Suomen yrittäjät: Seuraavaksi on puututtava sunnuntain tuplapalkkaan
Nyt kun on saatu ek:n oppipoika Petteri pääministeriksi ja kokoomuksen puudeli Purra valtiovarainministeriksi, on pää auki työntekijöiden maahanpolkemisessa.
Kommentit (902)
Vierailija kirjoitti:
Suurin osa suomalaisista ei enää kuulu kirkkoon ei siten käy kirkossa Sunnuntaina. Siksi Sunnuntain pyhäkorvauksille ei ole enää perustetta.
Arkipyhät voidaan pian poistaa samasta syystä.
Tuohan se perimmäinen syy on. Täysin maallistuneessa yhteiskunnassa ei ole pyhäpäivinä, koska mikään ei ole pyhää muutenkaan.
Ensin lähtevät sunnuntailisät.
Sitten lähtevät vähemmän tärkeät kirkkopyhä, loppiainen ja helatorstai.
Vasta viimeiseksi lakkaavat isot kirkkopyhät, joulu ja pääsiäinen, olemasta palkallisia vapaapäiviä.
Jos ei kuulu kirkkoon, on vaikea väittää, että joulupäivässä ja sunnuntaissa olisi jotain erityistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuinka niin tupla? Jos mä oon lauantaina 8 h töissä niin saan 12h palkan ja jos siihen päälle olen 8h sunnuntaina niin saan sunnuntaista 32h palkan. Tosin takana pitää olla normaali, täysi työviikko. Eli viikonlopun 17h työstä 44h palkka.
aivan järjetön tuo korotus
Ei ole mikään normaali tilanne, että tekee normaalin työviikon ja siihen päälle la ja su. Tuossa korotuksessa maksetaan jo siitä, ettei ole saanut viikkolepoa.
Niin, ei ole.
Mutta itse joka olen nuori, terve sinkku, painan duunia niin paljon kuin sitä vaan on tarjolla.
Säästän asuntolainaa varten. Lomilla lepään ja käyn jonkin tosin edullisen matkan.
Voin kevyesti tehdä 7 päivän työvkon, tuleehan ne vapaapäivät sieltä sitten joskus.
Ja silti ehdin hoitaa kuntoani, olla yhteyksissä vanhempieni ja niihin pariin ystävään, jotka minulla on.Baareissakin ehtii käymään ja tuttuja moikkaan.
Ei ole elämässä tylsiä hetkiä, eikä miettiä tarvitse, mitä hommailis vapaa-aikana.
Pitäisi pitää taas vaikka vuoden pätkä ansiosidonnaista. Olisi enemmän aikaa tehdä mielekkäitä asioita, tylsyyttä en ole koskaan kokenut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
DI kirjoitti:
Ja pah, täälä heti kaikki vauhkoaa kuinka muka kukaan ei sen jälkeen menisi enää töihin 😂
Ihan varmasti menisitte. Ylipäätään nuo sunnuntai-duunit on niitä, joihin porukka menee siitä huolimatta, että alunperinkin tietää palkan ja etujen olevan hirveän huonot. Itse perustelette sen itsellenne jollain: jonkunhan tämäkin työ on tehtävä!
No tehkää sit. Mä en ainakaan noihin p skaduuneihin edes lähde alunperinkään. Yliopisto ja kunnon ura. Huilia viikonloppuna.
Mä en ainakaan mene. Mulla on työsopimuksessa kohta "suostuu tekemään sunnuntaityötä", josta voin halutessani poistaa rastin vaikka heti eikä siitä voida rangaista.
Sunnuntaityö on ainakin kaupan alalla vapaaehtoista eikä sitä moni tekisi, jos ei saisi tuplapalkkaa. En tiedä muista aloista mutta kaupassa tämä tosiaan on vapaaehtoista ja pohjautuu aikaan ennen aukiolouudistusta.Tietyt tehtaat ovat tuotannossa 7/24/365.
Ne pyörii yötä päivää, jouluna ja juhannuksena ja kaikkina juhlapäivinä.
Sama tietyissä töissä julkisella puolella.
Tämän tietää jo silloin, kun hakeutuu ko. tehtäviin ja duuneihin.Noihin on riittänyt työntekijöitä aina, huolimatta siitä, onko sunnuntain korotettu palkka ollut ja minkä suuruinen se on ollut.
Koska Suomessa EI ole ollut sunnuntailisiä? Ainakin 1980-luvun alussa oli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuinka niin tupla? Jos mä oon lauantaina 8 h töissä niin saan 12h palkan ja jos siihen päälle olen 8h sunnuntaina niin saan sunnuntaista 32h palkan. Tosin takana pitää olla normaali, täysi työviikko. Eli viikonlopun 17h työstä 44h palkka.
