Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kuntouttava työtoiminta etänä

Vierailija
27.09.2023 |

Onko täällä muita, jotka ovat olleet kuntouttavassa työtoiminnassa kotoa käsin? Eli ei mennä minnekään pajalle tmv., vaan netin kautta hoidetaan esim. päivän alotus ja lopetus, ja paikallaolon saa siitä kun tekee annetut tehtävät ja palauttaa ne ohjaajalle sen nelituntisen päätteeksi. Itse olen tällä hetkellä tällaisessa järjestelyssä, enkä suoraan sanoen tajua että mikä tämän itu on. Samat ihmiset nukkuvat pommiin jokaikinen aamu (enkä edes liioittele), tehtäviä ei selkeästi tarvitse tehdä vaikka koko ajan sanotaan, että sitä 9 euroa ei heru jos ei palauta vastauksia päivän päätteeksi, saamattomia taputellaan päähän ja meille puhutaan kuin lapselle. Itseäni nuoremmat ihmiset puhuvat alentuvaan sävyyn ja minun kuuluisi kuntoutua tämän myötä?? Itselläni on motivaatio täysin hukassa tän suhteen. Minä, joka teen kaiken tunnollisesti alusta loppuun, saan sen saman hikisen 9 euroa kuin tyyppi, joka nukkuu pommiin eikä tee yhtään mitään vaikka kuinka käsketään. Silti hän saa korvauksen, koska on paikalla kun päivää ollaan lopettelemassa (eli toisin sanoen jaksoi nousta sängystä / ottaa kännykän mukaansa sinne peiton alle). Sanotaan, että keskity vaan omaan tekemiseen, mutta epäreiluus tässä hommassa on vain niin... raivostuttavaa. Oman tilanteeni takia joudun olemaan tuossa järjestelyssä vielä ainakin vuoden, jotta saisin rahaa edes jostain (en kykene menemään töihin tällä hetkellä, enkä ole Kelan mukaan tarpeeksi sairas saikulle), ja mitä pidempään tuo kestää, sitä enemmän tunnen oloni vangiksi. Elämänilosta tietoakaan enää.

Kommentit (267)

Vierailija
261/267 |
18.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei työkkärin henkilökuntakaan suhtaudu tietyn ikäisiin työttömiin normaalisti.

Olen pitkäaikaistyötön kirjastoalalta, kohta 50 v, kävin yhden koulutuksen jonne sain hirveästi perustella ja vakuutella motivaatiota, ja sitten kun sain sen suoritettua, työkkärin ihminen hämmästeli monta kertaa, että läpäisin kaikki kurssit ja kortit, ja tosi hienoa, vaikka olin ollut jo kaksi vuotta työtön ja ikääkin on. 

Kyllä on sitkeässä käsitys, että vain nuori voisi oppia. Lisäksi kumma luulo, että työttömäksi jäätyään kaikki taidot yhtäkkiä katoaisi, uuttahan on töissäkin täytynyt opetella jatkuvasti, ei siellä enää leimasimella lainoja merkitä kortteihin, kuten minun urani alkuaikoina.

Vierailija
262/267 |
18.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minullekin siis kuntouttavaa työtoimintaa vain suositeltiin, mutten suostunut!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
263/267 |
18.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin yli vuoden ajan työtön kun jouduin kuntouttavaan työtoimintaan pajalle. Olin itsenäinen, aktiivisesti hain töitä, ei mt-ongelmia tai masennusta, ongelma se että työtä ei löytynyt hausta huolimatta. Kuukauden aikana pajan työntekijät ihmettelivät miksi minut oli pajalle lähetetty, kun ongelmia minulla ei ollut ja ihmettelivät, miksi minua ei lähetetty pajalle ohjaajaksi kuin asiakkaana. Kun kuukausi kokeilu loppui pajan henkilökunta totesi, että minulla ei ollut tarvetta jatkaa heillä asiakkaana kuntouttavassa työtoiminnassa.

Seuraavan kerran kun tapasin tetoimiston virkailijani, kysyin häneltä suoraan miksi hän minut sinne lähetti ja totesi, että kun ei tiennyt  mitä tehdä työttömien kanssa. Minut oli sitten laitettu samalle viivalle niiden pajalla olleiden työttömien kanssa sillä perusteella, koska olin työtön. 

