Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kuntouttava työtoiminta etänä

Vierailija
27.09.2023 |

Onko täällä muita, jotka ovat olleet kuntouttavassa työtoiminnassa kotoa käsin? Eli ei mennä minnekään pajalle tmv., vaan netin kautta hoidetaan esim. päivän alotus ja lopetus, ja paikallaolon saa siitä kun tekee annetut tehtävät ja palauttaa ne ohjaajalle sen nelituntisen päätteeksi. Itse olen tällä hetkellä tällaisessa järjestelyssä, enkä suoraan sanoen tajua että mikä tämän itu on. Samat ihmiset nukkuvat pommiin jokaikinen aamu (enkä edes liioittele), tehtäviä ei selkeästi tarvitse tehdä vaikka koko ajan sanotaan, että sitä 9 euroa ei heru jos ei palauta vastauksia päivän päätteeksi, saamattomia taputellaan päähän ja meille puhutaan kuin lapselle. Itseäni nuoremmat ihmiset puhuvat alentuvaan sävyyn ja minun kuuluisi kuntoutua tämän myötä?? Itselläni on motivaatio täysin hukassa tän suhteen. Minä, joka teen kaiken tunnollisesti alusta loppuun, saan sen saman hikisen 9 euroa kuin tyyppi, joka nukkuu pommiin eikä tee yhtään mitään vaikka kuinka käsketään. Silti hän saa korvauksen, koska on paikalla kun päivää ollaan lopettelemassa (eli toisin sanoen jaksoi nousta sängystä / ottaa kännykän mukaansa sinne peiton alle). Sanotaan, että keskity vaan omaan tekemiseen, mutta epäreiluus tässä hommassa on vain niin... raivostuttavaa. Oman tilanteeni takia joudun olemaan tuossa järjestelyssä vielä ainakin vuoden, jotta saisin rahaa edes jostain (en kykene menemään töihin tällä hetkellä, enkä ole Kelan mukaan tarpeeksi sairas saikulle), ja mitä pidempään tuo kestää, sitä enemmän tunnen oloni vangiksi. Elämänilosta tietoakaan enää.

Kommentit (267)

Vierailija
61/267 |
27.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt riitti. Kommentoit liikaa. Kuka kysyy sun mielipidettä. Roskiin aloitus !

Vierailija
62/267 |
27.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voit ilmiantaa tai olla ilmiantamatta. Ihan sama. Kommentit on hmmm syvältä ja rajoitettu. Aloitusta ei hyväksytä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/267 |
27.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisi mennä typin asiakkaaksi kun työelämä liian raskasta, stressiä ja kaikkea. Voisi pari vuotta tehdä linnunpönttöjä

Vierailija
64/267 |
27.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuntouttavaan ei jouduta noin vaan, yleensä tätä ennen on palkkatuki tai työkokeilu. Eli miksi olet kuntouttavassa,siihen on syynsä. Jos et kyseistä toimintaa koe tarvitsevasi niin sen voi sanoa.

Noin olen toiminut omalla kohdallani, olen sanonut että ei ole elämänhallinnassa tai muussa ongelmia, asia oli sillä selvä eikä enää ole kuntouttavasta puhuttu

Nykyään riittää että työttömyys on pitkittynyt

No pistäpäs sitten linkki siihen lainkohtaan, mihin tämä perustuu.

Ei ketään ns normaalia työnhakijaa laiteta kuntouttavaan, kyllä taustalla on enemmän. Itsekin olen nyt keskustellut palkkatuesta kun työttömyys pitkittynyt, toki juteltiin että onko mitään esteitä työnteolle yms mutta kun ei ole niin palkkatuki todettiin parhaimmaksi

Uuden hallitusohjelman mukaan TYP asiakkuuteen ei tarvita enää mitään erityistä syytä ja sitä kautta sinne kuntouttavaan päätyy.

No ei se hallitusohjelma suorilta mene läpi jollet tiennyt.

Vierailija
65/267 |
27.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietyt sanat, uskomukset, ideat ja väri ym oletettujen ryhmien kommentit poistetaan ja ilmoitetaan. Siis ilmiannetaan.

