2v ikäero sisarusten välillä ei ole hyvä, silti suurin osa haluaa sen?
Kommentit (67)
No varmaan haluaa saada asuntolainan maksettua ja muutenkin nostaa elintasoa. Ei voi olla vuositolkulla töistä pois kun siitä saa sen 200€ netto. Ehkä lievästi huonosti palkattua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä on ikäero 2 v 4 kk eikä parempi voisi olla.
Onko kokemusta muusta? Jaksoitko hoitaa molemmat kotona itse?
Mulla ei henkilökohtaisesti ole omien lasten kohdalta muusta kokemusta kun niitä omia lapsia on nuo kaksi. Yksinään en missään vaiheessa ole lapsia hoitanut, heillä on aina ollut myös isä saatavilla.
Eikä isompi siis ollut päivökodissa?
Vierailija kirjoitti:
No varmaan haluaa saada asuntolainan maksettua ja muutenkin nostaa elintasoa. Ei voi olla vuositolkulla töistä pois kun siitä saa sen 200€ netto. Ehkä lievästi huonosti palkattua.
Jos on perus vuoden-puolitoista per lapsi pois töistä, on se ansioiden kannalta ihan sama tekeekö lapset kahden, viiden vai kymmenen vuoden ikäerolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitä ihmettelen että kun vanhemmat tuovat kovasti esille uupumustaan tänä päivänä, kuinka se omien lasten hoitaminen on niin rankkaa, ja pitää jo pienikin esikoinen (2v) laittaa päiväkotiin vauvan alta, että eikö tosiaan ymmärretä tätä asiaa? Lapsia ei ole pakko tehdä vuoden parin välein.
Vanhemmuuden vaatimukset ovat nykyään liian kovat.
Mitkä ne vaatimukset on? Ennen hoidettiin kaikki lapset kotona, nykyään ei enää osata hoitaa edes kahta omaa lasta kerrallaan.
Meillä on tytöillä ikäeroa 1 v 5 kk. Olivat jo lapsena parhaat kaverit ja edelleen nelikymppisinä. En ole koskaan kokenut asiassa mitään ongelmaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitä ihmettelen että kun vanhemmat tuovat kovasti esille uupumustaan tänä päivänä, kuinka se omien lasten hoitaminen on niin rankkaa, ja pitää jo pienikin esikoinen (2v) laittaa päiväkotiin vauvan alta, että eikö tosiaan ymmärretä tätä asiaa? Lapsia ei ole pakko tehdä vuoden parin välein.
Mitkä ne vaatimukset on? Ennen hoidettiin kaikki lapset kotona, nykyään ei enää osata hoitaa edes kahta omaa lasta kerrallaan.
Sivusta kysyn, milloin oli tämä "ennen" ja mitä tarkoitat "hoitamisella"?
Vierailija kirjoitti:
WHO suosittelee raskauksien väliin ihan äidin ja lapsen terveyden vuoksi vähintään kahta vuotta. Tämän suosituksen mukaan terveyden kannalta hyvä ikäero on siis vajaa kolme vuotta.
Meillä meni sitten ihan nappiin kun vanhempi 2 v 11 kk.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei vaan siellä kotona keikkui keskenään lapsia ja äiti teki kotitöitä, kahvitteli ja harrasti.
Minua hoiti viisi vuotta vanhempi sisko ja itse hoidin pikkusiskoa myös reilusti alle kouluikäisenä.
Yksin ulkoiltiin.
Meillä oli kahdella vanhimmalla lapsella ikäeroa tasan kaksi vuotta. Heistä tuli mahtava tiimi ja toistensa parhaat kaverit.
Nuorin syntyi neljä vuotta keskimmäisen jälkeen, ja on ollut aina orpo piru.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos on perus vuoden-puolitoista per lapsi pois töistä, on se ansioiden kannalta ihan sama tekeekö lapset kahden, viiden vai kymmenen vuoden ikäerolla.
Eikä ole. Tipahtaa uraputkesta ja jää johonkin pätkä-limboon. On järkevämpää olla kerralla pois sen 2 vuotta per lapsi - mieluiten 1,5 vuotta/ lapsi kun tekee mahd. pienellä ikäerolla, eikä parin vuoden välein 2 vuotta pois.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ennen hoidettiin, juupajuu. Ennemminkin "hoidettiin". 50- ja 60-luvulla kun perheessä oli lapsia kuin lampaita, perheen vanhimmasta tytöstä tuli lapsenpiika. Uuden lapsen synnyttyä tämä työnnettiin vaan vanhemmille lapsille hoidettavaksi jonon jatkoksi. Siihen aikaan lapset muutenkin oli kotona myös työvoimaa. Lastenhoito siihen aikaan oli muutenkin lähinnä sitä että lapset ruokittiin aamulla, laitettiin päiväksi ulos ja huudeltiin illalla sisään ja annettiin taas ruokaa, ja toivottiin että suunnilleen sama määrä lapsia tulee takaisin kotiin kuin sieltä aamulla oli ulos lähtenytkin. Eikä tuo nyt niin haitannut jos ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin meilläkin ja tytöt ovat aikuisenakin parhaita kavereita keskenään.
