Moottoritielle liittymisestä: mielestäni kummankin pitäisi olla joustava. Lakia pitäisi muuttaa. Aiheesta linkki
https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/c28692a1-1eda-4614-a252-323730f7…
Linkissä vedotaan lakiin, että liittyjä väistää aina. Tosiaan laissa onkin näin.
Itse olen hyvin epävarma liittyjä. On jotenkin vaikeaa minulle hahmottaa nopeutta ja liikennetilannetta samaan aikaan. Silti minun vaan on pakko ajaa. Olen melko aloittelijakin vielä.
Voisiko moottoritielle liittymisestä tehdä jotenkin turvallisempaa? Ruuhkainen moottoritie on todella vaikea minulle. Muita liikennetilanteita en pelkää.
Ratkaisu ei ole, että lopetan ajamisen. Eikö teiden pitäisi olla turvallisia kaikille autoilijoille.
Kommentit (151)
Vierailija kirjoitti:
Suomalaisen tähtihetki on aina kun se pääsee sanomaan, ettei tartte joustaa koska laki sanoo niin!
Ikään kuin joustaminen olisi jotain vastenmielistä, epämukavaa.
Ei siinä voi joustaa antamalla rampille tulijalle tietä kun viereisellä kaistalla kulkee autoja!
Siirryn vasemmalle kaistalle jos näyttää siltä että liittyvällä on vaikeuksia ja vasemmalla kaistalla on tilaa. Jos saan tästä sakot niin kehystän sakkolapun seinälle roikkumaan muistutukseksi holhousyhteiskunnan idioottimaisuudesta.
Vierailija kirjoitti:
Vinkiksi tällainen kun paljon autoja moottoritiellä. Eli, kun lähdet ramppia laskeutumaan ja kiihdyttämään katso vain minkä auton perään menet ja annat sen mennä ensin ja siihen perään vilkutat. Voit ajaa hetken sen auton rinnalla tai hieman perässä jotta saat saman vauhdin. Jos kyseisen auton takana olevalla on turvaväli kunnossa niin liittyminen on helppoa ja silloinkin kun selvästi olet menossa jonkun auton taakse niin sen takana oleva antaa kyllä tietä. Nopeus voi olla liittyessäsi mikä vain kunhan se on näiden muiden autojen mukainen.
Niin, jos turvaväli on kunnossa, mutta kun ei ole! Takapuskurissa roikkuu aina joku.
Vierailija kirjoitti:
Opettele ajamaan. Jos et kykene liittymään moottoritielle, aja muita reittejä pitkin.
Kun moottoritiellä ajavat pitävät asianmukaiset turvavälit ja moottoritielle liittyvä kiihdyttää kiihdytyskaistalla tavoitenopeuteen, eikä pyri liittymään alemmalla vauhdilla, mitään ongelmaa ei synny.
Tämä tuntuu vain olevan joillekin yllättävän vaikeaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuten tämäkin keskustelu osoittaa, niin liikenne on täynnä ajotaidottomia tolloja. Pysykää pois auton ratista, jos ei edes motarille tai kehätielle liittyminen onnistu.
Ihan vinkkinä liittyjille: kiihdytyskaistalla on tarkoitus kiihdyttää ajoneuvo tiellä kulkevan liikennevirran nopeuteen. Helpottaa kummasti sitä liittymistä letkaan. Ja tiellä jo ajavat: älkää missään nimessä alkako väistelemään tai jarruttelemaan, liittyjä väistää.
Helppoa liittyminen on, jos liikenne virta ajaa nopeusrajoitusten mukaan. Ylinopeutta tai alinopeutta liikkuvaa liikennevirtaa, pitää arvioida liittymään kaasuttaessa, ja silloin voi olla haasteellisempaa liittyä kaistalle.
Ei ne nopeus rajoitukset siellä kiusaksi ole, vaikka toiset niin kokevatkin. 😎👍
Jos ei näe mitä vauhtia siellä tiellä kuljetaan, niin sitten kiihdytetään suurimpaan sallittuun nopeuteen. Ei se oikea kaista koskaan sitä nopeampaa etene. Vauhtia pystyy helposti ottamaan jarrulla pois, mutta kiihdyttäminen lyhyellä matkalla ei enää onnistu yhtä helposti.