Vierailija
264/267 |
18.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin yli vuoden ajan työtön kun jouduin kuntouttavaan työtoimintaan pajalle. Olin itsenäinen, aktiivisesti hain töitä, ei mt-ongelmia tai masennusta, ongelma se että työtä ei löytynyt hausta huolimatta. Kuukauden aikana pajan työntekijät ihmettelivät miksi minut oli pajalle lähetetty, kun ongelmia minulla ei ollut ja ihmettelivät, miksi minua ei lähetetty pajalle ohjaajaksi kuin asiakkaana. Kun kuukausi kokeilu loppui pajan henkilökunta totesi, että minulla ei ollut tarvetta jatkaa heillä asiakkaana kuntouttavassa työtoiminnassa.

Seuraavan kerran kun tapasin tetoimiston virkailijani, kysyin häneltä suoraan miksi hän minut sinne lähetti ja totesi, että kun ei tiennyt  mitä tehdä työttömien kanssa. Minut oli sitten laitettu samalle viivalle niiden pajalla olleiden työttömien kanssa sillä perusteella, koska olin työtön. 

Siis työvoimatoimiston virkailijan vastaus ihmettelyysi oli se, että lähetti sut kuntouttavaan, koska ei tietnnyt mitä tehdä työttömien kanssa!

Siis tuo virkailija itse joutaisi päivittämään sekä osaamistaan että virkistämään päätään - varmaankin jokin kuntouttava toiminta olisi hänelle paikallaan... Noin pihalla kuin lumiukko, ei lainkaan tehtäviensä tasalla. Mutta tosiasiahan on, että noissa te-virkailijoissa on monenmoista, eivät kaikki edes korkeakoulutettuja. Henkilökohtaista kateutta ja kaunaa saattaa osalla olla asiakastyössään, nautitaan siitä, että on ihmisten elämän langat käsissä: "Enpäs päästäkään tuota siihen ihannekoulutukseensa... kiäh kiäh, kuntouttavaan vaan..."

Vierailija
265/267 |
18.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis työvoimatoimi

Aikaisemmissa kommenteissa on mainittu siitä työttömyystilastojen katsomisesta, että vähemmän työttömiä, joten ei yllätä, että sinne kuntouttavaan lähetetään myös työttömiä joilla ei ole mitään tarvetta olla siellä, ovat kuin väärässä paikassa, mutta on sitten hetken aikaa tilastot siistinä työttömistä. 

Vierailija
266/267 |
18.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kuntouttavassa, mutta kurssilla. Olin tuolloin 4 pikkulapsen äiti. Pistivät TE:stä karenssin uhalla kahden viikon Kontti-kurssille. Olin typeryyttäni ilmoittautunut työttömäksi työnhakijaksi ja ollut ns. kortistossa noin vuoden verran. Myönnetää, hoidin lapsia kotona ja nostin hirmuisen työkkärikorvauksen suolarahoiksi, miehen kannatellessa taloutta. 

Kurssilla meille opetettiin mm. että rahaa ei pidä laittaa noutokahveihin ja iltapäivälehtiin. Oletusarvona siellä oli, että kurssilaiset eivät osaa huolehtia edes hygieniastaan, saati mistään elämänhallinnasta. Huipennuksena koin, kun meille opetettiin, kuinka kuoritaan perunoita.

Sitten vielä 9 euron korvauksella halpahalliin lätkimään hyllyihin hintalappuja kahdeksi viikoksi.

Tästä on aikaa yli 20 vuotta, mutta sitä kurssia en unohda koskaan.

Vierailija
267/267 |
18.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne jahtaa juurikin ikääntyneitä ihmisiä yhtelä uhriryhmänään. Jos joku on ollut yli 40 vuotta työelämäss, hommannut talot ja tavarat, eikä vieläkään ole oppinut notkumaan vaikka baareissa, niin paha on oppia syrjäytymään viittä vaille eläkettä.

Mutta vanhukset ovat kuin jotain matalalla roikkuvia hedelmiä niille. Uskovat aktoriteettiä, tekevät pajalla töitä arjalais-luterilaisesti, eivätkä tule juovuksissa paikalle. 

No mikäs siinä sitten, jos haluaa, mutta yli 55 ei kyllä tuollaiset kuntouttavat kiinnosta.