Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Paljonko pappi tienaa kuussa? Vaikka luterilaisen kirkon rivipappi.

Vierailija
17.10.2010 |

Lapsuusajan kylässäni pappia pidettiin rikkaana miehenä, mutta onko niin oikeasti? Paljonko pappi ansaitsee tänä päivänä?

Kommentit (435)

Vierailija
281/435 |
21.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

voivoi kirjoitti:

Ons se verovapaata tuloo? Ainakin hyvät kahvi ja kakku edut.

Saavatko papit ottaa luvallisesti kolehtista vähän taskurahaa?

Eikös ne kolehtit kerätä juuri papeille palkanlisäksi?

Ei tietenkään. Eikai oikeasti joku kuvittle jotain noin sairasta?

No kukas niitä tarkastaa?

Sileimmät setelit vaan taskuihin, helppo homma jos on harjaantunut taskuvarkaan käsi.

Ryöstäähän ne pastorit lapsilta puukolla uhaten jopa euroa:

Nais­pastori menetti pappisviran pysyvästi: oli lyönyt vastaan­tulijaa veitsellä ja ryöstänyt 13-vuotiaan

"Pastori oli myös muun muassa ryöstänyt puukolla uhaten euron 13-vuotiaalta lapselta tämän koulumatkalla."

https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000009273284.html

Melkoista sakkia nämä paimenet tai ainakin osa heistä.

No ainakaan omassa seurakunnassani papit eivät yleensä edes koske kolehtihaaviin. Suntio ja muut kolehdinkerääjät tuovat haavit alttarin eteen papin siunattavaksi (pappi ainoataan pitää käsiään haavin päällä) ja sitten vievät rahat sakastiin laskettavaksi. Messun päätyttyä ja papin palatessa sakastiin rahat ovat jo visusti tallessa.

Oho, oikein papin siunattavaksi.

Uskotteko te tälläiseen lapselliseen soopaan, että papilla on käytetävissään jokin erikoinen taikavoima verrattuna muihin ihmisiin?

Koko ajatus siitä, että pappi siunaa rahat on aivan mielipuolinen. Miksi siunaa? Kenelle siunaa? Miten raha muuttuu sen tullessa "siunatuksi"?

Hyvä on, muotoilkaamme siis uudestaan: pappi rukoilee Jumalan siunausta kerätylle kolehdille. Vaikka käytetään ilmaisua "pappi siunaa", siunaus tulee kuitenkin Jumalalta, ja pappi on siinä inhimillisenä välikätenä.

Kiitos, nyt kuulostaa jo hieman järkevämmältä. Hieman.

Miksi et sinä tai jokin toinen seurakuntalainen "siunaa" rahoja? Onko papin "siunaus" mielestäsi tehokkaampi kuin seurakuntalaisen?

Olen itse pappi, mutta ennen vihkimystäkin minulla oli usein tapana tehdä lahjoittamalleni rahalle itsekseni ristinmerkki ja rukoilla sen puolesta.  Samoin toimin myös nykyisin silloin kun en ole itse toimitusvuorossa ja istun penkissä muiden seurakuntalaisten joukossa. En ota kantaa siihen onko siunaus pätevämpi henkilöstä riippuen, mutta koska pappi toimittaa liturgian ja kertoo kolehtikohteen, on asianmukaista että kolehti myös tuodaan hänen luo siunattavaksi. Homma on aivan sama kuin että pappi saarnaa ja jakaa ehtoollisen, eikä ulkoista näitä penkissä istuville seurakuntalaisille. Sitä vartenhan pappi siellä kirkossa on.

Vierailija
282/435 |
21.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Papisto on kumminkin ollut sivistyksen selkärankana pitkään Euroopassa. No, ehkä luonnontieteiden voittokulkua samalla jarruttamassa kylläkin...

No niinpäs onkin, kertakaikkiaan! Bravo.

Kirkko on ollut suurin inhimillisen edistyksen ja kehityksen este ja jarru kautta koko ihmiskunnan historian. Ja on edelleenkin.

Roviolle ja kidutuskammioihin papit ovat rahdaneet henkilöt, jotka ovat nousseet heitä vastaan. Siellä ovat roviolla palaneet sulassa sovussa niin tiedemiehet kuin "noidatkin" ja venytyspenkki on venyttänyt niin köyhän kuin rikkaan.