Ei ole mikään normaali tilanne, että tekee normaalin työviikon ja siihen päälle la ja su. Tuossa korotuksessa maksetaan jo siitä, ettei ole saanut viikkolepoa.
Kaupan myyjällä ei vissiin tarvi olla viikkolepoa, koska me saadaan tuossa tapauksessa vain tupla sunnuntailta.
En tiedä kaupan työntekijöistä ja siitä kuinka siellä lisät menee ja miten viikkolepokorvaukset maksetaan. Tuossa esimerkissä kun tyyppi kertoi kuinka lauantain ja sunnuntain töistä sai huimat korvaukset. Sivulauseessa mainitsi, että se kuitenkin edellyttää alle täyden työviikon. Joku päivitteli miten järjettömän hirveät korvaukset la ja su töistä saa. Siihen kommentoin, että ei ole normaali tilanne ja siinä esimerkissä maksettiin jo viikkolevon puutteesta, ei pelkistä sunnuntaitöistä.
Vierailija kirjoitti:
Orpo, nyt on aika puskea pökköä pesään! Koko vauvapalsta on tukenasi!! Pelasta meidän suomi.
Toivottavasti pinokkion sydäri uusii.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suurin osa suomalaisista ei enää kuulu kirkkoon ei siten käy kirkossa Sunnuntaina. Siksi Sunnuntain pyhäkorvauksille ei ole enää perustetta.
Tuohan se perimmäinen syy on. Täysin maallistuneessa yhteiskunnassa ei ole pyhäpäivinä, koska mikään ei ole pyhää muutenkaan.
Vasta viimeiseksi lakkaavat isot kirkkopyhät, joulu ja pääsiäinen, olemasta palkallisia vapaapäiviä.Jos ei kuulu kirkkoon, on vaikea väittää, että joulupäivässä ja sunnuntaissa olisi jotain erityistä.
Heh. No voinhan minä kirkkoon taas liittyä, jos lisät siitä on kiinni. En tosin ymmärrä miten kirkkoon kuuluminen eli kirkollisverovelvollisuus liittyy joulupäivän tai sunnuntain erityisyyteen..?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaupan myyjällä ei vissiin tarvi olla viikkolepoa, koska me saadaan tuossa tapauksessa vain tupla sunnuntailta.
En tiedä kaupan työntekijöistä ja siitä kuinka siellä lisät menee ja miten viikkolepokorvaukset maksetaan. Tuossa esimerkissä kun tyyppi kertoi kuinka lauantain ja sunnuntain töistä sai huimat korvaukset. Sivulauseessa mainitsi, että se kuitenkin edellyttää alle täyden työviikon. Joku päivitteli miten järjettömän hirveät korvaukset la ja su töistä saa. Siihen kommentoin, että ei ole normaali tilanne ja siinä esimerkissä maksettiin jo viikkolevon puutteesta, ei pelkistä sunnuntaitöistä.
Olen tehnyt kaupan alalla esim. 9 päivän työputkia. Ei tule mitään korvausta viikkolevon puutteesta. Palkka on niin surkea, ettei kaikki työttömätkään suostu kauppaan töihin.
Vierailija kirjoitti:
Suomen työntekijät: Seuraavaksi on puututtava yritysten hurjiin voittoihin
Työntekijä alkaa yrittäjäksi ja ottaa osansa niistä suurista voitoista. Täysin laillista, ainakin Suomessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saattaapi pysyä monet liikkeet kiinni sunnuntaisin tai sitten omistajat tekee itse ja mitä tulee terveysja vanhustenhoito aloihin niin kannattaa pysyä viikonloppuisin terveenä että henkikulta säilyisi on meinaan varmuudella pula tekijöistä.
Tietyt julkiset palvelut on lainsäädännöllä määrätty ympärivuorokautisiksi.
Ihmisten turvallisuuden takia.
Näitä asioita ei voida päättää eikä neuvotella työehtosopimuksissa.
Ei säädöksillä ole väliä, jos ei ole tekijöitä. Valitettavasti hoitajien joukkopako alalta jäisi puheeksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kai te nyt jo tajuatte ettei tässä mistään tasapainottamisista ole kyse vaan ihan suorasta työntekijöiden aseman heikentämisestä. Sitten jos tämä menisi läpi (ei tule menemään, kiitos hoitajapulan), olisikin seuraavana tarkastelussa kesälomat jne...
Kai te nyt jo voisitte jonain hetkenä herätä suomaan ajatuksen sille, että kyseessä on maan yhteisen kassan tyhjyys. Se täytetään ainoastaan yrittämisen kannattavuudella, joka ei onnistu nykyisillä spekseillä. Joustot työntekijöille ovat nauloja yritysten arkkuihin ja siten hyvinvointivaltio kuolee pois. Tässä yhtälössä yritys ja vientiyritys on se välttämättömyys.
