Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä tehdä opettajan tutkinnolla?

Vierailija
27.09.2023 |

Mitä muuta voisin tehdä luokanopettajan tutkinnolla? Olen maisterivaiheessa ja aloitin jo työt. Nyt jo lopen kyllästynyt koulumaailmaan ja näiden nykylapsien ja -perheiden menoon. Tuntuu, että olen vain heidän palvelijansa, uupunut sellainen

Kiitos

Kommentit (164)

Vierailija
61/164 |
02.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiinnostaako oppikirjojen kirjoittaminen?

Vierailija
62/164 |
02.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lisäys: tämä on jo toinen maisterintutkintoni, ja opiskelu on ollut taloudellisesti haastavaa nyt aikuisiällä. En siis havittele enää kolmatta tutkintoa. Sen sijaan kysyn, mitä tällä tutkinnolla voisi tehdä? Töihin hallintoon, tms?

Ap

Missä päin olet opettajana?

Jos olet pk-seudulla, lähde johonkin pikkukuntaan. Kokeile opettajuutta pienessä kyläkoulussa, se olisi jotain uutta.

Nykyään ei ole pieniä kyläkouluja.

Kyllä niitä vielä löytyy, pitää vain katsoa vähän ylemmäksi Suomen kartalla. Ja ovat ainakin pienempiä yksiköitä, sen voin vakuuttaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/164 |
02.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lisäys: tämä on jo toinen maisterintutkintoni, ja opiskelu on ollut taloudellisesti haastavaa nyt aikuisiällä. En siis havittele enää kolmatta tutkintoa. Sen sijaan kysyn, mitä tällä tutkinnolla voisi tehdä? Töihin hallintoon, tms?

Ap

Jos olet pk-seudulla, lähde johonkin pikkukuntaan. Kokeile opettajuutta pienessä kyläkoulussa, se olisi jotain uutta.

Ja vaikka kyläkoulua ei olisikaan, pikkukuntien keskustan koulun luokkkakoko on pienempi.

Vierailija
64/164 |
02.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap

Aikuiskasvatukseen. Työnvaihto- ja uudelleenkoulutuskuvioihin.

Vierailija
65/164 |
02.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oppikirjojen kirjoittaminen tai niiden kustannustoimittaminen voisi olla sun juttu. Myös erilaisten valmennusfirmojen kautta yksityisopettaminen, jos olet valmis ilta- ja viikonlopputöihin.

Vierailija
66/164 |
02.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lukio, iltalukio, aikuiskoulutus, opisto, ammattikorkeakoulu,, yritysmaailmaan kouluttajaksi jne. Kyllähän nyt tuolla kombolla paikkoja täytyy löytyä muualtakin kuin peruskoulun luokasta.

Vierailija
67/164 |
02.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiinnostaa oppikirjat, mutta olen ymmärtänyt, että niitä tekevät kokeneemmat opettajat?

Ap

Vierailija
68/164 |
02.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lastensuojelussa riittää töitä, toki ne lapset eivät siitä ainakaan helpommiksi muutu mutta ainakin saisit keskittyä heidän ongelmissaan auttamiseen sen sijaan että samalla pitäisi yrittää opettaakin.

Jos lukisit mitä kysytään. Ap kysyy, mitä voi tehdä nykyisellä koulutuksellaan. Hänellä ei ole pätevyyttä sosiaalialalle.

Esimerkiksi perhekodin työntekijöiltä edellytetään hoito- ja kasvatustehtäviin soveltuvaa koulutusta. Eikö opettajakoulutus muka ole tällainen?

Vierailija
69/164 |
02.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lastensuojelussa riittää töitä, toki ne lapset eivät siitä ainakaan helpommiksi muutu mutta ainakin saisit keskittyä heidän ongelmissaan auttamiseen sen sijaan että samalla pitäisi yrittää opettaakin.

Jos lukisit mitä kysytään. Ap kysyy, mitä voi tehdä nykyisellä koulutuksellaan. Hänellä ei ole pätevyyttä sosiaalialalle.

Esimerkiksi perhekodin työntekijöiltä edellytetään hoito- ja kasvatustehtäviin soveltuvaa koulutusta. Eikö opettajakoulutus muka ole tällainen?

Ei. Opettajan tutkinto ei keskity sosiaalihuoltoon, vaan täysin eri asioihin.

Vierailija
70/164 |
02.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käy esim. kesäkaudella esim. Hallintotieteitä tai oikeustieteitä avoimessa yliopistossa ja hae sitten valtiolle esim. Oph:lle palkalliseen harjoitteluun aluksi ja sitten pyrit virkaan. Eli jos tämän lukulauden jaksat ja käy vaikka tosiaan jommasta kummasta perus opinnot. Tai onko yliopistossasi alumnioikeutta käydä vaikka aikuiskasvatuksen opintoja? Heillä ihan hyvä työllisyystilanne, toki vaatii vähän erilaista panostusta.