Itseasiassa uskon, että suuri osa papistosta kaipaa näitä "vanhoja hyviä aikoja". Suomessakin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
283/435 |
21.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
284/435 |
21.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yksikään tuntemani pappi ei asu työsuhdeasunnossa, kyllä sitä yleensä pitää ihan omat vuokrat tai asuntolainat maksaa. Se on kyllä totta, että hautajaisissa ja ristiäisissä saa yleensä nauttia notkuvista kahvipöydistä. Ei oo verottaja vielä keksinyt, että siitäkin voisi jotain nipistää.

Olen itse pappi, ja mielestäni palkka on ihan hyvä. Iltaisin, viikonloppuisin ja juhlapyhinä on tietysti töitä, mutta se nyt oli tiedossa kun töihin lähti. Iltalisiä tai mitään toimituspalkkioita ei vakituisesti töissä olevalle makseta. Ehkä ainoa tilanne, jossa mietin palkan suuruutta ja työn määrää on leirityö. Leirillä ollaan töissä 24 tuntia vuorokaudessa, viikonloppuja tai viikon mittaisia leirijaksoja. Ruuasta maksetaan, samoin meillä leiripäivärahasta vähennetään verot. Leiripäiväraha on n. 35 euroa/vuorokausi, tästä vähennetään 2x5 euroa korvausta lämpimästä ateriasta. Lisäksi 6 päivän mittaisesta leiristä saa yhden leirihyvitysvapaapäivän. Leirillä kuitenkin on vastuussa koko ajan, ja ns. omaa aikaa ei juuri ole. Yötkin menevät "päivystäessä", on lähdettävä jos jotain yöllä sattuu.

Asuin työsuhdeasunnossa. Vuokra oli halvempi kuin muilla. Homeinen luukku. Leirejä on vain muutama vuodessa.

Vierailija
285/435 |
21.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä se pappikaan taidan kaupan kassan ohi sujahtaa ostospusseineen pelkän pyhän hengen varassa. Kyllä hänenkin ostoksensa on rahalla maksettava.

Vierailija
286/435 |
21.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hivenen ohi aiheen. Kuinka moni luterilaisen kirkon pappi oikeasti enää uskoo mihinkään jumalaan?

Varmasti kirkko on ainakin sisäisesti tämän selvittänyt...

Vierailija
287/435 |
21.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työ silloin kun muut ihmiset ja muu perhe vapaalla, viikonloput, illat, juhlapyhät. Ei työaikaa, vaan työpäiviän 24 tavoitettavissa.

Maisterin tutkinto.

Ei taitaisi muita löytyä jotka noilla työajoilla tekisivät tuolla palkalla töitä?

Miten niin ei työaikoja, meidän seurakunnas ainakin ovat jatkuvasti vapaalla,kun ovat esim. rippileirillä viikon niin seuraava viikko vapaata. Ei ne aina OLE TAVOITETTAVISSA. Itse olen myös srk:lla töissä. Aivan samat tunnit kuin muillakin.

Joko et tunne seurakuntatyötä kovin hyvin tai et oikeasti ole seurakunnassa töissä MUTTA seurakunnassa tehdään erilaisia töitä ja osa työntekijöistä on normaalin työaikalain piirissä (kuten viraston väki) ja osa (mm. papisto, diakonit) tekee ns. hengellistä työtä. Hengellisessä työssä on työvelvoite käytännössä 24/7 - periaatteessa hengellisen työn tekijöiden tulee olla tavoitettavissa aina paitsi loma-aikoina (myös vapaapäiviltä voidaan "hälyyttää" töihin esim. sijaistamaan sairastunutta työtoveria). Hengellisen työn tekijät eivät kuitenkaan välttämättä ole seurakuntalaisten tavoitettavissa 24/7, koska myös heillä on oikeus yksityisyyteen ja omaan elämään. Silti he ovat kuitenkin aina kirkkoherran tavoitettavissa. Suosituksena on, että hengellisen työn tekijät voisivat pitää kaksi vapaapäivää viikossa ja papeilla ne ovat pääasiassa arkipäiviä, koska työtehtävät luonnollisesti sijoittuvat pitkälti viikonloppuihin.

