Kuntouttava työtoiminta etänä
Onko täällä muita, jotka ovat olleet kuntouttavassa työtoiminnassa kotoa käsin? Eli ei mennä minnekään pajalle tmv., vaan netin kautta hoidetaan esim. päivän alotus ja lopetus, ja paikallaolon saa siitä kun tekee annetut tehtävät ja palauttaa ne ohjaajalle sen nelituntisen päätteeksi. Itse olen tällä hetkellä tällaisessa järjestelyssä, enkä suoraan sanoen tajua että mikä tämän itu on. Samat ihmiset nukkuvat pommiin jokaikinen aamu (enkä edes liioittele), tehtäviä ei selkeästi tarvitse tehdä vaikka koko ajan sanotaan, että sitä 9 euroa ei heru jos ei palauta vastauksia päivän päätteeksi, saamattomia taputellaan päähän ja meille puhutaan kuin lapselle. Itseäni nuoremmat ihmiset puhuvat alentuvaan sävyyn ja minun kuuluisi kuntoutua tämän myötä?? Itselläni on motivaatio täysin hukassa tän suhteen. Minä, joka teen kaiken tunnollisesti alusta loppuun, saan sen saman hikisen 9 euroa kuin tyyppi, joka nukkuu pommiin eikä tee yhtään mitään vaikka kuinka käsketään. Silti hän saa korvauksen, koska on paikalla kun päivää ollaan lopettelemassa (eli toisin sanoen jaksoi nousta sängystä / ottaa kännykän mukaansa sinne peiton alle). Sanotaan, että keskity vaan omaan tekemiseen, mutta epäreiluus tässä hommassa on vain niin... raivostuttavaa. Oman tilanteeni takia joudun olemaan tuossa järjestelyssä vielä ainakin vuoden, jotta saisin rahaa edes jostain (en kykene menemään töihin tällä hetkellä, enkä ole Kelan mukaan tarpeeksi sairas saikulle), ja mitä pidempään tuo kestää, sitä enemmän tunnen oloni vangiksi. Elämänilosta tietoakaan enää.
Kommentit (267)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuka on niin "hullu" että suostuu tuohon? Ellei todella halua sitä. Tehtäviä on muutenkin maailma täynnä ja virikkeitä, jos niitä etsii. Aivotoimintaa. Myös hakemuksia saa ihan muuten tai askartelut. No tapansa kullakin jos on niin tottunut työelämän rutiiniin että on pakko toistaa tuota yhtä mallia. Kai rutiinit saa muutenkin? Onko silloin jo aivopesty jos tarvii jonkun toisen aamusta iltapäivään ja taas sama.
Jotkut joutuu karenssin uhalla.
Jos uhkaillaan karenssilla, pitää kysyä kuka on määritellyt sinut olemaan kykenemättömäksi työhön. Siihen ei riitä elämänhallinnan menetys vaikkapa pitkäaikaistyöttömyydellä. Työttömällä on lakisääteinen oikeus lääkärintarkastukseen. Ja jos aletaan uhkailemaan siitä että tulee kalliiksi jos aiot valittaa päätöksistä, ei pidä hätkähtää. Vaatikaa valituskelpoinen päätös asioista. Ja jos oikaisuvaatimus hylätään, voit valittaa hallinto-oikeuteen. Sosiaalipalveluun joka liittyy sinuun itseesi on valittaminen maksutonta.
"Kuntouttava työtoiminta ei ole työllistämistä, vaan se on sosiaalipalvelua. Se on tarkoitettu vain niille, jotka eivät kykene palkkatyöhön tai muihin työvoimapoliittisiin toimenpiteisiin. Työkykyistä ei saa velvoittaa osallistumaan kuntouttavaan työtoimintaan."
Tiedän tuon tunteen. Olen osallistunut kerran työkkärin kurssille. Se oli varsin asiallinen (itse sinne hain) lukuunottamatta erästä pääkouluttajaa, joka puhui meille aikuisille ihmisille holhoavasti, alentuvasti ja ennen kaikkea siten, kuin olisi jo valmiiksi mieltänyt meidät lusmuiksi. Eli sellaista raivostuttavaa, tarpeetonta muistuttelua ja kovistelua. Silloin en uskaltanut mutta tänään pyytäisin, että voisitko ystävällisesti puhua kuin aikuiselle. Ei mitä tahansa tarvitse sietää, vaikka työtön olisikin. Muutoin kehoittaisin keskittymään omaan suorittamiseen ja unohtamaan muut. Olet todennäköisesti vain heitä fiksumpi tai kyvykkäämpi. Jokainen sitten menee omilla vahvuuksillaan (tai ei mene).
