Sori vaan, mutta minä en usko, että hyvä mies muuttuu tuosta noin vain huonoksi retaleeksi
Tämä on monen naisen suusta kuultu tarina, mutta itse en usko tuohon vähääkään. Lähipiiristä en tunne yhtään tapausta, jossa hyvä mies olisi muuttunut noin vain kelvottomaksi. Jos taas joku on ollut parisuhteessa kelvoton rutjake, niin hän on ollut sitä sisimmältään aina. Eri asia, että onko nainen halunnut sitä huomata.
Kommentit (66)
ei, mutta toisaalta kaikille tulee elämässä vastaan erilaisia kriisejä, joiden aikana käytös voi poiketa ns. normaalista. Tarkoitan siis sitä, että ihan hyvätkin ihmiset tekevät välillä ikäviä asioita, toki usein omatunto kolkuttaa ja/tai myöhemmin niitä kadutaan, ja parhaassa tapauksessa otetaan opiksi.
Ja jos joku joutuu sellaiseen tilanteeseen, että aiemmin hyvä puoliso käyttäyytkin ikävästi, niin se on iso kriisi myös sille, joka ei ole mitään ikävää tehnyt, ja on luonnollista että esim. erotilanteessa tunnetaan vihaa ja koetaan, että toinen on muuttunut ihan eri ihmiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on kun elämäntilanteet muuttuu. Meet yhteen miehen kanssa ja elätte kuin pellossa, kaikki hyvin. Sitten tulee lapsi ja vain toinen aikuistuu.
Tämä se juuri on huvittavinta, että naiset luulee, että lasten tulon jälkeen se tietokoneella pelaaminen tai pilven polttaminen ei enää kiinnosta. Eli hunsvotti jo alunperin, jonka muuttumista toivottiin, mutta sitten onkin ihme, kun sitä ei tapahdu.
Ihan kaikki ihmiset tekee joskus virhearviointeja. Kun tajuaa tehneensä sellaisen, niin kannattaa mahdollisimman nopeasti tunnustaa tosiasia ja ottaa siitä opikseen. Se on ero ja heihei, mies saa jäädä jatkamaan harrastustuksiaan.
Vierailija kirjoitti:
Eräs tunnettu laulaja hakkasi molemmat vaimonsa ensimmäistä kertaa hääyönä. Miettikää.
Kaksinnaiminen on Suomessa laitonta. Ei varmaankaan tapahtunut Suomessa.
Aloimme seurustella parikymppisinä opiskelijoina. Juhliminen kuului kummankin mielenkiinnon kohteisiin, ja koska join itsekin, en tajunnut millaisia määriä mies joi. Työelämässä molemmilla laajat sosiaaliset piirit ja menoja lähes joka viikonloppu. Sosiaalista juomista ei katsota niin pahalla kuin kalsarikännejä.
Aloimme odottaa esikoista, minä lopetin juomisen, mies ei. Pikkuhiljaa silmäni avautuivat, että miehen juominen ei välttämättä ole ihan hanskassa. Esikoisen jälkeen vahinkoraskaus, lapset alle puolentoista vuoden ikäerolla. Mies alkoi juoda kotona. Ei edelleenkään riidellyt tai ollut väkivaltainen, sulkeutui vain eikä osallistunut mihinkään.
Kuopuksen kaksivuotispäivien tienoilla ero. Mies ei ole vieläkään hirviö tai narsisti, mutta alkoholisto kylläkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eräs tunnettu laulaja hakkasi molemmat vaimonsa ensimmäistä kertaa hääyönä. Miettikää.
Kyllä tapahtui Suomessa. Kun vaimo nro kaksi kertoi lehdistössä että sai turpiin ensimmäistä kertaa hääyönä, ensimmäinen vaimokin tuli esiin ja avautui lehdelle että niin minullekin kävi. Nimeä ei kannata laittaa ettei ketju lähde.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tauski
Vierailija kirjoitti:
Mun 1. aviomies oli periaatteessa hyvä mies.