Tilanne seurakunnissa vaihtelee mutta meidän isossa kaupunkiseurakunnassa tällä hetkellä on sellainen tilanne, että papeilla on mahdollisuus pitää kaksi perättäistä vapaapäivää keskimäärin vain kerran kolmessa viikosssa... Papin työ ei perheellisen kannalta ole kovin kivaa - paljon ilta- ja viikonlopputöitä sekä leirejä. Mitään ylityö/viikonloppulisiä ei tunneta. Bonuksiakaan ei jaella... ;)

Työ itsessään ei todellakaan ole mitään kahvi/ruokapöydässä istumista; päinvastoin monesti joutuu kiirehtimään tilaisuudesta toiseen. Yhden työpäivän aikana saattaa ehtiä siunaamaan vainajan hautaan, vihkiä parin sekä kastaa lapsen. Kaikkia näitä toimituksia on edeltänyt tapaaminen suruperheen, vihkiparin sekä kasteperheen kanssa ja joka tilaisuuteen on valmisteltava puhe ja virret sekä sovittava käytännön järjestelyistä. On tärkeää, että tilaisuus sujuu perheen toivomalla tavalla. Pappi kohtaa työssään valtavasti ihmisiä - pitää osata kuunnella, keskustella, ymmärtää ja lohduttaa kaikenlaisissa tilanteissa. Päivystävän papin puheille saattaa tulla ihminen, joka kertoo tyynesti aikovansa tehdä tapaamisen jälkeen itsemurhan (ja haluaa varmistaa, että pääsee silti taivaaseen) tai ihminen, jonka naama on murjottu verille tai laitapuolen kulkija, joka tulee kyselemään kahvikupillista. Tai ihminen, joka vain kaipaa juttuseuraa. Pappia voidaan pyytää poliisin mukaan viemään suru-uutista pahaa-aavistamattomille omaisille tai hänet voidaan kutsua antamaan viimeistä ehtoollista kuolevalle vaikka keskellä yötä. Pappi vierailee laitoksissa ja käy tervehtimässä yksinäisiä vanhuksia. Papin työ on erittäin vaihtelevaa ja liikkuvaa; mutta toisaalta myös henkisesti kuormittavaa ja hyvin sitovaa.

Yhteistä sairaanhoitajan ja papin työlle on se, että molemmat ovat tekemisissä ihmisten kanssa. Sekä se, että he kohtaavat ihmisiä hyvin vaikeissakin tilanteissa (vaikea sairaus, lähestyvä oma kuolema tai läheisen kuolema jne.). Minusta olennaisinta ei olekaan se, kuinka paljon palkkaa työstä maksetaan vaan se, että ihminen tulee kohdatuksi ja huomioiduksi sekä saa tilanteessa kaipaamansa lohdutuksen.

t. yksi seurakunnan työntekijä

Vapaapäivänä papin ei tarvi olla edes kirkkoherran tavoitettavissa. Harvinaisen tolloja pappeja teidän seurakunnassa.

Vierailija
288/435 |
21.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

kuuluuko papin lukea Raamattu läpi opiskeluaikanaan ja toisekseen miten ihmeessä uskon asioita opiskellaan yopistossa?

Ei tarvi lukea Raamattua läpi. Sen huomaa...

Vierailija
289/435 |
21.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis kyllähän teologian maisterin opintoihin kuuluu eksegetiikan eli Raamatun tutkimuksen opintoja, niissä käydään läpi Raamatun sisältöä ja syntyhistoriaa. Mutta ei siellä mitään tenttiä ole sen suhteen, että tunteeko nyt jokaisen sivun Raamatusta :)

Itse olen teologian maisteri (en kuitenkaan pappi), enkä ollut opiskeluaikoinani kauhean kiinnostunut Raamatusta. Kyllä silti väitän tuntevani ko. teoksen paremmin kuin moni keskivertokansalainen, sen verran eksegetiikan luennoilla tuli tietoa. Enkä ole edelleenkään lukenut Raamattua läpi ihan kokonaan.