Olisi kyllä mahtavaa päästä töihin vetämään tuollaista työttömien videopalvelua. Oikeastaan unelmaduuni. Tietääkö kukaan, miten ja millä pätevyyksillä voi hakeutua kuntouttajaksi? Minulla on sosiaalityöntekijän pätevyys ja sossun hommat ovat tosi stressaavia. Tuskin jaksan niitä enää montaa vuotta vääntää ja jos palkan saa videorinkiä pyörittämällä, onhan se ihan eri elämää silloin. Voisi mennä vaikka Espanjaan muutamaksi kuukaudeksi ja siemailla sangriaa samalla kun kannustaa työttömiä nousemaan pois sängystä.
Ei voi saada 200 e kuntouttavasta kuukaudessa.. siellä voi olla Max 4 kertaa viikossa .. joku 144e tulee max
Kyllä ajatustensa vankina on vaikea elää. Kun yötä päivää, etenkin yöllä kun valvoo, miettii pystyykö ratkaisemaan jonkin asian, miten pystyy kohtaamaan sen xxx henkilön.. jne. mitä kenelläkin.
Jokaiselta yöltä jää univelkaa. Mieli painuu vähintään maton alle. Ei enään pelota kuolema, vaan elämä pelottaa enemmän.
Aika psykiatrille tai suoraan päivystävälle lääkärille.
Tämän olen itse kokenut aikoja sitten. Todella tiedän miltä se tuntuu.
Minulla on masennus, unettomuus vienyt jaksamisen eläkkeelle asti. 1/2 kuntoutustuella 10 vuotta.
40 vuotiaana kokonaan työkyvyttömyys eläkkeelle. Siinä keräilin muutaman vuoden itseäni.
Päätin että otan eläkkeellä ollessa pieniä töitä mitä vastaan tulee.
On lisä ansiona. Pidän matkustelusta ja olen laittanut ne suurelta osalta siihen mistä kokee vähänkin iloa,
Mutta suurin arvo on ollut sillä voimieni mukaan tekemisellä että 15 vuodessa olen kuntoutunut sentä vakaaseen tilaan. Nyt ei enään tarvitse miettiä millä tavoin tuskansa lopettaisi.
Joka puolella Suomea tarvitaan ihmisiä pieniin maalaisjärjellä tehtäviin töihin. Kuten naapurin vanhuksille kauppakäynti, roskien vienti, älylaitteiden neuvontaa, ulkoiluttajaa niin ihmisille kuin koirillekin. Kotitalkkarina -lämmittäjänä oloa.
Siivousta, ikkunoiden pesua, pyykin pesua...
Näiden tällaisten töiden työantajana voi käyttää uusia sosiaali -ja terveys alan firmoja.
Helppy, Aarre Avustajat...... tätä riittää kaikille jotka haluavat voimiensa mukaan kuntoutua.
Maksetaanko tuosta laiskottelusta rahaa?
Mun miehelle pidetään tuollaisia etäpalavereita, joissa on välillä useampi ihminen kuuntelemassa. Joskus taas kaksistaan höpisevät. Palaverit ovat pitkiä ja puuduttavia, melkein aivopesua. Nyt ollaan keksimässä että mieheni on mentävä kouluun, vaikka työkokemusta on enemmän kuin työkkärivirkailijalla. Ei vaan pääse enää töihin kun on ikää yli 50 v. Jos koulutus kestää 2 vuotta, kuten suunnittelivat niin hän on lähellä eläkeikää. Ei hyvää päivää. Tiedän tapauksen, jossa koulun jälkeen mentiin suoraan eläkkeelle, mutta tulipahan hommattua uusi ammatti suoraan eläkkeelle.
Yliopisto-opinnot vain alkuun about vähän toista vuotta. Näillä mennään. Näytän kyllä ihan ookoolta ja itsetuntoa enemmän kuin riittävästi. Työt ei vain suju. Tää on hyvä nyt. Muijankin vaihdoin just. Yksi aikuinen lapsi vahingossa tökätty.
Tämmöisestä en ole kuullutkaan! Maksetaan 9€/pv kun teet kotona muutaman tehtävän etänä!
Vierailija kirjoitti:
Mun miehelle pidetään tuollaisia etäpalavereita, joissa on välillä useampi ihminen kuuntelemassa. Joskus taas kaksistaan höpisevät. Palaverit ovat pitkiä ja puuduttavia, melkein aivopesua. Nyt ollaan keksimässä että mieheni on mentävä kouluun, vaikka työkokemusta on enemmän kuin työkkärivirkailijalla. Ei vaan pääse enää töihin kun on ikää yli 50 v. Jos koulutus kestää 2 vuotta, kuten suunnittelivat niin hän on lähellä eläkeikää. Ei hyvää päivää. Tiedän tapauksen, jossa koulun jälkeen mentiin suoraan eläkkeelle, mutta tulipahan hommattua uusi ammatti suoraan eläkkeelle.
