Sunnuntain tuplapalkka poistettava laista
Tuplapalkkaa sunnuntailta voitaisiin maksaa silloin kun työehtosopimuksessa tai työsopimuksessa on niin sovittu, mutta ei olisi pakko niin sopia. Eli sairaanhoitajille, poliiseille, pelastajille jne. maksettaisiin edelleen tuplapalkka sunnuntailta, mutta esim. ravintola-alalla olisi mahdollista sopia yksinkertaisesta palkasta sunnuntaille.
Nyt suurin osa ravintoloista on kiinni sunnuntaisin kun ei kannata maksaa tuplapalkkaa. Yksinkertaisella palkalla ravintola voitaisiin pitää auki ja palkata vaikka opiskelijoita töihin. Sunnuntaityö ei opiskeluja rasittaisi, olisi kivaa vaihtelua ja opiskelija saisi rahaa elämiseensä. Me muut voitaisiin käydä sunnuntaita juhlistamassa ravintolalounaalla.
Kommentit (100)
Vierailija kirjoitti:
Lapset myös kouluun ja päiväkotiin sunnuntaisin!
Eihän ne ole lauantaisinkaan, mutta silti ihmiset kykenee menemään töihin ilman tuplapalkkaa. Mikä siinä sunnuntaissa on niin erityistä?
Minkä takia työntekijän pitäisi maksaa yrittäjän ylisuuret palkat? Jos ei ole varaa maksaa työntekijälle. yrittäjä voi itse työskennellä sunnuntaina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samaa mieltä, ei ole nykyaikaa tuo. Sunnuntai on normaali päivä muiden joukossa. Juhlapäivistä voisi kyllä mielestäni yhä maksaa ylimääräistä,
No ei ole. Se on päivä jolloin suurin osa ihmisistä on vapaalla joten sen menettäminen on paljon isompi asia kuin vaikka tiistain kun tavalliset ihmiset ja lapset ovat töissä ja koulussa.
Saahan lauantaistakin tuplapalkan.
Meillä saa tuplat la klo 18-00.
-sosiaalialan laitossektori
Vierailija kirjoitti:
Sitten lopetan sunnuntaityöt. Ei ole enää taloudellisesti kannattavaa.
Niin kun teillä joillakin on elämä niin nakilleen, että jos jotain vähänkään joutuu lisää maksamaan, niin vähintään konkka koittaa. Onhan näitä kädestä suuhun eläjiä Suomi pullollaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samaa mieltä, ei ole nykyaikaa tuo. Sunnuntai on normaali päivä muiden joukossa. Juhlapäivistä voisi kyllä mielestäni yhä maksaa ylimääräistä,
Mistä juhlapäivistä? Joulu ja pääsiäinen esim. on kristittyjen juhlia, maksetaanko ateistille ja muslimille myös näistä ylimääräistä?
Ainahan ihmiskunnalla on ollut juhlapäiviä. Ne ovat olleet vain eri nimillä.
Vierailija kirjoitti:
Sunnuntain tuplapalkan vois jättää kirkkoon kuuluville mut ei se muille kuulu
Varmaan sitten kirkko maksaa sen lisäpalkan työnantajan puolesta? Ja mistä kirkosta olisi kyse, kelpaako vaikka satanistikirkot?
Vierailija kirjoitti:
Miksi jatkossa tekisin 3 vuorotyötä, jos 1 vuorotyöstä maksetaan sama? Ei mulla muuta.
Voithan irtisanoutua ja MENNÄ tavallisiin päivätöihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän ne ole lauantaisinkaan, mutta silti ihmiset kykenee menemään töihin ilman tuplapalkkaa. Mikä siinä sunnuntaissa on niin erityistä?
Jos lisiä ei haluta maksaa niin peruspalkkaa pitää nostaa 35%:lla, eikä tämäkään korvaa sunnuntaipäiviä eikä arkipyhiä. Ihmiset tarvitsevat yhteisiä hetkiä ja juhlia.
Vierailija kirjoitti:
Mulle sopii ihan täysin sunnuntai-, yö-, ja pyhäkorvausten poistaminen, kunhan peruspalkka nousee sitten samassa suhteessa. Ei taida tapahtua?
Mun kohdalla tuo tarkoittaisi 500-800€/kk lisää peruspalkkaa.
Minä en ole valmis siihen että alallani ma-pe arkityöaikaa tekevä saa saman kuin itse epäsäännöllisessä vuorotyössä. Tällä hetkellä vuororytmi menee niin että mulla on kolme viikonloppua putkeen töitä, juuri nyt ykkösvapaalla, ensi viikolla jään iltavuorosta taas yhdelle vapaalle ja siitä aamuvuoroon. Jossain vaiheessa taas otettava unilääkekuuri, jos unet heittää häränp*rsettä. Kiva ajatus että työntekijä jolla on säännöllinen rytmi, illat vapaana perheelle ja harrastuksille sekä viikonloppureissut aina mahdollisia, saisi saman.
