Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä tehdä opettajan tutkinnolla?

Vierailija
27.09.2023 |

Mitä muuta voisin tehdä luokanopettajan tutkinnolla? Olen maisterivaiheessa ja aloitin jo työt. Nyt jo lopen kyllästynyt koulumaailmaan ja näiden nykylapsien ja -perheiden menoon. Tuntuu, että olen vain heidän palvelijansa, uupunut sellainen

Kiitos

Kommentit (164)

Vierailija
101/164 |
10.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä vaan.

Itse olen yhden firman toimari. Oppinut asioita matkalla, minun etuni on hyvä kielitaito monessa eri kielessä.

Mitään muuta tutkintoa ei ole. 

Tsemppiä muutokseen. Minä olin 5v ope hommissa, sitten hirtti kiinni.

Vierailija
102/164 |
12.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Mitä vaan.

Itse olen yhden firman toimari. Oppinut asioita matkalla, minun etuni on hyvä kielitaito monessa eri kielessä.

Mitään muuta tutkintoa ei ole. 

Tsemppiä muutokseen. Minä olin 5v ope hommissa, sitten hirtti kiinni.

Kiitos vastauksesta. 

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/164 |
12.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helsingissä on avustajia.

Vierailija
104/164 |
12.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Helsingissä on avustajia.

Jaa mihinkäs se lainaus jäi. Kommentoin siihen, kun joku väitti, että kouluissa ei ole missään avustajia, vaan koulunkäynninohjaajia.

Vierailija
105/164 |
12.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen opettaja. Jos pystyisin, vaihtaisin alaa välittömästi. En suosittele opettajanhommia kenellekään. Koulusta on tehty järkyttävä ympäristö, opettajan työ on kaikkea muuta kuin opettamiwta, ja suunta on vain alaspäin.

Vierailija
106/164 |
12.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Muita opettajia tai lasten ja nuorten kanssa työskenteleviä paikalla? Miten jaksatte tätä todellisuutta?

Ap

Ei sitä enää jaksakaan. Kouluttauduit alalle kymmenisen vuotta liian myöhään, silloin alkoi meno muuttumaan. Istutaan kyyryssä kännykkään liimautuneena, ahdistutaan jos pitää puhua jollekulle ja on vain oikeuksia, ei velvollisuuksia. Kaikki on kamalaa ja mikään ei kiinnosta, oma-aloitteisuutta ei ole, ei enää kyetä lukemaan pitkiä tekstejä eikä kirjoittamaan esseitä. Mitään vanhoja materiaaleja tai tehtäviä ei voi enää käyttää, kun ovat _aivan_ liian vaikeita nykyään. 

Hyvä ajatus lähteä nyt, muuten on riski jäädä alalle. Suosittelisin sitä väitöskirjaa sellaisella teemalla, että se avaa mahdollisuuksia uuteen suuntaan. Tai mites olis politiikka tai järjestötoiminta / NGO:t? Tai joku oppilaitoksen some-vastaava, tuntuu olevan aika rento duuni. Koulutussuunnittelija, opintosihteeri, opinto-ohjaaja tai muut tukihenkilöstön tehtävät? Tai perustat yrityksen ja tarjoat esim. harrastuspalveluita, kun yhdistät opettajan osaamisen harrastukseesi?

Vierailija
107/164 |
12.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Esim. kunnalla tai valtiolla koulutuksen suunnittelu- ja kehitystehtävissä. Itse olen koulutukseltani aineenopettaja ja töissä yliopistolla hallinnollisissa hommissa. Kollegoina on muitakin opettajia, jotka huomasivat olevansa enemmän kiinnostuneita koulutuksen toteutuksen suunnittelusta kuin varsinaisesta opettamisesta.

Eikö yksi suurin valituksenaihe opettajilla ole se, että heidän työtään jatkuvasti "kehitetään" ja keksitään kaikenlaista turhaa jippoa ja himmelihommelia, jotka vievät opettajilta kohtuuttomasti työaikaa? Ehkä näitä suunnittelijoita ei siis pitäisi tulla enää yhtään lisää, etenkään ihmisistä, jotka eivät edes ole olleet kovin kauaa opettajina. 