Se nopeus pitäisi pystyä päättelemään liikennemerkistä, muuten menee arvailuksi, ja kuten em. Klaukkalan liittymissä pystyi useana aamuna vuodessa havaitsemaan, että arvailu oli mennyt pieleen.
Parhaimmillaan siinä oli aamulla Helsinkiin päin mennessä yksi tai useampi auto rutussa, ja taas pohjoiseen mennessä samoilla kohdilla uudet romupellit etelään vievien kaistojen vieressä.
Vierailija kirjoitti:
Siirryn vasemmalle kaistalle jos näyttää siltä että liittyvällä on vaikeuksia ja vasemmalla kaistalla on tilaa. Jos saan tästä sakot niin kehystän sakkolapun seinälle roikkumaan muistutukseksi holhousyhteiskunnan idioottimaisuudesta.
Toivottavasti näkökenttäsi rekisteröi siirtyessä vasemmalle myös moottoripyörät. Ei ole yksi, eikä kaksi kertaa kun "huomaavainen" väistäjä on töötännyt oikealta kaistalta joko suoraan päälle tai eturengasta hipoen eteen.
Pienempi paha on, että rampilta tulija joutuu vaikka pysähtymäänkin, kuin että tehdään toisesta tienkäyttäjästä ruumis.
Vierailija kirjoitti:
Ainakin kaikki ne luiskaonnettomuudet, joista olen itse lukenut, ovat kaikki johtuneet kuskin liian suuresta nopeudesta, ei liian pienestä.
Yleisin liittymäonnettomuus on peräänajo. Oletan, että se johtuu yleensä liian hiljaisesta nopeudesta tullessa liittymään. Etten kääntymisestä johtuvat onnettomuudet myös luultavsti pääosin johtuvat liian hiljaisesta nopeudesta, vaikka toki myös liian kova nopeus voi olla tähän syynä. Ehkä oin 20% on suoraan ajoja, jotka varmaankin johtuvat liian suuresta nopeudesta.
Vierailija kirjoitti:
Ei vaan pidetään riittävät turvavälit notta on tilaa siirtyä sopivaan väliin. Ja rakennetaan kiihdytyskaistat niin pitkiksi, että on aikaa etsiä rako, johon sopii. Kinnerillä saa just kiihdytettyä 120 kun kaista jo loppuu.
Jotkut kiihdytyskaistat on kyllä hankalia jollekin heikkovoimaiselle autolle ja/tai kuskille. Ensi ajetaan 270 käännös ylämäkeen ja siihen perään lyhyt kiihdytyskaista...
Vierailija kirjoitti:
Laki on ihan hyvä, eikä sitä pidä muuttaa. Olisi todella typerää, että moottoritiellä jo olevien pitäisi alkaa väistellä liittyjiä, koska se tekisi tilanteesta todella monimutkaisen ja vaikeasti hahmotettavan, kun jokaisen moottoritietä ajavan pitäisi yrittää seurata edellä, sivulla ja takana ajavien lisäksi myös liittymästä tulevia.
Nykyinen sääntö eli liittyjä väistää moottoritietä ajavia on selkeä ja yksinkertainen. Moottoritietä ajavat keskittyvät ajamaan moottoritiellä ja voivat keskittyä seuraamaan ensisijaisesti sitä, mitä edessä ja välittömässä läheisyydessä sivulla tapahtuu. Välillä tietysti vilkaistaan myös tilanne takana. Oikeanpuoleisinta kaistaa ajavan pitää tietysti myös seurata liittyjiä, jotta voivat tarvittaessa välttää törmäyksen, jos liittyjä sählää. Pientä nopeuden säätöä tietysti tarvitaan, jotta turvaväli säilyy.
Päävastuu on liittyjällä, jonka pitää pystyä ennakoimaan niin, että liittyminen moottoritien liikennevirtaan on mahdollista turvallisesti. Se tarkoittaa sitä, että jo rampilla tarkistetaan moottoritien liikennetilanne ja arvioidaan, mihin kohtaan liittyminen on mahdollista tehdä turvallisesti. Nopeutta säädetään niin, että kun varsinainen liittymiskaista alkaa, on mahdollista kiihdyttää auto moottoritienopeuteen niin, että kun saavutetaan moottoritienopeus, ollaan sopivassa kohdassa muuhun liikenteeseen nähden ja voidaan siirtyä turvallisesti omalle paikalle muiden autojen väliin.
