Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Moottoritielle liittymisestä: mielestäni kummankin pitäisi olla joustava. Lakia pitäisi muuttaa. Aiheesta linkki

Vierailija
27.09.2023 |

https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/c28692a1-1eda-4614-a252-323730f7…

Linkissä vedotaan lakiin, että liittyjä väistää aina. Tosiaan laissa onkin näin.

Itse olen hyvin epävarma liittyjä. On jotenkin vaikeaa minulle hahmottaa nopeutta ja liikennetilannetta samaan aikaan. Silti minun vaan on pakko ajaa. Olen melko aloittelijakin vielä.

Voisiko moottoritielle liittymisestä tehdä jotenkin turvallisempaa? Ruuhkainen moottoritie on todella vaikea minulle. Muita liikennetilanteita en pelkää.

Ratkaisu ei ole, että lopetan ajamisen. Eikö teiden pitäisi olla turvallisia kaikille autoilijoille.

Kommentit (151)

Vierailija
41/151 |
27.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuten tämäkin keskustelu osoittaa, niin liikenne on täynnä ajotaidottomia tolloja. Pysykää pois auton ratista, jos ei edes motarille tai kehätielle liittyminen onnistu.

Ihan vinkkinä liittyjille: kiihdytyskaistalla on tarkoitus kiihdyttää ajoneuvo tiellä kulkevan liikennevirran nopeuteen. Helpottaa kummasti sitä liittymistä letkaan. Ja tiellä jo ajavat: älkää missään nimessä alkako väistelemään tai jarruttelemaan, liittyjä väistää. 

Helppoa liittyminen on, jos liikenne virta ajaa nopeusrajoitusten mukaan. Ylinopeutta tai alinopeutta liikkuvaa liikennevirtaa, pitää arvioida liittymään kaasuttaessa, ja silloin voi olla haasteellisempaa liittyä kaistalle.

Ei ne nopeus rajoitukset siellä kiusaksi ole, vaikka toiset niin kokevatkin. 😎👍

Vierailija
42/151 |
27.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lyhyellä kiihdytyskaistalla ei oikein voi kiihdyttää kahdeksaankymppiin, jos näyttää siltä, että rakoa ei välttämättä löydy ja joutuukin jarruttamaan.

Ostat sellaisen auton, joka kiihtyy sataseen 2,9 sekunnissa. Kaupasta niitä saa.

Ei tarvitse edes tuollaista. Meillä on opetusautona pikkuinen kinneri, jossa on litran kone. Silti 16v tyttäreni onnistui saamaan sen 120 mittariin. Toki piti kannustaa ja rohkaista, mutta onnistui helposti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/151 |
27.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on tilaa niin todellakin väistän esim liittyvää rekkaa, yleensä muitakin.

Mutta kyllä sitä kaasua oikeasti pitää painaa ja uskaltaa liittyä.

Mene harjoittelemaan! Silleen se alkaa sujua.

Vierailija
44/151 |
27.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Paljon auttaisi sekin, että oikealla kaistalla olevat hieman joustaisivat tai edes pitäisivät sen nopeutensa. Mutta joukossa on aina näitä, jotka päättävät, että minun eteenihän et tule ja kiihdyttävät älyttömästi, jos joku on rampista tulossa. Puoliso aina naureskelee mitä kaikkea sattuu lyhyellä työmatkalla, missä hän käyttää tuollaista ramppia. Yksi kerta tuollainen kiihdyttelijä oli melkein ajanut edessä ajavan perään ja joutunut vetämään hätäjarrutuksen. Meidän auto kulkee ja sillä pääsee kyllä tasaista vauhtia ajavaan jonoon milloin vaan.

Tuo hätäjarrutus kuullostaa siltä, että puolisosi on kiihdyttänyt rinnalla tai pitänyt liian pientä väliä. Ja muutenkin jos samalle ihmiselle tapahtuu joka kerta vaaratilanteita, voi kysyä onko hän itse ollut niitä aiheuttamassa?

Vierailija
45/151 |
27.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos on tilaa niin todellakin väistän esim liittyvää rekkaa, yleensä muitakin.

Mutta kyllä sitä kaasua oikeasti pitää painaa ja uskaltaa liittyä.

