Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Moottoritielle liittymisestä: mielestäni kummankin pitäisi olla joustava. Lakia pitäisi muuttaa. Aiheesta linkki

Vierailija
27.09.2023 |

https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/c28692a1-1eda-4614-a252-323730f7…

Linkissä vedotaan lakiin, että liittyjä väistää aina. Tosiaan laissa onkin näin.

Itse olen hyvin epävarma liittyjä. On jotenkin vaikeaa minulle hahmottaa nopeutta ja liikennetilannetta samaan aikaan. Silti minun vaan on pakko ajaa. Olen melko aloittelijakin vielä.

Voisiko moottoritielle liittymisestä tehdä jotenkin turvallisempaa? Ruuhkainen moottoritie on todella vaikea minulle. Muita liikennetilanteita en pelkää.

Ratkaisu ei ole, että lopetan ajamisen. Eikö teiden pitäisi olla turvallisia kaikille autoilijoille.

Kommentit (151)

Vierailija
61/151 |
27.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huomioin kyllä rampilta tulevat. Yleensä niin, että pidän edellä ajavaan sen verran väliä, että siihen mahtuu hyvin, auto tai pari. Ja tulee sitäkin tehtyä, että vaihdan vasemmalle kaistalle jos rampilta tulee rekka tai yhtenäinen autojono. Ohittaisin hetken päästä sen rekan kuitenkin vasemmalta, niin miksipä en ennakoisi.

Ärsyttäviä nää varovaiset rampilta tulijat jotka jarruttelee vaikka kuinka tarjoaisi tilaa tulla eteen.

Aloittelijalle sanoisin, että kyllä tääkin taito tulee vaan opetella jos aikoo autolla ajaa.

Juuri näin. Täystaukit ajavat letkassa kiinni edellisessä, jolloin turvallinen liittyminen ei onnistu edes liikennevirran nopeuteen kiihdyttämällä.

Vierailija
62/151 |
27.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liittymistä tulee sellaisiakin ajoneuvoja, jotka eivät yksinkertaisesti kiihdy 120km/h nopeuteen ennen liitymistä. Pelisilmää tarvitaan kaikilta, ja parempi joskus joustaa kun aiheuttaa itse vaaratilanteita "siihen mun eteen et ainakaan tule"-asennevammalla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/151 |
27.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen ollut epävarma moottoritiellä liittyjä ja sen vuoksi pyrin antamaan tilaa muille autoille. Nykyään olen jo varmempi autoilija. Hidastan siis vauhtiani hieman (100km/h -> 90km/h), jos tie on hyvin ruuhkainen, jotta oikealta voi liittyä vetoketjumallin mukaan helpommin. Tämä lisää mielestäni liikenteen sujuvuutta ja turvallisuutta.

No ei todellakaan lisää turvallisuutta tuommoinen vain päivastoin koska ihmiset jotka liittyy moottoritielle olettavat että oikealla kaistalla ajava ajaa samaa nopeutta kokoajan ja liittyvät sen mukaan tielle.

Vierailija
64/151 |
27.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensäkin aina kaistaa vaihtaessa on tottunut siihen, että sieltä saattaa kaasuttaa joku ylinopeutta ajava, jonka ei päästä eteensä.

Vierailija
65/151 |
27.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen ollut epävarma moottoritiellä liittyjä ja sen vuoksi pyrin antamaan tilaa muille autoille. Nykyään olen jo varmempi autoilija. Hidastan siis vauhtiani hieman (100km/h -> 90km/h), jos tie on hyvin ruuhkainen, jotta oikealta voi liittyä vetoketjumallin mukaan helpommin. Tämä lisää mielestäni liikenteen sujuvuutta ja turvallisuutta.

No ei todellakaan lisää turvallisuutta tuommoinen vain päivastoin koska ihmiset jotka liittyy moottoritielle olettavat että oikealla kaistalla ajava ajaa samaa nopeutta kokoajan ja liittyvät sen mukaan tielle.

Jos tiellä ei ole tilaa ja liityntäkaista loppuu, kyllä jonkun pitää joustaa tietenkin.

Vierailija
66/151 |
27.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taisi olla jenkeissä missä ajelin vuokra-autolla, siellä on oma liikennemerkkinsä vetoketjuliittymiselle. Eli loivasti liittyvät kaksi kaistaa, ei kolmiota kummallakaan vaan ohjeistetaan liittymään vuorotellen.

