Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Olenko inhottava työkaveri?

Vierailija
29.09.2023 |

Meillä on tiimissä uusi työntekijä joka tulee toimistopäivinä myöhässä töihin joka kerta. Puhutaan tunnin parin viiveestä. Hän on todella epävarma ja herttainen ihminen, mutta selittelee joka kerta ummet ja lammet yksityiselämänsä haasteista ja hänellä on vaikeuksia pysyä asiallisena töissä.

Esimiehemme on sairaslomalla ja epävirallisesti tiimin vanhimpana työntekijänä vastaan koulutuksesta sekä delegoin hommia meidän tiimin kesken. En ole esimies tai yritä sellaista leikkiä, vaan firman osoittamana olen ottanut vetovastuun tietyistä asioista.

Nyt olen kuitenkin huomannut ettei uusi työntekijä oikein tykkää ottaa ohjeita vastaan, vaikka kyse ei ole mikromanageroinnista vaan pyydän ottamaan muistiinpanoja opetustilanteista ja antanut vinkkejä ajankäytön tehokkaaseen hallintaan ja näyttänyt millaisia työkaluja meillä on järjestelmässä työn jäsentelemiseksi. Uusi on sanonut suoraan että yrittää selvitä koeajan loppuun koska tarvitsee työpaikan mutta valitettavsti hän ei tunnu oikein yrittävän ja mikä ehkä ärsyttävintä, hän ei kuuntele. Omatoimisuus on hyvästä ja suotavaa, mutta hän suurella innolla suhii menemään eikä ota kauniisti muotoiltuja kehotuksiani kuuleviin korviinsa vaan tekee haluamallaan tavalla.

Olen alkanut kokea hänen kanssa työskentelyn erittäin rankkana. Olen myös kauhulla ajatellut että hänen saadessa vakipaikan suuri osa töistä tulee putoamaan harteilleni edelleenkin jatkossakin. Miten tämän voisi ottaa rakentavasti esiin johdon tai HR:n kanssa?

Kommentit (100)

Vierailija
1/100 |
29.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No just noin, kerrot että olet esimerkiksi kehottanut ottamaan muistiinpanoja mutta henkilö ei niin tee. Kerrot esimerkkitilanteista joissa henkilö ei suoriudu tehtävistään. Usein pari tuntia myöhässä olo on myös aika selvä ongelma. Luulen että sinulle ollaan ihan kiitollisia että tuot asian esiin, koeajan puitteissa on kuitenkin helpointa todeta että henkilö ei ole tehtävään soveltuva. 

Vierailija
2/100 |
29.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sano suoraan asiasta esimiehellesi. Eihän toi nyt kovin normaalilta tapaukselta kuulosta, että yrittää selvitä koeajan loppuun? Kuka idiootti eses sanoo tuollaista ääneen ja miksi? Eri sitkuttelee koeajan ja jättäytyy sitten ikuiselle saikulle vai? En nyt oikein ymmärrä.

Lisäksi tuo on kyllä red flag ettei osaa ottaa ohjeita vastaan. Ei ota jatkossakaan ja hommat kaatuu sitten teidän muiden niskaan. Ota työntekijä puhutteluun, jos olet hänestä nyt vastuussa. Sanoisin suoraan asiasta.

Jos on nyt jo raskasta, niin et kai halua tuosta tapauksesta pysyvää työkaveria?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/100 |
29.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten kehtaa olla pari tuntia myöhässä? Tuosta voisi tehdä jo koeaikapurun?

Vierailija
4/100 |
29.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä esim työsopimusta tehdessä sovin pomon kanssa että työajat ovat minull liukuvia ja kun töitä ei ole, voin lähteä kotiin.

Vierailija
5/100 |
29.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olet kyylä joka toivottavasti savustetaan ulos. Se mihin aikaan joku tulee töihin EI KUULU sinulle.

