Kolesterolin nousu
Olen yli viiskymppinen ja vaihtarit koettu ja kärsitty. Nyt on kolesterolit lähtenyt nousuun. Olisiko aihetta lääkitykseen? Lääkäri kyllä suosittelee statiineja. Minkälaisia kokemuksia teillä on?
Kommentit (272)
Vierailija kirjoitti:
Niin ja ikää siis hieman alle 60 vuotta. kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä yritin ruokavaliolla enkä huolinut statiinilääkitystä. Nyt vuodenvaihteessa tuli sydäninfarkti ja diagnoosi sepelvaltimotaudista.
Osana lääkitystä on tietenkin iso annos statiineja. Ja sille kaverina verenpaine- ja sydänlääkkeet. Verenohennuslääkkeet saa nenän vuotamasn vertaja tekee mustelmia ilman mitään syytä.
Ennalta ehkäisy statiineilla PALJON mieluummin kuin statiinit käyttöön vasta sydäninfarktin jo tapahduttua. Mulla oli hyvää tuuria ja infarki oli lievä. Jotkut kuolevat jo ensimmäiseen infarktiinsa.
Miksi et sitten syönyt sellaista ruokaa, joka hoitaa terveyttä?
Kolesteroli oli koholla perinnöllisistä syistä johtuen. Silloin ei riitä ruokavalion muuttaminen terveellisempään suuntaan.
Onneksi statiineista ei lopulta tullut kuin vähäisiä lihaskipuja ekan kuukauden aikana ja nekin hävisivät. Nyt on enää sydänlääkkeiden ja verenpainelääkkeiden sivuvaikutukset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen syönyt jostain 30-v asti statiineja ja syön loppuelämäni. Ei ole ollut haittaa.
Syö ihmeessä lääkkeesi. Osaatko kertoa, miksi teet sen?
Jos sinulla on familiaalinen hyperkolesterolemia, niin ilman rasvalääkitystä kuolet todennäköisesti ennen 40 ikävuottasi.
Miksi ei ottaisi tutkittuja statiineja? Sen sijaan syö Kiinalaisia mitä-tahansa luontaistuotteita, joista ei todellakaan tiedä. Suvussa useimpia työikäisten miesten äkkikuolemia, ihan työnsä ääreen, joten suhtaudun statiineihin positiivisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla itäinen perimä ja suurin osa sukulaisista kuollut sydäriin tai aivoverenvuotoon.
Todellakin vahdin veriarvoja ja noudatan ruokasuosituksia: olen velkaa lapsilleni, etten lähde täältä yhtäkkiä ennen eläkeikää niin kuin osa suvusta on jo tehnyt. Tarvittaessa otan myös ne statiinit.
Olet siis sitä mieltä, että on perimän syy sairauteen, joka on aiheutettu suositusruualla?
Suositusruoka? Siis kasvispitoinen ruoka, ei sairastuta. Ruokavalio vaan ei aina riitä kaikilla korkean kolesterolin hoidoksi.
Kasvispitoinen ruoka ei sairastutakaan, mutta virallinen suositusruoka kyllä sen tekee.
Kasvisten lisäksi siinä suositellaan keinotekoisesti kevennettyä ravintoa huonoine rasvoineen.
Mitä ihmettä on keinotekoisesti kevennetty ruoka?
Se on se ruoka, mitä suomalaisille suositellaan :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla itäinen perimä ja suurin osa sukulaisista kuollut sydäriin tai aivoverenvuotoon.
Todellakin vahdin veriarvoja ja noudatan ruokasuosituksia: olen velkaa lapsilleni, etten lähde täältä yhtäkkiä ennen eläkeikää niin kuin osa suvusta on jo tehnyt. Tarvittaessa otan myös ne statiinit.
Jos sulle on perhe noin tärkeä, niin miksi ihmeessä toimit suositusten mukaan?
Kun ne kuolleet sukulaiset eivät toimineet suositusten mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet siis sitä mieltä, että on perimän syy sairauteen, joka on aiheutettu suositusruualla?
