Kuntouttava työtoiminta etänä
Onko täällä muita, jotka ovat olleet kuntouttavassa työtoiminnassa kotoa käsin? Eli ei mennä minnekään pajalle tmv., vaan netin kautta hoidetaan esim. päivän alotus ja lopetus, ja paikallaolon saa siitä kun tekee annetut tehtävät ja palauttaa ne ohjaajalle sen nelituntisen päätteeksi. Itse olen tällä hetkellä tällaisessa järjestelyssä, enkä suoraan sanoen tajua että mikä tämän itu on. Samat ihmiset nukkuvat pommiin jokaikinen aamu (enkä edes liioittele), tehtäviä ei selkeästi tarvitse tehdä vaikka koko ajan sanotaan, että sitä 9 euroa ei heru jos ei palauta vastauksia päivän päätteeksi, saamattomia taputellaan päähän ja meille puhutaan kuin lapselle. Itseäni nuoremmat ihmiset puhuvat alentuvaan sävyyn ja minun kuuluisi kuntoutua tämän myötä?? Itselläni on motivaatio täysin hukassa tän suhteen. Minä, joka teen kaiken tunnollisesti alusta loppuun, saan sen saman hikisen 9 euroa kuin tyyppi, joka nukkuu pommiin eikä tee yhtään mitään vaikka kuinka käsketään. Silti hän saa korvauksen, koska on paikalla kun päivää ollaan lopettelemassa (eli toisin sanoen jaksoi nousta sängystä / ottaa kännykän mukaansa sinne peiton alle). Sanotaan, että keskity vaan omaan tekemiseen, mutta epäreiluus tässä hommassa on vain niin... raivostuttavaa. Oman tilanteeni takia joudun olemaan tuossa järjestelyssä vielä ainakin vuoden, jotta saisin rahaa edes jostain (en kykene menemään töihin tällä hetkellä, enkä ole Kelan mukaan tarpeeksi sairas saikulle), ja mitä pidempään tuo kestää, sitä enemmän tunnen oloni vangiksi. Elämänilosta tietoakaan enää.
Kommentit (267)
Nauroin oikeasti ääneen, kun luin aloitusviestin. Paljonkahan tuokin pelleily maksaa, kun se järjestetään :):):):):)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuntouttava työtoiminta pitää sisällään tarkoituksen. Ajattelen, että kaikenlainen toiminta on kaiken a ja o. Toiminta vain täytyisi olla ihmistä itseään ilahduttavaa ja hänelle tärkeää. Järki menee ihmispololta vain löhötessä. Itsellä rutiinit ja tekemiset pitävät järjen vielä suht toimivana.
Se, että sinä et kykene muuta kuin löhöämään jos joku ei pidä kädestä, kertoo enemmän sinusta kuin mistään muusta.
Osa meistä on tiedätkö itseohjautuvia, ja kuntouttavaan käytetty aika on vain pois jostain, mikä voisi oikeasti edistää kuntoutumista.
Juuri näin, sen aamuajan voi jokainen käyttää huomattavasti paremmin ja "kuntouttaa" itse ohjatusti asioitaan ja itseään järkevämmin ja mielekkäämmin kuin toisen sanelemana aikuiselle täyspäiselle ihmiselle että miten sitä päivää aletaan elämään. Normaalisti aamuvirkut työttömätkin ihmiset kyllä osaavat laittaa päiviinsä sisältöä ihan itsekin. En vaan käsitä näitä ihme luuloja että kaikki työttömät olisi joitain erillisen ohjauksen ja valmentamisen tarpeessa olevia muumioita.
Vierailija kirjoitti:
Olisin kiitollinen kyseisestä mahdollisuudesta. Hajottaa kotona olo, töihin ei pääse, vajaakuntoinen, terapiaan ei varaa. 180e ekstraa kuukaudessa ja jotain puuhaa kuulostaa omaan korvaan mielekkäämmältä kuin olla vain omien ajatustensa vankina jatkuvasti
Etkö osaa itseksesi tehdä noita? Meillä on amiksessa samanlaisia tehtäviä. Esim. Katso video kierrätyksestä YouTubesta ja kirjoita siitä. Siellä ne videot on kaikkien nähtävillä nytkin.
Mitäs te etätyöttömät ootte tänään askarrellu?