Periaatteessa ei kuulukaan, mutta meillä on hybridijärjestely ja tietyt toimistopäivät. Nämä säännöt tulee ylempää ja niitä pyritään noudattamaan. Uudella on aina toimistopäivinä hammaslääkäriä, kiinteistövälittäjää ja millon mitäkin jonka vuoksi ei pääse paikalle tai tulee paikalle monta tuntia myöhemmin. Itselleni se ei ole ongelma ja haluaisin itsekin olla toimistolla päivän viikossa, mutta nuo säännöt on samat kaikille. On hieman inhottavaa että joku valitsee joustaa niistä jatkuvasti ja samalla olen huomannut muutaman tiimissä osa-aikaisena töitä tekevän olevan myös närkästynyt siitä että kokoaikainen uusi työntekijä tulee ja menee miten sattuu. Kyse on firman asettamasta yleisestä yhteisestä säännöstä ja tiedän että ellei sitä noudateta, firma laittaa vielä kaikki tulemaan paikalle viidesti viikossa.

Onhan se myös hieman ärsyttävää että joku matkustaa töihin työajalla joka nyt vaan on epäsopivaa ja työajan varastamista.

Vierailija
6/100 |
29.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä porukat menee miten sattuu toimistopäivinä. Yksi tulee joskus klo 10.30, mutta ihan sama kunhan tekee työnsä vaan. Itse saatan lähteä toimistolta jo kahden aikoihin, mutta teen vielä kotona etätöitä sen päälle. 

Vierailija
7/100 |
29.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä sinä ap olet tässä se työkaveri from hell. Kuulostat stressaavalta ja suorittavalta tiukkapipolta.

Minulle on periaatteessa se ja sama mihin aikaan joku tulee töihin ja jokaisella on poikkeustapauksia. Kannustan myös siihen että jokainen löytää oman tavan tehdä töitä. Minun on silti vastuuasemassa olevana pakko oikoa virheitä ja osoittaa oikeaan suuntaan jotta työt tulee tehdyksi. Sitä paitsi jos yksi tekee mitä sattuu ja miten sattuu ja milloin sattuu, tietää se lisätöitä ja kaikille muille. Tämä ei ole ensimmäinen tai ainoa tapaus kun olen tietyssä vetovastuussa mutta tällaisiin ongelmiin en ole aikaisemmin törmännyt.

Aika ikävää jos työpaikan sääntöihin ja toimintatapoihin sopeutuminen on tiukkapipoisuutta. Olen käytännössä tilanteessa missä koen opettavani keski-ikäiselle ihmiselle työelämätaitoja (itsevarmuus, vastuunotto, ajoissa oleminen, tunteiden hallinta työpaikalla, Excelin käyttö).

Vierailija
8/100 |
29.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en jaksa aina edes vaivautua toimistolle toimistopäivinä. Aina silloin tällöin käyn näyttämässä naamaani, niin kaikki ovat tyytyväisiä sitten. Meillä katsotaan näitä asioita vähän läpi sormien, jos hommat muuten hoituu hyvin. 

Vierailija
9/100 |
29.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä sinä ap olet tässä se työkaveri from hell. Kuulostat stressaavalta ja suorittavalta tiukkapipolta.

Minulle on periaatteessa se ja sama mihin aikaan joku tulee töihin ja jokaisella on poikkeustapauksia. Kannustan myös siihen että jokainen löytää oman tavan tehdä töitä. Minun on silti vastuuasemassa olevana pakko oikoa virheitä ja osoittaa oikeaan suuntaan jotta työt tulee tehdyksi. Sitä paitsi jos yksi tekee mitä sattuu ja miten sattuu ja milloin sattuu, tietää se lisätöitä ja kaikille muille. Tämä ei ole ensimmäinen tai ainoa tapaus kun olen tietyssä vetovastuussa mutta tällaisiin ongelmiin en ole aikaisemmin törmännyt.

Aika ikävää jos työpaikan sääntöihin ja toimintatapoihin sopeutuminen on tiukkapipoisuutta. Olen käytännössä tilanteessa missä koen opettavani keski-ikäiselle ihmiselle työelämätaitoja (itsevarmuus, vastuunotto, ajoissa oleminen, tunteiden hallinta työpaikalla, Excelin käyttö).

