Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Moottoritielle liittymisestä: mielestäni kummankin pitäisi olla joustava. Lakia pitäisi muuttaa. Aiheesta linkki

Vierailija
27.09.2023 |

https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/c28692a1-1eda-4614-a252-323730f7…

Linkissä vedotaan lakiin, että liittyjä väistää aina. Tosiaan laissa onkin näin.

Itse olen hyvin epävarma liittyjä. On jotenkin vaikeaa minulle hahmottaa nopeutta ja liikennetilannetta samaan aikaan. Silti minun vaan on pakko ajaa. Olen melko aloittelijakin vielä.

Voisiko moottoritielle liittymisestä tehdä jotenkin turvallisempaa? Ruuhkainen moottoritie on todella vaikea minulle. Muita liikennetilanteita en pelkää.

Ratkaisu ei ole, että lopetan ajamisen. Eikö teiden pitäisi olla turvallisia kaikille autoilijoille.

Kommentit (151)

Vierailija
21/151 |
27.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei oikein toimi tuo, molemmat väistävät tai muuttavat nopeutta ikään kuin samaan suuntaan.

Siksi laki on olemassa, että kun vain toinen muuttaa sitä nopeuttaan tai sijaintiaan, niin homma toimii.

Vierailija
22/151 |
27.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se kaasu painetaan pohjaan hyvissä ajoin ennen kiihdytyskaistan alkua, jotta sillä kaistalla on sitten se 120kmh liittymistä varten.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/151 |
27.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on epävarma liittyjä, ongelmaan ei auta se, että varoo liittyessä. Ongelmaan auttaa se, että kiihdyttää riittävään nopeuteen (oikeasti), jolloin ajaa samaa tahtia muun liikennevirran kanssa.

Vierailija
24/151 |
27.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta homma toimii parhaiten, kun ihmiset antavat tilaa vähän hidastamalla tai kiihdyttämällä. Jos on tarpeen. Ei tarvitse poukkoilla vasemmalle kaistalle muiden kylkeen. Liittyjän pitää kyllä sovittaa vauhtinsa oikeaksi.

Kyllä se sujuu, kun vähän harjoittelee. Katsoo sopivan välin ja kaasuttaa sopivaan vauhtiin ja sitten vilkku ja kaistan vaihto. Ei kannata jäädä arpomaan liian pitkäksi aikaa. Vilkkua myöskään ei kannata laittaa päälle ja sitten vasta ruveta etsimään sopivaa väliä, vaan näyttää selkeästi sitä silloin kun on aikeissa vaihtaa kaistaa.

Tässä on se ongelma, ettei ikinä tiedä onko siinä kaistalla se joka jarruttaa vai se joka kiihdyttää. Parempi olisi jättää edellä ajavaan turvaväli, johon mahtuu menemään.

Vierailija
25/151 |
27.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se mitä en ole ikinä ymmärtänyt, että miksi joillain on pakottavat tarve liittyä liikenteen sekaan heti kun se katkoviivoitus alkaa? Sen sijaan että oikeasti kiihdyttäisivät ja sovittaisivat nopeutensa ennen kuin liittyvä letkan mukaan.

Minulla ainakin siksi, että hahmottaminen on vaikeaa ja pelkään, että liittymiskaista ei riitä.

Lisäksi olen huomannut, että jollei liity heti alussa, eivät anna tilaa niin helposti enää, kun huomaavat, että olen varovainen enkä tule väkisin. Sitten se kaista vasta loppuukin kesken.

Ratkaisuehdotus: huomattavasti pidemmät liittymiskaistat.

Ei ole todellista. Ne ovat jo nyt vaikka kuinka pitkiä. 

Toki osa kuskeista on sellaisia, että he eivät ymmärrä, että sen kiihdytyksen voi aloittaa jo hyvissä ajoin sillä kaistalla. Ei vasta sitten kun ollaan motarin rinnalla.

Vierailija
26/151 |
27.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

riittää kun kielletään ajaminen lippalakki päässä niin, että pää nojaa ikkunaan niin kaikki paranee

ja lääkärintarkastukseen rajaksi äo 50 niin saadaan moni tummista kavereista pois

Vierailija
27/151 |
27.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se mitä en ole ikinä ymmärtänyt, että miksi joillain on pakottavat tarve liittyä liikenteen sekaan heti kun se katkoviivoitus alkaa? Sen sijaan että oikeasti kiihdyttäisivät ja sovittaisivat nopeutensa ennen kuin liittyvä letkan mukaan.