Niitä uskon asioita (mitä sitten ovatkaan) ei sinänsä yliopistoluennoilla opiskella. On kunkin papin itsensä varassa, millä tolalla omat uskonasiat ovat. Mutta pappien opintoihin kuuluu toki seurakuntaharjoittelua ym., joita en siis itse ole käynyt, niissä pääsee jollain tasolla käsiksi papin arkipäivän työhön ja kai niihin uskonasioihinkin. Dogmatiikkaa eli kristinuskon oppeja ja niiden muotoitumista toki opiskellaan, ne ovat faktatietoa, toisin kuin "uskon asiat".

Lisäksi papin / teologian maisterin opintoihin kuuluu vielä paaaljon paljon muuta... Laajasti yleissivistävä koulutus, mahdollistaa monenlaisiin ammatteihin ryhtymisen.

No ei mahdollista.

Vierailija
290/435 |
21.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

voivoi kirjoitti:

Sileimmät setelit vaan taskuihin, helppo homma jos on harjaantunut taskuvarkaan käsi.

Nais­pastori menetti pappisviran pysyvästi: oli lyönyt vastaan­tulijaa veitsellä ja ryöstänyt 13-vuotiaan

"Pastori oli myös muun muassa ryöstänyt puukolla uhaten euron 13-vuotiaalta lapselta tämän koulumatkalla."

No ainakaan omassa seurakunnassani papit eivät yleensä edes koske kolehtihaaviin. Suntio ja muut kolehdinkerääjät tuovat haavit alttarin eteen papin siunattavaksi (pappi ainoataan pitää käsiään haavin päällä) ja sitten vievät rahat sakastiin laskettavaksi. Messun päätyttyä ja papin palatessa sakastiin rahat ovat jo visusti tallessa.

Uskotteko te tälläiseen lapselliseen soopaan, että papilla on käytetävissään jokin erikoinen taikavoima verrattuna muihin ihmisiin?

Koko ajatus siitä, että pappi siunaa rahat on aivan mielipuolinen. Miksi siunaa? Kenelle siunaa? Miten raha muuttuu sen tullessa "siunatuksi"?

Hyvä on, muotoilkaamme siis uudestaan: pappi rukoilee Jumalan siunausta kerätylle kolehdille. Vaikka käytetään ilmaisua "pappi siunaa", siunaus tulee kuitenkin Jumalalta, ja pappi on siinä inhimillisenä välikätenä.

Miksi et sinä tai jokin toinen seurakuntalainen "siunaa" rahoja? Onko papin "siunaus" mielestäsi tehokkaampi kuin seurakuntalaisen?

Olen itse pappi, mutta ennen vihkimystäkin minulla oli usein tapana tehdä lahjoittamalleni rahalle itsekseni ristinmerkki ja rukoilla sen puolesta.  Samoin toimin myös nykyisin silloin kun en ole itse toimitusvuorossa ja istun penkissä muiden seurakuntalaisten joukossa. En ota kantaa siihen onko siunaus pätevämpi henkilöstä riippuen, mutta koska pappi toimittaa liturgian ja kertoo kolehtikohteen, on asianmukaista että kolehti myös tuodaan hänen luo siunattavaksi. Homma on aivan sama kuin että pappi saarnaa ja jakaa ehtoollisen, eikä ulkoista näitä penkissä istuville seurakuntalaisille. Sitä vartenhan pappi siellä kirkossa on.

Kiitos pappi.

Kun nyt mainitset tuon ehtoollisen niin muutama kysymys sinulle siitä.

Otaksun, että olet ev.lut pappi.

Oletko koskaan ajatellut kuinka paljon teidän ehtoolliskaavanne eroaa Jeesuksen viimeisestä ehtoollisesta, eli ilta-ateriasta, jonka hän asetti esimerkiksi?

Nostiko Jeesus itsensä opetuslasten yläpuolelle, kuten te papit toimitte jakaessanne ehtoollista?

Vaatiko Jeesus sitä, että opetuslapset konttaavat hänen jaloissaan kuin orjat tai piestyt koirat? Näinhän te vaaditte seurakuntalaisia tekemään.

Ottiko Jeesus tästä työstään, tai muistakaan töistään, palkkaa, kuten te teette?

Oletko koskaan ajetellut että te toimitte Jeesuksen nimenomaista käskyä vastaan ja ilmeisesti ette edes ymmärrä hävetä sitä?

