Kolesterolin nousu
Olen yli viiskymppinen ja vaihtarit koettu ja kärsitty. Nyt on kolesterolit lähtenyt nousuun. Olisiko aihetta lääkitykseen? Lääkäri kyllä suosittelee statiineja. Minkälaisia kokemuksia teillä on?
Kommentit (272)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jaa-a, 195/115kg ja kolesteroli 3. Triglyt ja suhteet priimaa vaikka vedän juustoja, kananmunia, oivariinia yms.
Kai se on geeneistä kiinni.
Tai ehkä juurikin siksi kun syöt oikeaa ruokaa etkä feikkiä.
En tiedä, aina syöny näin. Lekuri kyl kysyi et mitä syön ja kun kerroin niin sanoi et älä ny kaikille kerro tai kukaan usko meitä.
Luulen edelleen että perimä määrittää aika pitkälle..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jaa-a, 195/115kg ja kolesteroli 3. Triglyt ja suhteet priimaa vaikka vedän juustoja, kananmunia, oivariinia yms.
En tiedä, aina syöny näin. Lekuri kyl kysyi et mitä syön ja kun kerroin niin sanoi et älä ny kaikille kerro tai kukaan usko meitä.
Älä luule perimää. Sun ruoka sen tekee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä luule perimää. Sun ruoka sen tekee.
Voi olla kyl. Isoisä eli samoilla sapuskoilla 95v et eiköhän näin mennä loppuun asti, on se sit pitkä tai lyhyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla itäinen perimä ja suurin osa sukulaisista kuollut sydäriin tai aivoverenvuotoon.
Todellakin vahdin veriarvoja ja noudatan ruokasuosituksia: olen velkaa lapsilleni, etten lähde täältä yhtäkkiä ennen eläkeikää niin kuin osa suvusta on jo tehnyt. Tarvittaessa otan myös ne statiinit.
Olet siis sitä mieltä, että on perimän syy sairauteen, joka on aiheutettu suositusruualla?
Suositusruoka? Siis kasvispitoinen ruoka, ei sairastuta. Ruokavalio vaan ei aina riitä kaikilla korkean kolesterolin hoidoksi.
Kasvispitoinen ruoka ei sairastutakaan, mutta virallinen suositusruoka kyllä sen tekee.
Kasvisten lisäksi siinä suositellaan keinotekoisesti kevennettyä ravintoa huonoine rasvoineen.
Mitä ihmettä on keinotekoisesti kevennetty ruoka?
Kaikki aspartaamibaska, lightjutut, koppisiemenisten öljyjen suosiminen jne. Tätä suositusruokaa kun syöt, niin taatusti sairastut.
-eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla itäinen perimä ja suurin osa sukulaisista kuollut sydäriin tai aivoverenvuotoon.
Todellakin vahdin veriarvoja ja noudatan ruokasuosituksia: olen velkaa lapsilleni, etten lähde täältä yhtäkkiä ennen eläkeikää niin kuin osa suvusta on jo tehnyt. Tarvittaessa otan myös ne statiinit.
Olet siis sitä mieltä, että on perimän syy sairauteen, joka on aiheutettu suositusruualla?
Suositusruoka? Siis kasvispitoinen ruoka, ei sairastuta. Ruokavalio vaan ei aina riitä kaikilla korkean kolesterolin hoidoksi.
Kasvispitoinen ruoka ei sairastutakaan, mutta virallinen suositusruoka kyllä sen tekee.
Kasvisten lisäksi siinä suositellaan keinotekoisesti kevennettyä ravintoa huonoine rasvoineen.
Mitä ihmettä on keinotekoisesti kevennetty ruoka?
Kaikki aspartaamibaska, lightjutut, koppisiemenisten öljyjen suosiminen jne. Tätä suositusruokaa kun syöt, niin taatusti sairastut.
-eri
Pahimpia on rasvattomiksi tai vähärasvaisiksi tehdyt ruoka-aineet, joihin luonnostaan se rasva kuuluu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lihavuus nostaa kolesterolia ei mikään muu. Laihduttakaa senkin plussakokoiset naiset.
