Sunnuntain tuplapalkka poistettava laista
Tuplapalkkaa sunnuntailta voitaisiin maksaa silloin kun työehtosopimuksessa tai työsopimuksessa on niin sovittu, mutta ei olisi pakko niin sopia. Eli sairaanhoitajille, poliiseille, pelastajille jne. maksettaisiin edelleen tuplapalkka sunnuntailta, mutta esim. ravintola-alalla olisi mahdollista sopia yksinkertaisesta palkasta sunnuntaille.
Nyt suurin osa ravintoloista on kiinni sunnuntaisin kun ei kannata maksaa tuplapalkkaa. Yksinkertaisella palkalla ravintola voitaisiin pitää auki ja palkata vaikka opiskelijoita töihin. Sunnuntaityö ei opiskeluja rasittaisi, olisi kivaa vaihtelua ja opiskelija saisi rahaa elämiseensä. Me muut voitaisiin käydä sunnuntaita juhlistamassa ravintolalounaalla.
Kommentit (100)
Olin vuosia töissä siivoojaana eräässä suuressa elintarvikelaitoksessa. Viikonloppuisin huoltomiehet tekivät eri osastoilla huoltotöitä (vaihtoivat lamelleja, tekivät määräaikaishuoltoja koneisiin, rasvasivat kuljettimia jne), ja remppasiivooja tuli listan kanssa sunnuntaisin käymään osastot läpi. Tähän ei voinut ottaa ketä tahansa tekemään, sillä talo oli suuri ja oli tunnettava kaikki laitteet joka osastolta, miten ne saisi puhdistaa ja muut mahdolliset muuttujat.
Jos tuosta ei olisi saanut tuplapalkkaa olisi esimies saanut ihan itse tulla etsimään kengänjälkiä kuljettimilta. Siihen aikaan EHY-puolen siivoojan tuntipalkka oli kympin luokkaa.
Vierailija kirjoitti:
Oletko sununtait töissä ja tänän vapaapäivä? Itseäni ei askaruta asia. En ole työ elämässä ja en koskaan ollut työssä ,jossa työt viikonlopuisin .Joten asia ei minua kinnosta.
kyllä kannattaisi olla kiinnostunut.
tahdomme kauppojen palveluja joka päivä 24h. yötyöt ja sunnuntait lisäävät palkkakustannuksia muutenkin kuin se pelkkä palkkalisä. nämä kustannukset lisätään myös myytäviin tuotteisiin ja palveluihin, koska eihän se kauppias tahdo ilmaiseksi antaa koska itse joutuu niistä maksamaan.
ainahan sitä voisi palata siihen aikaan että kaupat kiinni lauantaina klo 14 ja sunnuntait sulki.
Keskustelua käydään nyt sikaosaston terminologialla.
Useilla palkansaajilla kokonaispalkka muodostuu useammasta erilaisesta palkan osasta. On ikälisää, provisiopalkkalaisilla yleensä provision lisäksi pohjapalkka ja sitten viikonloppuisin työtä tekevillä nuo viikonloppulisät.
Nämä kun lasketaan yhteen saadaan se lopullinen kuukausipalkka.
Nyt on tärkeää ymmärtää, että tosiassa nyt vaaditaan USEIDEN SATOJEN EUROJEN ALENNUSTA KUUKAUSIPALKKOIHIN. Asia mistä sikaosasto puhuu "lisänä" on kuukausipalkan osa.
Itse olen B2B-myynnissä ICT-alalla provisiolla. Kuukausipalkkani osa on pohjapalkka. Se on suurudeltaan 2400 euroa. Tämän uuden logiikan mukaan sekin on täysin ylimääräinen "lisä" koska olen töissä provisioilla. Eli minun pitäisi saada 2400 EUROA KUUSSA VÄHEMMÄN PALKKAA.