Ruokkiiko teidän ylivertaisuusvinoumaanne se, että muut ihmiset matelevat jaloissanne?

Vierailija
291/435 |
21.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

kuuluuko papin lukea Raamattu läpi opiskeluaikanaan ja toisekseen miten ihmeessä uskon asioita opiskellaan yopistossa?

Ei tarvi lukea Raamattua läpi. Sen huomaa...

Ei ehkä ole pakollista, mutta Itä-Suomen yliopistossa oli ainakin minun aikanani pakollinen raamatuntuntemustentti, joka on yllättävän haastava ellei ole lukenut Raamattua kertaalleen läpi. Tentti oli siitä ovela, että kertaalleen hyväksytysti suoritettua tenttiä ei voinut enää uusia arvosanasta riippumatta. Totta on että Raamatun lukeminen on papin työssä vähintäänkin suotavaa, hankalaahan se on lähteä saarnoja kirjoittamaan jos kokonaisuus ei ole hallussa.

Vierailija
292/435 |
21.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kröhöm. En väitä ettei sairaanhoitajan työ ole vaikeaa, tiedän miten kiireistä heillä on ja kuolevan ihmisen vierestä seuraaminen ei todellakaan ole hauskaa. Olen seurannut heidän työtään läheltäkin.

Mutta ei papeillakaan sen helpompaa ole. Oletko koskaan seurannut papin työtä?

He kirjoittavat saarnat ja joutuvat miettimään tarkalleen mitä kirjoittavat, ettei käsitys uskonnosta vääristy, he opettavat rippikoululaisille uskon asioita(huom. teinien joukosta löytyy myös näitä 'haistakaa v**** kaikki'-teinejä, yritäpä siinä sitten saada heidän päähänsä järkeä) ja pitävät häät ja hautajaiset, nuorten iltoja sun muita. Ja tässähän on vasta helppo osio. Mietipä tilanne, hautajaiset. Pappi käy läpi tilanteen ja yrittää auttaa henkilöä, jolta on puoliso kuollut. Kysyessään miten puoliso kuoli, henkilö vastaa hänen tehneen itsemurhan. MITÄ SIIHEN VOI SANOA?

Toiseksikin kokemuksesta tiedän, että kun läheisesi kuolee saatat olla Jumalalle hyvinkin vihainen, jolloin purat tämän juuri pappeihin. ''Miksi Jumala vei minulta puolison, miksi hän jätti minut yksin? Mikseivät minun lapseni saaneet pitää molempia vanhempiaan''

No pappi, vastaappa siihen. Tässä vaiheessa pitäisi muistaa että hekin ovat vain ihmisiä.

He myös auttavat ihmisiä heidän surujensa kanssa, yrittävät ohjata heitä eteenpäin.

käyvät myös juuri näiden kuolevien ihmisten luona puhumassa, samojen ihmisten joita sairaanhoitajat yrittävät pitää hengissä.

Itse olin sitä mieltä ennen, että pappien työ oli helppoa, ja mietin erään tuttuni valintaa ryhtyä papiksi. Hän kuitenkin valaisi minulle työkuvaansa ja nyt ymmärrän että ei se todellakaan ole helppoa. Eikä se ole siitä kiinni, uskotko Jumalaan vai et, itse en ole asiasta varma ,ja joka tapauksessa pappi on minua työnsä puolesta auttanut jaksamaan.

Itse en ole kummallakaan alalla.

Turha nostaa pappeja jalustalle. Itsepä ovat ammattiinsa alkaneet. Papit voisivat olla enemmän hiljaa ja vähemmän ylimielisiä. He vääristelevät uskoa kuten kirkossa on nykyisin trendinä.

Vierailija
293/435 |
21.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Papin työ on vielä erityisesti maalla sellaista kokonaisvaltaista kutsumustyötä! Vai oikeastiko sinulle potilaat soittelee jatkuvasti kotiin ja lähdet ihmisten luokse vaikka iltamyöhällä kuuntelemaan murheita ja pitämään kädestä kiinni? Papin työ on todellakin toisenlaista kuin lääkärin, hoitajan tai opettajan. Siinä ei ole niin konkreettisia työaikoja (siis puhutaan ns. maalaispapeista) vaan olet tavallaan aina töissä ja käytettävissä työhösi. Toki jotkut papit ei ole ja vetää rajan, mutta kyllä monet edelleen on.

