Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kuntouttava työtoiminta etänä

Vierailija
27.09.2023 |

Onko täällä muita, jotka ovat olleet kuntouttavassa työtoiminnassa kotoa käsin? Eli ei mennä minnekään pajalle tmv., vaan netin kautta hoidetaan esim. päivän alotus ja lopetus, ja paikallaolon saa siitä kun tekee annetut tehtävät ja palauttaa ne ohjaajalle sen nelituntisen päätteeksi. Itse olen tällä hetkellä tällaisessa järjestelyssä, enkä suoraan sanoen tajua että mikä tämän itu on. Samat ihmiset nukkuvat pommiin jokaikinen aamu (enkä edes liioittele), tehtäviä ei selkeästi tarvitse tehdä vaikka koko ajan sanotaan, että sitä 9 euroa ei heru jos ei palauta vastauksia päivän päätteeksi, saamattomia taputellaan päähän ja meille puhutaan kuin lapselle. Itseäni nuoremmat ihmiset puhuvat alentuvaan sävyyn ja minun kuuluisi kuntoutua tämän myötä?? Itselläni on motivaatio täysin hukassa tän suhteen. Minä, joka teen kaiken tunnollisesti alusta loppuun, saan sen saman hikisen 9 euroa kuin tyyppi, joka nukkuu pommiin eikä tee yhtään mitään vaikka kuinka käsketään. Silti hän saa korvauksen, koska on paikalla kun päivää ollaan lopettelemassa (eli toisin sanoen jaksoi nousta sängystä / ottaa kännykän mukaansa sinne peiton alle). Sanotaan, että keskity vaan omaan tekemiseen, mutta epäreiluus tässä hommassa on vain niin... raivostuttavaa. Oman tilanteeni takia joudun olemaan tuossa järjestelyssä vielä ainakin vuoden, jotta saisin rahaa edes jostain (en kykene menemään töihin tällä hetkellä, enkä ole Kelan mukaan tarpeeksi sairas saikulle), ja mitä pidempään tuo kestää, sitä enemmän tunnen oloni vangiksi. Elämänilosta tietoakaan enää.

Kommentit (267)

Vierailija
41/267 |
27.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote

=Vierailija]Olen ollut korona-aikaan. Ja kyseessä oli vielä sellainen kuntouttavan paikka, jossa kokoonnuimme tekemään porukalla lounaskokonaisuuden jälkiruokineen, yhdessä sitten söimme ja siivosimme jäljet. Päivään kuului myös aina joku tieto-osuus milloin kierrättämisestä, milloin siivoamisesta yms.

Etänä tämä toimi niin, että ohjaaja laati ruokaohjeet, tilasi tarvikkeet, pussitti ne per henkilö ja me kuntoutettavat haimme kassin kahden viikon välein tietystä paikasta. Pussissa oli siis ihan kaikki, mausteita myöten. Mukana oli ohjeet ja muistutus esim pakastaa jokin liha tms jos sitä tarvittiin myöhempänä kuntoutuspäivänä. Tätä kuntouttavaa oli siis vain kerran viikossa. Ohjeet ja tarvikkeet ruokiin olivat 4 hlölle. Asuin yksin joten sain syödä tätä ruokaa useamman päivän.

Kotona kävimme päivää läpi teamsin kautta, klo 9 alkaen. Juteltiin päivän ohjeista, saatiin neuvoja jos tarvittiin, sitten teimme ruuan jonka ajaksi teamsin voi laittaa äänittä/kuvatta. Sovimme ajan kun palaamme ryhmään, yleensä oli se pari tuntia aikaa tehdä ruoka ja joku jälkiruoka tai leivonnainen ja syödäkin ainakin se ruoka. Laitoimme ruokien valmistuttua kuvat wa kautta ohjaajalle ja sitten katsoimme porukalla kaikkien ruokakuvat ja vastailtiin oliko hyvää, tekisitkö toistekin jne. 

Hauskaa oli ja hyötyäkin kun sai ruokaa ilmaiseksi.[/quote]

Kiva ettå vammaisilla on hauskaa.

