Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Iltalehti julkaisi pitkän listan siitä kuinka kuka tahansa voi säästää rahankäyttöstä arjessaan

Vierailija
26.09.2023 |

Esimerkiksi kannattaa asua kimpassa, leipoa leivät itse, hyödyntää kirppareita ja kirjastoja, välttää rahapelaamista, karsia suoratoistopalveluja sekä suosia kotimaan matkailua ulkomaiden sijaan. Koko 100 neuvon listan näet tästä: https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/b1dd3188-37a9-4a32-bfb3-7ab26aa6ab55

Kommentit (142)

Vierailija
1/142 |
26.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen elänyt koko viisikymppisen ikäni vielä paljon noiden neuvojen maailmaa säästäväisemmin.  Mistä minä vielä säästän?

Vierailija
2/142 |
26.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saara-Sofia Sirén (kok) antaa myös hyviä neuvoja: Köyhänkin rahat riittävät yksityisen terapeutin vastaanotolle kun jättää ulkomaan lomamatkan tekemättä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/142 |
26.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen elänyt koko viisikymppisen ikäni vielä paljon noiden neuvojen maailmaa säästäväisemmin.  Mistä minä vielä säästän?

Syötkö lihaa? Jos syöt niin tuon listan mukaan lihan korvaaminen vegaanisella vaihtoehdolla puolittaa ruokamenot.

Vierailija
4/142 |
26.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enpä olisikaan itse ikinä tajunnut, että rahapelaamista kannattaa välttää! Onneksi on Iltalehti ja sen pohjaton viisaus.

Vierailija
5/142 |
26.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saara-Sofia Sirén (kok) antaa myös hyviä neuvoja: Köyhänkin rahat riittävät yksityisen terapeutin vastaanotolle kun jättää ulkomaan lomamatkan tekemättä.

Ohisalo (vihr) neuvoi myös että vaihtaminen sähköautoon pelastaa monilta ongelmilta.

Vierailija
6/142 |
26.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä tunnistin ne elämän realiteetit jo parikymppisenä lähihoitaja opiskelijana, enkä lähtenyt kilpavarustelemaan elämääni olen saanut säästöjä ja sijoituksia kymmeniä tuhansia.

- ei velkaa, ei elatusvelvollisuutta, eikä autoa.

Vierailija
7/142 |
26.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No olipa taas mahtavia itsestäänselviä neuvoja. Kai noista on apua jos on rikkaasta köyhtynyt eikä ole mitään hajua säästävästä elämäntyylistä.

Vierailija
8/142 |
26.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Syötkö lihaa? Jos syöt niin tuon listan mukaan lihan korvaaminen vegaanisella vaihtoehdolla puolittaa ruokamenot.

En syö lihaa, paitsi jos onnistnut itse saamaan kalaa järvestä. Mutta tuosa kohtaa lista on kyllä väärässä: vegaaninen vaihtoehto ei oikeasti ole sen halvempi. Halvin on sellainen vaihtoehto, jossa on paljon erilaisia kasviksia seassa, mutta ne vegaaniset proteiinivalmisteet lihan korvaajina niin hintavia, että eivät sinänsä muuta kuviota miksikään.

Toistaiseksi halvimmat proteiinit löytyvät maidosta ja kananmunista.

Vierailija
9/142 |
26.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiivistän listaa. Muuta telttaan ja syö purkkiruokia/pakasteita. Erätamineet Torista.

Olkaa hyvät.

Vierailija
10/142 |
26.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ohisalo (vihr) neuvoi myös että vaihtaminen sähköautoon pelastaa monilta ongelmilta.

Se neuvo ei ollut köyhille. 

Vierailija
11/142 |
26.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aina voi vähentää syömisestä, jos on vielä elävien kirjoissa (sarkasmia, itse samassa tilanteessa).

Vierailija
12/142 |
26.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No riippuu ihan että millä vege-vaihtoehdolla korvaa. Jotkut linssit on halvempia, nyhtökaura taas ei todellakaan.

