Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kolesterolin nousu

Vierailija
27.09.2023 |

Olen yli viiskymppinen ja vaihtarit koettu ja kärsitty. Nyt on kolesterolit lähtenyt nousuun. Olisiko aihetta lääkitykseen? Lääkäri kyllä suosittelee statiineja. Minkälaisia kokemuksia teillä on?

Kommentit (272)

Vierailija
101/272 |
28.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ruokalusikallinen extra neitsytoliiviöljyä päivittäin auttaa. Kolesteroliarvot paranee parissa kuukaudessa, omakohtainen kokemus.. Statiinit eivät sopineet.

Ne omakohtaiset kokemukset eivät vaan kerro yhtään mitään muitten ihmisten kohdalla. Jos se oliiviöljy suurilla potilasmäärillä toimisi niin kyllä sitä terveydenhoitokin rasvapotilaille suosittelisi. Onko tosiaan kaikki statiinit kokeiltu? Entäs Etsetimibi?

Mulla etsetimibi määrättii statiinien kera sen jälkeen kun olin jo saanut infarktin korkean kolesterolin vuoksi. T. Se M alle 60 v

Korkea kolesteroli ei aiheuta sydäriä.

Ei vaan se aiheuttaa sepelvaltimoitten ahtautumista joka sitten johtaa riittävän pitkälle edettyään sydäninfarktiin. Tämä on lääketieteen historiassa yksi eniten ja parhaiten tutkittu asia.

Vierailija
102/272 |
28.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lihavuus nostaa kolesterolia ei mikään muu. Laihduttakaa senkin plussakokoiset naiset.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/272 |
28.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syökää oikeasti ne statiinit jos niitä teille suositellaan, lihaskrampit on paljon pienempi paha kuin avh.

Vierailija
104/272 |
28.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kolesteroli nousee luonnostaan vanhemmiten. Unohda lääkkeet.

Myöskin sepelvaltimotaudin riski kasvaa iän myötä.

Iän myötä riskejä tulee mihin vain.

Kyllä, ja jos niitä riskejä pystytään lääkkeillä laskemaan, niin eikö olisi aika loogista niitä lääkkeitä käyttää?

Statiineilla siihen ei kuitenkaan pystytä.

Kyseinen asia on yksi lääketieteen historian eniten tutkittu asia ja täysin betonissa. Sinun muutamat kirsikanpoimintatutkimuksesi eivät tätä faktaa mihinkään muuta.

Saattaahan se olla paljon tutkittu. Tulokset ei välttämättä ole sinun luulemasi.

Kaikissa maailman kardiologian klinikoissa on tämä sama tieto ja sen mukaan hoidetaan. Tutkimuksia on sadoittain-tuhansittain. Joka asiasta on tietysti muutama päinvastainenkin tulos (joka johtuu ihan jo matemaattisista syistä) mutta valtava tutkimusmassa tietysti kertoo totuuden.

Vierailija
105/272 |
28.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla itäinen perimä ja suurin osa sukulaisista kuollut sydäriin tai aivoverenvuotoon.

Todellakin vahdin veriarvoja ja noudatan ruokasuosituksia: olen velkaa lapsilleni, etten lähde täältä yhtäkkiä ennen eläkeikää niin kuin osa suvusta on jo tehnyt. Tarvittaessa otan myös ne statiinit.

Isälläni oli työkaverina nainen joka myös noudatti ruokasuosituksia ja eli terveellistä elämää, kuoli sitten 50 vuotiaana syöpään. 

Syövistä varsin pieni osuus johtuu elintavoista. Mutaatiot tulevat suuressa määrin sattumanvaraisesti.

Vierailija
106/272 |
28.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Parasta on estää kolesterolin hapettuminen suonenseinämiin antioksidanteilla,ei tule sivuvaikutuksia kuten lääkkeistä vaan sen sijaan muitakin hyötyjä.Jos ylipainoa niin laihtuminenkin auttaa.

Mulla ei yhtään ylipainoa, pelkkä kolesteroli koholla. Se riitti aiheuttamaan sydäninfarktin hieman alle 60v iässä.

Kannattaa kysyä asiaa sydänlääkäriltä jos ei muuten usko. Sellaisen kanssa tullut keskusteltua säännöllisesti nyt kun omaa tyhmyyttäni sairastuin.

Taidat puhua eri asiasta kuin minä.