Juupa juu...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos joku ei halua sunnuntailta tuplapalkkaa niin rohkeasti vain pomolle ehdottamaan! Olen ihan varma, että työnantaja suostuu tähän järjestelyyn. Saat ihan saman palkan jokaisena viikonpäivänä. Varmasti pomo suostuu siihenkin, ettei mitään ylityökorvauksia sinulle makseta ollenkaan.
Etkö ymmärrä, että nyt on kyse lailla ja liittojen työehtosopimuksilla määrätyistä asioista?
Ymmärrän oikein hyvin. Mutta jos aloittaja ei halua saada sunnuntailta ylimääräistä palkkaa niin ei sitä ole mikään pakko ottaa vastaan. Toinen vaihtoehto on ottaa sunnuntailisä ja antaa se kokonaisuudessaan hyväntekeväisyyteen. Silloinkaan sitä ei tarvitse itse käyttää.
Miksi muiden pitäisi luopua sunnuntailisistä sen takia, että joku ei niitä halua? Minä ainakin haluan jatkossakin kaikki samat edut kuin tähänkin saakka. Jos palkkaani aletaan yksipuolisesti pienentämään niin samalla hetkellä lopetan työnteon. Jos ei palkanmaksu maistu niin tehkoot pomo itse työt!
Vierailija kirjoitti:
Voitaisiin palkata, vaikka opiskelijoita töihin? Just just. -Mitä viiniä suosittelisit? -Ööö, emmätiiä, mä käyn kysymässä. Monikohan ravintola olisi pystyssä vielä puolen vuoden kuluttua, kun töissä olisi aivan muuta alaa opiskelevia ei-ammattilaisia?
Puhut asiasta mistä et tiedä mitään näköjään.
Tein koko opiskeluaikani töitä tarjoilijana. Aloitin hamppariravintolasta, sieltä Pizza Hutin kautta oikeisiin ravintoloihin. Yliopisto-opiskelijat joilla pysyi prikka kädessä oli kuumaa valuuttaa ravintola-alalla. Olimme nopeita oppimaan, luotettavia, kielitaitoisia, tulimme hyvin toimeen erilaisissa tilanteissa ja tilaisuuksissa.
Viinien ominaisuuksien oppiminen oli pikkujuttu siihen tietomäärään verrattuna jota menestyksekäs opiskelu edellytti.
Hyvän ekstraajan maine levisi, pääsi kiinnostaviin erikoistilauksiin kuten Helsingin Etyk-kokoukseen.
Tarjoilijantyö sopii opiskelijalle: päivällä luennoilla, illalla ja viikonloppuina duunissa. Tietenkin sen verran vain kuin aikatauluun sopi.
Palkka tippeineen oli hyvä, etten sanoisi erinomainen.
Työssä oppi hyödyllisiä asioita, työnantaja lähetti opinhaluisen ekstraajan mielellään muutaman illan juomatavaraopin peruskurssille.
Ravintolat pyörivät ja ovat aina pyörineet suurelta osin opiskelijavoimin, miellyttipä se sinua tai ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitten lopetan sunnuntaityöt. Ei ole enää taloudellisesti kannattavaa.
Kyllä tilalle tulijoita riittää, kun rahat on loppumassa.
No ei niitä tulijoita vielä ainakaan ole. Aloilla on pulaa, vaikka lisät vielä on olemassa. Miksei ne siis nyt jo tule, miks ne tulis vasta kun lisät otettas pois?
Sunnuntailisää pitäisi alentaa.
Ei poistaa kokonaan, koska siitä että suostuu viikonloppuna töihin pitää kyllä maksaa jonkin verran ekstraa. Mutta 100% ekstrapalkka ei enää vastaa nykyajan tilannetta eikä ihmisten mieltymyksiä. Joku lisä välillä 25% - 50% olisi paljon oikeampi.
Muutos pitäisi tietysti tehdä niin että samalla sunnuntaitöitä tehneiden peruspalkkaa korotettaisiin sen verran ettei kokonaispalkka laske.
