Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tavallinen nainen testasi poliisikoulun kuntotestit

Vierailija
26.09.2023 |

https://www.is.fi/menaiset/ilmiot/art-2000009874228.html

Tavallinen nainen testasi poliisikoulun kuntotestit. Mites luulette, miten pärjäisitte?

Liikun itse paljon, käyn salilla jne, mutta en silti olisi varma pääsisinkö kaikkia osioita läpi. Esim. tuo 1500 m juoksu on oikeasti aika kova.

Kommentit (141)

Vierailija
121/141 |
28.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nuorena juoksut ja ketteryydet olisi varmaan mennyt heittämällä, mutta kun noihin aikoihin kuntosalilla ei käyneet kuin bodarit niin en sitä harrastanut ollenkaan. Eli homma olisi kaatunut leuanvetoon ja luultavasti penkkipunnerrukseenkin. Tai mikä taljakone tuo nyt sitten onkaan. 

Koskahan tuo on ollut? Ainakin viimeiset 40 vuotta kuntosali on ollut ihan normaali "tavallisen kansan" harrastus.

Muistat väärin aikaskaalan. Lisäksi olen yli 50. 

Kyllä kuntosaleilla kävi porukkaa 80-luvulla. Sinä olit silloin teini-ikäinen. 90-luvulla olit parikymppinen , eli siinä poliisikouluunhakuiässä. Silloin varsinkin ihan tavisporukka kävi saleilla. Sinä et käynyt saleilla, joten sinulla ei ollut mitään havaintoa, keitä siellä kävi ja muodostit kuvan salilla käyvistä ihmisistä katsomalla Viikinkiä Gladiaattoreissa... 

En ole tuo edellinen, mutta itse aloitin salitreenin vuonna -97 ja ei silloin käynyt ns tavisporukka saleilla. Lähinnä kehonrakennusta harrastavat (toki hekin voivat olla ihan ns tavallisia) ja fyssarin käskystä itseään kuntouttavat (jollainen itse olin). Ei se mikään joka Pertin ja Pirkon harrastus ollut, kuten nykyään.

Vierailija
122/141 |
28.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nuorena juoksut ja ketteryydet olisi varmaan mennyt heittämällä, mutta kun noihin aikoihin kuntosalilla ei käyneet kuin bodarit niin en sitä harrastanut ollenkaan. Eli homma olisi kaatunut leuanvetoon ja luultavasti penkkipunnerrukseenkin. Tai mikä taljakone tuo nyt sitten onkaan. 

Koskahan tuo on ollut? Ainakin viimeiset 40 vuotta kuntosali on ollut ihan normaali "tavallisen kansan" harrastus.

Kyllä kuntosaleilla kävi porukkaa 80-luvulla. Sinä olit silloin teini-ikäinen. 90-luvulla olit parikymppinen , eli siinä poliisikouluunhakuiässä. Silloin varsinkin ihan tavisporukka kävi saleilla. Sinä et käynyt saleilla, joten sinulla ei ollut mitään havaintoa, keitä siellä kävi ja muodostit kuvan salilla käyvistä ihmisistä katsomalla Viikinkiä Gladiaattoreissa... 

En ole tuo edellinen, mutta itse aloitin salitreenin vuonna -97 ja ei silloin käynyt ns tavisporukka saleilla. Lähinnä kehonrakennusta harrastavat (toki hekin voivat olla ihan ns tavallisia) ja fyssarin käskystä itseään kuntouttavat (jollainen itse olin). Ei se mikään joka Pertin ja Pirkon harrastus ollut, kuten nykyään.

Itse aloittelin sanoihin aikoihin keskisuomalaisessa pikkukaupungissa ja kyllä siellä oli ihan samaa kööriä kuin nykyäänkin. Sinä ehkä päädyit jollekin vähän enemmän "raaka rauta" -salille, mutta ei sinun kokemuksesi ole mikään yleiskuva. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/141 |
28.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse aloittelin sanoihin aikoihin keskisuomalaisessa pikkukaupungissa ja kyllä siellä oli ihan samaa kööriä kuin nykyäänkin. Sinä ehkä päädyit jollekin vähän enemmän "raaka rauta" -salille, mutta ei sinun kokemuksesi ole mikään yleiskuva. 

Itse asiassa kyseessä oli tuolloin naisten sali, ei mikään viikinkiluola, jos niin kuvittelet. Mutta ei tuolloin ollut esim PT-palveluja samoin kuin nykyään, opastus tuli salin henkilökunnalta tai kokeneemmalta kaverilta, joten kynnys aloittamiseenkin oli korkea. Nykyään neuvoja on joka sivulla ja lehdessä Hesaria myöten. Mutta voimme olla asiasta eri mieltä.