Vierailija
108/164 |
12.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan uskomatonta, että etuoikeutetussa asemassa oleva verrattain suurta palkkaa nauttiva opettaja valittaa asemaansa. Miksi sitten opiskelit tutkinnon, jos työ ei nappaa? Veit joltain motivoituneelta hakijalta opiskelupaikan. Voi helvetti mitä lelliperseitä sitä nykyään on olemassa. 

Vierailija
109/164 |
12.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään opettajat valittavat kaikesta. Ei ihme, että sama valittaminen ja lusmuilu tarttuu myös koululaisiin. Nyt teidän pitäisi ryhdistäytyä tai homma karkaa käsistä. Pilaatte lasten tulevaisuuden huonolla esimerkillänne. Toivottavasti Kokoomus leikkaa teidän palkkoja. 

Vierailija
110/164 |
12.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin aineenopettajan tutkinnolla jotain 6-7 vuotta poissa opetustyöstä. Tein väikkärin, tutkimusta, mutta se vasta sairas maailma onkin. Palasin lukioon aineenopettajaksi, palkka 4700 e / kk ja pitkät lomat. 

Vierailija
111/164 |
12.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Ihan uskomatonta, että etuoikeutetussa asemassa oleva verrattain suurta palkkaa nauttiva opettaja valittaa asemaansa. Miksi sitten opiskelit tutkinnon, jos työ ei nappaa? Veit joltain motivoituneelta hakijalta opiskelupaikan. Voi helvetti mitä lelliperseitä sitä nykyään on olemassa. 

Opiskelin tutkinnon 30 vuotta sitten. Silloin opettajan työ ja koulumaailma olivat ihan eri asia kuin tänään. Jos voisin muuttaa menneisyyden valintojani, olisin valinnut toisin.

Sinä lelliperseilijä voisit mennä koululle katsomaan vaikka puoleksi vuodeksi millainen "asema" opettajalla on ja miten "suurta palkkaa" opettaja nauttii. Sen kokeilun jälkeen kirjoittaisit tuohon tyyliin.

Vierailija
112/164 |
12.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Opiskelin tutkinnon 30 vuotta sitten. Silloin opettajan työ ja koulumaailma olivat ihan eri asia kuin tänään. Jos voisin muuttaa menneisyyden valintojani, olisin valinnut toisin.

Sinä lelliperseilijä voisit mennä koululle katsomaan vaikka puoleksi vuodeksi millainen "asema" opettajalla on ja miten "suurta palkkaa" opettaja nauttii. Sen kokeilun jälkeen kirjoittaisit tuohon tyyliin.

Olen ammatiltani palomies. Te veltot velliperseopettajat saatte parempaa palkkaa kuin minä, vaikka teette puolet kevyempää työtä, jossa on lyhyemmät työpäivät, viikonloput vapaat, ei vuorotyötä ja ihan naurettavan pitkät palkalliset lomat. Helvetin velliperseet, menisitte itse kokeilemaan oikeita töitä, voisitte karaistua. 

Vierailija
113/164 |
12.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Olen ammatiltani palomies. Te veltot velliperseopettajat saatte parempaa palkkaa kuin minä, vaikka teette puolet kevyempää työtä,

Eiväthän opettajien lomat ole palkallisia. Opettaja saa palkkaa tasan pitämistään tunneista, eikä niitä tunteja lomalla pidetä. 

Vierailija
114/164 |
12.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Esim. kunnalla tai valtiolla koulutuksen suunnittelu- ja kehitystehtävissä. Itse olen koulutukseltani aineenopettaja ja töissä yliopistolla hallinnollisissa hommissa. Kollegoina on muitakin opettajia, jotka huomasivat olevansa enemmän kiinnostuneita koulutuksen toteutuksen suunnittelusta kuin varsinaisesta opettamisesta.