Kuulostaa tiukkapipoiselta työpaikalta. Eikö hän tee niitä hoimmia edes etänä? Onko mitään väliä onko toimistolla vai kotona, jos työt kuitenkin tulee tehtyä? 

Vierailija
10/100 |
29.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmettelen kovasti tämän ketjun peukutuksia. Ymmärrän että sellaiset työkaverit ovat ärsyttäviä, jotka pitävän enemmän työnantajan kuin työtovereiden puolta. Mutta mitä ihmeen työntekijöiden välistä solidaarisuutta se sellainen on, että yksi saa löysäillä, sooloilla ja myöhästellä, ja muut joutuvat tekemään sen työt?

Meillä oli töissä vähän erilainen tilanne. Minä ja yksi toinen oltiin ainoat jotka tultiin jo aikaisin aamulla töihin. Minä olin aina ajoissa, toinen lähes aina vähintään tunnin myöhässä. Meillä oli ihan eri työnkuvat joten hänen työnsä eivät jääneet minun harteilleni. En käräyttänyt työkaveriani minnekään, mutta tuntuihan se vähän epäreilulta, että toinen sai palkkaa niiltäkin tunneilta kun kuorsasi vielä kotona.

-eri

Vierailija
11/100 |
29.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olet kyylä joka toivottavasti savustetaan ulos. Se mihin aikaan joku tulee töihin EI KUULU sinulle.

Periaatteessa ei kuulukaan, mutta meillä on hybridijärjestely ja tietyt toimistopäivät. Nämä säännöt tulee ylempää ja niitä pyritään noudattamaan. Uudella on aina toimistopäivinä hammaslääkäriä, kiinteistövälittäjää ja millon mitäkin jonka vuoksi ei pääse paikalle tai tulee paikalle monta tuntia myöhemmin. Itselleni se ei ole ongelma ja haluaisin itsekin olla toimistolla päivän viikossa, mutta nuo säännöt on samat kaikille. On hieman inhottavaa että joku valitsee joustaa niistä jatkuvasti ja samalla olen huomannut muutaman tiimissä osa-aikaisena töitä tekevän olevan myös närkästynyt siitä että kokoaikainen uusi työntekijä tulee ja menee miten sattuu. Kyse on firman asettamasta yleisestä yhteisestä säännöstä ja tiedän että ellei sitä noudateta, firma laittaa vielä kaikki tulemaan paikalle viidesti viikossa.

Onhan se myös hieman ärsyttävää että joku matkustaa töihin työajalla joka nyt vaan on epäsopivaa ja työajan varastamista.

Ymmärsinkö oikein, että teillä ei toimistopäiviin kuulu liukumat vaan on kiinteä esim. 8-16 työaika?

Vierailija
12/100 |
29.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No just noin, kerrot että olet esimerkiksi kehottanut ottamaan muistiinpanoja mutta henkilö ei niin tee. Kerrot esimerkkitilanteista joissa henkilö ei suoriudu tehtävistään. Usein pari tuntia myöhässä olo on myös aika selvä ongelma. Luulen että sinulle ollaan ihan kiitollisia että tuot asian esiin, koeajan puitteissa on kuitenkin helpointa todeta että henkilö ei ole tehtävään soveltuva. 

Meillä jos on säännöllisesti pari tuntia myöhässä sovituista ajoista, on varoitus, toinen varoitus ja potkut järjestetty hyvin nopeassa järjestyksessä. Meillä ei nipoteta vaan työt saa tehdä aika vapaasti ja aika vapaalla aikataulutuksessa, mutta toisten työtä ei hidasteta olemalla poissa silloin, kun tarvitaan.

Vierailija
13/100 |
29.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei tee muistiinpanoja, niin ei tee. Suoriutuuko töistä? Kehittyykö? Jne siinä ne avainsanat. Samaan työnlopputulokseen voi päästä eritavoin.

Vierailija
14/100 |
29.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sano suoraan asiasta esimiehellesi. Eihän toi nyt kovin normaalilta tapaukselta kuulosta, että yrittää selvitä koeajan loppuun? Kuka idiootti eses sanoo tuollaista ääneen ja miksi? Eri sitkuttelee koeajan ja jättäytyy sitten ikuiselle saikulle vai? En nyt oikein ymmärrä.

