Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kuntouttava työtoiminta etänä

Vierailija
27.09.2023 |

Onko täällä muita, jotka ovat olleet kuntouttavassa työtoiminnassa kotoa käsin? Eli ei mennä minnekään pajalle tmv., vaan netin kautta hoidetaan esim. päivän alotus ja lopetus, ja paikallaolon saa siitä kun tekee annetut tehtävät ja palauttaa ne ohjaajalle sen nelituntisen päätteeksi. Itse olen tällä hetkellä tällaisessa järjestelyssä, enkä suoraan sanoen tajua että mikä tämän itu on. Samat ihmiset nukkuvat pommiin jokaikinen aamu (enkä edes liioittele), tehtäviä ei selkeästi tarvitse tehdä vaikka koko ajan sanotaan, että sitä 9 euroa ei heru jos ei palauta vastauksia päivän päätteeksi, saamattomia taputellaan päähän ja meille puhutaan kuin lapselle. Itseäni nuoremmat ihmiset puhuvat alentuvaan sävyyn ja minun kuuluisi kuntoutua tämän myötä?? Itselläni on motivaatio täysin hukassa tän suhteen. Minä, joka teen kaiken tunnollisesti alusta loppuun, saan sen saman hikisen 9 euroa kuin tyyppi, joka nukkuu pommiin eikä tee yhtään mitään vaikka kuinka käsketään. Silti hän saa korvauksen, koska on paikalla kun päivää ollaan lopettelemassa (eli toisin sanoen jaksoi nousta sängystä / ottaa kännykän mukaansa sinne peiton alle). Sanotaan, että keskity vaan omaan tekemiseen, mutta epäreiluus tässä hommassa on vain niin... raivostuttavaa. Oman tilanteeni takia joudun olemaan tuossa järjestelyssä vielä ainakin vuoden, jotta saisin rahaa edes jostain (en kykene menemään töihin tällä hetkellä, enkä ole Kelan mukaan tarpeeksi sairas saikulle), ja mitä pidempään tuo kestää, sitä enemmän tunnen oloni vangiksi. Elämänilosta tietoakaan enää.

Kommentit (267)

Vierailija
21/267 |
27.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

TE-toimiston kautta minä tuonne päädyin, en tiedä missä kaikkialla sitä järjestetään.

Käytännössä siellä annetaan tehtäviä kunkin päivän teeman mukaan (esim. hyvinvointi, työelämä, opiskelu, ilmastonmuutos, mitä näitä nyt on) ja esim. katsotaan joku video netistä ja/tai luetaan artikkeli ja vastataan ohjaajan antamiin kysymyksiin niitä koskien. Ruoan jälkeen voi olla jotain liikuntaa tai kämpän siivousta tms., joten eihän ne aamulla nukkuneet joudu edes miettimään mitään kysymyksiin vastaamista, mikä nyt imo on se "vaativin" osuus koko kuntouttavassa.

ap

Kuulostaa oikeasti kivalta, ja vielä rahaakin saa tuosta. En nyt ymmärrä miksi on negatiivista

Jaa et ymmärrä mitä negatiivista olisi jos sinun töissäsi pomot puhuisi sinulle kuin lapselle, alentuvasti niin kuin olisit hidasälyinen, ja puolet työkavereista ilmestyisi töihin muutaman tunnin myöhässä joka päivä mutta kaikille maksettaisi silti sama 9 euroa päivä?

Jotkut ovat kuntoutuneet paremmin kuin toiset.

Vierailija
22/267 |
27.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

TE-toimiston kautta minä tuonne päädyin, en tiedä missä kaikkialla sitä järjestetään.

Käytännössä siellä annetaan tehtäviä kunkin päivän teeman mukaan (esim. hyvinvointi, työelämä, opiskelu, ilmastonmuutos, mitä näitä nyt on) ja esim. katsotaan joku video netistä ja/tai luetaan artikkeli ja vastataan ohjaajan antamiin kysymyksiin niitä koskien. Ruoan jälkeen voi olla jotain liikuntaa tai kämpän siivousta tms., joten eihän ne aamulla nukkuneet joudu edes miettimään mitään kysymyksiin vastaamista, mikä nyt imo on se "vaativin" osuus koko kuntouttavassa.

ap

Kuulostaa oikeasti kivalta, ja vielä rahaakin saa tuosta. En nyt ymmärrä miksi on negatiivista

Jaa et ymmärrä mitä negatiivista olisi jos sinun töissäsi pomot puhuisi sinulle kuin lapselle, alentuvasti niin kuin olisit hidasälyinen, ja puolet työkavereista ilmestyisi töihin muutaman tunnin myöhässä joka päivä mutta kaikille maksettaisi silti sama 9 euroa päivä?

Joskus voi olla ihmisen omaa mielikuvitusta nuo asiat ja kuntouttava on sikäli eri asia kun palkkatyö missä kyllä potkut tulee työkavereille jos ei saavuta ajoissa paikalle eikä kiinnosta muiden palkat muutenkaan kunhan itselle rahat tulee

Ei ole mielikuvitusta, minulla täysin sama kokemus siitä miten siellä puhutaan ihmisille.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/267 |
27.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän, että tuo touhu ärsyttää. Mutta ei tuollaisen nyt elämäniloa pitäisi viedä. Ehkä AP:llä on muitakin ongelmia?