Vierailija kirjoitti:
Luin ketjua ja leukani loksahtelee vieläkin 🙂
En tiedä verorahoista mitään, mutta tää on kyllä vastuutonta tuhlaamista.
Kuinka paljon tuota hlökuntaa ylläpidetään siis? Entisaikaan se oli ihan karmaiseva luku. Jos tuo virkailijoiden armeija sais potkut niin romahtaisiko Suomi Oy.
Terv. Työttömästä Eläkkeelle 2025
No joo ..tälläistä työpaikkaa tarvitsisin koska asun syrjässä maaseudulla ..miten tällaiseen pääsee
Vierailija kirjoitti:
No olen ollut työvaimakoulutuksessa..verkkokurssilla
Mä olin eilen kuntouttavassa etänä, laulettiin "pienet sammakot pienet sammakot ne lystikkäitä on, istuttiin ja välillä kurnutettiin. No siitä mä kuntouduin niin että läksin baariin, melko ankaraa krapulaa pitelen. Tänään lauletaan puttepossun nimipäivät, saapa nähdä mitä ilta tuo tullessaan.
Vierailija kirjoitti:
Nutsrider kirjoitti:
Kuntouttava työtoiminnan tilalle tulevanuusi työvelvoite työ on parempi ratkaisu.
Siinä työtön velvoitetaan tekemään ylesihyödyllistä työtä saadakseen työttömyysrahansa ja jää kokonaan tuo nöyrryyttävä 9e kulukorvaus pois.
Kuntouttavaan ohjataan niitä jotka eivät kykene osallistumaan terveydentilansa takia normaaliin palkkatyöhön tai opiskeluun. Eihän siitä tule mitään kun työkyvyttömät psykoottiset, narkit, masentuneet yms. ovat jossain velvoitetyössä.
Valitettavasti kuntouttavaan on ohjattu täysin työkykyisiäkin henkilöitä. Aiheesta löytyy mediassa artikkeleita. Aikoinaan mm. Sakari Timonen kirjoitti paljonkin aiheesta; te-viranomaisten mielivallasta, kun täysin elämäänsä hallitseva, täysipäinen ja täysin työkykyinen ihminen on ohjattu kuntouttavaan. Ja huom. taustalla on ollut (ja edelleenkin) tosi asiassa se, että näin kunta välttyy sakkomaksulta. Ammattitaitoinen, työkykyinen, täysijärkinen ihminen voi olla työttömänä ikänäs vuoksi. Ei siksi, etteikö itse pysyisi enää kelkassa mukana, vaan siksi, että erityisesti 50+ työttömiä ei haluta rekrytoida.
Jos kyseessä on siis täysissä järjissään oleva työkykyinen ihminen, niin miten ihmeessä oletetaan sen elämänhallinnan katoavan salamana ja saman tien, kun tämä henkilö joutuu työttömäksi? Näitä kuntouttavia työtoimintoja perustellaan yleensä juurikin "elämänhallinnan ja päivärytmin jämäköitymisellä" yms. Miettikää hetki, te aikuiset työssäkäyvät - eikö ole nöyryyttävää? Loukkaavaa suorastaan. Tilanteessa, missä henkil on työttömänä itsestä riippumattomista syistä, tai simppelisti biologisesta syystä - syystä, että ikääntyy ja vuosia tulee lisää - halutaan fokusoida ongelma yksilötason ongelmaksi, siihen, että oletuksena on, että työttömässä on jokin vika, miksi ei kelpaa.
Kuntouttava työtoiminta on täysyin perusteltua ja hyväksyttävää silloi, kun kyseessä on nuori henkilö, joka vasta etsii itseään ja ammattiaan, ottaa ensiaskeleita työelämässä ja mahdollisesti tarvitsee ulkoatulevaa opastusta arkipäivän ja elämänhallintaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuka on niin "hullu" että suostuu tuohon? Ellei todella halua sitä. Tehtäviä on muutenkin maailma täynnä ja virikkeitä, jos niitä etsii. Aivotoimintaa. Myös hakemuksia saa ihan muuten tai askartelut. No tapansa kullakin jos on niin tottunut työelämän rutiiniin että on pakko toistaa tuota yhtä mallia. Kai rutiinit saa muutenkin? Onko silloin jo aivopesty jos tarvii jonkun toisen aamusta iltapäivään ja taas sama.