Niin mekin tytöt ollaan parhaita kavereita, ikäeroa 6 vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin meilläkin ja tytöt ovat aikuisenakin parhaita kavereita keskenään.
Niin mekin tytöt ollaan parhaita kavereita, ikäeroa 6 vuotta.
Minä en ole siskoni kanssa edes puheväleissä. Kiusasi koko lapsuuteni ja nuoruuteni.
Ikäeroa 5,5 vuotta.
Muutama minuutti riitti ikäeroksi, ja hyvin on toiminut. Oikea kuninkaallinen onnenpotku, kuten ranskalaiset sanovat kaksosten syntymästä.
Suhde jäänee pinnallisemmaksi kahden kanssa, kun se yhden kanssa ei tehdä uniikisti mitään. Muutenkin pienen kanssa toimii välillä autopilotilla. Kun lapsi kasvaa, se vaatii ja huomaa asioita. Emmä tiedä, saako vanhempikaan siitä mitään, että on kaksi pientä kerralla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei vaan siellä kotona keikkui keskenään lapsia ja äiti teki kotitöitä, kahvitteli ja harrasti.
Minua hoiti viisi vuotta vanhempi sisko ja itse hoidin pikkusiskoa myös reilusti alle kouluikäisenä.
Yksin ulkoiltiin.
Et voi yleistää. Kyllä monet hoiti myös hyvin lapsensa. Kuten oma äitini ja samoin olen itsekin hoitanut 3v-5v esikoisen samalla kun olin nuoremman kanssa kotona. Toki tein välillä keikkatöitä myös samalla, mutta päiväkotiin esikoinen meni vasta 5v. Fiksuja lapsia, nyt jo yläkoulussa. En ymmärrä miksi nykyään asenne on se, että omien lasten hoitaminen on aivan ylivoimaista ja on vieraiden tehtävä automaationa hoitaa omat lapset. Niin voidaan käyttää myös sanaa varhaiskasvattaa, mutta se ei muuta mitään. Päiväkodeissa hurja tilanne tällä hetkellä, harvassa saa laadukasta varhaiskasvatusta, ja 2v nyt yleensäkin on sielläkin eniten vailla turvallisen aikuisen huomiota.
Meillä ikäerot 2,5v ja 1,5 v. Läheisiä ovat kaikki kolme toistensa kanssa.
Kaikki hoidin kotona, nuorin meni 4v päiväkotiin.
Paras ikäero on enintään 2v. lasten kannalta, koska kotona leikkikavereita ja isompana tulee monet asiat tarpeeksi samaan aikaan joka yhdistää.
Mutta aikuisen jaksamisen kannalta varmaan joku 4v ikäeroa lapsilla paras.
Lsjd kirjoitti:
Suhde jäänee pinnallisemmaksi kahden kanssa, kun se yhden kanssa ei tehdä uniikisti mitään. Muutenkin pienen kanssa toimii välillä autopilotilla. Kun lapsi kasvaa, se vaatii ja huomaa asioita. Emmä tiedä, saako vanhempikaan siitä mitään, että on kaksi pientä kerralla.
What? Mitä lapsi saa siitä että on lauma lapsia sitten kerrallaan??
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun äitini teki lapset viiden vuoden välein, marisi aina ja laiminlöi kaikki. Mutta sen ajan mittapuun mukaan oli äitien parhaimmistoa.
Milloin olet siis syntynyt?
En minä ainakaan ole kuullut, että tuollainen marttyyrin marina ja lasten laiminlyönti olisi lähimmän sadan vuoden aikana Suomessa mitenkään toivottavaa tai parasta äitiyttä.
Olen syntynyt 70-luvulla ja meitä oli perheessä kolme lasta, joista olin nuorin. Äiti oli kotona meitä hoitamassa ja hoiti samalla myös paria hoitolasta siihen saakka, että menin neljän vanhana päiväkotiin. Muistan tosi rauhallisen ja iloisen lapsuuden, jossa hyvä ruoka oli yksi iso asia. Yhä vieläkin äitini ja myls isäni ovat minulle tärkeitä, he ovat myös todella upeat isovanhemmat lastenlapsilleen.
Ennenhän sellaista sai ottaa mielin määrin.