Vierailija
66/267 |
27.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuntouttavaan ei jouduta noin vaan, yleensä tätä ennen on palkkatuki tai työkokeilu. Eli miksi olet kuntouttavassa,siihen on syynsä. Jos et kyseistä toimintaa koe tarvitsevasi niin sen voi sanoa.

Noin olen toiminut omalla kohdallani, olen sanonut että ei ole elämänhallinnassa tai muussa ongelmia, asia oli sillä selvä eikä enää ole kuntouttavasta puhuttu

Ei ketään ns normaalia työnhakijaa laiteta kuntouttavaan, kyllä taustalla on enemmän. Itsekin olen nyt keskustellut palkkatuesta kun työttömyys pitkittynyt, toki juteltiin että onko mitään esteitä työnteolle yms mutta kun ei ole niin palkkatuki todettiin parhaimmaksi

Uuden hallitusohjelman mukaan TYP asiakkuuteen ei tarvita enää mitään erityistä syytä ja sitä kautta sinne kuntouttavaan päätyy.

Linkki?

Vierailija
67/267 |
27.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Linnunpöntto sanana tuo boikoton. Eij jatkoon.

Vierailija
68/267 |
27.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyväksytyt sanat ovat avioero, vaimo, vaimon uusi, ex, exän uusi, exän vanha, raha, köyhä, mies, sika, miehen uusi, mies juo, vaimo ryyppää. Olen yksinäinen. Olen työtön. Purra. Si joo: Porvoo ja jauheliha.

Näillä mennään jatkossa !

Vierailija
69/267 |
27.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla nyt flippasi. Sorry siitä.

Vierailija
70/267 |
27.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyväksytyt sanat ovat avioero, vaimo, vaimon uusi, ex, exän uusi, exän vanha, raha, köyhä, mies, sika, miehen uusi, mies juo, vaimo ryyppää. Olen yksinäinen. Olen työtön. Purra. Si joo: Porvoo ja jauheliha.

K a n a, on kielletty sana

Vierailija
71/267 |
27.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Linkki?

Linkki, linkki, linkki. Anna se hiton linkki tälle.

Vierailija
72/267 |
27.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

K a n a, on kielletty sana

On.'

Vierailija
73/267 |
27.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voitko ap kertoa missä kaupungissa tämmöinen on mahdollista kuntouttavassa? Ja miten päädyit tuohon, siis ehdotitko itse kuntouttavaa vai työkkäri? Voisi mennä tuollaiseen, olen ollut puoli vuotta työtön ja voisi jotain tehdä välillä

Vierailija
74/267 |
27.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen ollut jo jonkin aikaa työtön, eikä mitään työtä ole näkyvissä. Tuollainen kuntouttava voisi olla oikeasti hauska =). Muutenkin siivoan ja laitan ruokaa joka päivä ja kuntouttavassa siitä maksetaan vielä päiväraha. Jee!! Kai siihen kuuluu muutakin arjessa selviämistä? Rohkaistaan ja opetetaan ihmisiä käymään lenkillä, kaupassa yms arkielämän taitoja. Ihan älyttömän hienoa. Käyn muutenkin joka päivä koiran kanssa kaksi kertaa tunnin lenkillä, käyn kaupassa, kirjastossa, sienessä, marjassa ja teen tilastoja taloudesta, budjetoin ym. mulle kelpaisi jos tästä saisi vielä sen päivärahan.

Miten helvetissä työttömyys saisi ihmisen unohtamaan miten käydään kaupassa? Tuo juuri on sen alentuvan puhetyylin sitä nöyryytystä ja alentuvaa kohtelua.

No avatkaa suunne kun puhutte työkkärin kanssa! Että ette tarvitse arjen hallintaan apua. Ketään ei kuntouttavaan pakoteta, sinne on perusteet miksi edes ehdotetaan

https://yle.fi/a/3-11045528

Vierailija
75/267 |
27.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hallitus ei mee läpi.

Vierailija
76/267 |
27.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työkkäri menee nippa nappa.

Vierailija
77/267 |
27.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

TE-toimiston kautta minä tuonne päädyin, en tiedä missä kaikkialla sitä järjestetään.