Mitä sairaanhoitajiin tulee, niin mikään muu ammattiryhmä ei nykyään nosta itseään siihen asemaan kuin he. Fakta on, että sairaanhoitajissa on kaikkea. Sairaanhoitajakoulutukseen otetaan nykyään niin huonoa ainesta paremman joukossa, että mulle on ihan turha tulla selittämään, että sairaanhoitaja=hyvä, ahkera ja osaava. Ei ole. Jotkut on, jotkut ei. Suurin osa siltä väliltä. Sitä paitsi sairaanhoitajan työ on aika yksinkertaista duunia. Mulle sanoi suoraan ammatinvalintapsykologi, että ei kannata hakeutua, koska itsenäiseen ajatteluun tottunut ja nokkela ihminen turhautuu siinä hommassa. Työkavereina on useampi ex-hoitaja ja kaikki sanovat alavaihdon syyksi sen saman eli työ oli liian kapeaa, näköalatonta ja mahdollisuus kehittyä/edetä olematon. Ts. pitivät liian helppona peruspuurtamisena, koska heillä oli kunnianhimoa ja älliä muuhunkin.

Papeilla on vapaapäivät. Omaa tyhmyyttä, jos ovat aina tavoitettavissa.

Vierailija
294/435 |
21.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

voivoi kirjoitti:

Kiitos pappi.

Kun nyt mainitset tuon ehtoollisen niin muutama kysymys sinulle siitä.

Otaksun, että olet ev.lut pappi.

Oletko koskaan ajatellut kuinka paljon teidän ehtoolliskaavanne eroaa Jeesuksen viimeisestä ehtoollisesta, eli ilta-ateriasta, jonka hän asetti esimerkiksi?

Nostiko Jeesus itsensä opetuslasten yläpuolelle, kuten te papit toimitte jakaessanne ehtoollista?

Vaatiko Jeesus sitä, että opetuslapset konttaavat hänen jaloissaan kuin orjat tai piestyt koirat? Näinhän te vaaditte seurakuntalaisia tekemään.

Ottiko Jeesus tästä työstään, tai muistakaan töistään, palkkaa, kuten te teette?

Oletko koskaan ajetellut että te toimitte Jeesuksen nimenomaista käskyä vastaan ja ilmeisesti ette edes ymmärrä hävetä sitä?

Ruokkiiko teidän ylivertaisuusvinoumaanne se, että muut ihmiset matelevat jaloissanne?

Kiitos kysymyksistäsi. Kyllä, olen luterilaisen kirkon pappi. Vastaan nyt vain lyhyesti, koska palsta on kohta sulkeutumassa.

Pappi toistaa ehtoollisella Jeesuksen sanat "tämä on minun ruumiini..." ja "tämä on minun vereni..." Yksityiskohdat ovat vaihdelleet aikojen saatossa, ja siinä missä Jeesuksen asettama ehtoollinen oli konkreettinen ateria, nykyisellään se on muodostunut symbolisemmaksi öylätin ja pienen viinipikarin kera.

Mitä tarkoitat jaloissa konttaamisella? En ole sellaista nähnyt, ja jos joku rupeaisi niin tekemään, tuntisin oloni varsin kiusaantuneeksi. Jos viittaat polvistumiseen alttarilla, ei se ole pakollista. Siinä ei polvistuta papille lihaa ja verta olevana ihmiselle, vaan Jumalalle. Aivan samoin itsekin polvistun silloin kun ehtoollisenjaon lopussa jakoparini jakaa leivän ja viinin minulle, vaikka hän olisi maallikko ilman pappisvihkimystä. Kuten aiemmin kirjoitin, olen tavallinen ihminen, eikä minulla ole oikeutta pitää itseäni muita parempana.

Raamatussa kerrotaan selkeästi että seurakunnan paimenella on oikeus saada työstään korvaus. Kun muistetaan että pappi tekee työtään kokoaikaisesti, olisi vähän hankalaa tehdä sitä vapaaehtoisena, kun elämään kuitenkin tarvitaan rahalla hankittavia hyödykkeitä.