Tämän kaltaiset tehtävät saattaisivat kiinnostaa minuakin. Mutta onkohan se kuinka todennäköistä, että sattuu saamaan viran suunnittelupuolelta? Yliopistolla ollaan kannustettu minua myös akateemiselle uralle, mutta se vasta olisikin hankalaa taloudellisesti.

Ap

Määräaikaisuudet ovat valitettavasti hyvin yleisiä, eli vakipaikan saaminen voi olla hankalaa. Siinä saa olla jo aikamoista tuuria mukana, jos heti onnistuu sellaisen saamaan.

En haluaisi lannistaa, mutta eipä noihin paikkoihin niin vain kävellä. Mieheni on nuorehko, laajasti kouluttautunut opettaja erityisopettajan pätevyydellä, opetushallinnon pätevyys, yli 10 vuoden työkokemus kaikilta koulutusasteilta yliopistoa lukuun ottamatta, eikä pääse edes haastatteluihin. Paikat menevät vähintään 50-vuotiaille, joilla huomattavasti vähäisempi koulutus.

Vierailija
115/164 |
12.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa on 250 000 työtöntä omasta takaa. Kokoomus meinaa tuoda tänne puoli miljoonaa huippuosaajaa kehitysmaista, kun tarvitaan kuulemma työvoimaa.

Haloo?

Vierailija
116/164 |
13.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mitään. Työpaikat jaetaan suhteilla ja verkoston epäpätevätkin huomioidaan. Ne ketkä saavat paikan katuvat sitten myöhemmin kouluhelmettiä

Vierailija
117/164 |
13.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ystäviä, jotka ovat jättäneet koulumaailman (opettajia siis) löytyy mm. kunnan/kaupungin hallintotehtävistä, opetushallituksesta, yksityisestä lastenkodista. 

Mahdollisuuksia on jos koulumaailma tuntuu liian raskaalta. 

Vierailija
118/164 |
13.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole ihmekään, että opettajat uupuvat, kun monien ihmisten suhtautuminen on tämä. Huhhuh.

Vierailija wrote:

Nykyään opettajat valittavat kaikesta. Ei ihme, että sama valittaminen ja lusmuilu tarttuu myös koululaisiin. Nyt teidän pitäisi ryhdistäytyä tai homma karkaa käsistä. Pilaatte lasten tulevaisuuden huonolla esimerkillänne. Toivottavasti Kokoomus leikkaa teidän palkkoja. 

Vierailija
119/164 |
13.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä vastaavassa tilanteessa oleva aineenopettaja. Työuraa jo takana 8v eikä ole helpottanut. Pahimmillaan oppilaita on yhteensä 250 (10 eri ryhmää) + valvontaluokka, jolla on 24 oppilasta. Heistä kahdeksan on ns.paperillisia. Ei ihmisen psyyke vain riitä tähän kaikkeen, kun huoltajatkin ovat nykyään entistä haastavampia. Ja huom.opetan ns.paremmassa koulussa, jossa ei ole paljonkaan kurinpito-ongelmia.

Vanhoilta opiskelukavereilta usein kuulen, että puukot heiluu oppitunneilla tavallisissa kouluissa. On hankalaa tämä open työ nykyään, jollei mahdotonta. Oppilaat ovat entistä levottomampia sotauutisten takia… Pian ei opettajiksi ole halukkaita…

Vierailija
120/164 |
13.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Lisäys: tämä on jo toinen maisterintutkintoni, ja opiskelu on ollut taloudellisesti haastavaa nyt aikuisiällä. En siis havittele enää kolmatta tutkintoa. Sen sijaan kysyn, mitä tällä tutkinnolla voisi tehdä? Töihin hallintoon, tms?

Ap

Miten päädyit valitsemaan tuon alan?

Lopputulos kuulostaa aika teiniltä, kyllästynyt tulevaan työhön ennenkuin valmistut.