Suomen yrittäjät: Seuraavaksi on puututtava sunnuntain tuplapalkkaan
Nyt kun on saatu ek:n oppipoika Petteri pääministeriksi ja kokoomuksen puudeli Purra valtiovarainministeriksi, on pää auki työntekijöiden maahanpolkemisessa.
Kommentit (902)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tulisi nyt vaan tuo uudistus. Pelkään vaan että hoitajat sun muut ei irtisanoutuisi, vaan jatkaisi töitä ja marinaa entiseen malliin.
Eihän niiden tarvi irtisanoutua, ilmoittavat vain etteivät suostu pyhävuoroja tekemään.
Kyllähän siinä tarvii, jos koko homman kannattavuus perustuu niihin lisiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuinka niin tupla? Jos mä oon lauantaina 8 h töissä niin saan 12h palkan ja jos siihen päälle olen 8h sunnuntaina niin saan sunnuntaista 32h palkan. Tosin takana pitää olla normaali, täysi työviikko. Eli viikonlopun 17h työstä 44h palkka.
aivan järjetön tuo korotus
Ei ole mikään normaali tilanne, että tekee normaalin työviikon ja siihen päälle la ja su. Tuossa korotuksessa maksetaan jo siitä, ettei ole saanut viikkolepoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomalaisista kirkkoon kuuluu enää pari miljoonaa, eikä ne kirkkoon kuuluvatkaan käy ikinä kirkossa. Mistä sitä pyhälisää maksetaan? Ei sitä saa yrittäjätkään.
Minä kuulun kirkkoon ja olen oikeutettu sunnuntaikorvaukseen sekä kirkollisten juhlapäivien palkalliseen viettoon. Pakanat ovat sitten erikseen.
Et tiedä, millaiset Äiti maan palvojaiset meillä on sunnuntaisin...
Jos vuorolisät poistuu niin sitten aivan kaikki paikat pitäisi olla auki 24/7. Vuorolisät ovat korvaus siitä, kun teet työtä silloin kun kukaan muu ei halua. Ja nämä leikkaukset osuisi taas kaikkein pienituloisimpiin.
Olen itse osa-aikatyötä myyjänä tekevä opiskelija. Laskin nopeasti, että jos olen keskimäärin 2 sunnuntaita töissä kuukaudessa, ja jos tämä sunnuntailisästä koostuva palkanosa otetaan pois niin minun tuntipalkan tulisi nousta yli 4 €, jotta palkanmenetys kompensoituisi. Tämän kun näkisi!! Tietysti tarvittava palkannousu on paljon maltillisempi täydet tunnit tekevälle työntekijälle, mutta 10h/vko tekevälle opiskelijalle sunnuntailisä tuo ihan tosi suuren osan tuloista. Varsinkin kun en mitään muita tukia saa.
Miksi opiskelijoita pitää kurittaa näin hemmetisti oikeiston mielestä? Tiedän, että meillä on ilmainen korkeakoulu, josta opiskelusta jopa maksetaan ja tätä arvostan. Mutta opiskelijoille menevät tuet on tosi pieniä rahoja kuitenkin, vain väliaikaisia ja tulevat valtiolle takasin tulevaisuudessa opiskelijan valmistuessa. Ja jos nyt halutaan vielä vähentää opiskelijoiden TYÖLLÄ ansaitsemaa elantoakin niin ei jumalauta, viekää tuhkatkin pesästä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuinka niin tupla? Jos mä oon lauantaina 8 h töissä niin saan 12h palkan ja jos siihen päälle olen 8h sunnuntaina niin saan sunnuntaista 32h palkan. Tosin takana pitää olla normaali, täysi työviikko. Eli viikonlopun 17h työstä 44h palkka.
Ei ole mikään normaali tilanne, että tekee normaalin työviikon ja siihen päälle la ja su. Tuossa korotuksessa maksetaan jo siitä, ettei ole saanut viikkolepoa.
Kaupan myyjällä ei vissiin tarvi olla viikkolepoa, koska me saadaan tuossa tapauksessa vain tupla sunnuntailta.