Jos sunnuntailisät poistuu, poistun myös minä hoitoalalta. Koko muu perhe on kotona viikonloppuisin, haluan korvauksen siitä, että silloin mä olen töissä. Myös illoista ja öistä. Yhteiskunta toimii ma-pe klo 8-16, lisät on korvaus menetetystä ajasta kun muilla on vapaata.
Mistä näitä orposen ja purran trolleja oikein tulee?
Vierailija kirjoitti:
Samaa mieltä, ei ole nykyaikaa tuo. Sunnuntai on normaali päivä muiden joukossa. Juhlapäivistä voisi kyllä mielestäni yhä maksaa ylimääräistä,
Sunnuntaina ihmiset on vapaalla suurimmaksi osaksi. Se ei ole normaali päivä muiden joukossa. Ennen esim ruokakaupat oli lauantaisi auki klo 16 ja klo 18 asti ja sunnuntaisain kaupat oli kiinni.
Sitten isot kaupat valtasi kaiken ja päättivät pitää ma-su kaupat auki ja ymmärsivät, että siitä sunnuntaista pitää maksaa enemmän liksaa, että sinne joku tulee töihin kannustimena. Se raha sai ihmiset tulemaan sunnuntaisin töihin. Sillloinkin sunnuntaina kaupat oli aluksi auki sinne klo 14 ja sitten klo 16 ja sitten klo 18 ja nyt osa menee kiinni klo 21, klo 23, klo 24 ja osa on auki 24h.
Kaupat ei ajattele mitään muuta kuin rahaa ja nyt he eivät enää ole valmiita maksamaan siitä paikalle tulijalle ja valittavat kuinka kallista on pitää auki sunnuntaisin. Itse he ovat sen päättäneet kaiken, kun ennen ihmiset pärjäsi hyvin, vaikka kauppa oli kiinni.
Nimenomaan, muut töihin huonommalla palkalla jotta SINÄ voit nauttia ajasta läheistesi kanssa vaikka ihanalla pitkällä lounaalla. :D
Näitä aivopieruja ei koskaan kuule muilta kuin niiltä, joille vapaa sunnuntai on aina ollut itsestäänselvyys.
Vierailija kirjoitti:
Ei poistaa kokonaan, koska siitä että suostuu viikonloppuna töihin pitää kyllä maksaa jonkin verran ekstraa. Mutta 100% ekstrapalkka ei enää vastaa nykyajan tilannetta eikä ihmisten mieltymyksiä. Joku lisä välillä 25% - 50% olisi paljon oikeampi.
Muutos pitäisi tietysti tehdä niin että samalla sunnuntaitöitä tehneiden peruspalkkaa korotettaisiin sen verran ettei kokonaispalkka laske.
Sunnuntaina ei ole mikään pakko pitää mitään kauppoja auki ja jos sinne pitää raahautua töihin oman perheen yhteisestå ajasta, niin siitä pitää maksaa se korvaus. Suurinosa ihmisistä on sunnuntaisin vapaalla ja sunnuntailisä on tehty sen takia, että sinne töihin joku tulee.
Ainoa asia yhteiskunnassa minkä pitää pyöriä 24h on sairaalat ja sairaalan koko henkilökunnalle pitäis maksaa enemmän siitä työstä, koska he pelastavat henkiä ja hoitavat ihmisiä kuntoon.
Vierailija kirjoitti:
Vuorotyölisien siirto peruspalkkaan tekisi mulla pikkupalkkaissellq duunarilla reilun 300 euron korotuksen peruspalkkaan. Näetkö toteutuvan?