Mene harjoittelemaan! Silleen se alkaa sujua.

Ja jos sitä tilaan antaa esimerkiksi rekalle, niin kyllä silloin pitää itselläkin olla kunnolla vauhtia. Ne kaistaa vaihtavat köröttelijät oikeasti aiheuttavat yllättäviä tilanteita.

Vierailija
46/151 |
27.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen osittain samaa mieltä. Moottoritietä jo ajavat voisivat siirtyä vasemman puoleiselle kaistalle ennakoivasti liittymää lähestyessään aina kun siellä on tilaa.

Enemmän tilaa liittyä oikeanpuoleiselle kaistalle, kiitos.

Ja sitten sieltä vasemmalta ei pääse takaisin oikealle kun porukka kiihdyttää lopulta oikeaan ajonopeuteen.

Yleensä liitymään on parempi ajaa vähän lujempaa kun muu liikenne, niin ei tarvitse miettiä takaa tulevaa. Jos hidastelee, niin tulee ongelmia.

Vierailija
47/151 |
27.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

...

Voisiko moottoritielle liittymisestä tehdä jotenkin turvallisempaa? Ruuhkainen moottoritie on todella vaikea minulle. Muita liikennetilanteita en pelkää.

Ratkaisu ei ole, että lopetan ajamisen. Eikö teiden pitäisi olla turvallisia kaikille autoilijoille.

Pitäisi. Mutta se tarkoittaa esimerkiksi sitä, että moottoritien kiihdytyskaistalla pitää osata kiihdyttää 120 km/h vauhtiin ENNEN kuin liittyy letkan joukkoon. Ne 80 km/h vauhdilla (yleensä vielä nopeasti koukaten) liittyvät aiheuttavat vaaratilanteita muille. 

Vierailija
48/151 |
27.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuten tämäkin keskustelu osoittaa, niin liikenne on täynnä ajotaidottomia tolloja. Pysykää pois auton ratista, jos ei edes motarille tai kehätielle liittyminen onnistu.

Ihan vinkkinä liittyjille: kiihdytyskaistalla on tarkoitus kiihdyttää ajoneuvo tiellä kulkevan liikennevirran nopeuteen. Helpottaa kummasti sitä liittymistä letkaan. Ja tiellä jo ajavat: älkää missään nimessä alkako väistelemään tai jarruttelemaan, liittyjä väistää. 

Helppoa liittyminen on, jos liikenne virta ajaa nopeusrajoitusten mukaan. Ylinopeutta tai alinopeutta liikkuvaa liikennevirtaa, pitää arvioida liittymään kaasuttaessa, ja silloin voi olla haasteellisempaa liittyä kaistalle.

Ei ne nopeus rajoitukset siellä kiusaksi ole, vaikka toiset niin kokevatkin. 😎👍

Mitä väliää sillä virran nopeudella muka on? Aivan sama tilanne ajaako ne nyt 70 km/h vai 85 km/h.

Vierailija
49/151 |
27.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monesti näkee näitä liittyvien kaistalla olevia, jotka köröttelevät 70-90km/h ja sitten itkevät, kun ei pääse liittymään 120km/h alueelle. No ei varmaan pääsekään.

Itselläni on ollut pahin tilanne, kun motarilla ajettiin, alue 120km/h. Pienen kurvin takana liittymä ja sieltä liittymästä tulee joku pikkuruisella autolla ja liittyy sinne muun liikenteen sekaan 40km/h vauhtia. Oli pakko lyödä jarrut lukkoon, kun kummallekaan puolelle ei päässyt väistämään, vasemmalla kaistalla oli autoja ja liittymässä pitkä jono. Onneksi ei rysähtänyt, mutta ei ollut paljosta kiinni. Tietysti torvi pohjassa tuollaiselle, niin tämä hidastaa vielä lisää! Kun päästiin vihdoin ohittamaan tätä, niin katsottiin oman auton mittaria ja tosiaan jäi jälkeen, kun meillä oli mittarissa se 40km/h.