Tämän sääntöjen mukaisen turvallisen liittymisen voivat sekoittaa sekä liittyjä että moottoritiellä jo ajavat. Liittyjä toimii väärin, jos hän ei säädä kiihdytyskaistalla nopeuttaa muuhun liikenteeseen sopivaksi, vaan tunkee moottoritielle liian hitaalla tai nopealla vauhdilla. Vaikka hän ajaisi oikeaa nopeutta, hän voi sählätä, jos hän pakottaa moottoritietä ajavat väistämään.
Moottoritiellä ajavat taas toimivat väärin, jos alkavat väistellä liittyjiä vasemmalle, kiihdyttämällä nopeuttaan niin, että liittyjä ei voi liittyä suunnittelemaansa kohtaan tai jarruttamalla niin voimakkaasti, että takana tulevat joutuvat hidastamaan.
Valitettava tosiasia on, että turvallinen auton ajaminen on aivan liian vaativa suoritus suurelle osalle ihmisistä. Vastuuton asenne on vaarallinen: liikenteessä ei kilpailla, tulkita sääntöjä omaksi eduksi tai "opeteta" muita kuskeja. Isolla osalla ihmisistä huomiokyky ja ylipäätään ajamiseen tarvittavat kyvyt eivät riitä. Ajokortin saamisen ei pitäisi olla mikään itsestään selvä ihmisoikeus, vaan etuoikeus, jonka saa, jos osoittaa olevansa riittävän kyvykäs ja asenteiltaan oikeanlainen ajamaan turvallisesti.
Todennäköisesti ajokortti pitäisi ottaa turvallisuussyistä pois noin puolelta kuskeista. En ole varma, kuuluisinko itsekään siihen joukkoon, jolla on riittävät kyvyt turvalliseen ajamiseen.
Olet oikeassa. Kun yksi moottoritietä ajava alkaa hidastelemaan, vaikka pitäisi ajaa liittymässä vakionopeudella ohi, niin moottoritietä ajavien autojen välit tiivistyy ja siinähän sitten liittymästä tuleva yrittää vauhdilla ajaa moottoritielle.
Vierailija kirjoitti:
Suomalaisen tähtihetki on aina kun se pääsee sanomaan, ettei tartte joustaa koska laki sanoo niin!
Ikään kuin joustaminen olisi jotain vastenmielistä, epämukavaa.
"Joustaminen" tarkoittaisi siis käytännössä sitä, että moottoritiellä ajavat hiljentäisivät jokaisen liittymän kohdalla vauhtiaan ?
Mitä järkeä siinä olisi?
Järkevämpää kun liittyjä lisää nopeuttaan moottoritienopeuteen ja joustavasti liittyy moottoritielle.
Ymmärrän toki hyvin,että on näitä sunnuntai kuljettajia jotka jostain kumman syystä haluavat ajaa normaaliliikenteen seassa omilla säännöillä ja edellyttävät muiden ottavan heidän vajavaisuutensa huomioon "joustamalla" siten, että koko liikenne sakkaa jokaisessa risteyksessä.
Se vaan ei ole järkevää,eikä kannattavaa toimintaa.
Suosittelenkin ottamaan vaikka autokoulusta lisätunteja ja opettelemaan liittymäajoa.
Vierailija kirjoitti:
Minulle tehtiin hiljattain näin. Olin liittymässä moottoritielle, jonkin matkaa siellä jo ajavan eteen. Minun takaa tuli rampilta toinen auto, joka liittyi moottoritielle juuri ennen kuin minä ehdin tehdä sen eli minun takaa ja siten hetkeksi blokkasi minun mahdollisuuden liittyä! Voiko näin muka tehdä? Tajusi se sitten väistää vasemmalle, eli se siis puikahti minun ja moottoritietä jo ajavan välistä vasemmalle kaistalle.