Ei alkoa, ei väkivaltaa, omistautunut aktiivinen ja rakastava isä, rehellinen ja oikeudenmukainen, kova tekemään töitä, kätevä käsistään ja toi palkan kotiin.
Eron jälkeen selvisi että oli pettänyt ainakin vuoden. Ikinä ei hakenut eikä tuonut lapsia viikkotapaamisiin vaan jos halusin että lapset tapasivat isäänsä joko minä kuskasin tai lapset menivät 3 julkisella suuntaansa (nuorin 4v). Muutenkin tapaamiset oli vain vuorokauden eikä viikonlopun mittaisia. 1. vuonna oli lasten kanssa 1 viikon lomalla, sen jälkeen ei koskaan. Elarit minimin.
Sanoisin että muuttui samalla hetkellä kun sulki kotioven takanaan. Ei hän mua kohtaan koskaan ollut erityisen rakastava eikä arvostava mutta kaikki muukin nollaantui heti.
Nyt vaarina on olevinaan niin mukavaa miestä että!
Mikähän lienee ollut sinun osuus siihen, että mies muuttui noin paljon hyvästä miehestä negatiiviseen suuntaan. Veikkaan, että äärimmäisen suuri. Tässä on juuri klassinen esimerkki, että kerrotaan vain puolet tarinasta.
Naiset rakastuu kaikenmaailman renttuihin ja narsisteihin. Kun ei kiltti ja kunnollinen kelpaa.
Olin kerran kaverini tykönä ja hänen akkansa nalkutti koko ajan ihan kaikesta. Ihan naurettavaa. Totesin jossain vaiheessa sarkastisesti, että: joo, nalkutuskiintiöni tuli täyteen, joten lähdenpä tästä kotiin.
Ei yllätä että erosivat myöhemmin.
En minäkään usko. Tai en ainakaan usko, että tuo on kovinkaan yleistä.
Kyllä ne varoitusmerkit on yleensä olemassa heti alusta saakka, kumppani vaan syystä tai toisesta kieltäytyy näkemästä niitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuka?
Tauski?
Jotenkin huvittavaa, että ensin ollaan niin rakastuneita, että hankitaan yhteinen vauva ja sitten kun erotaan, niin ei voi enää sietää ex-kumppania silmissään.
Joskus tyhmästi käyttäytynyt oppii saatuaan pahasti omasta tyhmästä käytöksestään näpeille. Exäni oli kova uhriutuja, joka haukkui kaikki exänsä ja lastensa (3kpl) äiti se vasta karsea tyyppi olikin hänen jutuissaan.
Alusta alkaen suhteessamme oli hälytysmerkkejä, mutta silti jäin. Ikävistä asioista riideltiin ja silti jatkettiin. Hän yritti taloudellista väkivaltaa raivoamalla monin tavoin, syytteli minua ties mistä. Voin huonosti suhteessa ja pidin rajani. Hän ei päässyt pahemmin hyväksikäyttämään minua. Lopulta erottiin. Levitteli minusta aivan käsittämättömän kauheita juttuja. Lopulta hänelle ja uudelle tuli ero. Uusi ex kertoi mitä kaikkea oli tapahtunut ja mitä ex mies oli puhunut. Se oli hirveätä kuultavaa. Uutta exä oli lyönytkin. Nyt on uusi kierrossa taas ja autuaan ihanaa tuntuu olevan. Toivon hartaasti exän oppineen käytöstapoja, eikä levittele perättömyyksiä minusta enää. En usko, että hänen nykyinen olisi exän kanssa, jos tietäisi millainen hänen luonne sen ihanan nallekarhun alla on. Mitä hän on tehnyt minulle ja muille. Kyllä tiedot saatetaan hänen tietoonsa, jos kantautuu jostakin tieto, että on taas puhunut keksimiään tai värittämiään uhrikertomuksia. Tai kertoo vain puolikkaan tarinan miksi häntä kohtaan on käyttäydytty huonosti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on kun elämäntilanteet muuttuu. Meet yhteen miehen kanssa ja elätte kuin pellossa, kaikki hyvin. Sitten tulee lapsi ja vain toinen aikuistuu.
