Sunnuntain tuplapalkka poistettava laista
Tuplapalkkaa sunnuntailta voitaisiin maksaa silloin kun työehtosopimuksessa tai työsopimuksessa on niin sovittu, mutta ei olisi pakko niin sopia. Eli sairaanhoitajille, poliiseille, pelastajille jne. maksettaisiin edelleen tuplapalkka sunnuntailta, mutta esim. ravintola-alalla olisi mahdollista sopia yksinkertaisesta palkasta sunnuntaille.
Nyt suurin osa ravintoloista on kiinni sunnuntaisin kun ei kannata maksaa tuplapalkkaa. Yksinkertaisella palkalla ravintola voitaisiin pitää auki ja palkata vaikka opiskelijoita töihin. Sunnuntaityö ei opiskeluja rasittaisi, olisi kivaa vaihtelua ja opiskelija saisi rahaa elämiseensä. Me muut voitaisiin käydä sunnuntaita juhlistamassa ravintolalounaalla.
Kommentit (100)
Randomrandom kirjoitti:
Kiinnostaa että onkohan ketjun aloittaja itse sunnuntaisin töissä, vai haluaisiko vain muiden luopuvan ajastaan mm. perheen kanssa ilman erilliskorvausta.
Sinänsä jos viikonloppu- tai iltalisistä lähdettäisiin luopumaan, niin tulisi palkkaa kaikille muille päiville nostaa, koska muutenhan kyseessä on de facto palkanalennus.
Itse olin opiskeluaikoina viikonloppuisin ravintolassa työssä ja se oli mielestäni mukavaa. Sinkkuaikoina myöhemminkin sunnuntait tuntuivat tylsiltä ja olisin mielummin ollut sunnuntait työssä ja arkena vapaalla, jos se olisi ollut mahdollista. AP
kyllä- ja samalla loppuu sunnuntai työt. miksi kukaan myisi vapaa-aikansa normipalkalla? eihän kukaan kanna työpuhelinta ja läppäriä kotiinsa työpäivän päätyttyä, niin miksi pitäisi vielä viikonloppunakin tehdä töitä? ja vielä pilkkahintaan. työasioiden käsittely normaali työajan ulkopuolella on aivan hullua, jos siitä ei saa reilua korvausta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitten lopetan sunnuntaityöt. Ei ole enää taloudellisesti kannattavaa.
Kyllä tilalle tulijoita riittää, kun rahat on loppumassa.
Niinhän sitä tyhmempi helposti luulisi. Olen seurannut, miten esim. kauppaan on yritetty palkata uusia työntekijöitä, mutta huonoin tuloksin. Halukkaita tulijoita on kovin vähän, ja heistäkin osa soveltumattomia, joten ei kannata paukutella henkseleitään.
Ainakin perheellisen kannattaa pitää sunnuntait vapaapäivinä.
Menkööt muut töihin.
Jos joku ei halua sunnuntailta tuplapalkkaa niin rohkeasti vain pomolle ehdottamaan! Olen ihan varma, että työnantaja suostuu tähän järjestelyyn. Saat ihan saman palkan jokaisena viikonpäivänä. Varmasti pomo suostuu siihenkin, ettei mitään ylityökorvauksia sinulle makseta ollenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitten lopetan sunnuntaityöt. Ei ole enää taloudellisesti kannattavaa.
Kyllä tilalle tulijoita riittää, kun rahat on loppumassa.
Niinhän sitä tyhmempi helposti luulisi. Olen seurannut, miten esim. kauppaan on yritetty palkata uusia työntekijöitä, mutta huonoin tuloksin. Halukkaita tulijoita on kovin vähän, ja heistäkin osa soveltumattomia, joten ei kannata paukutella henkseleitään.
Viimeksi kun hain oli yhteen paikkaan 200 hakijaa ja toiseen 41 hakijaa.
Todella outoa, että valtio määrää sunnuntaille monta kertaa suuremman korotuksen kuin lauantaille. Takana täytyy olla jokin vuosikymmenten takainen uskomus sunnuntain pyhittämisestä.
Esim. kaupan alalla nuo lisät ovat olleet keino saada vähän lisää palkkaa koska leipä on kapea ja joskus oli tunnit kortilla eli täysiä työtunteja ei viikossa/kuukaudessa saanut.
Samoin se oli houkutin tulla töihin esim. opiskelijana.
Niillä on ollut tärkeä merkitys kaupalle saada työvoimaa pyhäpäivälle.
Ajat ovat varmaan muuttuneet ja pyhät menettäneet osin merkityksensä, samoin aukiolo-ajat ovat laajemmat jne.
Mutta itse kaupassa ollessani töissä niin tuo sunnuntain tupla oli houkutin tulla töihin. Muuten ei olisi juurikaan kiinnostanut työskennellä nimenomaan sunnuntaisin koska olin töissä suurimman osan esim. perjantai-illoista ja lauantaista jne. ja vapaapäivä sunnuntaina tuntui kohtuulliselta ja ansaitulta.