Lisäksi tuo on kyllä red flag ettei osaa ottaa ohjeita vastaan. Ei ota jatkossakaan ja hommat kaatuu sitten teidän muiden niskaan. Ota työntekijä puhutteluun, jos olet hänestä nyt vastuussa. Sanoisin suoraan asiasta.

Jos on nyt jo raskasta, niin et kai halua tuosta tapauksesta pysyvää työkaveria?

Kerro napakasti ja suoraan pelin säännöt. Kuuntele hänen vastauksensa, myös rivien välit.

Voi olla oikeasti jokin tilanne painamassa. Kysy, koska tilanne muuttuu. Voi olla että ei pysty keskittymään juuri tuon tilanteen vuoksi. Voi lopulta osoittautua ihan hyväksi työntekijäksi. Avoin keskustelu ensin hänen kanssa, sitten vasta asiaa eteenpäin, jos tarve.

Vierailija
15/100 |
29.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis teilläkö ei ole esimiestä, kun nykyinen on sairauslomalla? Ongelmana ei ole tuo työkaveri, ongelmana olet sinä itse, joka olet keksinyt eräänlaisen varaesimiehen pestin. Sinulle kuuluvat vain ne tietyt jo sovitut asiat, ei esimiestyö, joten lopeta uuden työkaverin pompottaminen ja anna hänen olla myöhässä, se ei kuulu sinulle lainkaan. Esimies hoitakoot asian ja jos hän ei ole paikalla, niin esimiehen esimies.

Vierailija
16/100 |
29.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minkälaiset ihmiset tätä ketjua oikein lukevat ja peukuttavat, kun tällekin täysin järkevälle viestille oli lähinnä alapeukkuja. Samoin muidenkin viestien peukut tuntuvat menevän kokonaan väärin päin.

Ei taida tätä ketjua lukea montaakaan sellaista ihmistä, jotka hoitavat työnsä vastuullisesti. Ei toki tähän aikaan päivästä mikään ihme.

Vierailija
17/100 |
29.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos meidän konttorin rasittavin turskuniisku ei istuisi parhaillaan penkissään, voisin luulla, että puhumme samasta ihmisestä.

Tasaista saamatonta pipertelyä, niiskutusta, voihkimista ja juuri tuo, että työaikaa lyhynnetään kummastakin päästä ja sitten taas voihkitaan, kun on niin hirveästi töitä.

Juu, ei "kuulu" työkaverin asiat minulle, mitta valitettavasti avokonttorissa kuuluu kirjaimellisesti.

Kaksi vuonna on nyt kuunnelty negatiivista taustamölinää, voivottelua ja räkäistä yskää/turskutusta.

Vierailija
18/100 |
29.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pidä ruma nokkasi erossa asioista jotka eivät sinulle kuulu.

Jos on pomon sijaisena, niin kyllä siinä vähän sellaiset asiat kuin alaisten työssä käyminen kuuluvat.

Vierailija
19/100 |
29.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä jos on säännöllisesti pari tuntia myöhässä sovituista ajoista, on varoitus, toinen varoitus ja potkut järjestetty hyvin nopeassa järjestyksessä. Meillä ei nipoteta vaan työt saa tehdä aika vapaasti ja aika vapaalla aikataulutuksessa, mutta toisten työtä ei hidasteta olemalla poissa silloin, kun tarvitaan.

Missä on noin toimiva työpaikka, että potkuja jakelevat työkaverit, ei esimies?

Vierailija
20/100 |
29.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten kehtaa olla pari tuntia myöhässä? Tuosta voisi tehdä jo koeaikapurun?

Onkohan työaikaa määritelty lainkaan? Itsellä ei ole työaikaa ja menen toimistolle joskus 10 aikoihin ja lähden 15 aikoihin. Työskentelen kotoa joka päivä, myös viikonloppuisin ja lomalla tarvittaessa.