Suositusruoka? Siis kasvispitoinen ruoka, ei sairastuta. Ruokavalio vaan ei aina riitä kaikilla korkean kolesterolin hoidoksi.
Oikea ravinto riittää. Eikä se suinkaan ole mikään suositusruoka.
Valitettavasti se ruokavalio riittää vain osalle. Suurempi osa tarvitsee myös lääkityksen jos haluaa riskiään vähentää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kolesteroli nousee luonnostaan vanhemmiten. Unohda lääkkeet.
Missä iässä?
Ei tarkkaa ikää tietenkään voi sanoa.
Tutkimusten valossa lääkitys pitäisi aloittaa iästä huolimatta.
Minkä tutkimuksen?
Niitä on sadoittain. Katso PubMedistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oikea ravinto riittää. Eikä se suinkaan ole mikään suositusruoka.
Valitettavasti se ruokavalio riittää vain osalle. Suurempi osa tarvitsee myös lääkityksen jos haluaa riskiään vähentää.
Varmaan noin, jos ruokavalio on vääränlainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä iässä?
Minkä tutkimuksen?
Etkä pysty EDES YHTÄ esittämään :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla pomppasi kolesteroliarvot 58 v. Sitä ennen olivat hyvät. Lääkitys tuli. Olen nainen.
Vanhemmiten kolet nousee ihan luonnostaan ja tarkoituksella.
Miksi haluat lääkkeillä alentaa sitä?
Viittaat varmaan yhteen virheelliseen norjalaistutkimukseen. Sydäninfarktithan nousevat reippaasti myöskin iän myötä, meinaatko että sekin on ihan vaan luonnollista. Kyllä siihen pystytään täysin yksiselitteisesti vaikuttamaan rasvalääkityksellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Myöskin sepelvaltimotaudin riski kasvaa iän myötä.
Iän myötä riskejä tulee mihin vain.
Kyllä, ja jos niitä riskejä pystytään lääkkeillä laskemaan, niin eikö olisi aika loogista niitä lääkkeitä käyttää?
Vierailija kirjoitti:
Parasta on estää kolesterolin hapettuminen suonenseinämiin antioksidanteilla,ei tule sivuvaikutuksia kuten lääkkeistä vaan sen sijaan muitakin hyötyjä.Jos ylipainoa niin laihtuminenkin auttaa.
Mistä näitä kotikemnistejä sikiää? Jos asia olisi noin yksinkertaista, niin ei olisi maailmassa sepelvaltimotautia. Tiesitkö muuten, että antioksidanttien ylimääräinen käyttö on esim syöpäpotilailla vaarallista koska ne edistävät kasvaimen verisuonituksen kasvua?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varo myös kookosrasvaa ja palmuöljyä
Kookosöljy on sitä vastoin hyväksi.
Ei ainakaan lääketieteellisten vertaisarvioitujen tutkimusten mukaan.
Et pysty yhtään tutkimusta kuitenkaan esittämään.
Katso PubMedistä jos et usko. Sieltä löytyy tästäkin asiasta kymmeniä vertaisarvioituja tutkimuksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ruokalusikallinen extra neitsytoliiviöljyä päivittäin auttaa. Kolesteroliarvot paranee parissa kuukaudessa, omakohtainen kokemus.. Statiinit eivät sopineet.
Ne omakohtaiset kokemukset eivät vaan kerro yhtään mitään muitten ihmisten kohdalla. Jos se oliiviöljy suurilla potilasmäärillä toimisi niin kyllä sitä terveydenhoitokin rasvapotilaille suosittelisi. Onko tosiaan kaikki statiinit kokeiltu? Entäs Etsetimibi?
Mulla etsetimibi määrättii statiinien kera sen jälkeen kun olin jo saanut infarktin korkean kolesterolin vuoksi. T. Se M alle 60 v
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos lääkäri niitä suosittelee kannattaa aloittaa lääkitys. Eikä kysellä täältä mutujuttuja palstamammoilta, sinun henkisi on kyseessä.