Eli siis sunnuntaina olisi kannattamatonta työskennellä. Se tarkoittaisi todella monelle alalle tappiota, koska kukaan ei halua sunnuntaivuoroja. Perheelliset eivät tule ilman tuplakorvausta, ja monelle osa-aikaiselle tuuraajalle nimenomaan se sunnuntaivuoron tekeminen on se juttu, koska muulloin ei välttämättä ehdi. Sinkut ja opiskelijatkin saattavat harkita tarkkaan lepäämisen ja vuoron välillä, jolloin ei tienaa yhtään enempää kuin vaikka tiistaina. Tämäkö on taas näitä kannustimia työntekoon? Tai lisääntymiseen? Entä opiskeluun?
Moni kouluttautuu esimerkiksi lähihoitajaksi (mikä käsittääkseni on ala mihin tarvitaan lisää työvoimaa?), koska ovat laskeneet, että sunnuntailisillä raskas työnteko on kannattavaa.
Terveisin yrittäjä, joka pelkää, että homma menee nurin tästä pelleilystä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos joku ei halua sunnuntailta tuplapalkkaa niin rohkeasti vain pomolle ehdottamaan! Olen ihan varma, että työnantaja suostuu tähän järjestelyyn. Saat ihan saman palkan jokaisena viikonpäivänä. Varmasti pomo suostuu siihenkin, ettei mitään ylityökorvauksia sinulle makseta ollenkaan.
Etkö ymmärrä, että nyt on kyse lailla ja liittojen työehtosopimuksilla määrätyistä asioista?
Ymmärrän oikein hyvin. Mutta jos aloittaja ei halua saada sunnuntailta ylimääräistä palkkaa niin ei sitä ole mikään pakko ottaa vastaan. Toinen vaihtoehto on ottaa sunnuntailisä ja antaa se kokonaisuudessaan hyväntekeväisyyteen. Silloinkaan sitä ei tarvitse itse käyttää.
Miksi muiden pitäisi luopua sunnuntailisistä sen takia, että joku ei niitä halua? Minä ainakin haluan jatkossakin kaikki samat edut kuin tähänkin saakka. Jos palkkaani aletaan yksipuolisesti pienentämään niin samalla hetkellä lopetan työnteon. Jos ei palkanmaksu maistu niin tehkoot pomo itse työt!
Tällä hetkellä ei ole mahdollista tehdä sunnuntaisin töitä ilman tuplapalkkaa. Esimerkiksi vanhempainvapaalla oleva haluaisi silloin tehdä töitä, mutta työnantajalla ei ole mikään tarve sunnuntaina töitä teettää. Sitten on pakko jollain kevytyrittäjyydellä kikkailla, että kaikki ovat tyytyväisiä. Aivan älytöntä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tällä hetkellä ei ole mahdollista tehdä sunnuntaisin töitä ilman tuplapalkkaa. Esimerkiksi vanhempainvapaalla oleva haluaisi silloin tehdä töitä, mutta työnantajalla ei ole mikään tarve sunnuntaina töitä teettää. Sitten on pakko jollain kevytyrittäjyydellä kikkailla, että kaikki ovat tyytyväisiä. Aivan älytöntä.
Miksi vanhempainvapaalla oleva haluaisi tehdä sunnuntaina töitä, jos silloin ei olisi tuplapalkkaa?
Yrittäjän pitää hinnoitella tuotteensa niin, että toiminta on elinkelpoista minä viikonpäivänä tahansa. Ottaa viikolla sen verran katetta, että pystyy pitämään myös sunnuntain auki, jos kerran haluaa tuolloin auki pitää. Jos ei osaa hommaa, niin lappu luukulle.
Vierailija kirjoitti:
Miksi jatkossa tekisin 3 vuorotyötä, jos 1 vuorotyöstä maksetaan sama? Ei mulla muuta.
Siksi kun työnantaja muuten erottaa sinut ja et pysty maksamaan asuntolainaa.
Meillä metallissa jos viikkotunnit 40h täys niin la 150% ja su.300% eli viikon liksa viikonlopusta !
Millähän vuosituhannella elät? Lisillä on ihan sama veroprosentti kuin muullakin palkalla.