Vierailija
42/267 |
27.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten voi olla omien ajatustensa vanki? Kellä muulla voi olla kiinnostavampia ajatuksia kuin itsellä?

No jos ne omat ajatukset ovat jatkuvasti vaikka että tuntee itsensä täysin paskaksi ja haluaa kuolla, niin ei niiden kanssa ole mitenkään hauskaa ja mielenkiintoista elää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/267 |
27.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut työtön vsta 2017 ja jos minut joskus tuollaiseen pakotetaan, teen todellakin kaikkien elämästä helvetin.

Vierailija
44/267 |
27.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuntouttavaan ei jouduta noin vaan, yleensä tätä ennen on palkkatuki tai työkokeilu. Eli miksi olet kuntouttavassa,siihen on syynsä. Jos et kyseistä toimintaa koe tarvitsevasi niin sen voi sanoa.

Noin olen toiminut omalla kohdallani, olen sanonut että ei ole elämänhallinnassa tai muussa ongelmia, asia oli sillä selvä eikä enää ole kuntouttavasta puhuttu

Nykyään riittää että työttömyys on pitkittynyt

Vierailija
45/267 |
27.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut jo jonkin aikaa työtön, eikä mitään työtä ole näkyvissä. Tuollainen kuntouttava voisi olla oikeasti hauska =). Muutenkin siivoan ja laitan ruokaa joka päivä ja kuntouttavassa siitä maksetaan vielä päiväraha. Jee!! Kai siihen kuuluu muutakin arjessa selviämistä? Rohkaistaan ja opetetaan ihmisiä käymään lenkillä, kaupassa yms arkielämän taitoja. Ihan älyttömän hienoa. Käyn muutenkin joka päivä koiran kanssa kaksi kertaa tunnin lenkillä, käyn kaupassa, kirjastossa, sienessä, marjassa ja teen tilastoja taloudesta, budjetoin ym. mulle kelpaisi jos tästä saisi vielä sen päivärahan.

Vierailija
46/267 |
27.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuntouttavaan ei jouduta noin vaan, yleensä tätä ennen on palkkatuki tai työkokeilu. Eli miksi olet kuntouttavassa,siihen on syynsä. Jos et kyseistä toimintaa koe tarvitsevasi niin sen voi sanoa.

Noin olen toiminut omalla kohdallani, olen sanonut että ei ole elämänhallinnassa tai muussa ongelmia, asia oli sillä selvä eikä enää ole kuntouttavasta puhuttu

Jaa, viisi vuotta työtön eikä tuollaiseen ole joutunut. Niille virkailijoille voi ihan avata suunsakin

Vierailija
47/267 |
27.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin joskus kuntouttavassa jossain pajalla mutta en aluksi edes tiennyt että se on kuntouttava ja mitä siellä tehdään. Tulin 8 aikaan ja lähdin puoli ysin aikaa kotiin. Sain silti 9 euroa päivässä. Mitään siellä ei tarvinnut tehdä. Siellä oli joku idiootti ohjaaja joka kävi paikalla ja lähti pois joten minäkin lähdin. Muut jäi sinne puhumaan paskaa.

Vierailija
48/267 |
27.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen ollut jo jonkin aikaa työtön, eikä mitään työtä ole näkyvissä. Tuollainen kuntouttava voisi olla oikeasti hauska =). Muutenkin siivoan ja laitan ruokaa joka päivä ja kuntouttavassa siitä maksetaan vielä päiväraha. Jee!! Kai siihen kuuluu muutakin arjessa selviämistä? Rohkaistaan ja opetetaan ihmisiä käymään lenkillä, kaupassa yms arkielämän taitoja. Ihan älyttömän hienoa. Käyn muutenkin joka päivä koiran kanssa kaksi kertaa tunnin lenkillä, käyn kaupassa, kirjastossa, sienessä, marjassa ja teen tilastoja taloudesta, budjetoin ym. mulle kelpaisi jos tästä saisi vielä sen päivärahan.