Eläkeikä 2030.
Vierailija kirjoitti:
Miten tämmöiseen pääsee?
Veronmaksajien rahoilla kotona makaaja innostui.
Jos koet olevasi sairasloman tarpeessa, koitathan saada sitä uudelleen. Ajoittain myös sairaslomalle pääseminen on tehty liian vaikeaksi. Se on todella valitettavaa
Itse kysymykseen:Kantsii ajatella kuntouttavaa vain omalta kantilta. Mitä se sinulle tuo. Jos osallistut siihen ohjeiden mukaan ja pärjäät niin sehän kertoo sinun voinnista. Kuntouttavan tavoite on ylläpitää ja edistää jaksamista ja se on kuntoutujaa varten. Mitä itse olet valmis siis tekemään. Se raha joka sieltä tulee on toki tarpeellinen monelle, mutta ei se syy miksi ihmisiä sinne kannustetaan. Kantsiikin miettiä, miten tuota voi käyttää oman tilanteesi edistämiseen eikä keskittyä siihen mitä muut tekee tai ei tee. Jos koet että kuntouttava tällaisena ei palvele sinua on olemassa myös muita toimijoita, mutta voit varmasti myös nykyisessä paikassa kaavailla toiminnan sellaiseksi että siellä olisi kivempaa.Etäkuntoutuksessa pitäisi myös mielestäni olla muitakin yhteydenpitoja kuin vain päivän lopussa. Niitä kannattaa ehdottaa. Kuntouttavatyötoiminta ei ole parhaita keinoja tukea jaksamista, mutta sitä voi kuitenkin myös hyödyntää niin että sillä se vaikutus on. Koita miettiä miten päivästäsi tulisi mukavampi ja ditten otat tseppejä siyä kohti. Varsinkin etäpäivät tuovat todella paljon mahdollisuuksia ja vapautta sen suhteen mitä voit tehdä. Tsemppiä!:)
Vierailija kirjoitti:
Mitä työkkärivirkailijan koulutus tähän liittyy? Mikä niiden koulutus on, tiedätkö? Opiskelin muuten uuden ammatin yli 50 v, ja työllistyin. Asennekysymys. Mutta te miehesi kanssa olette päättäneet yhteisrintamassa surkutella ja syytellä muita. Niinkuin nämä kaikki muutkin.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ajatustensa vankina on vaikea elää. Kun yötä päivää, etenkin yöllä kun valvoo, miettii pystyykö ratkaisemaan jonkin asian, miten pystyy kohtaamaan sen xxx henkilön.. jne. mitä kenelläkin.
Jokaiselta yöltä jää univelkaa. Mieli painuu vähintään maton alle. Ei enään pelota kuolema, vaan elämä pelottaa enemmän.
Aika psykiatrille tai suoraan päivystävälle lääkärille.
Tämän olen itse kokenut aikoja sitten. Todella tiedän miltä se tuntuu.
Minulla on masennus, unettomuus vienyt jaksamisen eläkkeelle asti. 1/2 kuntoutustuella 10 vuotta.
40 vuotiaana kokonaan työkyvyttömyys eläkkeelle. Siinä keräilin muutaman vuoden itseäni.
Päätin että otan eläkkeellä ollessa pieniä töitä mitä vastaan tulee.
On lisä ansiona. Pidän matkustelusta ja olen laittanut ne suurelta osalta siihen mistä kokee vähänkin iloa,
Mutta suurin arvo on ollut sillä voimieni mukaa
Ootko nyt 55 v?
Miten se 15 vuotta meni? Kerro tarkemmin.
Onko sulla perhettä tai lapsia tai puolisoa tai sukulaisia tai ystäviä?
Vierailija kirjoitti:
Tämmöisestä en ole kuullutkaan! Maksetaan 9€/pv kun teet kotona muutaman tehtävän etänä!
T. Riikka Purra&sakset
Vierailija kirjoitti:
Ainakin 9e/päivä hommia pääsee hoitamaan noin.
Ennen tuo 9€/pv. maksettiin ns. matkakuluina kun aktivoiduit opiskelemaan tai töihin lähtemään. Sanokaa jos olen väärässä. Ajat näköjään muuttuneet ja helpottuneet, kätevää, voi siis vain jäädä niin sateella kuin paisteella kotiin.
Ei saatana. Ja tämmöiseen puuhasteluun laitetaan aikuisia ihmisiä.