Mutta eipä siinä, voidaan tätä maan alasajoa jatkaa ja helliä ay-liikettä. Kyllä uudet sukupolvet sen sitten edestään löytää, mitä me ei voitu kohdata.
Meillä oli hyvinvointivaltio voimissaan 1980-luvulla. Mutta ysärin laman jälkeen sitä on koko ajan heikennetty niin, että siitä on enää rippeet jäljellä. Ja pelkään, että tämän hallituksen jäljiltä ei ole niitäkään. Eli nuo höpötykset hyvinvoinitivaltion säilyttämisestä on vähän myöhässä.
Ehkä jonain päivänä maailma muuttuu niin, että sitä voidaan alkaa rakentaa uudestaan. Mutta tällä hetkellä ei kovin hyvältä näytä.
Kyllä meillä edelleen on hyvinvointivaltio. Mut ei tietysti pitkään jos porukka ei käy yrittämään tai työllistymään. Ei sitä enää tällaiseksi tulla rakentamaankaan koska taakka yksille liian kova.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Seuraavaksi vuorolisät pois ja kesälomat pois.
Mitäpä sitä yötyölisiäkään maksamaan, jos kerran pyhätöistäkään ei makseta.
Tätähän se tietää, kun työnantaja ykhin päättää asioista.
Liitot ajetaan alas, kun ansiosidonnainen leikataan olemattomiin ja sitten alkaa yksipuolinen komento siitä miten työpaikalla ollaan. Eikä se sanelia ainakaan työtekijäpuoli ole.
Nukkumista ei kukaan ole lopettanut, mutta uskonnon harjoittamisen kyllä. Kaksi miljoonaa suomalaista ei kuulu kirkkoon, ja määrä kasvaa. Eli ei siihen sunnuntaihin mitään erityistä liity.
Kuinkahan moni viitsii sitten esim. jouluaattona olla töissä normaalilla tuntiliksalla ja pois silloin perheensä parista?
Epäilenpä että 'pientä' laskua on siis luvassa siihen halukkaiden ja suostuvien määrässä
. (...niin tai,odotas .....AI NIIN!!! Tosiaankin: se suostuminenhan voitaisiin s laittaa(kenties jopa määrätä vastaisuudessa sitten työntekijälle työpaikan säilymisen EHDOKSI.)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vasta viimeiseksi lakkaavat isot kirkkopyhät, joulu ja pääsiäinen, olemasta palkallisia vapaapäiviä.Jos ei kuulu kirkkoon, on vaikea väittää, että joulupäivässä ja sunnuntaissa olisi jotain erityistä.
Heh. No voinhan minä kirkkoon taas liittyä, jos lisät siitä on kiinni. En tosin ymmärrä miten kirkkoon kuuluminen eli kirkollisverovelvollisuus liittyy joulupäivän tai sunnuntain erityisyyteen..?
Joulu ja sunnuntai ovat kristillisiä pyhäpäiviå. Yksi lepopäivä viikossa tulee suoraan Mooseksen 1 kirjasta. Joulu on Jeesuksen syntymän muistoksi. Jos et kristinuskoa harjoita, nuo ovat vain päiviä muiden joukossa. Miksi niiden pitäisi olla tuplapalkallisia tai vapaita?
Vierailija kirjoitti:
Seuraavaksi on puututtava yrittäjien hurjiin riskeihin.
Kokeiltiinhan sitä jo korona-aikana. Lopputulos: sen lisäksi, että perseelleen meni, niin talouskin vajosi. Perse siellä, perse täällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sunnuntain 8h töistä saatava 32h palkka koostuu 8h työstä, 100 prossan korotuksesta, pyhäkorvaus 8h ja viikkolepokorvaus 8h. Eli vaatii täyden työviikon alla että ton saa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joulu ja sunnuntai ovat kristillisiä pyhäpäiviå. Yksi lepopäivä viikossa tulee suoraan Mooseksen 1 kirjasta. Joulu on Jeesuksen syntymän muistoksi. Jos et kristinuskoa harjoita, nuo ovat vain päiviä muiden joukossa. Miksi niiden pitäisi olla tuplapalkallisia tai vapaita?
Kirkko voi sitten vapaasti toimia niiden rahoilla jotka siihen uskoo. Niin kauan kuin valtio tukee kirkkoa rahallisesti ja kerää meiltä ei-uskovilta rahaa toimintaansa niin niin kauan meillekkin ne edut kuuluvat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sanotaanko siellä mooseksen kirjassa että kristinuskon harjoittajan pitää kuulua suomalaiseen evankelis-luterilaiseen kirkkoon?
Sunnuntain 8h töistä saatava 32h palkka koostuu 8h työstä, 100 prossan korotuksesta, pyhäkorvaus 8h ja viikkolepokorvaus 8h. Eli vaatii täyden työviikon alla että ton saa.