Miten helvetissä työttömyys saisi ihmisen unohtamaan miten käydään kaupassa? Tuo juuri on sen alentuvan puhetyylin sitä nöyryytystä ja alentuvaa kohtelua.

Vierailija
49/267 |
27.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten helvetissä työttömyys saisi ihmisen unohtamaan miten käydään kaupassa? Tuo juuri on sen alentuvan puhetyylin* sitä nöyryytystä ja alentuvaa kohtelua.

*lisäksi

Vierailija
50/267 |
27.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten helvetissä työttömyys saisi ihmisen unohtamaan miten käydään kaupassa? Tuo juuri on sen alentuvan puhetyylin sitä nöyryytystä ja alentuvaa kohtelua.

No avatkaa suunne kun puhutte työkkärin kanssa! Että ette tarvitse arjen hallintaan apua. Ketään ei kuntouttavaan pakoteta, sinne on perusteet miksi edes ehdotetaan

Vierailija
51/267 |
27.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut kaksi kertaa. Joensuussa ja Enonkoskella. 3 kk. Kerta ja 4 tuntia päivässä. Sain vielä päivärahan korotettuna 200 päivää. Eli ihan jees liksa moisesta touhusta. Tehtävät oli mitä oli mutta kunhan teki jotenkin.

Vierailija
52/267 |
27.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No pistäpäs sitten linkki siihen lainkohtaan, mihin tämä perustuu.

Vierailija
53/267 |
27.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei riemulla rajaa kun on päästänsä vajaa.

Vierailija
54/267 |
27.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten tämmöiseen pääsee?

Minäkin haluan tietää ja mikä kaupunki. Ehdotan omalle te - toimiston virkailijalle samaa.

Toihan on ihan huippua, älä ap valita, ei tarvitse missään pajalla istua ja odottaa neljän tunnin vankeusajan päättymistä.

Vierailija
55/267 |
27.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Savonlinna kirjoitti:

Olen ollut kaksi kertaa. Joensuussa ja Enonkoskella. 3 kk. Kerta ja 4 tuntia päivässä. Sain vielä päivärahan korotettuna 200 päivää. Eli ihan jees liksa moisesta touhusta. Tehtävät oli mitä oli mutta kunhan teki jotenkin.

Eihän kuntouttavan rahaa saa korotettuna. Olit siis työkokeilussa?

Vierailija
56/267 |
27.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ketään ns normaalia työnhakijaa laiteta kuntouttavaan, kyllä taustalla on enemmän. Itsekin olen nyt keskustellut palkkatuesta kun työttömyys pitkittynyt, toki juteltiin että onko mitään esteitä työnteolle yms mutta kun ei ole niin palkkatuki todettiin parhaimmaksi

Vierailija
57/267 |
27.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten tämmöiseen pääsee?

Minäkin haluan tietää ja mikä kaupunki. Ehdotan omalle te - toimiston virkailijalle samaa.

Toihan on ihan huippua, älä ap valita, ei tarvitse missään pajalla istua ja odottaa neljän tunnin vankeusajan päättymistä.

Kohta ovat työkkäreissä ihmeissään kun kaikki haluavat kuntouttavaan

:D

Vierailija
58/267 |
27.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sivua ei voida enäänäyttää.

Vierailija
59/267 |
27.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hups. Kommentti tekee kierroksen ja sit vasta kai ehkä voi olla hyväksytään. Ehkä.

Vierailija
60/267 |
27.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ketään ns normaalia työnhakijaa laiteta kuntouttavaan, kyllä taustalla on enemmän. Itsekin olen nyt keskustellut palkkatuesta kun työttömyys pitkittynyt, toki juteltiin että onko mitään esteitä työnteolle yms mutta kun ei ole niin palkkatuki todettiin parhaimmaksi

Uuden hallitusohjelman mukaan TYP asiakkuuteen ei tarvita enää mitään erityistä syytä ja sitä kautta sinne kuntouttavaan päätyy.