Tämä se juuri on huvittavinta, että naiset luulee, että lasten tulon jälkeen se tietokoneella pelaaminen tai pilven polttaminen ei enää kiinnosta. Eli hunsvotti jo alunperin, jonka muuttumista toivottiin, mutta sitten onkin ihme, kun sitä ei tapahdu.
Naisella oli omat vastaavat turhuudet. Mistä nainen voi tietää etukäteen että vain hän joutuu luopumaan mielenkiinnon kohteistaan.
Tämähän vaatiikin psykologista silmää tunnistaa, että mitkä mielenkiinnon kohteet ovat sellaisia, joista tulee ongelmia. Esim huumeet ja tuntikausia kerrallaan kestävä säännöllinen pelaaminen pitäisi aina olla hälyttävä red flag. Mutta jos taas mies käy välillä vaikkapa pyörälenkillä tai kalalla, niin tällainen tyyppi todennäköisesti osaa jatkossakin sovittaa nämä mielenkiinnon kohteet siihen muuttuneeseen elämäntilanteeseen.
Tiesithän, että myös naiset pelaavat? Maailma muuttuu. Vertauksesi kalassa käymiseen ja pyöräilyyn ontuvat. Pelaaminen on harrastus siinä kuin nuokin.
Vierailija kirjoitti:
Lapsen sntymän jälkeen moni mies taantuu hoivattavaksi ja tarvitsevaksi ja nainen huomaa saaneensa yhden lapsen sijasta kaksi lasta.
Montako miestä sinulla nyt sitten on ja monenko kanssa lapsia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Naisella oli omat vastaavat turhuudet. Mistä nainen voi tietää etukäteen että vain hän joutuu luopumaan mielenkiinnon kohteistaan.
Tämähän vaatiikin psykologista silmää tunnistaa, että mitkä mielenkiinnon kohteet ovat sellaisia, joista tulee ongelmia. Esim huumeet ja tuntikausia kerrallaan kestävä säännöllinen pelaaminen pitäisi aina olla hälyttävä red flag. Mutta jos taas mies käy välillä vaikkapa pyörälenkillä tai kalalla, niin tällainen tyyppi todennäköisesti osaa jatkossakin sovittaa nämä mielenkiinnon kohteet siihen muuttuneeseen elämäntilanteeseen.
Tiesithän, että myös naiset pelaavat? Maailma muuttuu. Vertauksesi kalassa käymiseen ja pyöräilyyn ontuvat. Pelaaminen on harrastus siinä kuin nuokin.
Ero on siinä, että peliaddiktit pelaavat joka päivä ja usein paljon. Esim kalassa kävijät eivät ramppaa siellä joka päivä.
Minä en ajattele, että eksäni olisi muuttunut huonoksi tai retaleeksi, mutta itselleni tuli kyllä yllätyksenä, että aiemmin tasa-arvoisesti ajatellut ja esim. kotityöt tasa-arvoisesti jakanut mies muuttuikin lastenhoidossa melko kädettömäksi.
Vierailija kirjoitti:
Minä en ajattele, että eksäni olisi muuttunut huonoksi tai retaleeksi, mutta itselleni tuli kyllä yllätyksenä, että aiemmin tasa-arvoisesti ajatellut ja esim. kotityöt tasa-arvoisesti jakanut mies muuttuikin lastenhoidossa melko kädettömäksi.
Kyllähän se ihan objektiivisestikin katsottuna on huonoa toimintaa, jos ei omia lapsiaan hoida tai halua oppia hoitamaan.
Se on vaan helppo syyttää toista siitä vaikka vika voikin olla itsessä tai parisuhdetta ei ole osattu hoitaa. Nämä toisesta osapuolesta syyn hakevat eivät itse kehity millään tasolla koska pysyvät tuossa samassa teoriassa. Itse olen laittanut kiertoon kaikki jotka esim syyttää exää kaikesta, olisin vain yksi lisää siihen jatkumoon.