Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä tehdä opettajan tutkinnolla?

Vierailija
27.09.2023 |

Mitä muuta voisin tehdä luokanopettajan tutkinnolla? Olen maisterivaiheessa ja aloitin jo työt. Nyt jo lopen kyllästynyt koulumaailmaan ja näiden nykylapsien ja -perheiden menoon. Tuntuu, että olen vain heidän palvelijansa, uupunut sellainen

Kiitos

Kommentit (164)

Vierailija
141/164 |
14.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Suomessa on 250 000 työtöntä omasta takaa. Kokoomus meinaa tuoda tänne puoli miljoonaa huippuosaajaa kehitysmaista, kun tarvitaan kuulemma työvoimaa.

Haloo?

Esim. voitoala ja varhaiskasvatus (päiväkodit) kärsivät vakavasta työvoimapulasta.

Vierailija
142/164 |
14.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Olet palveluammatissa, mutta häiriinnyt palvelemisesta. Sopiisit poliitikoksi! 

Opettaja ei todellakaan ole palveluammatissa, eikä oppilaat saati vanhemmat ole asiakkaita, vaikka monet niin tuntuvat luulevan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/164 |
14.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa siltä että ap:n pitää opetella työn rajaamista ja epätäydellisyyden hyväksymistä. 8 h päivässä on hyvä työaika. Tee oppituntien ulkopuolista työtä sen verran että se 8 h tulee täyteen ja sitten lopetat. Suunnittele, mitä ehdit tuossa ajassa ja tee sillä lailla että ehdit. Eli joskus jätät jotain tekemättä ja joskus teet joitain asioita suurpiirteisesti. Kysy rehtorilta ja kollegoiltasi mielipiteitä ja apua siihen, mitä priorisoit. 

Esimerkki: toisen lapseni opettaja laittaa 4 krt/vuosi lyhyen ja napakan Wilma-viestin luokan kuulumista. Toki laittaa viestiä, jos jotain aivan erityistä on. Tämä riittää vallan hyvin ja tuntuu, että opettajalla on homma hallussa. Toisen lapseni opettaja taas laittaa joka viikko pitkän viestin, missä selostaa hirveän yksityiskohtaisesti kaikki viikon tapahtumat ja ensi viikon suunnitelmat. Viesti tulee yleensä viikonloppuna, eli ope on ylitöissä. Hyvin tämäkin opettaja opettaa, mutta vaikuttaa olevan tosi kuormittunut. Ihmettelen, eikö hän älyä, että ei hänen tarvitsisi noin paljon viestitellä, etenkään jos ei ns. virka-aikana ehdi.

Vierailija
144/164 |
17.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Kuulostaa siltä että ap:n pitää opetella työn rajaamista ja epätäydellisyyden hyväksymistä. 8 h päivässä on hyvä työaika. Tee oppituntien ulkopuolista työtä sen verran että se 8 h tulee täyteen ja sitten lopetat. Suunnittele, mitä ehdit tuossa ajassa ja tee sillä lailla että ehdit. Eli joskus jätät jotain tekemättä ja joskus teet joitain asioita suurpiirteisesti. Kysy rehtorilta ja kollegoiltasi mielipiteitä ja apua siihen, mitä priorisoit. 

Esimerkki: toisen lapseni opettaja laittaa 4 krt/vuosi lyhyen ja napakan Wilma-viestin luokan kuulumista. Toki laittaa viestiä, jos jotain aivan erityistä on. Tämä riittää vallan hyvin ja tuntuu, että opettajalla on homma hallussa. Toisen lapseni opettaja taas laittaa joka viikko pitkän viestin, missä selostaa hirveän yksityiskohtaisesti kaikki viikon tapahtumat ja ensi viikon suunnitelmat. Viesti tulee yleensä viikonloppuna, eli ope on ylitöissä. Hyvin tä

Kiitos viestistäsi. Ymmärrän mitä tarkoitat. Ongelma kuitenkin valitettavasti on se, että minua ahdistaa olla koulussa, töissä luokassa. En kestä sitä todellisuutta. 

Ap

Vierailija
145/164 |
17.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli olet juuri niitä kulueriä, jotka hankkivat KAKSI korkeakoulututkintoa yhteiskunnan piikkiin. Häpeä.

Vierailija
146/164 |
17.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Eli olet juuri niitä kulueriä, jotka hankkivat KAKSI korkeakoulututkintoa yhteiskunnan piikkiin. Häpeä.

Yhteiskunnan piikkiin? Sinusta huomaa, ettet ole opiskellut. Laina ei ole ilmaista.

Vierailija
147/164 |
17.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ensimmäiseltä koulutukseltani filosofian maisteri, pääaineena kulttuurintutkimus. En keksi, kuinka sitä voisi ammatillisessa mielessä yhdistää kasvatustieteeseen. Paitsi tuo jonkun mainitsema S2-opetus.

Ap

Vierailija
148/164 |
17.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Museopedagogiksi tai vastaavaksi johonkin aluemuseoon (en nyt muista termiä, mutta siis kaupunginmuseot yms)? Ei ole paljon paikkoja eikä ehkä helppoa saada jalkaa oven väliin, mutta pedagogisesta osaamisesta hyötyä ja saisit vanhan tutkinnonkin käyttöön. Museotöitä on usein kesäkaudella ihan hyvin tarjolla, jos on valmis lähtemään pikkupaikkakunnille. Museologian perusopinnot eivät ole hankala nakki avoimen yliopiston kautta nekään.