Vierailija
107/272 |
28.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ruokalusikallinen extra neitsytoliiviöljyä päivittäin auttaa. Kolesteroliarvot paranee parissa kuukaudessa, omakohtainen kokemus.. Statiinit eivät sopineet.

Ne omakohtaiset kokemukset eivät vaan kerro yhtään mitään muitten ihmisten kohdalla. Jos se oliiviöljy suurilla potilasmäärillä toimisi niin kyllä sitä terveydenhoitokin rasvapotilaille suosittelisi. Onko tosiaan kaikki statiinit kokeiltu? Entäs Etsetimibi?

Mulla etsetimibi määrättii statiinien kera sen jälkeen kun olin jo saanut infarktin korkean kolesterolin vuoksi. T. Se M alle 60 v

Minulla oli riskitekijät 1) korkea LDL kolesteroli ja 2) hieman verenpaine koholla. Harrastin liikuntaa eli sen puute ei vaikuttanut. Paino aivan normaali pituuteen nähden. Siitä huolimatta sain infarktin alle 60 vuotiaana (mies).

Kun lääkäri ehdottaa statiineja niin suosittelen vahvasti aloittamaan niiden käytön. Sama koskee verenpainelääkitystä.

Mussutit sokereita ja hiilihydraatteja ... lopputulos oli taattu.

Ei hän niitä mitenkään ylenmäärin voinut mussuttaa jos kerran BMI oli normaali. Etkö parempaan pysty.

Vierailija
108/272 |
28.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla oli riskitekijät 1) korkea LDL kolesteroli ja 2) hieman verenpaine koholla. Harrastin liikuntaa eli sen puute ei vaikuttanut. Paino aivan normaali pituuteen nähden. Siitä huolimatta sain infarktin alle 60 vuotiaana (mies).

Kun lääkäri ehdottaa statiineja niin suosittelen vahvasti aloittamaan niiden käytön. Sama koskee verenpainelääkitystä.

Miksi ihmeessä suosittelet lääkkeitä?

Koska ne ovat paras ja usein ainoa keino vähentää sydäninfarktin ja sydänperäisen kuoleman riski. Eikös tämä ole ihan loogista.

Vierailija
109/272 |
28.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En lukenut koko ketjua mutta kerron omakohtaisen kokemuksen statiineista. Mulla oli korkea ldl, olisiko ollut 4,3 kun yläraja on 3. Suvussa on sepelvaltimotautia ja isällä eka ohitusleikkaus sen ikäisenä kuin itse olen nyt. Otin statiinit vuosien harkinnan jälkeen, ei mitään sivuvaikutuksia ja neljän kuukauden käytön jälkeen ldl oli 1,4.

Vierailija
110/272 |
28.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei vaan se aiheuttaa sepelvaltimoitten ahtautumista joka sitten johtaa riittävän pitkälle edettyään sydäninfarktiin. Tämä on lääketieteen historiassa yksi eniten ja parhaiten tutkittu asia.

Varmasti on tutkittu. Tulokset ei kyllä kerro luulemaasi.

Vierailija
111/272 |
28.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei se kolestroli mitään luonnostaan nouse, se on seurasta elintavoista ellei sitten kuulu niihin harvoihin poikkeuksiin joiden perimään liittyy korkea kolestroli. Kolestrolin voi saada kohdalleen myös elintapoja ja ruokailutottumuksia muuttamalla. Jos päädytään kuitenkin lääkehoitoon se ei sitten tarkoita sitä, että voi syödä edelleen mitä tahansa vaan niitä ruokailutottumuksia on siitä huolimatta muutettava. Jos kolestroliarvot ovat koholla sitten ainakin on syytä vaihtaa ne kovat rasvat pehmeisiin (levitteet, ruuanlaittorasvat, juustot vähärasvaisiin jne.).

Kyllä sitä perinnöllistäkin rasva-aineenvaihdunnan sairautta on Suomessa kymmenillä tuhansilla. Suurin osa ei tiedä moista sairastavansa.