Sanoisin että jos joku ehtii sun takaa liittyä niin vika on ollut sinussa. Ei koko letka voi odotella, että milloin edellä menevä uskaltaa mennä. Kohta on koko jono liittymiskaistan päässä pysähdyksissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuten tämäkin keskustelu osoittaa, niin liikenne on täynnä ajotaidottomia tolloja. Pysykää pois auton ratista, jos ei edes motarille tai kehätielle liittyminen onnistu.
Ihan vinkkinä liittyjille: kiihdytyskaistalla on tarkoitus kiihdyttää ajoneuvo tiellä kulkevan liikennevirran nopeuteen. Helpottaa kummasti sitä liittymistä letkaan. Ja tiellä jo ajavat: älkää missään nimessä alkako väistelemään tai jarruttelemaan, liittyjä väistää.
Helppoa liittyminen on, jos liikenne virta ajaa nopeusrajoitusten mukaan. Ylinopeutta tai alinopeutta liikkuvaa liikennevirtaa, pitää arvioida liittymään kaasuttaessa, ja silloin voi olla haasteellisempaa liittyä kaistalle.
Ei ne nopeus rajoitukset siellä kiusaksi ole, vaikka toiset niin kokevatkin. 😎👍
Jos ei näe mitä vauhtia siellä tiellä kuljetaan, niin sitten kiihdytetään suurimpaan sallittuun nopeuteen. Ei se oikea kaista koskaan sitä nopeampaa etene. Vauhtia pystyy helposti ottamaan jarrulla pois, mutta kiihdyttäminen lyhyellä matkalla ei enää onnistu yhtä helposti.
Juurikin näin, muttaa vauhtia 20-30km/h yli tikkarin ja jarrulla sekaan. Aina sieltä se auton mentävä rako löytyy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulle tehtiin hiljattain näin. Olin liittymässä moottoritielle, jonkin matkaa siellä jo ajavan eteen. Minun takaa tuli rampilta toinen auto, joka liittyi moottoritielle juuri ennen kuin minä ehdin tehdä sen eli minun takaa ja siten hetkeksi blokkasi minun mahdollisuuden liittyä! Voiko näin muka tehdä? Tajusi se sitten väistää vasemmalle, eli se siis puikahti minun ja moottoritietä jo ajavan välistä vasemmalle kaistalle.
Sanoisin että jos joku ehtii sun takaa liittyä niin vika on ollut sinussa. Ei koko letka voi odotella, että milloin edellä menevä uskaltaa mennä. Kohta on koko jono liittymiskaistan päässä pysähdyksissä.
Se on aika hurja tilanne, kun on tulossa letkan mukana rampista ja katselee sopivaa liittymisrakoa, niin joku rampista tulijoista iskee jarrut pohjaan ja pysähtyy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainakin kaikki ne luiskaonnettomuudet, joista olen itse lukenut, ovat kaikki johtuneet kuskin liian suuresta nopeudesta, ei liian pienestä.
Yleisin liittymäonnettomuus on peräänajo. Oletan, että se johtuu yleensä liian hiljaisesta nopeudesta tullessa liittymään. Etten kääntymisestä johtuvat onnettomuudet myös luultavsti pääosin johtuvat liian hiljaisesta nopeudesta, vaikka toki myös liian kova nopeus voi olla tähän syynä. Ehkä oin 20% on suoraan ajoja, jotka varmaankin johtuvat liian suuresta nopeudesta.
Eiköhän se kuitenkin ole niin, että ne onnettomuudet sattuvat aina liian suuresta tilannenopeudesta, turvavälien puuttumisesta ja ajotaidon puutteista.
Tunnen kyllä ihmisiä, jotka ajaa sormet valkoisena rattia puristaen liian kovaa tilannenopeutta, koska he ovat sisäistäneet ajotaidon tarkoittavan vain kovaa ajovauhtia. Sitten tehdään ajokuvioita ja kääntymisiä, jotka on selkeästi liikennemerkeillä kielletty, mutta kun se tarpeen edelyttämä vauhdin hidastaminen olisi pahin ajotaidottomuuden osoitus. Saati, että ajorentous olisi sitä luokkaa, että ehtisi havannoimaan liikennemerkit. Siinä sitten seilataan kovalla vauhdilla ja tuurilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se mitä en ole ikinä ymmärtänyt, että miksi joillain on pakottavat tarve liittyä liikenteen sekaan heti kun se katkoviivoitus alkaa? Sen sijaan että oikeasti kiihdyttäisivät ja sovittaisivat nopeutensa ennen kuin liittyvä letkan mukaan.