Mä olin mm kierrätyskeskuksessa lajittelemassa. Okei, vain 9e/pvä, mutta meillä oli lupa ottaa kaikki likainen, rikkinäinen jne joka ei kelpaa myyntiin. Ihan hyvää lisäliksaa siitä tuli kun pesi, kunnosti ja laittoi itse kirpparille.
Muutaman kuukaudenko mä niitä säilöin ja kahden viikon kirpparipöydällä tuli yli 500e.
Jotain marimekkoa, vallilaa, muuta merkkituotteita ku tulee niin mainioo.
Menisin uudestaan.Älä valehtele. Ainakaan Kontissa ei saanut ottaa yhtään mitään edes roskikseen menevää.
Vierailija kirjoitti:
Olin opiskeluaikana harjoittelussa vetämässä tällaisia pajoja ja olen täysin samaa mieltä kuin AP. Kyseessä ei ole muuta kuin tapa saada työttömyystilastoja siivottua ja helppo työpaikka niille jotka noissa paikoissa ovat vakinaisia työntekijöitä. Oli nöyryyttävää jopa itsellenikin ohjata aikuisia ihmisiä käymään lenkillä ja katsomaan videoita. Aivan käsittämätöntä rahan ja resurssien haaskausta, jos jostain pitäisi säästää niin näistä pelleilykursseista ja suunnata varat paremmin asiakasta palvelevaan työ- ja sosiaaliohjaukseen. Parhaiten siihen päivärytmiin ja lounaan syömiseen ohjaa työpaikka josta maksetaan palkka. Onneksi pääsin itse aivan toisenlaisiin töihin.
Hienoa, vihdoin jämäkkä ja järkevä puheenvuoro myös sieltä ohjaajapuolelta. Ei mitään kaunisteltua ja siloteltua liibalaabaa elämänhallinnan opettelun tärkeydestä. Olet varsin oikeassa: parasta kuntoutusta on TYÖ, josta saa PALKAN - siis PALKKATYÖ. Se, että ihminen pystyy itse kustantamaan elantonsa, on parasta hoitoa itsetunnolle. Aikuisen ihmisen itsetuntoa ei kohenna, vaan päinvastoin romahduttaa ja loukkaa juurikin tuollaiset elämänhallintapuuhastelut, missä kädestä pitäen ohjataan tekemään voileipää, käymään lenkillä ja katsomaan mukahyödyllisiä videoita.
Kuin sieniä sateella syntyi taannoin joka kuntaan ja kaupunkiin erilaisia työpajoja, joita pyörittivät juurikin kuntouttavassa työtoiminnassa olevat työttömät ohjaajineen. Ohjaajat saivat työstään ihan säällistä ja normaalia kuukausipalkkaa, kun taas työttömät tekivät töitä ilmaiseksi, tai lähes ilmaiseksi, jos nyt 9 e Kelan pienen työmarkkinatuen päälle on mitenkään mainittava palkkio usein raskaastakin työstä. Useat noista ohjaajista olivat nuoria ihmisiä, joista jotkut hyvinkin pikkutärkeänä ja into piukkana opettamassa elämänhallintaa aikuisille (useat vuosikymmeniä työelämässä olleille) ihmisille. Ja huom. juurikin tuon kunnan sakkomaksun vuoksi noille työpajoille ohjattiin ihan työkykyisiäkin työttömiä, riitti että oli liian ikääntynyt normityömarkkinoille, josta syystä työttömyys pitkittynyt.
Vaikea sanoa mistä johtuu, byrokratiaa. Täytyy silti sanoa, että kuntouttavaan työtoimintaan pääsy ei ole helppoa. Käsittääkseni Tampereella se on evätty tai ainakin vaikeaa. Varmaan ei kaikki toimikaan ideaalisti, mutta työttömyyskorvaus on ja moni muu etuus vastikkeellista, jotain pitää tehdä. Eihän palkkaakaan saa, jos ei töissä käy ja kirjaa tunteja. Ehkä on ihan hyvä että hoidat oman osuutesi sen verran hyvin kun voit. Tuskin haittaa, jos joskus nukut itse pommiin tms. Tai sitten ota puheeksi ohjaajalle asia. Ihmisillä on sen verran erilaiset elämäntilanteet sen vuoksi, miksi ovat kuntouttavassa työtoiminnassa. Osa eivät välttämättä etene siitä normaaliin työhön ja arkeen takaisin helpolla. Kelalla on oma byrokratiansa, jota kannattaa noudattaa ja hyväksyä, ettei rahat katkea. Kun olet terve, pyri takaisin työelämään, niin ei tarvitse jatkaa kuntouttavassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nutsrider kirjoitti:
Kuntouttava työtoiminnan tilalle tulevanuusi työvelvoite työ on parempi ratkaisu.