Vierailija
13/142 |
26.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo. Esim. addiktius on tekosyy luuseroinnille. Itse säästän aamupalasta ostamalla alle 2 euron 12 pack reissumies-leipiä. Siihen levitteet ja kananmunaa päälle, niin ei ole kallista. Eikä pidä paikkaansa, että halpa ruoka lihottaisi, se on lihavien tekosyy kun syövät omasta tahdostaan liikaa. Lounaaksi sitten jotain jauheliha-ruokaa perunoineen/riiseineen, salaatteineen tms., tai sitten wokkia tai jotain muuta. Iltapalaksi jotain mitä nyt sattuu olemaan. Kuukaudessa menee ehkä 200 euroa ruokaan. Laitoin tuossa juuri 3500 euroa osinkoa maksavaan firmaan rahaa. Säästän ja saan joka vuosi enemmän pääomatuloa. Mikä on köyhän tekosyy tuhlata kaikki rahansa? Tarkoitan nyt niitä, jotka tienaavat mediaania tai edes 80 % siitä ja ovat silti köyhiä. Sit löytyy myös jalometalleja, krytoja ja ETF-rahastoja. ETF:iin, kryptoihin ja bank norwegianiin menee joka kk rahaa, vaikka minulla on myös asuntolaina. Tienaan hieman alle mediaanin, ja silti riittää rahat noihin. Mikä on köyhän väh. 80 % mediaanista tienaavan tekosyy olla köyhä? Kannattaisko opetella sitä rahankäyttöä?

Vierailija
14/142 |
26.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuokraa asuntoa tai huonetta Airbnb-palvelussa matkailijoille.

Ja eilen uutisoitiin kuinka kaupungit alkavat rajoittaa lyhytaikaista vuokrausta 30 000e:n uhkasakoilla.

Vierailija
15/142 |
26.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Noora Fagerström mielestäni sanoi/teki näin mutta voihan tuo puoluekollega toistaa hänen sanojaan.

Vierailija
16/142 |
26.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

20e:lla saa myös monen viikon ruoat.

Vierailija
17/142 |
26.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mahtavia neuvoja. Osta kiva talo, mutta pidä puolta asunnosta kylmillään talvena ja ota sinne kämppäkavereita nurkkiin pyörimään. Osta kiva auto, mutta älä autoile. Kävele tai mene bussilla köyhä. Osta tietokone ja pelikonsoli, mutta älä käytä niitä, pelaa lautapelejä. Osta hyvä telkkari, mutta irtisano suoratoistopalvelu ja katsele Emmerdalen uusintoja. Syö vanhentunutta hävikkiruokaa ja osta paitasi kirppuiselta kirppikseltä. Jos se menee rikki, niin itse paikkailet sitten. Käytä päiväsi marjastaen ja sienestäen. Siinä tulee lämminkin. Ja treenaaminen tehdään ulkosaleilla lumihangessa. Peseydy sen jälkeen kylmässä suihkussa nopeasti ja vain palasaippualla hinkutellen. Älä osta uusia tavaroita, vaan pummaa niitä lainaksi kavereiltasi. Ei ne muista niitä takaisin pyytää. Juhlapäivänäkään älä syö lihaa ja juo viiniä. Syö soijarouhetta ja juo vettä.

Ei siinä. Eittämättä kivalta kuulostaa. Alan heti tuohon.

Vierailija
18/142 |
26.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

' Vierailija kirjoitti:

Saara-Sofia Sirén (kok) antaa myös hyviä neuvoja: Köyhänkin rahat riittävät yksityisen terapeutin vastaanotolle kun jättää ulkomaan lomamatkan tekemättä.'

En tiedä pitäisikö nauraa vai itkeä.

Ei ole ollut varaa ulkomaanmatkoihin enää vuosiin. 

Kokoomuslaiset AIVAN pihalla.

Vierailija
19/142 |
26.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosi kotimaan matkailua?! 

Kotimaan?

En. Täällä saa kalliilla hinnalla ala-arvoista palvelua, ala-arvoista ruokaa ja kaupan päälle ylimielisyyttä. Mieluummin säästän myös kotimaan matkailusta ja matkustan joskus myöhemmin jonnekin mielestäni mukavaan paikkaan. 

Vierailija
20/142 |
26.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokoomuksen Sari Sarkomaa: ”Parilla kympillä ihminen hankkii vaikka monen viikon ruuat”

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kolme neljä