Minulla ainakin siksi, että hahmottaminen on vaikeaa ja pelkään, että liittymiskaista ei riitä.
Lisäksi olen huomannut, että jollei liity heti alussa, eivät anna tilaa niin helposti enää, kun huomaavat, että olen varovainen enkä tule väkisin. Sitten se kaista vasta loppuukin kesken.
Ratkaisuehdotus: huomattavasti pidemmät liittymiskaistat.
Ei ole todellista. Ne ovat jo nyt vaikka kuinka pitkiä.
Toki osa kuskeista on sellaisia, että he eivät ymmärrä, että sen kiihdytyksen voi aloittaa jo hyvissä ajoin sillä kaistalla. Ei vasta sitten kun ollaan motarin rinnalla.
Suomeen mahtuu kyllä monenlaista liittymää. Ei kaikki ole niin antavia että suoraan rampista vaan kiihdyttelet, monesti on ensin tiukka 180 astetta ja sitten helvetin lyhyt kiihdytyskaista. Auttaa myös jos motarilla ajetaan 120 km/h eikä 150
Kerrotko mikä motarin kiihdytyskaista on tuollainen. Kiitos.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lyhyellä kiihdytyskaistalla ei oikein voi kiihdyttää kahdeksaankymppiin, jos näyttää siltä, että rakoa ei välttämättä löydy ja joutuukin jarruttamaan.
Ostat sellaisen auton, joka kiihtyy sataseen 2,9 sekunnissa. Kaupasta niitä saa.
Ei tarvitse edes tuollaista. Meillä on opetusautona pikkuinen kinneri, jossa on litran kone. Silti 16v tyttäreni onnistui saamaan sen 120 mittariin. Toki piti kannustaa ja rohkaista, mutta onnistui helposti.
Karmeeta.
Mikä tuossa on karmeeta? Että opetellaan ajamaan sääntöjen mukaan?
Pelottavaa, jos tuo on karmeeta jonkun (oletettavasti autoilevan) mielestä. Toisaalta tuo kommentti kertoo paljon, miksi noissa liittymistilanteissa on niin paljon vaarallisia hetkiä
Vierailija kirjoitti:
Laki on ihan hyvä, eikä sitä pidä muuttaa. Olisi todella typerää, että moottoritiellä jo olevien pitäisi alkaa väistellä liittyjiä, koska se tekisi tilanteesta todella monimutkaisen ja vaikeasti hahmotettavan, kun jokaisen moottoritietä ajavan pitäisi yrittää seurata edellä, sivulla ja takana ajavien lisäksi myös liittymästä tulevia.
Nykyinen sääntö eli liittyjä väistää moottoritietä ajavia on selkeä ja yksinkertainen. Moottoritietä ajavat keskittyvät ajamaan moottoritiellä ja voivat keskittyä seuraamaan ensisijaisesti sitä, mitä edessä ja välittömässä läheisyydessä sivulla tapahtuu. Välillä tietysti vilkaistaan myös tilanne takana. Oikeanpuoleisinta kaistaa ajavan pitää tietysti myös seurata liittyjiä, jotta voivat tarvittaessa välttää törmäyksen, jos liittyjä sählää. Pientä nopeuden säätöä tietysti tarvitaan, jotta turvaväli säilyy.
Päävastuu on liittyjällä, jonka pitää pystyä ennakoimaan niin, että liittyminen moottoritien liikennevirtaan on mahdollista turvallisesti. Se tarkoittaa sitä, että jo rampilla tarkistetaan moottoritien liikennetilanne ja arvioidaan, mihin kohtaan liittyminen on mahdollista tehdä turvallisesti. Nopeutta säädetään niin, että kun varsinainen liittymiskaista alkaa, on mahdollista kiihdyttää auto moottoritienopeuteen niin, että kun saavutetaan moottoritienopeus, ollaan sopivassa kohdassa muuhun liikenteeseen nähden ja voidaan siirtyä turvallisesti omalle paikalle muiden autojen väliin.