Vierailija kirjoitti:
DI kirjoitti:
Ja pah, täälä heti kaikki vauhkoaa kuinka muka kukaan ei sen jälkeen menisi enää töihin 😂
Ihan varmasti menisitte. Ylipäätään nuo sunnuntai-duunit on niitä, joihin porukka menee siitä huolimatta, että alunperinkin tietää palkan ja etujen olevan hirveän huonot. Itse perustelette sen itsellenne jollain: jonkunhan tämäkin työ on tehtävä!
No tehkää sit. Mä en ainakaan noihin p skaduuneihin edes lähde alunperinkään. Yliopisto ja kunnon ura. Huilia viikonloppuna.
Mä en ainakaan mene. Mulla on työsopimuksessa kohta "suostuu tekemään sunnuntaityötä", josta voin halutessani poistaa rastin vaikka heti eikä siitä voida rangaista.
Sunnuntaityö on ainakin kaupan alalla vapaaehtoista eikä sitä moni tekisi, jos ei saisi tuplapalkkaa. En tiedä muista aloista mutta kaupassa tämä tosiaan on vapaaehtoista ja pohjautuu aikaan ennen aukiolouudistusta.
Tietyt tehtaat ovat tuotannossa 7/24/365.
Ne pyörii yötä päivää, jouluna ja juhannuksena ja kaikkina juhlapäivinä.
Sama tietyissä töissä julkisella puolella.
Tämän tietää jo silloin, kun hakeutuu ko. tehtäviin ja duuneihin.
Noihin on riittänyt työntekijöitä aina, huolimatta siitä, onko sunnuntain korotettu palkka ollut ja minkä suuruinen se on ollut.
Petteri Orpo googlessa: kuinka köyhät pois äkkiä
Suomen yrittäjät googlessa: työntekijän kuritus laillisuus
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä tuotannon jannut tekee vkl ylitöitä jatkuvasti tolla korvaustasolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos alani tes heikkenee, näkyy se suoraan tuotannossa, minä häviän ja yrittäjä häviää tuplat. Pysyy tasapaino.
Tuodaan ulkomailta tekijät joille jokainen päivä on samanlainen työpäivä.
Mitä nyt paaston aikaan pyörtyilevät bussin rattiin ja juhlivat yöt läpeensä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomalaisista kirkkoon kuuluu enää pari miljoonaa, eikä ne kirkkoon kuuluvatkaan käy ikinä kirkossa. Mistä sitä pyhälisää maksetaan? Ei sitä saa yrittäjätkään.
Minä kuulun kirkkoon ja olen oikeutettu sunnuntaikorvaukseen sekä kirkollisten juhlapäivien palkalliseen viettoon. Pakanat ovat sitten erikseen.
Et tiedä, millaiset Äiti maan palvojaiset meillä on sunnuntaisin...
Hyvä teille, kyllä äiti maatakin saa juhlia. Sattuuko olemaan juhla myös jouluna?
Olen kyllä ihan samaa mieltä vaikka itse aikoinaan tehnyt kaupan töitä. Mutta vaatii palkankorotuksen koko ajalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos näin on, niin minä en sunnuntaina enää töihin mene, ellei kaikkien muidenkin pidä.
Halvempi ulkomaalainen ottaakin pian paikkasi.
Sitten on turha kaupassa tai sairaalassa asiakkaan kysellä yhtään mitään kielitaidottomalta henkilökunnalta.
Saattaapi pysyä monet liikkeet kiinni sunnuntaisin tai sitten omistajat tekee itse ja mitä tulee terveysja vanhustenhoito aloihin niin kannattaa pysyä viikonloppuisin terveenä että henkikulta säilyisi on meinaan varmuudella pula tekijöistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
DI kirjoitti:
Ja pah, täälä heti kaikki vauhkoaa kuinka muka kukaan ei sen jälkeen menisi enää töihin 😂
Ihan varmasti menisitte. Ylipäätään nuo sunnuntai-duunit on niitä, joihin porukka menee siitä huolimatta, että alunperinkin tietää palkan ja etujen olevan hirveän huonot. Itse perustelette sen itsellenne jollain: jonkunhan tämäkin työ on tehtävä!