Vierailija
24/267 |
27.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Työkkärin virkailija puhuu kuin lapselle, minulle, aikuiselle täysissä järjissään olevalle ihmiselle. Kai sitä luokitellaan vajaaälyiseksi jos on työtön

Vierailija
25/267 |
27.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Joskus voi olla ihmisen omaa mielikuvitusta nuo asiat ja kuntouttava on sikäli eri asia kun palkkatyö missä kyllä potkut tulee työkavereille jos ei saavuta ajoissa paikalle eikä kiinnosta muiden palkat muutenkaan kunhan itselle rahat tulee

Ei ole mielikuvitusta, minulla täysin sama kokemus siitä miten siellä puhutaan ihmisille.

Uskon myös näin, itsekin ollut kuntouttavassa ja kohdeltu ihan normaalisti

Vierailija
26/267 |
27.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käy ilmi, että unelmaduuni tuo ei ole. Mutta aika herkkä saa olla, jos ärsyyntyy siitä, että toisten puhetapa ei tunnu kunnioittavan tarpeeksi omia (merkittäviä) älynlahjoja.

Vierailija
27/267 |
27.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyttäätkö muiden työaikoja ? Itse olen ollut vuosia sitten kuntouttavassa työtoiminnassa, tiedätkö mitä osa saattoi mennä aamulla 9:30 töihin minäkin joskus, mutta saatoin mennä töihin myös vasta klo 13. Ajatella toiset heräsivät aikaisemmin ja minä menin töihin, kun toiset olivat jo lähteneet.

Vierailija
28/267 |
27.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käy ilmi, että unelmaduuni tuo ei ole. Mutta aika herkkä saa olla, jos ärsyyntyy siitä, että toisten puhetapa ei tunnu kunnioittavan tarpeeksi omia (merkittäviä) älynlahjoja.

Se on ihan tarpeeksi harmittavaa, että on työtön. Siihen ei kaipaa enää alentuvaa suhtautumista keneltäkään.

Sitäkään ei kaipaa, että joku katsoo asiakseen arvioida älynlahjoja.

-eri

Vierailija
29/267 |
27.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Kuntouttavassa kannattaa suhtautua niin, että itseään varten tekee ne kaikki jutut, ja se 9 euron korvaus per päivä on vain plussaa. Itse kävin läpi polun kuntouttava, työkokeilu (mikä itsestäni tuntui turhalta välivaiheelta) ja palkkatukityö.

Toisaalta olin ehtinyt olla jo pitkään työttömänä, joten kaikki etäisestikin järkevä puuhastelu oli parempaa kuin jumittaa päiväksi av:lle. 😎👍

Vierailija
30/267 |
27.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No voooi sinua, heräsitkös ärrimurrina tänään vai miksi kultapieni et oikein ymmärrä mistä täällä puhutaan?

Vierailija
31/267 |
27.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisin kiitollinen kyseisestä mahdollisuudesta. Hajottaa kotona olo, töihin ei pääse, vajaakuntoinen, terapiaan ei varaa. 180e ekstraa kuukaudessa ja jotain puuhaa kuulostaa omaan korvaan mielekkäämmältä kuin olla vain omien ajatustensa vankina jatkuvasti

Miten voi olla omien ajatustensa vanki? Kellä muulla voi olla kiinnostavampia ajatuksia kuin itsellä?

Ohis

Vierailija
32/267 |
27.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisin tehdä kuntouttavaa työtoimintaa 6 tonnin kk liksalla etänä. 

Ketä siinä kuntoutetaan?

Vierailija
33/267 |
27.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut korona-aikaan. Ja kyseessä oli vielä sellainen kuntouttavan paikka, jossa kokoonnuimme tekemään porukalla lounaskokonaisuuden jälkiruokineen, yhdessä sitten söimme ja siivosimme jäljet. Päivään kuului myös aina joku tieto-osuus milloin kierrättämisestä, milloin siivoamisesta yms.

Etänä tämä toimi niin, että ohjaaja laati ruokaohjeet, tilasi tarvikkeet, pussitti ne per henkilö ja me kuntoutettavat haimme kassin kahden viikon välein tietystä paikasta. Pussissa oli siis ihan kaikki, mausteita myöten. Mukana oli ohjeet ja muistutus esim pakastaa jokin liha tms jos sitä tarvittiin myöhempänä kuntoutuspäivänä. Tätä kuntouttavaa oli siis vain kerran viikossa. Ohjeet ja tarvikkeet ruokiin olivat 4 hlölle. Asuin yksin joten sain syödä tätä ruokaa useamman päivän.