Ninemomaan kannattaa ottaa itse eka selvää ne lääkäritkin ole mitään Jumalia .
Rivilääkäri perustaa arvionsa tutkijoitten tekemiin vertaisarvioituihin tutkimuksiin ja niitten perusteella tehtyihin hoito-ohjeisiin. Väittäisin, että aika harva maallikko pystyy itse ottamaan asiasta selvää, koska netistä löytyy asiasta sekä oikeita, että tutkimusten mukaan täysin virheellisiä tutkimuksia. Tutkimusmassa ratkaisee ja maallikon on aika vaikea sitä omakohtaisesti selvittää.
Ei suinkaan ole vaikeaa, jos halua on. Ei tiedon puutetta pidä tyhmyydellä puolustaa.
Väitän edelleen, että aika harvalta maallikolta onnistuu. Vaikka olisi akateeminenkin koulutus muulta alalta, niin lääketieteellisen tekstin ymmärtäminen ei oikein tahdo sujua. Tästä on aikaisemmistakin statiinikeskusteluista runsaasti näyttöä. Edes muitten alojen lääkärit eivät aina kykene tutkimustekstejä ymmärtämään, mistä on hyvä esimerkki ortopedikirurgi Antti Heikkilä ja hänen runsaat virheensä kirjoissaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ruokalusikallinen extra neitsytoliiviöljyä päivittäin auttaa. Kolesteroliarvot paranee parissa kuukaudessa, omakohtainen kokemus.. Statiinit eivät sopineet.
Ne omakohtaiset kokemukset eivät vaan kerro yhtään mitään muitten ihmisten kohdalla. Jos se oliiviöljy suurilla potilasmäärillä toimisi niin kyllä sitä terveydenhoitokin rasvapotilaille suosittelisi. Onko tosiaan kaikki statiinit kokeiltu? Entäs Etsetimibi?
Terveydenhuolto perustuu lääketieteeseen eli ravintoneuvonta ja terveyden korjaaminen ruokavaliolla ei valitettavasti ole lääkärien parasta osaamista. Muutenhan oikeastaan lääkkeitä tarvittaisiinkin paljon vähemmän. Sekä statiinit että hormonikorvaushoito nostavat rintasyöpäriskiä.
Kyllä lääkärit toki tuollaiset perusasiat ravinnosta tietävät ja usein käytetään myös ravitsemusterapeutteja, joilla on enemmän aikaa selvittää ravintoasioita potilaille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattas sun ehkä hiukan lukea lääketieteellisiä julkaisuja eikä vain katsoa somesta itseoppineiden puoskareiden neuvoja..
Niistä selviää että statiinien hyöty on 20% sydärien suhteen monella sydärin saaneista ei ole korkea kolestroli ..-eri
Sinä olet onnistunut löytämään kirsikanpoimintamenetelmällä ne takuuvarmasti virheelliset tutkimukset. Kolesteroliteoria on yksi eniten tutkittu asia lääketieteen piirissä.
No, jos on tutkittu, niin miksi edelleen hoidetaan väärin?
Millä perusteella väität että hoidetaan väärin. Ikävakioidusti sydäninfarktit ovat vähentyneet merkittävästi
Tietenkään kaikki eivät suostu oikeita elämäntapoj ja lääkityksiä noudattamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Myöskin sepelvaltimotaudin riski kasvaa iän myötä.
Iän myötä riskejä tulee mihin vain.
Kyllä, ja jos niitä riskejä pystytään lääkkeillä laskemaan, niin eikö olisi aika loogista niitä lääkkeitä käyttää?
Statiineilla siihen ei kuitenkaan pystytä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä iässä?
Minkä tutkimuksen?
Etkä pysty EDES YHTÄ esittämään :)
Olen joskus vastaavalla palstalla lähtenyt niitä esittelemään, mutta niistä eivät yleensä kaltaisesi vähemmän koulutetut mitään ymmärtäneet. Joten jos kiinnostaa niin hae PubMedistä.
No, jos on tutkittu, niin miksi edelleen hoidetaan väärin?