Vierailija kirjoitti:
Jos joku ei halua sunnuntailta tuplapalkkaa niin rohkeasti vain pomolle ehdottamaan! Olen ihan varma, että työnantaja suostuu tähän järjestelyyn. Saat ihan saman palkan jokaisena viikonpäivänä. Varmasti pomo suostuu siihenkin, ettei mitään ylityökorvauksia sinulle makseta ollenkaan.
Etkö ymmärrä, että nyt on kyse lailla ja liittojen työehtosopimuksilla määrätyistä asioista?
Suomalsiset tekevät kiltisti palkatonta ylityötä. Sekin raha sataa työnantajan laariin.
Esim 2 h viikossa on työnantajalle n 1500 - 2000 e.
Vierailija kirjoitti:
Menkööt muut töihin.
Onko sunnuntai perheelliselle jotenkin vapaampi kuin lauantai?
Miksi joku pieni kauppa on auki klo 7-23?
Asiakkaita välillä 7-9 on vähän ja samoin klo 21-23?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Menkööt muut töihin.
Onko sunnuntai perheelliselle jotenkin vapaampi kuin lauantai?
Voi olla tai voi olla ettei.
Vierailija kirjoitti:
Esim. kaupan alalla nuo lisät ovat olleet keino saada vähän lisää palkkaa koska leipä on kapea ja joskus oli tunnit kortilla eli täysiä työtunteja ei viikossa/kuukaudessa saanut.
Samoin se oli houkutin tulla töihin esim. opiskelijana.
Niillä on ollut tärkeä merkitys kaupalle saada työvoimaa pyhäpäivälle.
Ajat ovat varmaan muuttuneet ja pyhät menettäneet osin merkityksensä, samoin aukiolo-ajat ovat laajemmat jne.
Mutta itse kaupassa ollessani töissä niin tuo sunnuntain tupla oli houkutin tulla töihin. Muuten ei olisi juurikaan kiinnostanut työskennellä nimenomaan sunnuntaisin koska olin töissä suurimman osan esim. perjantai-illoista ja lauantaista jne. ja vapaapäivä sunnuntaina tuntui kohtuulliselta ja ansaitulta.
Sunnuntailisän alentaminen lisäisi työtunteja, koska sunnuntaivuoroja ei tarvitsisi säästösyistä vetää minimiporukalla. Nythän yksi ihminen saa käytännössä kahden työntekijän palkan ja loput jäävät nuolemaan näppejään. Voisi saada jopa ne täydet tunnit viikkoon.
Olet idiootti, etkös olekin? Kannattaisiko EHKÄ ottaa selvää, mitkä ovat ne ehdot, joilla sitä tuplapalkkaa maksetaan? Esim. että kyse on ylityöstä, joka tehdään normaalin työvuoron lisäksi siten, että on ensin tehty täydet viikkotunnit + sen lisäksi vuorot lauantaina korotetulla, ns. ylityöpalkalla, ja sunnuntaina, edelleen korotetulla palkalla? Ei se mene niin, että moi, mä tulin sunnuntaina töihin, maksa tuplapalkkaa, vaan että henkilö pyydetään töihin, ja hän tulee, koska siitä maksetaan tuplapalkkaa. On siis työnantajan etu maksaa sitä tuplapalkkaa, koska muuten sitä työtä ei tehtäisi sunnuntainakin. Samoin se on verottajan etu, koska noin puolet menee veroksi, mutta sitähän ei kukaan kadehdi, eihän?
Asun ulkomailla. Ei mitään sunnuntai- ja pyhäpäivälisiä. Mutta myönnän, että helppoa hyväksyä, kun lisiä ei ole ikinä ollut kuin jos ne poistetaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samaa mieltä, ei ole nykyaikaa tuo. Sunnuntai on normaali päivä muiden joukossa. Juhlapäivistä voisi kyllä mielestäni yhä maksaa ylimääräistä,
No ei ole. Se on päivä jolloin suurin osa ihmisistä on vapaalla joten sen menettäminen on paljon isompi asia kuin vaikka tiistain kun tavalliset ihmiset ja lapset ovat töissä ja koulussa.
Saahan lauantaistakin tuplapalkan.
Ei saa. 20% korotuksen kylläkin.
Sunnuntain tuplapalkan vois jättää kirkkoon kuuluville mut ei se muille kuulu
Nakkikiskan voi pistää kiinni sunnuntaina jos ei ole varaa maksaa tekijöille. Tai sitten 'yrittäjä' tekee su-vuoron ihan itse.
Jos työvuorolistassa on sunnuntaivuoro ja työntekijä ei tule töihin niin näkemiin , otetaan tilalle toinen, kyllä niitä vielä riittää.