Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tavallinen nainen testasi poliisikoulun kuntotestit

Vierailija
26.09.2023 |

https://www.is.fi/menaiset/ilmiot/art-2000009874228.html

Tavallinen nainen testasi poliisikoulun kuntotestit. Mites luulette, miten pärjäisitte?

Liikun itse paljon, käyn salilla jne, mutta en silti olisi varma pääsisinkö kaikkia osioita läpi. Esim. tuo 1500 m juoksu on oikeasti aika kova.

Kommentit (141)

Vierailija
101/141 |
26.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Leuanveto menisi helposti. (10 leukaa) Nuorempana ois juoksutestikin menny kun cooperissa meni 2650m .

Miehille ja naisille pitäs olla samat vaatimukset , kun samaa työtehtävää mennään tekemään.

Mihin muuten perustuvat nämä helpommat vaatimukset, onko tietoa? Kyllä naisen pitää olla yhtä vahva tuollaisessa ammatissa kuin miehenkin, nykyaikana ei voida olettaa että se poliisimies aina hoitaisi ne vaarallisimmat tilanteet.

Vierailija
102/141 |
26.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Leuanveto menisi helposti. (10 leukaa) Nuorempana ois juoksutestikin menny kun cooperissa meni 2650m .

Miehille ja naisille pitäs olla samat vaatimukset , kun samaa työtehtävää mennään tekemään.

Mihin muuten perustuvat nämä helpommat vaatimukset, onko tietoa? Kyllä naisen pitää olla yhtä vahva tuollaisessa ammatissa kuin miehenkin, nykyaikana ei voida olettaa että se poliisimies aina hoitaisi ne vaarallisimmat tilanteet.

Poliisin kuntotestit voisi yhtenäistää niin, että myös miehille sovellettaisiin jatkossa nykyistä naisten taulukkoa. Silloin voisi löytyä myös enemmän potentiaalisia läpipääsijöitä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/141 |
26.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miesten testi huomattavasti vaativampi. Mutta tämmöistä se on.

On oikeastaan vähän kummallista, että sukupuolille on eri testit. Jos poliisin työhön kerran riittää naisen voimataso, niin miksi testit karsivat pois miehiä, joilla on naisen voimataso?

Tuohon kummalliseen asiaan vastataan lehtijutussa, laitanpa tähän suoran sitaatin:

Jos jostain opintoasiainpäällikkö Jyrki Haapala ja koulun viestintäpäällikkö Anna Byckling saavat viestejä pääsykokeisiin liittyen niin naisten ja miesten kuntotestien eroavaisuuksista.

Poliisin tulisi edustaa koko yhteiskuntaa. Jos kuntokokeet olisivat kaikille samat, poliisina olisi huomattavasti enemmän miehiä kuin naisia, Byckling sanoo ja jatkaa:

Ammatissa on hyvin monenlaisia työnkuvia, joten monenlaiselle osaamiselle ja ihmiselle on tarvetta. Vaikka mielikuva on edelleen usein sellainen maijaa ajava kalju kaappi, niin poliisi on paljon muutakin.

Vierailija
104/141 |
26.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En nyt sanoisi ihan tavalliseksi naiseksi. Tavikselta ei onnistu tuo juoksu tai penkkipunnerrus.

Tavallisella naisella ei myöskään ole sinistä vyötä karatessa. Eikö se ole karaten arvoasteikolla toiseksi paras?

Kolmanneksi paras. Aikoinaan kun itse kyseistä lajia harrastin, sinisessä oli kaksi astetta, jotka molemmat piti suorittaa, ennen kuin pääsi ruskeaa vyötä yrittämään. Siinä puolestaan oli kolme astetta ennen mustaa vyötä.

Vierailija
105/141 |
26.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tietenkään pärjäisi, mutta onneksi poliiseina on myös naisia. 

He eivät uhoa häiriköille, vaan käytöksellään rauhoittavat tilanteita. 

Vierailija
106/141 |
26.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi naisilla on helpommat kuntotestit vaikka samaa työtä ne poliisit tekee? Palomiehillähän on samat testit sukupuolesta riippumatta joten miksi poliiseilla ei ole? 

Onko tämä teistä tasa-arvoa että naisia suositaan poliisin pääsykokeissa?

Voisiko olla, että palomiesten työssä voima on eri roolissa kuin poliisin? Niin kuin tuossa artikkelissa todetaan, poliisin ammattiin halutaan kaikenlaisia henkilöitä, ei vain pelkällä lihasvoimalla pärjäämällä. Tämä koskee niin miehiä kuin naisiakin.

Vierailija
107/141 |
27.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi naisilla on helpommat kuntotestit vaikka samaa työtä ne poliisit tekee? Palomiehillähän on samat testit sukupuolesta riippumatta joten miksi poliiseilla ei ole? 

Miksi naiset saavat samaa palkkaa baarityöntekijöinä vaikka baari jossa on naisia tiskin takana myy enemmän?

Vierailija
108/141 |
27.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voisiko olla, että palomiesten työssä voima on eri roolissa kuin poliisin? Niin kuin tuossa artikkelissa todetaan, poliisin ammattiin halutaan kaikenlaisia henkilöitä, ei vain pelkällä lihasvoimalla pärjäämällä. Tämä koskee niin miehiä kuin naisiakin.

Konnamaailmassa puheilla ei ole mitään väliä jos takana ei ole voimaa.

Vierailija
109/141 |
28.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Konnamaailmassa puheilla ei ole mitään väliä jos takana ei ole voimaa.