Tämän sääntöjen mukaisen turvallisen liittymisen voivat sekoittaa sekä liittyjä että moottoritiellä jo ajavat. Liittyjä toimii väärin, jos hän ei säädä kiihdytyskaistalla nopeuttaa muuhun liikenteeseen sopivaksi, vaan tunkee moottoritielle liian hitaalla tai nopealla vauhdilla. Vaikka hän ajaisi oikeaa nopeutta, hän voi sählätä, jos hän pakottaa moottoritietä ajavat väistämään.
Moottoritiellä ajavat taas toimivat väärin, jos alkavat väistellä liittyjiä vasemmalle, kiihdyttämällä nopeuttaan niin, että liittyjä ei voi liittyä suunnittelemaansa kohtaan tai jarruttamalla niin voimakkaasti, että takana tulevat joutuvat hidastamaan.
Valitettava tosiasia on, että turvallinen auton ajaminen on aivan liian vaativa suoritus suurelle osalle ihmisistä. Vastuuton asenne on vaarallinen: liikenteessä ei kilpailla, tulkita sääntöjä omaksi eduksi tai "opeteta" muita kuskeja. Isolla osalla ihmisistä huomiokyky ja ylipäätään ajamiseen tarvittavat kyvyt eivät riitä. Ajokortin saamisen ei pitäisi olla mikään itsestään selvä ihmisoikeus, vaan etuoikeus, jonka saa, jos osoittaa olevansa riittävän kyvykäs ja asenteiltaan oikeanlainen ajamaan turvallisesti.
Todennäköisesti ajokortti pitäisi ottaa turvallisuussyistä pois noin puolelta kuskeista. En ole varma, kuuluisinko itsekään siihen joukkoon, jolla on riittävät kyvyt turvalliseen ajamiseen.
Niin tuolla on vaikka kuinka paljon mummoja, jotka eivät pysy edes rollaattorilla pystyssä ja silti on moottoripyöräkortti taskussa, vaikka eivät ole kertaakaan edes moottripyörällä ajaneet. Hieman oudolta tuntuu, kun siivoamiseenkin on nykyään 2 vuoden koulutus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niinku autokoulussa opetettiin niin päätien nopeulla johonkin väliin. Hurjalt aruntui autokoulussa ajaa 120 vauhdilla autojen väliin mut niin se toimii. Pahinta on jos joku menee alinopeudella niin suunronnettomuus lähellä. Sakot sais antaa. Pahimmillaan jotkut pysäköi siihen odottamaan väliä ja itse tulee takaa 120 vauhdilla.
Ikinä en ole 120 tielle ajanut 120 nopeudella, eikä ole tullut minkäänlaista vaaratilannetta.
Siis et ole niitä vain huomannut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän se kuitenkin ole niin, että ne onnettomuudet sattuvat aina liian suuresta tilannenopeudesta, turvavälien puuttumisesta ja ajotaidon puutteista.
Tunnen kyllä ihmisiä, jotka ajaa sormet valkoisena rattia puristaen liian kovaa tilannenopeutta, koska he ovat sisäistäneet ajotaidon tarkoittavan vain kovaa ajovauhtia. Sitten tehdään ajokuvioita ja kääntymisiä, jotka on selkeästi liikennemerkeillä kielletty, mutta kun se tarpeen edelyttämä vauhdin hidastaminen olisi pahin ajotaidottomuuden osoitus. Saati, että ajorentous olisi sitä luokkaa, että ehtisi havannoimaan liikennemerkit. Siinä sitten seilataan kovalla vauhdilla ja tuurilla.
Luin kuitenkin juuri tutkimuksen liittymäonnettomuuksien syistä, enkä lähtenyt tuolta "Eiköhän se kuitenkin ole niin" pohjalta kirjoittelemaan.
Opettele ajamaan. Jos et kykene liittymään moottoritielle, aja muita reittejä pitkin.
Kun moottoritiellä ajavat pitävät asianmukaiset turvavälit ja moottoritielle liittyvä kiihdyttää kiihdytyskaistalla tavoitenopeuteen, eikä pyri liittymään alemmalla vauhdilla, mitään ongelmaa ei synny.