Miten tuo sitten kompensoitaisiin? Kai niillä nyt joku ehdotus tähän on, vai ihan pokkanako vaan vaativat tuntuvaa palkan alennusta?
Vierailija kirjoitti:
Mitä sillä on väliä, jos työnteko ei ole kannattavaa? Tärkeintä on, että se kannattaa yrittäjälle.
T. Suomen Ravintolayrittäjät
Vierailija kirjoitti:
Miten tuo sitten kompensoitaisiin? Kai niillä nyt joku ehdotus tähän on, vai ihan pokkanako vaan vaativat tuntuvaa palkan alennusta?
Joku syöttöporsas sanoi juuri televisiossa päivä tai pari sitten, että on ihmeellistä, jos työntekijät eivät suostu joustamaan palkassa alaspäin, jotta firmat saadaan pysymään kannattavina.
Vierailija kirjoitti:
Haha joo voitte sitten uida sinne Kreikan ja Bulgarian lomillenne kesäviikonloppuisin t peräsmies :DDD
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulle sopii ihan täysin sunnuntai-, yö-, ja pyhäkorvausten poistaminen, kunhan peruspalkka nousee sitten samassa suhteessa. Ei taida tapahtua?
Mun kohdalla tuo tarkoittaisi 500-800€/kk lisää peruspalkkaa.Minä en ole valmis siihen että alallani ma-pe arkityöaikaa tekevä saa saman kuin itse epäsäännöllisessä vuorotyössä. Tällä hetkellä vuororytmi menee niin että mulla on kolme viikonloppua putkeen töitä, juuri nyt ykkösvapaalla, ensi viikolla jään iltavuorosta taas yhdelle vapaalle ja siitä aamuvuoroon. Jossain vaiheessa taas otettava unilääkekuuri, jos unet heittää häränp*rsettä. Kiva ajatus että työntekijä jolla on säännöllinen rytmi, illat vapaana perheelle ja harrastuksille sekä viikonloppureissut aina mahdollisia, saisi saman.
Joo sen sunnuntailisän voisi poistaa ja laittaa vaikka 50% alkamaan perjantaina klo 1400 (koska käytännössä silloin on tiet tukossa viikonlopunviettäjistä) ja loppumaan sunnuntaina 2400. Olisi paljon reilumpaa viikonlopputyöläisille näin.
Kuule, tää sama trollaus on ollut täälä useasti ennenkin. Olisit keksinyt jotain muuta, jotain uutta ja piristävää. Mutta eihän sun mielikuvitus riitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki, ihan kaikki, työt pitää siinä tapauksessa järjestellä niin, että ollaan kaikkina viikonpäivinä töissä. Ei niin, että vain joiltakin vaaditaan sunnuntaitöitä ja niistä viedään lisät pois. Ja ei, en itse tee su-töitä, mutta pistää vihaksi pienipalkkaisten ihmisten kyykyttäminen joka asiassa.
Olin lapsi 70-luvulla ja muistan, että tavaratalot meni kiinni arkisin klo 17, ruokakauppojen sulkemisaikaa en enää muista. Lauantaisin ruokakaupatkin meni kiinni klo 13 ja sunnuntaina nekin oli kiinni kokonaan. Näköjään tähän pitää palata.
Palvelukodissa voisi porukka pärjätä omillaan kun hoitajat tekis duuniin ma-pe klo: 8-16!
Niimpä, :DDD Miksi ihmeessä me tavalliset tallaajat ei voitais luopua osasta, surkeaa palkkaamme, jotta syöttöpossut ja yrittäjät ei joutuisi lihoiksi!!!
Jos ei jo tähänkin asti vuorotyöläisenä ole tuntenut itseään hieman kakkosluokankansalaiseksi, niin ainakin sen jälkeen, jos näiden lisien poisto oikeasti toteutuisi.
Toiset elää säännöllistä viikkorytmiä pelkästään päivätyötä tehden saaden säännöllisen viikkolevon. Palkkakin useimmiten päivätöissä on sen suuruinen, että sillä elelee. Toiset epäsäännöllisellä vuorokausirytmillä, epäsäännöllisillä ja riittämättömillä vapailla. Palkka on usein niin alhainen, että palkanlisät sitä hieman korvaa.
Olen tehnyt sekä päivätyötä että vuorotyötä. Tiedän tasan, mikä vaikutus elämään sillä on, että työaika on säännöllinen ja viikkolepo säännöllinen = viikonloppu. Ja mikä vaikutus sillä on elämään, kun mikään ei ole säännöllistä ja voit suunnitella elämää eteenpäin tasan sen verran kuin sinulla on työlistoja (useimmiten 3 vkoa).
Jos nyt perustellaan että viikonlopun päivät ja pyhät ovat päiviä siinä missä muutkin, niin sitten koko työmaailma on muutettava aina auki olevaksi. Olisitko valmis?