Vierailija
295/435 |
21.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kröhöm. En väitä ettei sairaanhoitajan työ ole vaikeaa, tiedän miten kiireistä heillä on ja kuolevan ihmisen vierestä seuraaminen ei todellakaan ole hauskaa. Olen seurannut heidän työtään läheltäkin.

Mutta ei papeillakaan sen helpompaa ole. Oletko koskaan seurannut papin työtä?

He kirjoittavat saarnat ja joutuvat miettimään tarkalleen mitä kirjoittavat, ettei käsitys uskonnosta vääristy, he opettavat rippikoululaisille uskon asioita(huom. teinien joukosta löytyy myös näitä 'haistakaa v**** kaikki'-teinejä, yritäpä siinä sitten saada heidän päähänsä järkeä) ja pitävät häät ja hautajaiset, nuorten iltoja sun muita. Ja tässähän on vasta helppo osio. Mietipä tilanne, hautajaiset. Pappi käy läpi tilanteen ja yrittää auttaa henkilöä, jolta on puoliso kuollut. Kysyessään miten puoliso kuoli, henkilö vastaa hänen tehneen itsemurhan. MITÄ SIIHEN VOI SANOA?

Toiseksikin kokemuksesta tiedän, että kun läheisesi kuolee saatat olla Jumalalle hyvinkin vihainen, jolloin purat tämän juuri pappeihin. ''Miksi Jumala vei minulta puolison, miksi hän jätti minut yksin? Mikseivät minun lapseni saaneet pitää molempia vanhempiaan''

No pappi, vastaappa siihen. Tässä vaiheessa pitäisi muistaa että hekin ovat vain ihmisiä.

He myös auttavat ihmisiä heidän surujensa kanssa, yrittävät ohjata heitä eteenpäin.

käyvät myös juuri näiden kuolevien ihmisten luona puhumassa, samojen ihmisten joita sairaanhoitajat yrittävät pitää hengissä.

Itse olin sitä mieltä ennen, että pappien työ oli helppoa, ja mietin erään tuttuni valintaa ryhtyä papiksi. Hän kuitenkin valaisi minulle työkuvaansa ja nyt ymmärrän että ei se todellakaan ole helppoa. Eikä se ole siitä kiinni, uskotko Jumalaan vai et, itse en ole asiasta varma ,ja joka tapauksessa pappi on minua työnsä puolesta auttanut jaksamaan.

Itse en ole kummallakaan alalla.

Turha nostaa pappeja jalustalle. Itsepä ovat ammattiinsa alkaneet. Papit voisivat olla enemmän hiljaa ja vähemmän ylimielisiä. He vääristelevät uskoa kuten kirkossa on nykyisin trendinä.

Juuri tuo ylimielisyys on kuvottavaa. Toisaalta kertoohan se paljon heidän henkisestä pienuudestaan.

Vierailija
296/435 |
22.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yliopistosta ei valmistuta papiksi, vaan teologian maisteriksi. Kirkko hoitaa pappisvihkimyksen, joka on edellytys papin viralle. Myös pastoraalitutkinnot kuuluvat kirkon vastuulle (Kirkon koulutuskeskus, tuomiokapitulit), ei yliopiston.

Opintoihin kuuluu harjoittelu seurakunnassa, jos aikoo papiksi. Opintoihin kuuluvat myös jumalanpalvelusharjoittelu ja saarnojen tekeminen. Aika paljon kirkkohommaa tehdään yliopistossa.

Vierailija
297/435 |
22.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En kahehdi pappeja. Saattohoidot, omaisten kanssa toimiminen, rippileirit, ristiäisiä ihmisten kodeissa, joista ei aina voi tietää mihin joutuu...sielunhoito..Miksi papin virkoihin ei tahdo olla hakijoita, jos se on helppoa ja hyvin palkattua? 

Pappi ei tee saattohoitoa. Suurin osa kodeista on tavallisia koteja. Erikoisemmatkaan kodit eivät ole sellaisia, mistä ei selviäisi.

Vierailija
298/435 |
22.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Papin palkka on usein 2500- verot. Suuressa osissa seurakuntia pappi esim lähtee paikalle keskell yötä 45 min varoitusajalla poliisin kanssa jos joku on hypännyt junan alle tai lapsi kuollut. Ei mitään lisiä.  Kyllä siitä musta voisi vähän enemmän maksaa.  Kuinka moni muu ammattiryhmä vetäisi esim kokonaisen viikon nuortenlieirejä -yöt ja päivät kiinni, ilman ekstrarahoja-ei moni-sen tiedän.