Ikävä sanoa, mutta taas oli mummo ratissa, suurin osa näistä läheltä piti-tilanteista liikenteessä on sattunut juurikin vanhempien ihmisten takia. Oli niin vaarallista, että soitettiin hätänumeroon ja sanoivatkin saaneensa useamman ilmoituksen samasta autosta ja partio oli jo menossa paikalle. Toivottavasti saivat pysäytettyä.

Vierailija
50/151 |
27.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tiellä ajava voi hieman höllätä sitä kaasua, kun toinen on selkeästi tulossa eteen sieltä liittymästä. Sen verran voi joustaa, mutta mitään jarrutteluita ei kyllä kuulu tehdä, paitsi jos sen joutuu tekemään onnettomuutta välttääkseen.

Yhä muistelen kauhulla sitä, kun istuin pelkääjän paikalla pääkaupunkiseudun motarin ruuhkassa. Joku bemari änkesi älyvapaasti kaukoliikenteen bussin eteen, joka joutui jarruttamaan ja väistämään vasemmalle, missä minä istuin auton kyydissä. Ei ollut montaa senttiä väliä minun ja bussin välissä ja me oltiin lähes keskikaiteessa kiinni ja vauhtia oli paljon.

Vierailija
51/151 |
27.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

....

Ratkaisu ei ole, että lopetan ajamisen. Eikö teiden pitäisi olla turvallisia kaikille autoilijoille..

Ratkaisu on se, että sinä opettelet ajamaan sääntöjen mukakaisesti. Vaikuttaa siltä, että sinun tapa liittyä moottoritielle ei ole turvallista muille autoilijoille.

Vierailija
52/151 |
27.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut epävarma moottoritiellä liittyjä ja sen vuoksi pyrin antamaan tilaa muille autoille. Nykyään olen jo varmempi autoilija. Hidastan siis vauhtiani hieman (100km/h -> 90km/h), jos tie on hyvin ruuhkainen, jotta oikealta voi liittyä vetoketjumallin mukaan helpommin. Tämä lisää mielestäni liikenteen sujuvuutta ja turvallisuutta.

Vierailija
53/151 |
27.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No tiet eivät ole turvallisia, koska sinun tapaiset ihmiset saavat ajaa siellä. Siksi pitäisi laittaa ajokieltoon kaikki jotka eivät uskalla ajaa sääntöjen mukaan.

Vierailija
54/151 |
27.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Monesti näkee näitä liittyvien kaistalla olevia, jotka köröttelevät 70-90km/h ja sitten itkevät, kun ei pääse liittymään 120km/h alueelle. No ei varmaan pääsekään.

Itselläni on ollut pahin tilanne, kun motarilla ajettiin, alue 120km/h. Pienen kurvin takana liittymä ja sieltä liittymästä tulee joku pikkuruisella autolla ja liittyy sinne muun liikenteen sekaan 40km/h vauhtia. Oli pakko lyödä jarrut lukkoon, kun kummallekaan puolelle ei päässyt väistämään, vasemmalla kaistalla oli autoja ja liittymässä pitkä jono. Onneksi ei rysähtänyt, mutta ei ollut paljosta kiinni. Tietysti torvi pohjassa tuollaiselle, niin tämä hidastaa vielä lisää! Kun päästiin vihdoin ohittamaan tätä, niin katsottiin oman auton mittaria ja tosiaan jäi jälkeen, kun meillä oli mittarissa se 40km/h.

Ikävä sanoa, mutta taas oli mummo ratissa, suurin osa näistä läheltä piti-tilanteista liikenteessä on sattunut juurikin vanhempien ihmisten takia. Oli niin vaarallista, että soitettiin hätänumeroon ja sanoivatkin saaneensa useamman ilmoituksen samasta autosta ja partio oli jo menossa paikalle. Toivottavasti saivat pysäytettyä.

Tämä. Olen kokenut vastaavan tilanteen. Edelle menevän auton etupenkeillä istui kaksi mummelia. Kiihdytyskaistan loppupuolella vauhtia oli noin 60 km/h. Takaa oli tulossa rekka, joten oletin tuon kuskin kiihdyttävän, mutta sen sijaan hän alkoikin jarruttaa. Onneksi oli hiljainen tilanne ja rekka pääsi vaihtamaan kaistaa. No liittyimme motarille noin 50 km/h vauhdilla. 