No tehkää sit. Mä en ainakaan noihin p skaduuneihin edes lähde alunperinkään. Yliopisto ja kunnon ura. Huilia viikonloppuna.
Mä en ainakaan mene. Mulla on työsopimuksessa kohta "suostuu tekemään sunnuntaityötä", josta voin halutessani poistaa rastin vaikka heti eikä siitä voida rangaista.
Sunnuntaityö on ainakin kaupan alalla vapaaehtoista eikä sitä moni tekisi, jos ei saisi tuplapalkkaa. En tiedä muista aloista mutta kaupassa tämä tosiaan on vapaaehtoista ja pohjautuu aikaan ennen aukiolouudistusta.Tietyt tehtaat ovat tuotannossa 7/24/365.
Tämän tietää jo silloin, kun hakeutuu ko. tehtäviin ja duuneihin.Noihin on riittänyt työntekijöitä aina, huolimatta siitä, onko sunnuntain korotettu palkka ollut ja minkä suuruinen se on ollut.
Olen töissä tehtaassa, joka pyörii yötäpäivää ympäri vuoden. En todellakaan olisi töissä öisin, viikonloppuisin ja pyhinä jos se ei näkyisi palkassa noin 35 % parempana palkkana kuin tehtaamme päivätyöntekijöillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomen työntekijät: Seuraavaksi on puututtava yritysten hurjiin voittoihin
Ja veroparatiiseihin eikä eläkekattokaan olisi pahasta. Talkoisiin vaan kaikki säästämään!
Eläkekatto voitaisiin hoitaa progressiivisella verrotuksella. Vink vink.
Niinhän se on tehty jo pitkän aikaa on myös raippavero isoille eläkkeille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, ei ole.
Mutta itse joka olen nuori, terve sinkku, painan duunia niin paljon kuin sitä vaan on tarjolla.
Säästän asuntolainaa varten. Lomilla lepään ja käyn jonkin tosin edullisen matkan.
Voin kevyesti tehdä 7 päivän työvkon, tuleehan ne vapaapäivät sieltä sitten joskus.
Ja silti ehdin hoitaa kuntoani, olla yhteyksissä vanhempieni ja niihin pariin ystävään, jotka minulla on.
Baareissakin ehtii käymään ja tuttuja moikkaan.
Ei ole elämässä tylsiä hetkiä, eikä miettiä tarvitse, mitä hommailis vapaa-aikana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
DI kirjoitti:
Sunnuntaityö on ainakin kaupan alalla vapaaehtoista eikä sitä moni tekisi, jos ei saisi tuplapalkkaa. En tiedä muista aloista mutta kaupassa tämä tosiaan on vapaaehtoista ja pohjautuu aikaan ennen aukiolouudistusta.Tietyt tehtaat ovat tuotannossa 7/24/365.
Tämän tietää jo silloin, kun hakeutuu ko. tehtäviin ja duuneihin.Noihin on riittänyt työntekijöitä aina, huolimatta siitä, onko sunnuntain korotettu palkka ollut ja minkä suuruinen se on ollut.
Milloin "aina" niihin on riittänyt työntekijöitä ilman lisiä?
Jos nämä runkkarit saisi päättää oman tahtonsa mukaan, täällä olisi lapsetkin tehtaissa ja kaivoksilla koulun sijasta.
Vierailija kirjoitti:
Saattaapi pysyä monet liikkeet kiinni sunnuntaisin tai sitten omistajat tekee itse ja mitä tulee terveysja vanhustenhoito aloihin niin kannattaa pysyä viikonloppuisin terveenä että henkikulta säilyisi on meinaan varmuudella pula tekijöistä.
Tietyt julkiset palvelut on lainsäädännöllä määrätty ympärivuorokautisiksi.
Ihmisten turvallisuuden takia.
Näitä asioita ei voida päättää eikä neuvotella työehtosopimuksissa.
Täytyy sanoa, että onneksi on arkityö.