Vierailija
124/141 |
28.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse kävin ensimmäisen kerran salilla vuonna 93. Eka paikka oli uimahallin sali ja toinen naisten liikuntakeskuksen sali. Aivan taviksia oli silloinkin salilla, itseni mukaanlukien.

Vierailija
125/141 |
28.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olin teini + nuori aikuinen 80-luvun ja poliisiksihakuiässä siinä vuosikymmenen lopun. Kuntosaliharrastus alkoi yleistyä noiden kaupallisten kuntokeskusten myötä vasta 80-luvun lopussa ja 90-luvun puolella. Tosin lama hieman hidasti bisneksiä.

Kuten sanoin,  meidän kaveripiireissä ei ollut tapana käydä puntteja nostelemassa nykytyyliin, vielä vähemmän koska piti saada isompi prce kuten nykyään jollain naisilla on tavoitteena. Aloitin oman kuntosaliharrastuksen vasta joskus 90-luvun puolivälissä. Vuodesta 93 on siis 30 vuotta nyt, kun taas väittämäsi 40 vuotta olisi vuodesta 83. 80-luvulla asiaa harrasti lähinnä ne bodarit yms. jotka tarvitsi voimaa lajeissaan. 

Vierailija
126/141 |
28.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juoksu varmasti menisi hyvillä pisteillä läpi, juoksen cooperissa 2800m. Penkkiä teen yleensä 35-40kg eli sekään tuskin kauhean tiukkaa tekisi, mutta tuo ylätalja ois kyl painajainen. Painan n.64 eli pitäis jaksaa tehdä noin 45kg. Juu ei onnistus edes yksi. Ketteryys varmaan menis jotenkuten.

Vierailija
127/141 |
28.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse asiassa kyseessä oli tuolloin naisten sali, ei mikään viikinkiluola, jos niin kuvittelet. Mutta ei tuolloin ollut esim PT-palveluja samoin kuin nykyään, opastus tuli salin henkilökunnalta tai kokeneemmalta kaverilta, joten kynnys aloittamiseenkin oli korkea. Nykyään neuvoja on joka sivulla ja lehdessä Hesaria myöten. Mutta voimme olla asiasta eri mieltä.

Ai naisten sali, jolla kävi vain kehonrakentajia. Sori nyt vaan, mutta en usko. Lisäksi, jos sinun salillasi ei käynyt kuin kehonrakentajia ja minä kerron, että minun salillani kävi muitakin, niin nämä eivät ole mitään "samanarvioisia mielipiteitä" siitä, että kävikö 90-luvulla yleisesti saleilla "taviksia". Vaikka sinun salillasi ei olisikaan käynyt, niin muilla kävi ja se on fakta. 

Vierailija
128/141 |
28.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olin teini + nuori aikuinen 80-luvun ja poliisiksihakuiässä siinä vuosikymmenen lopun. Kuntosaliharrastus alkoi yleistyä noiden kaupallisten kuntokeskusten myötä vasta 80-luvun lopussa ja 90-luvun puolella. Tosin lama hieman hidasti bisneksiä.

Kuten sanoin,  meidän kaveripiireissä ei ollut tapana käydä puntteja nostelemassa nykytyyliin, vielä vähemmän koska piti saada isompi prce kuten nykyään jollain naisilla on tavoitteena. Aloitin oman kuntosaliharrastuksen vasta joskus 90-luvun puolivälissä. Vuodesta 93 on siis 30 vuotta nyt, kun taas väittämäsi 40 vuotta olisi vuodesta 83. 80-luvulla asiaa harrasti lähinnä ne bodarit yms. jotka tarvitsi voimaa lajeissaan. 

OK. Eli ongelma on, että et tiedä, mitä sana bodari tarkoittaa. Jos käy salilla hankkiakseen voivaa, jota tarvitsee johonkin harrastamaansa lajiin ei ole bodari. Bodari on kehonrakentaja ja se on aivan eri asia. 

Vierailija
129/141 |
28.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nykyisellä kunnolla reputtaisin itse varmasti jokaisen osion, mutta ihmettelin kun jutussa kerrottiin miten osa putosi jo siinä juoksussa.

Jos sinne kouluun on ihan omasta tahdostaan hakemassa niin luulisi että olisi sen verran valmistautunut ettei tyssää heti tuohon. Saatika että käy siellä kokeissa useamman kerran kokeilemassa onneaan, vaikka tehtävät on selvillä ja ne voi sujuviksi treenata.