Tästä voisi tehdä Suomen moottoriteille modifikaation: liittyjällä on edelleen väistämisvelvollisuus mutta päätiellä on tuo vetoketjumerkki tai "jätä väliä liittyjälle" jonka nähtyään kuski tekee tilan YHDELLE autolle jo valmiiksi, vaikka ei edes ole vielä varma onko rampilta tulijoita.

Vierailija
67/151 |
27.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Liittymistä tulee sellaisiakin ajoneuvoja, jotka eivät yksinkertaisesti kiihdy 120km/h nopeuteen ennen liitymistä. Pelisilmää tarvitaan kaikilta, ja parempi joskus joustaa kun aiheuttaa itse vaaratilanteita "siihen mun eteen et ainakaan tule"-asennevammalla.

Meidän auto on ainakin 20 vuotta vanha ja vähän liian iso ja painava moottoriinsa nähden.

Vierailija
68/151 |
27.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos tiellä ei ole tilaa ja liityntäkaista loppuu, kyllä jonkun pitää joustaa tietenkin.

Kyllä liittyjä voi palata takaisin sinne mistä on tullutkin.

Vierailija
69/151 |
27.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin kaikki ne luiskaonnettomuudet, joista olen itse lukenut, ovat kaikki johtuneet kuskin liian suuresta nopeudesta, ei liian pienestä.

Vierailija
70/151 |
27.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä liittyjä voi palata takaisin sinne mistä on tullutkin.

Ei tietenkään voi. Mutta onneksi tiellä liikkuu myös tolkun autoilijoita.

Vierailija
71/151 |
27.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yleensäkin aina kaistaa vaihtaessa on tottunut siihen, että sieltä saattaa kaasuttaa joku ylinopeutta ajava, jonka ei päästä eteensä.

No silloin sen kaasuttajan taakse syntyy tilaa ja rampilta liitytään liikennevirtaan hänen peräänsä. Likimain aina sen kaasuttelijan perässä ajaa fiksumpi kuski joka ei kuro väliä umpeen.

Tämän kun oivaltaa niin liittyminen on helppoa myös kaasuttelijan tapauksessa. Ei itsekään tarvi olla se väkisin eteen tunkeva.

Vierailija
72/151 |
27.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomalaisen tähtihetki on aina kun se pääsee sanomaan, ettei tartte joustaa koska laki sanoo niin!

Ikään kuin joustaminen olisi jotain vastenmielistä, epämukavaa.

Jos joustamme kärkikolmion  takaa tulevia väistäen, olemme melkoisessa sekasotkussa ja anarkiassa tavallisissa, kärkikolmioilla varustetuissa risteyksissä. Jos ilman kärkikolmiota olevaa tietä/katua ajava ykskaks väistää kolmion takaa tulevaa ja perässä tuleva ajaa hänen peräänsä, kuka maksaa? Useissa tapauksissa näytön saaminen syyllisestä lienee vaikeaa?

Kohteliaisuus ei liikenteessä ole pahaksi, mutta liikennesääntöjä noudattaen turvaamme sujuvan liikenteen. Avaajan, ja hänen kaltaistensa on syytä opetella ajamaan sääntöjen mukaan. En ole koskaan kuullut kenenkään joutuneen kovin pitkään odottamaan rampissa oikein sääntöjen mukaan ajamalla ajovuoroaan. Olen tosin vasta 58 vuotta ollut mukana liikenteessä autoilla.

Vierailija
73/151 |
27.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lyhyellä kiihdytyskaistalla ei oikein voi kiihdyttää kahdeksaankymppiin, jos näyttää siltä, että rakoa ei välttämättä löydy ja joutuukin jarruttamaan.

Ostat sellaisen auton, joka kiihtyy sataseen 2,9 sekunnissa. Kaupasta niitä saa.

Vaikka mulla olisi tuollainen auto en ikinä kiihdyttäisi noin nopeasti. En ikinä. Aivan pimeää tuollainen ajotapa.

Vierailija
74/151 |
27.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tulee tulee. Mutta silloinkin on tärkeää, että jos vaihtaa vasemmalle kaistalle, niin vauhtia pitää olla kunnolla ja katsoa ettei kiilaa jonkun letkan eteen.

Vierailija
75/151 |
27.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No silloin sen kaasuttajan taakse syntyy tilaa ja rampilta liitytään liikennevirtaan hänen peräänsä. Likimain aina sen kaasuttelijan perässä ajaa fiksumpi kuski joka ei kuro väliä umpeen.

Tämän kun oivaltaa niin liittyminen on helppoa myös kaasuttelijan tapauksessa. Ei itsekään tarvi olla se väkisin eteen tunkeva.