Kotona kävimme päivää läpi teamsin kautta, klo 9 alkaen. Juteltiin päivän ohjeista, saatiin neuvoja jos tarvittiin, sitten teimme ruuan jonka ajaksi teamsin voi laittaa äänittä/kuvatta. Sovimme ajan kun palaamme ryhmään, yleensä oli se pari tuntia aikaa tehdä ruoka ja joku jälkiruoka tai leivonnainen ja syödäkin ainakin se ruoka. Laitoimme ruokien valmistuttua kuvat wa kautta ohjaajalle ja sitten katsoimme porukalla kaikkien ruokakuvat ja vastailtiin oliko hyvää, tekisitkö toistekin jne. 

Hauskaa oli ja hyötyäkin kun sai ruokaa ilmaiseksi.

Vierailija
34/267 |
27.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olisin kiitollinen kyseisestä mahdollisuudesta. Hajottaa kotona olo, töihin ei pääse, vajaakuntoinen, terapiaan ei varaa. 180e ekstraa kuukaudessa ja jotain puuhaa kuulostaa omaan korvaan mielekkäämmältä kuin olla vain omien ajatustensa vankina jatkuvasti

Miten voi olla omien ajatustensa vanki? Kellä muulla voi olla kiinnostavampia ajatuksia kuin itsellä?

Ohis

Joillakin voi olla ahdistavia ajatuksia, eipä niiden seurassa halua olla 24/7

Vierailija
35/267 |
27.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voisin tehdä kuntouttavaa työtoimintaa 6 tonnin kk liksalla etänä. 

Ketä siinä kuntoutetaan?

Ei ketään. Ei se toiminta ole yhtään kuntouttavaa.

Vierailija
36/267 |
27.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Kuntouttavassa kannattaa suhtautua niin, että itseään varten tekee ne kaikki jutut, ja se 9 euron korvaus per päivä on vain plussaa. Itse kävin läpi polun kuntouttava, työkokeilu (mikä itsestäni tuntui turhalta välivaiheelta) ja palkkatukityö.

Toisaalta olin ehtinyt olla jo pitkään työttömänä, joten kaikki etäisestikin järkevä puuhastelu oli parempaa kuin jumittaa päiväksi av:lle. 😎👍

Mulla meni vähän samoin, kuntouttava -> työkokeilu -> sijaisuudet -> tutkinto ja vakityö💪

Vierailija
37/267 |
27.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko tuon idea, että kaikista pitää kepillä tehdä aamuihmisiä? Siihen kannattaa jopa sijoittaa veronmaksajien rahoja.

Luulen että suurinpiirtein juuri noin. Ainoastaan työttömän iltavirkkuus on pahe, muut saa elää just niin kuin lystää. Aamuvirkku myöskin pysyy aamuvirkkuna vaikka olisi työtön.

Vierailija
38/267 |
27.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

”Miksi on negatiivista”? Koska kaiken tuon alentuvuuden lisäksi lähes kaikki se mitä siellä tehdään on melko turhaa. Oletus tuntuu olevan, että työttömällä ei ole mitään muuta tekemistä kuin katsoa pari viikkoa Yle Areenasta jotain sarjaa joka ei itseä voisi vähempää kiinnostaa tai miettiä että ollaanko tässä onnellisia vai ei ja miksi ei. Mullakin on velvollisuuksia, mielenkiinnon kohteita, läheisiä, etäkursseja ym., joihin voisin käyttää tuon ajan joka nyt menee aivan täysin hukkaan. Jos tuossa hommassa saisi edes jotain kunnioitusta joltain niin mielipide olisi ihan eri, mutta kun ei.

Enkä kyllä usko, että muutkaan tykkäisivät, jos oletus koko ajan on se, että minä olen nuori ihminen, joka ei kykene pitämään huolta itsestään. Enkä ole sanonut, että olen joku merkittävät älynlahjat omaava henkilö, vaan että peruskunnioitus olisi ihan paikallaan.

Ja mitä tulee työaikojen kyttäämiseen, niin tässä kuntouttavassa jokaisella alkaa ja loppuu päivä täysin samaan aikaan.

ap

Vierailija
39/267 |
27.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuntouttavaan ei jouduta noin vaan, yleensä tätä ennen on palkkatuki tai työkokeilu. Eli miksi olet kuntouttavassa,siihen on syynsä. Jos et kyseistä toimintaa koe tarvitsevasi niin sen voi sanoa.

Noin olen toiminut omalla kohdallani, olen sanonut että ei ole elämänhallinnassa tai muussa ongelmia, asia oli sillä selvä eikä enää ole kuntouttavasta puhuttu

Vierailija
40/267 |
27.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko tuon idea, että kaikista pitää kepillä tehdä aamuihmisiä? Siihen kannattaa jopa sijoittaa veronmaksajien rahoja. Ja laitetaan sut puuhastelemaan jotain älyttömiä tehtäviä, sen sijaan, että tekisit jotain järkevää.

Normaalit työssäkäyvät ihmiset joutuvat usein heräämään aamulla aikaisin ja tekemään töissä myös epämieluisia tehtäviä. Se kuuluu aikuisuuteen, ja se olisi hyvä suomalaisen kermapersetyöttömänkin pikku hiljaa sisäistää.

Normaali toimistotyöaika on 9-17 joka yleensä vielä liukuu.

Rahvaan työaika on sitten erikseen.