Siinä työtön velvoitetaan tekemään ylesihyödyllistä työtä saadakseen työttömyysrahansa ja jää kokonaan tuo nöyrryyttävä 9e kulukorvaus pois.
Kuntouttavaan ohjataan niitä jotka eivät kykene osallistumaan terveydentilansa takia normaaliin palkkatyöhön tai opiskeluun. Eihän siitä tule mitään kun työkyvyttömät psykoottiset, narkit, masentuneet yms. ovat jossain velvoitetyössä.
Kuntouttavaan työtoimintaan laitetaan ihan täysin työkuntoisiakin ihmisiä, jos sattuu olemaan syystä tai toisesta ollut vähän pidempään työttömänä, ja on joskus sattunut saamaan jonkun mt-diagnoosin.
"Työttömyys nähdään itsessään sairautena johon kuntoutus on ratkaisu. Vaikka oikea syy työttömyyteen suurimman osan kohdalla onkin työpaikkojen puute eikä joku yksilön kuntoutuksella paraneva tauti."
Juuri näin. Tuo on se ydin. Tehdään työttömyydestä yksilön ongelma, jolloin ei tarvitse fokusoida yhteiskunnan rakenteisiin. Leimaamalla ja syyllistämällä työttömät elämänhallintaongelmaisksi nahjuksiksi saadaan sysättyä vastuu yksiltasolle. Pelkästään "kuntouttava työtoiminta" terminä jo kuulostaa niin pahalta, että se jo valmiiksi leimaa ihmisen, joka tuollaiseen joutuu. Ja huom. nyt puhun aikuisista, työkykyisistä ihmisistä. Nuorille, joilla elämänhallinta on lipsunut, on masennusta yms. tuollainen toiminta on paikallaan. Mutta terveelle, työkykyiselle aikuiselle (jonka ainoa ongelma on palkkatyön puute) ei.
Vierailija kirjoitti:
Miten voi yhtäkkiä suurelle joukolle työttömiä löytyä työvelvoite työtä, muttei oikeaa palkkatyötä?
Tämäpä tämä.
Kuuluisaksi tuli aikoinaan kokoomuksen Susanna Kosken märkä uni: pistetään työttömät raivaamaan risukkoja, joita Susanna oli junan ikkunasta nähnyt.
Tuon tuostakin kuulee juurikin näitä "P i s t e t ä ä n työttömät..." sinne ja tänne, milloin hoitamaan sosiaali- ja terveyspuolen resurssipulaa, milloin omakotitalkkareiksi, milloin paikkaamaan mitäkin vajetta. Työttömät ovat kuin heittopusseja vailla omaa tahtoa ja omia uratoiveita. Tai siis onhan heillä, mutta sitä ei heille suoda. Monikin on sitä mieltä, että työttömällä ei edes SAA olla omia ammattitoiveita. Sen sijaan itsestään selvänä pidetään, että työelämässä olevat ihmiset saavat säännöllisesti koulutuksia, opintopäiviä, kaikenlaista päivitystä ammattitaitoonsa. Vastaavalla ammattipätevyydellä varustettu ihminen on työttömäksi jouduttuaan nöyrryttävä ottamaan vastaan mitä saa, ulkopuolelta tulevin ehdoin, kun ulkopuolelta tulee tarve k ä y t t ä ä häntä.