Entäs resurssiopeksi, toisen opettajan työpariksi? Vähentääkö vastuuta yhtään? Kulttuurihommiin liittyen jotain kansanopistossa aikuisille?

Itse oon lukion ope ja tykkään, että nuoret ovat jo sen ikäisiä että heille voi oikeasti opettaakin jotain kunnon juttuja ja päästään syvemmälle asioissa. Ymmärrän siis todella turhautumisesi lasten kanssa. Olen ajatellut, että jos joskus nykyisestä virastani luovun (eli uuvun totaalisesti koulutyöhön), pyrin museopuolelle tai opiskelen itseni röntgenhoitajaksi.

Vierailija
149/164 |
17.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Museopedagogiksi tai vastaavaksi johonkin aluemuseoon (en nyt muista termiä, mutta siis kaupunginmuseot yms)? Ei ole paljon paikkoja eikä ehkä helppoa saada jalkaa oven väliin, mutta pedagogisesta osaamisesta hyötyä ja saisit vanhan tutkinnonkin käyttöön. Museotöitä on usein kesäkaudella ihan hyvin tarjolla, jos on valmis lähtemään pikkupaikkakunnille. Museologian perusopinnot eivät ole hankala nakki avoimen yliopiston kautta nekään.

Entäs resurssiopeksi, toisen opettajan työpariksi? Vähentääkö vastuuta yhtään? Kulttuurihommiin liittyen jotain kansanopistossa aikuisille?

Itse oon lukion ope ja tykkään, että nuoret ovat jo sen ikäisiä että heille voi oikeasti opettaakin jotain kunnon juttuja ja päästään syvemmälle asioissa. Ymmärrän siis todella turhautumisesi lasten kanssa. Olen ajatellut, että jos joskus nykyisestä virastani luovun (eli uuvun totaalisesti koulutyöhön), pyrin museopuolelle tai opiskelen itseni röntgenho

Museoalalla on järjestään huonot palkat, ja erityisesti tuollaisissa kesähommissa.

Vierailija
150/164 |
18.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Museologian perusopinnot ja taidehistorian sekä -kasvatuksen aineopinnot löytyvät. Palkka on tosiaan museoalalla ala-arvoinen ja vaikka sen hyväksyisikin, töitä ei välttämättä löydy. Työpaikkoja on niin vähän

Ap

Vierailija
151/164 |
18.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ala opettamaan neuvottelutaitoja aikuisille. Siinä on suomalaisilla todellakin parannettavaa.

4 000 eur per 3 päivän kurssi.

Vierailija
152/164 |
18.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Museologian perusopinnot ja taidehistorian sekä -kasvatuksen aineopinnot löytyvät. Palkka on tosiaan museoalalla ala-arvoinen ja vaikka sen hyväksyisikin, töitä ei välttämättä löydy. Työpaikkoja on niin vähän

Ap

Niin... Jostakin täytyy ehkä joustaa, jos haluat noilla koulutuksillasi työllistyä. Siis palkasta, vakityöstä tmv, jos opetustyö ei nappaa.

Vierailija
153/164 |
18.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Ap

Niin... Jostakin täytyy ehkä joustaa, jos haluat noilla koulutuksillasi työllistyä. Siis palkasta, vakityöstä tmv, jos opetustyö ei nappaa.

Se on juuri näin. Pohdiskelen parhaillaan, mikä on minulle tärkeintä. Palkka, työympäristö, oma jaksaminen, vakivirka jne. Olen siis haaveillut aina opettavani ns. kyläkoulussa, mutta niitä ei enää uudistusten myötä ole.

Ap

Vierailija
154/164 |
18.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilman muuta kannattaa jatkaa opena. Hyvä palkka ja lomat!

Vierailija
155/164 |
18.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuttava luokanopettaja opiskeli opinto-ohjaajaksi. Meni lukioon. Palkka nousi tonnilla kk ja hommat kuulemma helpottui.

Vierailija
156/164 |
18.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Unelmoin joskus kuvataiteen opettajan työstä, mutta en saa taidehistorian ja -kasvatuksen opinnoilla pätevyyttä siihen. 

Ap

Vierailija
157/164 |
18.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hae rikosseuraamustyöntekijäksi tai työkkäriin töihin. Tiedän opettajataustaisen joka on tehnyt molempia ilman sosiaalialan tutkintoa. Mielenkiintoista asiakaspalvelutyötä ja vakaalla pohjalla valtion työ.

Vierailija
158/164 |
18.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskele merkonomiksi, siinä vasta ammattitutkinto, on näet moneksi, itekkiin ollut vaik missä ulosottovirastosta opettajan sijaisuuteen.:D

Vierailija
159/164 |
19.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Opiskele merkonomiksi, siinä vasta ammattitutkinto, on näet moneksi, itekkiin ollut vaik missä ulosottovirastosta opettajan sijaisuuteen.:D

Ap vaikuttaa ihmiseltä, jolle yliopisto on oikeampi paikka.

Vierailija
160/164 |
19.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juokse vielä kun voit.. Ei opetusala ole menossa parempaan suuntaan.