tekemään töitä, jotka ei sinulle kuulu tai et ehdi tekemään kaikkia töitäsi, niin se on sinun ja esimiehesi välinen asia ja esimiehesi ongelma, jos työt on resurssoitu huonosti. Mikään toisen työntekijän asia ei sinulle kuulu.
Jos kyseinen henkilö selittelee myöhästymisiään, aika todennäköisesti vajaasta työajasta ei ole sovittu.
-eri
"Epävirallisesti tiimin vanhimpana"
Eli olet korottanut itse itsesi jonkin tiiminvanhimman asemaan.
Jos joka päivä myöhästyy niin sehän on sitten siitä poikki. Ei tuommoinen peli vetele ja jos on vielä koeajalla niin ei missään nimessä kannata vakinaistaa. Samoin tuo ohjeiden noudattamatta jättäminen on kyllä myös painava syy pelin poikki viheltämiseksi. Sinuna kertoisin esimiehelle ilman muuta.
Onko kyseessä siis tarkemmin minkälainen työ ja onko tämä uusi tekijä siis valmistunut ja pätevä työhön ettei mikään opiskelija? Tämä minusta vaikuttaa aika paljonkin tilanteeseen.
antanut vinkkejä ajankäytön tehokkaaseen hallintaan ja näyttänyt millaisia työkaluja meillä on järjestelmässä työn jäsentelemiseksi.
Kuulostaa mikromanageroinnilta.
Olet. Viimeistään sanan "vetovastuu" käyttäminen osoitti sen.
Ap kirjoitti, että ei ole pomon sijaisena, vastaa vain parista osiosta.