Käytännössä siellä annetaan tehtäviä kunkin päivän teeman mukaan (esim. hyvinvointi, työelämä, opiskelu, ilmastonmuutos, mitä näitä nyt on) ja esim. katsotaan joku video netistä ja/tai luetaan artikkeli ja vastataan ohjaajan antamiin kysymyksiin niitä koskien. Ruoan jälkeen voi olla jotain liikuntaa tai kämpän siivousta tms., joten eihän ne aamulla nukkuneet joudu edes miettimään mitään kysymyksiin vastaamista, mikä nyt imo on se "vaativin" osuus koko kuntouttavassa.

ap

Luuleeko ne ettei työtön muuten liiku tai siivoa kämppää?!

Vierailija
78/267 |
27.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voitko ap kertoa missä kaupungissa tämmöinen on mahdollista kuntouttavassa? Ja miten päädyit tuohon, siis ehdotitko itse kuntouttavaa vai työkkäri? Voisi mennä tuollaiseen, olen ollut puoli vuotta työtön ja voisi jotain tehdä välillä

Porvoossa menee.

Vierailija
79/267 |
27.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

”Miksi on negatiivista”? Koska kaiken tuon alentuvuuden lisäksi lähes kaikki se mitä siellä tehdään on melko turhaa. Oletus tuntuu olevan, että työttömällä ei ole mitään muuta tekemistä kuin katsoa pari viikkoa Yle Areenasta jotain sarjaa joka ei itseä voisi vähempää kiinnostaa tai miettiä että ollaanko tässä onnellisia vai ei ja miksi ei. Mullakin on velvollisuuksia, mielenkiinnon kohteita, läheisiä, etäkursseja ym., joihin voisin käyttää tuon ajan joka nyt menee aivan täysin hukkaan. Jos tuossa hommassa saisi edes jotain kunnioitusta joltain niin mielipide olisi ihan eri, mutta kun ei.

Enkä kyllä usko, että muutkaan tykkäisivät, jos oletus koko ajan on se, että minä olen nuori ihminen, joka ei kykene pitämään huolta itsestään. Enkä ole sanonut, että olen joku merkittävät älynlahjat omaava henkilö, vaan että peruskunnioitus olisi ihan paikallaan.

Ja mitä tulee työaikojen kyttäämiseen, niin tässä kuntouttavassa jokaisella alkaa ja loppuu päivä täysin samaan aikaan.

ap

Sulla on velvollisuus vain osallistua eli kuitata itsesi paikallaolleeksi. Älä välitä muista ja se minimihän on 4h päivä kerran viikossa, enempään ei tarvitse suostua.

Olen itse myös ollut kuntouttavassa ja kyllähän se välillä ärsytti kun muut vaan tuntui räpläävän kännykkää, itse tykkään tehdä ja touhuta.

Sillä kännykälläkin mä kävin luppoaikana nettilukion kursseja ja etsin käsityöideoita, joita sit tein itselleni kutyssä ja möin itse pois (mut olis tosin potkittu pihalle sieltä, jos joku olisi ohjannut että teen töitä ja opiskelen työttömänä ollessa siellä kuntouttavassa :D).

Tee sillä ajalla mitä haluat, opiskele jne. Eikai sun koko ajan tarvitse tietsikalla nököttää.

Mä tykkäsin olla kuntouttavassa just sen takia kun siellä ei ollut mitään valvontaa ja tein mitä halusin :D muut istui kahvilla, mä opettelin ja tein omaan pussiin vaikka mitä.

Nyt ne ei edes ota mua sinne takaisin vaikka oon pyytänyt kun olen ollut yli vuoden työttömänä, ne tietää että olen oikeuteni tunteva ja kyseenalaistava asiakas :D

Kysy ihmeessä että miten tuosta on hyötyä kenellekään?

Ja muistaakseni säännöissä sanotaan, että jokaiselle tulee etsiä tasoaan ja jaksamistaan vastaavia työtehtäviä, tsekkaa oman pajasi säännöt.

Vierailija
80/267 |
27.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älä ota sitä liian vakavasti. Siellä tosiaan kohdellaan ihmisiä kuin lapsia koska ne ohjaajat luulee että kaikki osallistujat on heikkolahjaisia, joten teet vaan ihan minimin. Kyse on säilytyspaikasta jotta kunta välttää sakkomaksut, ei siellä mihinkään kuntouduta. Eli älä tee hommia kuin tekisit töitä koska et ole siellä töissä vaan säilössä.

Tämä.