Kyllä. Kun mieheni haki poliisikouluun sanoi että suuri osa silloisista hakijoista putosi jo kuntokokeessa, eivät siis saaneet edes minimisuorituksia tehtyä ja silloin se oli kiitos ja hei samantien. Ja samaa sanonut muutama kaverikin. Mietittiin onko sitten niin että on vaan jotenkin hienoa sanoa olevansa poliisikoulun pääsykokeissa ja laittaa somekuvia? Koska ei kaikilla voi olla vaan "flunssainen olo niin en saanut vedettyä kuten treeneissä".

Vierailija
130/141 |
28.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tosi hyvin kirjoitettu juttu, asenne oli kohdillaan ja reipas tekemisen meininki. Jos joku nainen haluaa poliisiksi, niin jutun luettua on pikkuisen viisaampi mitä siihen vaaditaan.

Harvoin tulee MeNaisia näin miehenä luettua, mutta iso peukku jutun tekijälle joka laittoi itsensä likoon ja lähti kokeilemaan omia rajojaan. Tosi hyvää pohdiskelua oli testien ohessa:

Poliisiorganisaatiossa on pohdittu paljon myös sitä, pitäisikö koulutusta ja valintaperusteita eriyttää niin, että osa opiskelijoista valittaisiin suoraan rikostutkinnan koulutukseen nykyisen yleispoliisimallin sijaan. Se mahdollistaisi poliisin ammatin esimerkiksi niille, joille fyysiset rajoitukset tällä hetkellä estävät haun ammattiin.

– Tällä hetkellä se ei ole mahdollista, mutta uskon, että erilliset koulutuslinjat ovat tulevaisuutta. Rikollisuus on mennyt verkkoon, ja poliisi tarvitsee rikostorjuntaan esimerkiksi kyberalan erikoisosaajia, Haapala toteaa.

Tätä uudistusta odotan! Jos tulee ennen eläkeikääni, aion hakea :) Haaveissa tutkijan hommat, olleet jo kauan, mutta fyysisistä testeistä en pääsisi läpi sairauden takia.

Vierailija
131/141 |
28.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tietenkään pärjäisi, mutta onneksi poliiseina on myös naisia. 

He eivät uhoa häiriköille, vaan käytöksellään rauhoittavat tilanteita. 

Harva miespoliisikaan uhoaa häiriköille ja sitten taas, osa naispoliiseistakin voi niin tehdä. Ei ole sukupuolesta kiinni.

Vierailija
132/141 |
29.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ainoa asia mikä testissä pisti silmään on se, että 100kg ylätalja on paljon kevyempi liike kuin leuanveto. (Miehillä oli nuo vaihtoehdot)

t: setämies

Tuo riippuu aika paljon omasta massasta. Jos on 120 kg setämies, niin varmasti. 

Ylätaljalla on tietenkin jonkin verran helpompi huijata kiskaisemalla se paino ylös koko kehon massalla, mutta voi sitä leukojakin vetäessä sätkiä vaikka kuinka paljon. En tiedä, kuinka tarkkoja näissä kokeissa ollaan leuanvetojen puhtaudesta. 

Vierailija
133/141 |
29.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Liikun itse paljon, käyn salilla jne, mutta en silti olisi varma pääsisinkö kaikkia osioita läpi. Esim. tuo 1500 m juoksu on oikeasti aika kova."

1500m juoksuko on KOVA? :D EI huhhu.. 

Vierailija
134/141 |
29.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tavallinen nainen on 89 kg yh joka lihottanut itsensä koska ei ehdi kuntoilla koska mies ryyppää eikä hoida lasta jotta nainen voisi kuntoilla.

Vierailija
135/141 |
29.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon hiljattain alkanut harrastamaan juoksemista ja haluan testata tuota juoksuosaa, pääsisinkö läpi.

Vierailija
136/141 |
29.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä ei ollut tavallinen nainen. Hänellä oli karate taustaa ja jotain muuta. Kaikista tuntemistani naisista/tytöistä oikeeta urheiluseura/kilpaurheilutaustaa on ehkä 3/10stä. Siis niin että ei ole pelkästään käyty joskus jossain harkoissa, vaan poikeesti harrastettu kilpaillen vaikka 10 vuotta. Eli se tavallinen nainen  useimmiten on sohvaperuna. Ei liikuntaan tottunut, ei osaa harjoitella itsenäisesti, ei ymmärrä mitään kuntosalilaitteista. Jne. Monesti ylipainoinenkin. Väärin otsikoitu. 

Se että sinä olet hakeutunut piireihin, joissa ei mitään osata eikä tehdä, ei tarkoita sitä, ettei normaalit naiset osaa ja tee. Minun piireissäni tavallinen nainen on hyvässä kunnossa, harjoittelee itsenäisesti jos haluaa ja osaa käyttää kuntosalilaitteita. Jopa ne 70v mummotkin ja ylipainoiset.