Väitteesi ei todellakaan pidä paikkaansa. LDL voi olla korkea myöskin laihoilla ja on geneettisiä muunnoksia jotka nostavat kolesterolisi vaikka miten söisit. Nämä eivät ole ihan yksinkertaisia asioita ja neuvoisin uskomaan niitä, jotka ovat minimissään 12 vuotta asiaa opiskelleet.
Jos nämä opiskelijat opiskelevat vääristä lähteistä, niin tuleehan tästä opiskelijasta silloin yleensä länsimaisen lääketieteen sanansaattaja.
Eipä se silti läheskään aina ole 100% totuus.
Vaihda ensialkuun kaikki kevyt tuotteet pois. Oikeaa voita ja oliiviöljyä. Älä käytä kissanrasvoja. Kokeilet 3 kk ja liikut päivittäin jos ei toimi niin ei ne kolesteroli lääkkeet ole mikään ongelma, ne viimeistään auttaa.
Vierailija kirjoitti:
Vaihda ensialkuun kaikki kevyt tuotteet pois. Oikeaa voita ja oliiviöljyä. Älä käytä kissanrasvoja. Kokeilet 3 kk ja liikut päivittäin jos ei toimi niin ei ne kolesteroli lääkkeet ole mikään ongelma, ne viimeistään auttaa.
Ei niitä lääkkeitä edes tarvita, jos ymmärtää syödä siten kuin ihmiselle kuuluukin. Silloin kolesterolit on ok, oli sitten matala tai korkea. Elimistöhän itse säätää kolesterolit.
Täällä taas oman elämänsä Antti Heikkilät jakelee täysin älyvapaita ohjeita esim. syö kovia rasvoja täytyy ihmetellä mistä hourulasta tuollaiset tyypit on oikein karanneet.
Kolestroli ei ole ongelma, vaan keho yrittää parantaa itseään väärän ruokavalion takia.
Barbara ONiel
Löytyy youtubesta.
Katso ja viisastu.
Vierailija kirjoitti:
Kolestroli ei ole ongelma, vaan keho yrittää parantaa itseään väärän ruokavalion takia.
Barbara ONiel
Löytyy youtubesta.
Katso ja viisastu.
Noita "tietoiskuja" voi tuottaa kuka tahansa hörhö.Kyllähän mikrouunikin kuulemma vahingoittaa imusolmukkeita.
Vierailija kirjoitti:
Täällä taas oman elämänsä Antti Heikkilät jakelee täysin älyvapaita ohjeita esim. syö kovia rasvoja täytyy ihmetellä mistä hourulasta tuollaiset tyypit on oikein karanneet.
Kuitenkin lähes kaikilla sydänpotilailla kolesteroliarvot on keskitasoa eikä harvinaisen korkeat.Kysehän on siitä hapettuuko kolesteroli suonenseinämiin eikä se tapahdu vakionopeudella kuten lääkäri väittää vaan riippuu antioksidanttisuojasta ja parista muusta asiasta.
Vierailija kirjoitti:
Varo myös kookosrasvaa ja palmuöljyä
Itse hatkahdin olivi öljyyn.Nosti painoani.Leipä rasvoja en syö,en lihaa ymm.Paljon tomattia,kurkua jne.en käytä tuoteita joissa sokeria.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Barbara ONiel
Löytyy youtubesta.
Katso ja viisastu.
Noita "tietoiskuja" voi tuottaa kuka tahansa hörhö.Kyllähän mikrouunikin kuulemma vahingoittaa imusolmukkeita.
Jos et katsonut, et ole oikeutettu kommentoimaankaan.
Jos katsoit, niin olisit ymmärtänyt. Ei ongelmaa, muuta ruokavaliotasi ohjeiden mukaan.
Mulla kokonaiskolesteroli on 6.8 ja huonon osuus korkea. Kardiologi sanoi ettei suosittele lääkitystä, ennemmin elintapojen muutosta. Syön terveellisesti jo nyt mutta painoa saisi pudottaa. Olen 175/92.
Tästä kirjasta lisää tietoa aiheesta.
https://haku.helmet.fi/iii/encore/record/C__Rb2230482__SKardiologia__P0…
Uusin versio kirjasta "Kardiologia" maksaa noin 160 euroa kirjakaupassa.