Et ole kuullut leiripäivärahoista ja leirivapaista?

Vierailija
299/435 |
22.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmiset, jos ette tunne teologian koulutukseen liittyviä asioita, älkää mustamaalatko tieteenalaa. Monelle opiskelemaan lähtevällekin tulee yllätyksenä, ettei teologia olekaan uskonnollista.

On hienoa, että kirkko vaatii papeiltaan yleissvistävän koulutuksen. Jos ei vaatisi, teologia tieteenä jatkuisi yliopistoissa, mutta kulttuurissame suuren vaikutuksen omaavan kirkon papit olisivat vähemmän tietoisia yhteiskunnasta, kulttuurista ja historiasta. Teologia tieteenä on modernisoitunut, eikä se ole mikään "pappiskoulu", sillä yliopistot ovat itsenäisiä ja tiede ei ole kirkon alaisuuessa toimivaa. Toki harjoittelut on käytävä seurakunnassa jos haluaa papiksi, jotta on paremmin ammattiin sopiva. Harjoittelut voi suorittaa muualla kuin uskonnollisessa yhteisössä jos ei pyri hengelliseen työhön, vaan vaikkapa toimittajaksi sanomalehteen.

Toki suuri osa opiskelijakunnasta on "uskonnollista", koska moni opiskelija pyrkii uskonnollisiin yhteisöihin töihin. Mielestäni se on yksi syy siihen, että stereotypiat tieteenalan uskonnollisuudesta säilyvät. Itse olen teologian maisterina opetusalalla, eikä työhöni kuuluni tunnustuksellisuus. Rikkoisin lakia jos sotkisin hengellisyyden opetukseeni ja hyvä niin. Ennen vanhaan näitä kahta ei erotettu, mutta se oli silloin.

Jokainen meistä on jonkinlainen keittiöteologi, mutta suosittelen myös ajantasaisen yliopistoteologian opiskelua kaikille! Millaisen väikkärin sinä tekisit?

Papit ovat teologian tieteenalan käyntikortti. Joten kyllä voi arvostella tieteenalaa sen edustajien perusteella.

Vierailija
300/435 |
22.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ette ymmärrä ollenkaan sitä henkistä vastuuta mikä papilla on. Et nimittäin voi saarnata sunnuntaijumalanpalveluksessa Raamatusta jos et osaa Raamattua vaikka takaperin ja unissasi, eli käytännössä pitäisi jatkuvasti itse lukea Raamattua kannesta kanteen. Tähän ei pakoteta teologisessa, mutta uskon ettei moni ole edes kannesta kanteen kertaakaan lukenut Pyhää sanaa. Minä olen, ja se on osattava ennen kun lähdet saarnaamaan. Olen kuullut joidenkin saarnaavan puuta heinää eräässä seurakunnassa. jOs opetat väärin, alkaako se painaa josskin vaiheessa? Vastuu EI olekaan kuulijoilla, vaan opettajalla.

itse nuorena olen soittanut parille papille keskellä yötä kun oli sellainen "sielunhätä". Enää en sitä tekisi, mutta tätäkin voi olla.

Tietenkin joku sairaanhoitan työ on rankkaa ja fyysistäkin, erilailla kuoleman kanssa tekemisissä, mutta onhan heilläkin sairaalapapit joilla se vastuu on kuolevan sielunhoidosta.

Papin vastuu on yhtä kova kuin peikkotieteen tohtotrilla.

no juuri tätähän VOI ajatella, ja ne joilta puuttuu uskonelämä, ajattelee näin. Ei papiksi ryhdytä jos ei ole uskonelämää. Ateistihan ei ole vastuussa koskaan mistään, ja helpolla pääsee kun vaan ajattelee noin, ei vastuuta ikinä mistään, sen kun vaan eletään ja ollaan vaan, koskaan ei tarvitse miettiä seurauksia.

Eräs Oulun pappi on sanonut julkisesti olevansa agnostikko, joten ei ei papeilla välttämättä ole uskonelämää.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yhdeksän yksi