Minulla ainakin siksi, että hahmottaminen on vaikeaa ja pelkään, että liittymiskaista ei riitä.

Lisäksi olen huomannut, että jollei liity heti alussa, eivät anna tilaa niin helposti enää, kun huomaavat, että olen varovainen enkä tule väkisin. Sitten se kaista vasta loppuukin kesken.

Ratkaisu: Survaise kaasu pohjaan heti rampin alussa ja kiihdytä kunnolla nopeasti, että pääset muun liikenteen nopeuteen tai vaikka himpun ylikin. Sitä kaasua voi sitten vähän höllätä, jos tarve vaatii sopivaan väliin mennessä. Ota heti tulessa tavoite, mihin väliin olet menossa.

Jos niitä pidennettäisiin, niin silloin se jatkuu jo seuraavan liittymän poistumisramppina. Tuollaisia on paikoin jo olemassa nytkin.

Vierailija
28/151 |
27.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riittävät turvavälit oikealla kaistalla riittäisi useimmiten, mutta kokemuksesta tiedän, että esim. juuri Klaukkalan liittymässä oikealla kaistalla ajetaan aamuruuhkassa olemattomin turvavälein, ja kun siinä tilanteessa tulee linja-auto tai rekka liittymästä, joku panikoi ja vaihtaa kaistaa.

En pidä enää itseäni edes keskivertokuskina, mutta tuon ehdin oppia, että jätin edellä ajavaan reilun turvavälin ja ennakoin liittymästä tulevat joko keventämällä kaasujalkaa, tai liittymän kohdalla ajaessani painamalla kaasua jos edessäni oli tilaa.

Vierailija
29/151 |
27.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lyhyellä kiihdytyskaistalla ei oikein voi kiihdyttää kahdeksaankymppiin, jos näyttää siltä, että rakoa ei välttämättä löydy ja joutuukin jarruttamaan.

Vierailija
30/151 |
27.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa siltä, että sulla on ehkä juurikin liian hiljainen vauhti. Ei muut anna tilaa jos se vaatii sitä, että pitäisi jarruttaa kunnolla takana tulevien edessä.

Vierailija
31/151 |
27.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harjoitus tekee mestarin, ja mestari harjoittelee aina. Eli kiihdytyskaistalla vedät ihan kylmästi tauluun sen 100 km/h, ja sitten siihen kahden auton rakoseen. Ei ne niin lähellä toisiaan aja. Älä missään tapauksessa ikinä koskaan jarruta kiihdytyskaistan loppupäässä.

Itse kiihdytän välillä hiukan reilumpaan nopeuteen, ja siitä kahden auton välistä suoraan motarin vasemmalle kaistalle. Varsinkin jos liityt vaikka rekan taakse, niin heitän suoraan ohi. Jos pelottaa,niin laita silmät kiinni. Nooo, toi oli huumoria....

Vierailija
32/151 |
27.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lyhyellä kiihdytyskaistalla ei oikein voi kiihdyttää kahdeksaankymppiin, jos näyttää siltä, että rakoa ei välttämättä löydy ja joutuukin jarruttamaan.

Tuossa AP:n jutussa on puhe moottoritiestä. Silloin on pitkät kiihdytyskaistat.

Vierailija
33/151 |
27.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuten tämäkin keskustelu osoittaa, niin liikenne on täynnä ajotaidottomia tolloja. Pysykää pois auton ratista, jos ei edes motarille tai kehätielle liittyminen onnistu.

Ihan vinkkinä liittyjille: kiihdytyskaistalla on tarkoitus kiihdyttää ajoneuvo tiellä kulkevan liikennevirran nopeuteen. Helpottaa kummasti sitä liittymistä letkaan. Ja tiellä jo ajavat: älkää missään nimessä alkako väistelemään tai jarruttelemaan, liittyjä väistää. 

Vierailija
34/151 |
27.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Turvavälit. Silloin mahtuu liittyjät sekaan. Mutta idiootit ei ymmärrä.