Koska työpaikkoja ei vain riitä kaikille kahden s a m a n ammattitutkinnon osat voivat olla täysin erilaisia yhteiskunnassa. Toinen saa palkka-, loma-, koulutusedut yms., toinen istutetaan häpeäpuuhun vastaanottamaan syytöksiä, leimaamista ja ottamaan vastaan jos jonkinlaista pilipalikurssia, jossa maksetaan isoja summia yksityiselle kurssin järjestäjälle sen sijaan, että tuokin raha suunnattaisiin vaikka edes osittain työttömän palkkaamiseen oikeaan työhön. Pahimmassa tapauksessa ylhäältä päin väitetään, että tämä ammattitaitoinen työtön tarvitsee elämänhallinnan jämäköitymistä, koska oletus on, että työttömyys suistaa ihmisen välittömästi menettämään elämänhallintansa, ja niinpä hänet osoitetaan kuntouttavaan työtoimintaan tai työ k o k e i l u u n - siis kokeilemaan työtä -vaikka aivan varmasti kykenisi palkalliseen työhön ilman että sitä pitäisi ensin k o k e i l l a aluksi ilman palkkaa.
Kaikki edellä kuvattu nöyryytyksen tila, missä työtön menettää oikeutensa olla omasta elämästään päättävä tasavertainen kansalainen työssäkäyvien kansalaisten rinnalla, on varmaan niin pelottava skenaario yhä työelämässä oleville, että osalla heistä on pakottava tarve korottaa omaa asemaa syyllistämällä ja haukkumalla työttömiä. Jonkinlaista dissosiaatiota tuokin: siirretään omat pelot, oma epävarmuus omasta pärjäämisestä yhteiskunnassa jo valmiiksi heikossa asemassa olevaan ryhmään.
Pienes hönös on kiva harrastella.
Niin tekee monet oikeissa etätöissä työskelevät.
Jatkossa ei enää kannata työkokeilut eikä kuntouttavat. Nimittäin 1.1.2025 alkaen ei enää ole korotusosia eli sitä 9e/pvä. Saat vain saman työttömyysturvan ihan sama oletko kotona vai työpajalla.
Työkkärin omissa tiedoissa työpaja-aika on kirjattu työkokeiluna. Vaikka oli pelkkiä aamupäivän herätyssoittoja ja kevyitä aktivointitehtäviä. Tapahtui korona-aikaan, joten kait siksi pääosin etänä. Ei edistänyt mahdollisuuksia työllistyä millään tavalla, vain v-käyrä nousi. tv. yli-ikäinen pitkäaikaistyötön
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuka on niin "hullu" että suostuu tuohon? Ellei todella halua sitä. Tehtäviä on muutenkin maailma täynnä ja virikkeitä, jos niitä etsii. Aivotoimintaa. Myös hakemuksia saa ihan muuten tai askartelut. No tapansa kullakin jos on niin tottunut työelämän rutiiniin että on pakko toistaa tuota yhtä mallia. Kai rutiinit saa muutenkin? Onko silloin jo aivopesty jos tarvii jonkun toisen aamusta iltapäivään ja taas sama.
Mä olin mm kierrätyskeskuksessa lajittelemassa. Okei, vain 9e/pvä, mutta meillä oli lupa ottaa kaikki likainen, rikkinäinen jne joka ei kelpaa myyntiin. Ihan hyvää lisäliksaa siitä tuli kun pesi, kunnosti ja laittoi itse kirpparille.
Muutaman kuukaudenko mä niitä säilöin ja kahden viikon kirpparipöydällä tuli yli 500e.
Jotain marimekkoa, vallilaa, muuta merkkituotteita ku tulee niin mai
Kierrätyskeskuksien kuskit varastaa kodin tyhjennyksien yhteydessä. Samoin tekee yksityiset raivaus-kierrätykseenkuljettajat.
Vierailija kirjoitti:
Jatkossa ei enää kannata työkokeilut eikä kuntouttavat. Nimittäin 1.1.2025 alkaen ei enää ole korotusosia eli sitä 9e/pvä. Saat vain saman työttömyysturvan ihan sama oletko kotona vai työpajalla.
Eikö tämä koske sitä jotain noin 5 euron lisää, jota maksetaan 200 pv tietyin ehdoin. Eri asia siis kuin tuo 9 euroa.
Se, että sinä et kykene muuta kuin löhöämään jos joku ei pidä kädestä, kertoo enemmän sinusta kuin mistään muusta.
Osa meistä on tiedätkö itseohjautuvia, ja kuntouttavaan käytetty aika on vain pois jostain, mikä voisi oikeasti edistää kuntoutumista.