Aika huonossa seurassa liikut, jos ympärilläsi on vain luusereita.

looooooooooooooool1

Tavallinen nainen, kyllä voi käydä kuntosalilla vaikka kahdesti viikossa, tai silloin tällöin jossain kävelylenkillä, tai joka päiväkin koiraa pissattamassa  ulkona. Mutta mitään mahollisuutta läpäistä nuo poliisi amk tetsit ei oikeesti ole. Ei esim. jaksa juosta noin nopeesti tai nostaa painoa noin paljon. Ei taatusti yksikään 70-vuotias. Joten tämä nainen joka läpäisi ne melko helposti, ei ole normaali nainen. Vaaan kohtalaisen hyvin harjoitellut.

Ja kukaan ei voi oikeasti "Itsenäisesti harjoitellen" pärjätä missään lajissa. 

Vierailija
137/141 |
29.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aikamoisia juoksijoita täällä. Kilsa pitää siis vetää alle viiteen minuuttiin, ja tällä vauhdilla 1.5 km. Ei ole ihan normivauhti mulla, vaikka olen hölkännyt vuosia :) Normaalivauhtini 10 km lenkillä on hieman alle 6 min/km. Jos koittaisin oikein kovaa mennä, niin varmaankin pystyisin tuohon alle 5 min/km vauhtiin vaaditun 1.5 km matkan ajan. 

Toi menee kumminkin alle 3000 cooperin.  Olen tainnut itse juosta murtomaalla alle 6 ja puoleen ja parhaat veti alle viiteen ja puoleen.  Ja olen aika paska juoksemaan.

Vierailija
138/141 |
29.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No onhan tuo 35kg penkki aivan naurettavan matala poliisiksi aikovalle. Jos kadulta otetaan 10 14-vuotiasta poikaa, niin 8/10 nostaa tuon.

Vierailija
139/141 |
29.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Liikun itse paljon, käyn salilla jne, mutta en silti olisi varma pääsisinkö kaikkia osioita läpi. Esim. tuo 1500 m juoksu on oikeasti aika kova."

1500m juoksuko on KOVA? :D EI huhhu.. 

Huomasit varmaan, että  siinä oli aikarajakin ja jopa sellainen, että kyllä siinä saa pistää tossua toisen eteen.

Vierailija
140/141 |
29.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä ei ollut tavallinen nainen. Hänellä oli karate taustaa ja jotain muuta. Kaikista tuntemistani naisista/tytöistä oikeeta urheiluseura/kilpaurheilutaustaa on ehkä 3/10stä. Siis niin että ei ole pelkästään käyty joskus jossain harkoissa, vaan poikeesti harrastettu kilpaillen vaikka 10 vuotta. Eli se tavallinen nainen  useimmiten on sohvaperuna. Ei liikuntaan tottunut, ei osaa harjoitella itsenäisesti, ei ymmärrä mitään kuntosalilaitteista. Jne. Monesti ylipainoinenkin. Väärin otsikoitu. 

Se että sinä olet hakeutunut piireihin, joissa ei mitään osata eikä tehdä, ei tarkoita sitä, ettei normaalit naiset osaa ja tee. Minun piireissäni tavallinen nainen on hyvässä kunnossa, harjoittelee itsenäisesti jos haluaa ja osaa käyttää kuntosalilaitteita. Jopa ne 70v mummotkin ja ylipainoiset.

Aika huonossa seurassa liikut, jos ympärilläsi on vain luusereita.

looooooooooooooool1

Tavallinen nainen, kyllä voi käydä kuntosalilla vaikka kahdesti viikossa, tai silloin tällöin jossain kävelylenkillä, tai joka päiväkin koiraa pissattamassa  ulkona. Mutta mitään mahollisuutta läpäistä nuo poliisi amk tetsit ei oikeesti ole. Ei esim. jaksa juosta noin nopeesti tai nostaa painoa noin paljon. Ei taatusti yksikään 70-vuotias. Joten tämä nainen joka läpäisi ne melko helposti, ei ole normaali nainen. Vaaan kohtalaisen hyvin harjoitellut.

Ja kukaan ei voi oikeasti "Itsenäisesti harjoitellen" pärjätä missään lajissa. 

Anteeksi, mutta miten kohtalaisen hyvin harjoitellut nainen ei ole "normaali". Onko sinulle normaalin määritelmä se, että ei nouse sohvalta kuin hakemaan lisää siideriä?

Ja miten ihmeessä sinun mielestäsi esim. juoksua tai penkkipunnerrusta ei voi harjoitella itsenäisesti?