Vierailija kirjoitti:
Kolesterolini aleni nopeasti, kun sain lääkkeet käyttöön. Ei ole ollut sivuvaikutuksia. Lääkäri sanoikin, että ovat yleisempiä mediassa kuin oikeassa elämässä.
Minulla myös laski kokonaiskolesteroli nopeasti, kun sain statiinit. Hyvän ja huonon kolesterolin arvot kääntyivät myös kohdilleen. Triglyt oli vähän liian korkeat vielä. En tiedä, millä ne saisin vanhoihin hyviin lukemiin, kun ylipainoakaan ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Mulla kokonaiskolesteroli on 6.8 ja huonon osuus korkea. Kardiologi sanoi ettei suosittele lääkitystä, ennemmin elintapojen muutosta. Syön terveellisesti jo nyt mutta painoa saisi pudottaa. Olen 175/92.
Et syö jos olet yli 20 kg ylipainoinen.
Jätä ensin sokeri ja viljatuotteet.
Lisää liikkumista juo vettä.
Ja opiskele Barbara ONiel youtubesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se kolestroli mitään luonnostaan nouse, se on seurasta elintavoista ellei sitten kuulu niihin harvoihin poikkeuksiin joiden perimään liittyy korkea kolestroli. Kolestrolin voi saada kohdalleen myös elintapoja ja ruokailutottumuksia muuttamalla. Jos päädytään kuitenkin lääkehoitoon se ei sitten tarkoita sitä, että voi syödä edelleen mitä tahansa vaan niitä ruokailutottumuksia on siitä huolimatta muutettava. Jos kolestroliarvot ovat koholla sitten ainakin on syytä vaihtaa ne kovat rasvat pehmeisiin (levitteet, ruuanlaittorasvat, juustot vähärasvaisiin jne.).
Kolesterolit mulla lähti nousuun iän myötä tilanteessa, jossa elämäntavoissa, ruokavaliossa ja muussa terveydessä ei ollut muutoksia. Kolesteroli (siis LDL) voi siis lähteä nousuun ilman mitään erityistä näkyvää syytä.
Iän myötä kolesteroli nousee ihan luonnostaan. Niin kuin pitääkin.
Mistä olet tällaisen tiedon löytänyt. Tiedät varmaan senkin, että myöskin sydäninfartiriski nousee iän mukana ja sitä voidaan laskea statiineilla.
Ihmisen elimistön toiminnasta kertovaa kirjallisuutta sisältää kyseisen tiedon. Tosin sehän kuuluu jo yleissivistykseen.
Statiinit eivät laske riskiä mihinkään.
sain lääkäristä terveen paperit sen jälkeen, kun sain kolestroliarvoni ruokavaliolla ja elintapamuutoksilla kohdalleen, kokonaiskolestrolini on nyt 3,4 ja hyvän ja huonon kolestrolin arvot ovat kohdallaan, ikäni on 67 v. Iän myötä elimistö ei enää samalla tavalla kuin nuorempana kestä epäterveellistä syömistä ja kyllä ne ruokailutottumukset olisi syytä muuttaa iän lisääntyessä, kovat rasvat eivät ole terveellisiä missään iässä.
Sun ikäisellä ihmisellä ei pitäisi olla noin alhaiset kolesteroliarvot.
Eläinrasvat ovat terveellisiä kaikenikäisillä.
Millaiset kolesteroliarvot pitäisi 67 vuotiaalla mielestäsi olla ja mihin perustat väitteesi? Vanhempien ihmisten kolesteroliarvot ovat ihan yhtä suuri sepelvaltimaotaudin riskitekijä kuin nuoremmillakin. Tästä on olemassa lukuisia riskilaskureita.
Vanhemmiten elimistö ihan itse nostaa kolesterolia. Keho ei piittaa sun laskureista.
Onko sinulla jotain omia vertaisarvioituja tutkimuksia asiasta vai millä perustelet tämän väitteesi? Korkea LDL on ihan yhtä suuri riskitekijä sepelvaltimotaudille iästä riippumatta.