Vai että ihan konnamaailmassa? Onko tullut katsottua vähän liikaa Batmania? Oletko ikinä kuullut esimerkiksi talous- tai kyberrikoksista?

Vierailija
110/141 |
28.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle oli pieni järkytys aikanaan ensihoitaja AMK-pääsykokeissa, kun fyysisen testin vaatimuksena oli yksi (1) vatsalihasliike ja yksi mieshakija ei saanut tehtyä sitäkään.

Olen kuvitellut että aivan kuka tahansa saa normaalin vatsalihasliikkeen tehtyä, vieläpä useita.

Vierailija
111/141 |
28.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Penkkipunnerruksessa on kyllä miehillä ja naisilla epäoikeudenmukaiset painot. Naisilla lähes 50% vähemmän.

Vierailija
112/141 |
28.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En varmastikaan läpäisisi vaikka vähän aikaa harjoittelisin. Tuo painonnosto ei oo mun juttu. Mut muistan et meillä ylä-asteella oli tavoite juosta 1500 metriä 7 minuuttiin. En silloin sitä läpäissyt, mut tota olis kiva alkaa treenaamaan.

Vierailija
113/141 |
28.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viimeksi kun kokeilin, jaksoin nostaa penkistä ykkösen 35 kilolla. Treenaan ahkerasti salilla, mutta rinta on heikko. Aloittaessani vajaa vuosi sitten tein toistot pelkällä tangolla (20 kg). Ylätaljassa sarjapainona mulla on 45 kg, joten varmaan menisi tuo 70 prossaa painosta (minun kohdalla se olisi 50 kg). Juoksusta en tiedä, pitänee kokeilla joku päivä. Olen 47 v nainen ja aerobinen kunto ei ole kauhean hyvä, vaikka käyn juoksemassa.

Jännä muuten, että tässä topicissa puhutaan käsilihaksista, vaikka kädet on itse asiassa aika pienessä roolissa noissa voimaliikkeissä. Penkki tehdään rinnalla ja talja/leuanveto selällä.

Vierailija
114/141 |
28.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuorena juoksut ja ketteryydet olisi varmaan mennyt heittämällä, mutta kun noihin aikoihin kuntosalilla ei käyneet kuin bodarit niin en sitä harrastanut ollenkaan. Eli homma olisi kaatunut leuanvetoon ja luultavasti penkkipunnerrukseenkin. Tai mikä taljakone tuo nyt sitten onkaan. 

Vierailija
115/141 |
28.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Viimeksi kun kokeilin, jaksoin nostaa penkistä ykkösen 35 kilolla. Treenaan ahkerasti salilla, mutta rinta on heikko. Aloittaessani vajaa vuosi sitten tein toistot pelkällä tangolla (20 kg). Ylätaljassa sarjapainona mulla on 45 kg, joten varmaan menisi tuo 70 prossaa painosta (minun kohdalla se olisi 50 kg). Juoksusta en tiedä, pitänee kokeilla joku päivä. Olen 47 v nainen ja aerobinen kunto ei ole kauhean hyvä, vaikka käyn juoksemassa.

Jännä muuten, että tässä topicissa puhutaan käsilihaksista, vaikka kädet on itse asiassa aika pienessä roolissa noissa voimaliikkeissä. Penkki tehdään rinnalla ja talja/leuanveto selällä.

Nostelen penkistä 35-40 kilolla sarjoja mutta en tiedä mikä se maksimi olisi. Huvitti kun menin johonkin penkkilaitteeseen jonkun salimaken jälkeen enkä huomannut katsoa mitkä painot sillä oli koneessa. En saanut tankoa liikkumaankaan :D

Vierailija
116/141 |
28.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nuorena juoksut ja ketteryydet olisi varmaan mennyt heittämällä, mutta kun noihin aikoihin kuntosalilla ei käyneet kuin bodarit niin en sitä harrastanut ollenkaan. Eli homma olisi kaatunut leuanvetoon ja luultavasti penkkipunnerrukseenkin. Tai mikä taljakone tuo nyt sitten onkaan. 

Koskahan tuo on ollut? Ainakin viimeiset 40 vuotta kuntosali on ollut ihan normaali "tavallisen kansan" harrastus.

Vierailija
117/141 |
28.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No sen voi jokainen miettiä, että onko sinusta taltuttamaan satakiloista, kännissä riehuvaa miestä. Ei siihen pysty kaikki miehetkään.

70 kiloinen spiidin voimalla käyvää tarvitaan monta satakiloista miestä taltuttamaan !

Vierailija
118/141 |
28.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koskahan tuo on ollut? Ainakin viimeiset 40 vuotta kuntosali on ollut ihan normaali "tavallisen kansan" harrastus.

Muistat väärin aikaskaalan. Lisäksi olen yli 50. 

Vierailija
119/141 |
28.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muistat väärin aikaskaalan. Lisäksi olen yli 50. 

Kyllä kuntosaleilla kävi porukkaa 80-luvulla. Sinä olit silloin teini-ikäinen. 90-luvulla olit parikymppinen , eli siinä poliisikouluunhakuiässä. Silloin varsinkin ihan tavisporukka kävi saleilla. Sinä et käynyt saleilla, joten sinulla ei ollut mitään havaintoa, keitä siellä kävi ja muodostit kuvan salilla käyvistä ihmisistä katsomalla Viikinkiä Gladiaattoreissa... 

Vierailija
120/141 |
28.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En nyt sanoisi ihan tavalliseksi naiseksi. Tavikselta ei onnistu tuo juoksu tai penkkipunnerrus.

Ei onnistu monelta poliisikouluun päässeeltäkään enää testien jälkeen.