Vierailija
35/151 |
27.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulle tehtiin hiljattain näin. Olin liittymässä moottoritielle, jonkin matkaa siellä jo ajavan eteen. Minun takaa tuli rampilta toinen auto, joka liittyi moottoritielle juuri ennen kuin minä ehdin tehdä sen eli minun takaa ja siten hetkeksi blokkasi minun mahdollisuuden liittyä! Voiko näin muka tehdä? Tajusi se sitten väistää vasemmalle, eli se siis puikahti minun ja moottoritietä jo ajavan välistä vasemmalle kaistalle.

Olitko vähän hidas, eli sitä oikeanpuolimmaista pedaalia painetaan reippaasti kun ajetaan sitä ramppia pitkin..

Vierailija
36/151 |
27.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen osittain samaa mieltä. Moottoritietä jo ajavat voisivat siirtyä vasemman puoleiselle kaistalle ennakoivasti liittymää lähestyessään aina kun siellä on tilaa.

Enemmän tilaa liittyä oikeanpuoleiselle kaistalle, kiitos.

Ei, ei ja vielä kerran ei. Ei mitään kaistanvaihtobalettia, koska tuo aiheuttaa useita ongelmia varsinkin jos liikennettä on paljon. 

Kunnon välien pitäminen oikealla kaistalla on se mitä pitäisi painottaa. 

Vierailija
37/151 |
27.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muutos vaatisi rakentamista, johon köyhä maamme ei pysty.

Vierailija
38/151 |
27.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

kiihdytät vain reippaasti maksiminopeuteen, näin nopeutesi on sama kuin moottoritiellä jo olevilla. Jos näet takaa tulevan auton valot ja hieman tietä (ajokokemuksen mukana saat sitten "tatsin" siihen miten paljon pitää takana olevasta autosta ja sen edessä olevasta tiestä näkyä) siinä autojenne välissä sivupeilistäsi, niin voit liittyä siihen eteen. Noin rautalankamallina. Kokemus opettaa hahmottamaan. mitä nopeammin saat kiihdytettyä autosi kiihdytyskaistalla haluttuun nopeuteen, sitä enemmän sinulle jää aikaa tarkkailla moottorien muuta liikennettä. kÄy harjoittelemasaa sellaisina aikoina, kun motarilla ei ole ruuhkaa

Vierailija
39/151 |
27.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minusta homma toimii parhaiten, kun ihmiset antavat tilaa vähän hidastamalla tai kiihdyttämällä. Jos on tarpeen. Ei tarvitse poukkoilla vasemmalle kaistalle muiden kylkeen. Liittyjän pitää kyllä sovittaa vauhtinsa oikeaksi.

Kyllä se sujuu, kun vähän harjoittelee. Katsoo sopivan välin ja kaasuttaa sopivaan vauhtiin ja sitten vilkku ja kaistan vaihto. Ei kannata jäädä arpomaan liian pitkäksi aikaa. Vilkkua myöskään ei kannata laittaa päälle ja sitten vasta ruveta etsimään sopivaa väliä, vaan näyttää selkeästi sitä silloin kun on aikeissa vaihtaa kaistaa.

Tässä on se ongelma, ettei ikinä tiedä onko siinä kaistalla se joka jarruttaa vai se joka kiihdyttää. Parempi olisi jättää edellä ajavaan turvaväli, johon mahtuu menemään.

Ei siellä tarvitse edes jarruttaa. Riittää, kun nostaa jalkaa pois kaasulta, niin vauhti hidastuu sen verran, että oman auton eteen saa sopivan välin liittyjälle tulla, eikä takana tuleva aja vielä takakontista sisään. Mä kyllä säädän nopeuttani pienesti sen mukaan, miten se rampilta tuleva on omaan autooni nähden (onko vähän edessä vai vähän takana). PAITSI, jos huomaan, että se rampilla ajava ei löydä kaasupoljinta eikä saa siis itseään riittävään vauhtiin liittyäkseen liikennevirtaan. En siis todellakaan ala hidastella, jos liittyjä itse ei osaa kiihdyttää, siitähän tulisi vaaratilanteita sinne motarin kaistalle jo.

Autokoulussakin mulle opetettiin, että kaistalla voi vähän säätää sitä nopeutta ja helpottaa liittyjän tulemista, mutta hidastelemaan tai kiihdyttelemään (huomattavasti) ei saa alkaa.

Vierailija
40/151 |
27.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ostat sellaisen auton, joka kiihtyy sataseen 2,9 sekunnissa. Kaupasta niitä saa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kahdeksan yhdeksän