Tai kiinnostaako esim. Sosiaaliala? Sinnehän luokanopettajalla olisi todella hyvä tausta, ja jos käy vaikka sosionomiopinnot, saa yliopistosta todellla paljon hyväksylukuja.

Vierailija
71/164 |
02.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nosto

Vierailija
72/164 |
02.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kelan etuuskäsittelijäksi

Vierailija
73/164 |
02.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Johonkin järjestöön?

Vierailija
74/164 |
02.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Jos sinulla on yhtään seikkailunhalua, eikä tarvitse olla sitäkään, niin hae töitä Lapista. Itse tein niin aikoinani, enkä ole katunut. Tosin olin vain vuoden aineenopettajana, sijaisuus, mutta olisin jäänyt Jos töitä olisi ollut eteenpäin.

Vierailija
75/164 |
02.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Jos sinulla on yhtään seikkailunhalua, eikä tarvitse olla sitäkään, niin hae töitä Lapista. Itse tein niin aikoinani, enkä ole katunut. Tosin olin vain vuoden aineenopettajana, sijaisuus, mutta olisin jäänyt Jos töitä olisi ollut eteenpäin.

Miten työ on erilaista siellä?

Vierailija
76/164 |
02.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No itse olet ammattisi valinnut, joten koitapa kestää.

Vierailija
77/164 |
02.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Konsulttihommia koulun liepeillä kuten digiasioissa. Revi rahat neuvomalla opettajia,miten asiat pitäisi tehdä, vaikka tiedät,ettei siihen ole aikaa eikä resursseja.

Vierailija
78/164 |
02.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Esim. kunnalla tai valtiolla koulutuksen suunnittelu- ja kehitystehtävissä. Itse olen koulutukseltani aineenopettaja ja töissä yliopistolla hallinnollisissa hommissa. Kollegoina on muitakin opettajia, jotka huomasivat olevansa enemmän kiinnostuneita koulutuksen toteutuksen suunnittelusta kuin varsinaisesta opettamisesta.

Suunnittelua ja besserwisseröintiä suunnattuna kouluille. Kivaa hommaa varmaan ja todellisuus peruskoulussa kivan kaukana!

Vierailija
79/164 |
02.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opetus/kouluhallintoon? Muutama hallintotieteen kurssi päälle.

Vierailija
80/164 |
02.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kerro hieman tarkemmin, mikä saa sinut haluamaan vaihtaa alaa? Mitä luokka-astetta opetat? Minusta luokanopettajan työ on kaikessa hektisyydessään ja kuormittavuudessaankin ihan mahtavaa. Ekat vuodet todella rankkoja etenkin jos sattuu hankalia luokkia liian vähillä resursseilla.

En haluaisi vaihtaa kokonaan pois kasvatuksen ja opetuksen parista. Mutta luokanopettajan ammatin koen kuormittavana. Voi johtua myös ylitunnollisesta ja herkästä luonteestani. Ryhmät ovat ylisuuret, eikä kaikkia ehdi auttamaan. Samalla pitäisi eriyttää muutamia ylöspäin eli vaikeahko yhtälö. Nepsy-lapset ja ne, jotka kuuluisivat erityisluokalle, vaikeuttavat arjen tilanteita. Koska inkluusio eikä erityisluokalle yksinkertaisesti kaupungissamme pääse. Oppimisen vaikeudet ovat vakavia ja yleisiä. Tehtäväni on siis paitsi opettaa, myös vastata erityisestä tuesta. Siinä ohella paperihommat, palaverit moniammatillisissa tiimeissä Vanhemmat vaativat erityiskohtelua omille lapsilleen ja suorastaan haukkuvat minua. Tuntuu, että aika loppuu kesken. Minulla ei ole juuri vapaa-aikaa. Lasten kotona on surullisia tilanteita ja ajattelen näitä illat pitkät kotona. Lisäksi melu ja päivien hektisyys tietyllä tapaa imee minusta mehut, introvertti kun olen. Myönnän, että kuvittelin päivät aivan erilaisiksi. Arvionti, tuntien suunnittelu, yhteistyöt, kaikki muu sujuu minulta. Pidän lapsista ja opettamisesta, mutta tämä open työn henkinen puoli tuntuu lievästi sanottuna rankalta.

T. Ap

Tämä vastauksesi olisi hyvä luetuttaa niillä, jotka vinkuu opettajien lyhyistä päivistä ja pitkistä lomista. Totuus on sitten vähän toisenlaista.

Älä ainakaan yläkouluun vaihda ap.