Tarkoitin muita tilanteita, joissa olen vaihtamassa kaistaa. Yleensä laitan vilkun ajoissa päälle ja odotan onko kaistalla tällainen kaasuttelija, joka viuhahtaa ohi vai ei.

Vierailija
76/151 |
27.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tulee tulee. Mutta silloinkin on tärkeää, että jos vaihtaa vasemmalle kaistalle, niin vauhtia pitää olla kunnolla ja katsoa ettei kiilaa jonkun letkan eteen.

Mutta jos vauhtia on tarpeeksi vähän, on enemmän aikaa reagoida ja antaa letkan mennä ohi.

Vierailija
77/151 |
27.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paljon auttaisi sekin, että oikealla kaistalla olevat hieman joustaisivat tai edes pitäisivät sen nopeutensa. Mutta joukossa on aina näitä, jotka päättävät, että minun eteenihän et tule ja kiihdyttävät älyttömästi, jos joku on rampista tulossa. Puoliso aina naureskelee mitä kaikkea sattuu lyhyellä työmatkalla, missä hän käyttää tuollaista ramppia. Yksi kerta tuollainen kiihdyttelijä oli melkein ajanut edessä ajavan perään ja joutunut vetämään hätäjarrutuksen. Meidän auto kulkee ja sillä pääsee kyllä tasaista vauhtia ajavaan jonoon milloin vaan.

Tuo hätäjarrutus kuullostaa siltä, että puolisosi on kiihdyttänyt rinnalla tai pitänyt liian pientä väliä. Ja muutenkin jos samalle ihmiselle tapahtuu joka kerta vaaratilanteita, voi kysyä onko hän itse ollut niitä aiheuttamassa?

Ei ollut puolison ajamisessa mitään vikaa, hän oli etummaisen auton perän rinnalla, audikuski vaan oli päättänyt, ettei hänen eteensä tulla ja alkanut kiihdyttämään aivan hulluna, kunnes sitten oli joutunut vetämään jarrut pohjaan, ettei ollut sen hänen edessä ajavansa perään ajanut. Puolisolla oli jättäytynyt audikuskin perään. Varmaan Audikuski kuului samaan sarjaan näiden pikkukinnereillä hidastelevien kanssa, jotka eivät pääse maantiellä läheskään sitä suurinta sallittua nopeutta. Mutta kun tulee ohituskaista, niin siinä vaiheessa siitä kinneristä löytyykin siihen ylämäkeen nopeutta niin, että menee ylinopeutta. Kerran kävi, että kuorma-auto yritti tuollaisesta tien tukosta ohi, muttei sitten lopulta päässyt koko ohituskaistan aikana eikä kukaan muukaan. Ja ohituskaistan loputtua kinnerin nopeus tippui taas reilusti alle niiden nopeusrajoitusten, alamäkeen.

Tuskin on puolisoni vika, jos edessä oleva oikealle kääntyjien kaistalla vetääkin yllättäen kahden muun kaistan edestä vasemmalle tai joku ajaa vasten liikennettä vastaantulijoiden kaistalla, tuota on tapahtunut niin motarilla kuin kaupungin keskustassakin, missä on monta kaistaa yhteen suuntaan. Tai joku nuori tyttö ajelee keskellä kahta ajokaistaa, puolet autosta toisella ja puolet toisella. On myös mummoja, jotka pysähtyvät kiihdytyskaistan lopussa. Kun vuosikaudet sahaa samaa vartin työmatkaa, niin siinä näkee kaikenlaista.

Vierailija
78/151 |
27.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomalaisen tähtihetki on aina kun se pääsee sanomaan, ettei tartte joustaa koska laki sanoo niin!

Ikään kuin joustaminen olisi jotain vastenmielistä, epämukavaa.

Ei tartte joustaa, koska hidaataminen ja turhat kaistanvaihdot motarin puolella ovat moninkertaisesti vaarallisempaa toimintaa kuin epävarma liittyminen.

Laille on hyvät perusteet.

Vierailija
79/151 |
27.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tietysti. Aina pitää katsoa, että kaista on vapaa ennen kuin sille vaihtaa. Tätäkin tosin hankaloittaa huomattavasti tieverkkoa henkilökohtaisena kilparatanaan pitävät pölvästit, jotka saattavat kaahata sitä ohituskaistaa 140 km/h nopeudella tai ylikin.

Vierailija
80/151 |
27.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helsingissä ajaessa joutuu ainakin usein väistämään luiskasta tulevia. Ikinä ei ruuhkassa pysty täällä ajamaan täyttä vauhtia muutenkaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän viisi viisi