Vierailija
55/151 |
27.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huomioin kyllä rampilta tulevat. Yleensä niin, että pidän edellä ajavaan sen verran väliä, että siihen mahtuu hyvin, auto tai pari. Ja tulee sitäkin tehtyä, että vaihdan vasemmalle kaistalle jos rampilta tulee rekka tai yhtenäinen autojono. Ohittaisin hetken päästä sen rekan kuitenkin vasemmalta, niin miksipä en ennakoisi.

Ärsyttäviä nää varovaiset rampilta tulijat jotka jarruttelee vaikka kuinka tarjoaisi tilaa tulla eteen.

Aloittelijalle sanoisin, että kyllä tääkin taito tulee vaan opetella jos aikoo autolla ajaa.

Vierailija
56/151 |
27.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitään ongelmia ei tulisi, jos ihmiset pitäisivät turvaväliä JA jos siinä kiihdytyskaistalla ajavat ymmärtäisivät, että varsinkin motarilla ne ovat pitkiä ja sitä vauhtia pitää olla sen muun liikenten verran. 

Isoimmat vaaratilanteet syntyvä, kun koitetaan 120 km/h letkan mukaan liittyä 70 km/h vauhdilla.

Kysymys AP:lle: kuinka paljon sinulla on vauhtia kiihdytyskaistalla?

Hur förhåller du dig till skyltarna "lyhyt kiihdytyskaista" som endast är på finska? Hur mången hinner läsa dem?

Endast i Finland är även denna enkla sak svår. På alla andra ställen där man har kört är detta inget problem alls. I Tyskland ansågs det åtminstone tidigare att man är en tölp om man kör förbi någon på motorvägen vid en infart, då bilarna som är närmast infarten inte har någonstans att väja för dem som kommer ut på motorvägen.

Vierailija
57/151 |
27.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmettelin kyllä tuota toimittajan kiukuttelua. Se liittyvä bussi ei vain saa kiihdytettyä muun liikenteen nopeuteen, joten mitä sen olisi pitänyt tehdä? Entä mitä muiden moottoritien oikeaa kaistaa ajavien olisi pitänyt tehdä kun se bussin nyt vain tuli siihen kaistalle, ajaa päin ilmeisesti? Kertomatta jäi myös se, olisi toimittajalla itsellään riittävä turvaväli edellä ajavaan, jos kerran pitää väistellä penkan puolelle?

Vierailija
58/151 |
27.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olen ajanut rampilla tällaisen hidastelijan perässä ruuhka-aikaan, ja sen hidastelijan liittyminen kaistalle aiheutti sen, että aiemmat kaistalla olleet turvavälit kuroutuivat umpeen (kahdella kaistalla, kun osa vaihtoi paniikissa vasemmalle) ja mulle ei enää jäänyt yhtään koloa, mihin autoni olisi mahtunut. Ajelin sitten hetken aikaa pientareella ja pelkäsin kuollakseni. Ja se kuuttakymppiä liikennevirtaan liittynyt ei varmaan tajunnut ollenkaan, minä vaaratilanteen taaksensa aiheutti.

Vierailija
59/151 |
27.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No en todellakaan käy kiihdyttämään liittymiskaistalla jonnekin 100 kmn nopeuteen. Ihan hyvin oon saanu liityttyä tähän asti pienemmälläkin nopeudella.

Vierailija
60/151 |
27.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen hyvin epävarma liittyjä. On jotenkin vaikeaa minulle hahmottaa nopeutta ja liikennetilannetta samaan aikaan. Silti minun vaan on pakko ajaa. Olen melko aloittelijakin vielä.

Nyt on jotenkin erikoinen asenne. Sinä tiedät ettet pysty ajamaan sääntöjen mukaan, joten oletat, että sääntöjä muutettaisiin sen takia. 

Ratkaisu on se, että opettelet vaikka jonkun toisen avustuksella liittymään motarille oikein. Pyydä siis joku mukaan ja sinä keskityt auton kiihdyttämiseen ja toinen katsoo milloin voit liittyä tms. 

Jos sinä olet vaaraksi muille, niin ei se ole sääntöjen tai muiden kuskien vika.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi viisi kuusi