Vierailija
112/272 |
28.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei se kolestroli mitään luonnostaan nouse, se on seurasta elintavoista ellei sitten kuulu niihin harvoihin poikkeuksiin joiden perimään liittyy korkea kolestroli. Kolestrolin voi saada kohdalleen myös elintapoja ja ruokailutottumuksia muuttamalla. Jos päädytään kuitenkin lääkehoitoon se ei sitten tarkoita sitä, että voi syödä edelleen mitä tahansa vaan niitä ruokailutottumuksia on siitä huolimatta muutettava. Jos kolestroliarvot ovat koholla sitten ainakin on syytä vaihtaa ne kovat rasvat pehmeisiin (levitteet, ruuanlaittorasvat, juustot vähärasvaisiin jne.).

Kolesterolit mulla lähti nousuun iän myötä tilanteessa, jossa elämäntavoissa, ruokavaliossa ja muussa terveydessä ei ollut muutoksia. Kolesteroli (siis LDL) voi siis lähteä nousuun ilman mitään erityistä näkyvää syytä.

Iän myötä kolesteroli nousee ihan luonnostaan. Niin kuin pitääkin.

Mistä olet tällaisen tiedon löytänyt. Tiedät varmaan senkin, että myöskin sydäninfartiriski nousee iän mukana ja sitä voidaan laskea statiineilla.

Vierailija
113/272 |
28.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En lukenut koko ketjua mutta kerron omakohtaisen kokemuksen statiineista. Mulla oli korkea ldl, olisiko ollut 4,3 kun yläraja on 3. Suvussa on sepelvaltimotautia ja isällä eka ohitusleikkaus sen ikäisenä kuin itse olen nyt. Otin statiinit vuosien harkinnan jälkeen, ei mitään sivuvaikutuksia ja neljän kuukauden käytön jälkeen ldl oli 1,4.

Mitkä on triglyarvosi?

Vierailija
114/272 |
28.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kolesterolit mulla lähti nousuun iän myötä tilanteessa, jossa elämäntavoissa, ruokavaliossa ja muussa terveydessä ei ollut muutoksia. Kolesteroli (siis LDL) voi siis lähteä nousuun ilman mitään erityistä näkyvää syytä.

Mistä olet tällaisen tiedon löytänyt. Tiedät varmaan senkin, että myöskin sydäninfartiriski nousee iän mukana ja sitä voidaan laskea statiineilla.

Tiedän sen, että kertomasi on vain kuvitelmaa.

Vierailija
115/272 |
28.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitkä on triglyarvosi?

Sekin on ollut pikkusen koholla mutta laskusuunnassa. Olisikohan ollut viime mittauksessa sen 2,3.

Vierailija
116/272 |
28.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lihavuus nostaa kolesterolia ei mikään muu. Laihduttakaa senkin plussakokoiset naiset.

Väitteesi ei todellakaan pidä paikkaansa. LDL voi olla korkea myöskin laihoilla ja on geneettisiä muunnoksia jotka nostavat kolesterolisi vaikka miten söisit. Nämä eivät ole ihan yksinkertaisia asioita ja neuvoisin uskomaan niitä, jotka ovat minimissään 12 vuotta asiaa opiskelleet.

Vierailija
117/272 |
28.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä laski statiineilla kolesteroli samantien ihannearvoihin. Mitään sivuvaikutuksia en ole huomannut ja kun lääkitys maksaa noin 10€ vuodessa, en näe mitään syytä olla syömättä niitä.

Suvussa kaikki vanhemmat polvet kuolleet sydän ja verisuoniongelmien vuoksi..

Vierailija
118/272 |
28.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmisen elimistön toiminnasta kertovaa kirjallisuutta sisältää kyseisen tiedon. Tosin sehän kuuluu jo yleissivistykseen.

Statiinit eivät laske riskiä mihinkään.

Vierailija
119/272 |
28.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tiedän sen, että kertomasi on vain kuvitelmaa.

Tiedot löytyvät kyllä sadoista kardiologian oppikirjoista ja vertaisarvioiduista tutkimuksista. Mistä sinun "tietosi" ovat peräisin? Onko sinulla joku salaliittoteoria, miksi esim kaikki kardiologit asiasta valehtelisivat. Miten voikin olla että sinulla on oikea tieto asiasta?

Vierailija
120/272 |
28.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itsellä laski statiineilla kolesteroli samantien ihannearvoihin. Mitään sivuvaikutuksia en ole huomannut ja kun lääkitys maksaa noin 10€ vuodessa, en näe mitään syytä olla syömättä niitä.

Suvussa kaikki vanhemmat polvet kuolleet sydän ja verisuoniongelmien vuoksi..

Statiineja syömällä :)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yhdeksän yksi